Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:32

Het moet ook maar kunnen. Mijn ouders verdienden beide goed. Mijn vader had een eigen zaak. Tot hij een ongeluk kreeg en niks meer kon. Mijn moeder moest thuis blijven om voor mij en mijn zus te zorgen. En werd ook nog eens chronisch ziek. Het leven was elk dubbeltje om draaien. Toen ik ging werken moest ik ook mijn steentje bijdragen. Nooit een probleem van gemaakt. tuurlijk wouden hun kinderen. Maar soms lopen dingen anders en daar waren wij vast niet de enigen in. Leven is duur.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:34

Ik denk ook dat het vooral een verschil in verwachtingen is. De meeste ouders willen wel alles heel losjes doen met hun kinderen, maar het gebrek aan duidelijkheid veroorzaakt problemen en spanningen, dat merkte ik ook de afgelopen maanden.

Ga met je moeder en zus om de tafel en maak afspraken waar iedereen zich in kan vinden. Gaat het dan fout, dan komt diegene zijn afspraak niet na en kun je daar op een duidelijke manier mee omgaan in plaats van geërgerd langs elkaar heen te kibbelen

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:42

chanel1985 schreef:
snuffie123 schreef:

Maar dan hoeft ze het huis ook niet te delen met anderen en heeft ze het zelf voor het zeggen in het huis.

Daarmee dat ze ook maar 250 euro inclusief moet betalen, als je alleen gaat wonen betaal je veel meer.

Ja en daarom vind ik het een slechte vergelijking. Heel veel bokkers zeggen hier "Het is heel goedkoop, want als je op jezelf woont is het veel duurder".

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:45

snuffie123 schreef:
Ja en daarom vind ik het een slechte vergelijking. Heel veel bokkers zeggen hier "Het is heel goedkoop, want als je op jezelf woont is het veel duurder".

Ok. Maar dan moet TS duidelijke afspraken met haar moeder maken over wat er verwacht wordt en wat de afspraken zijn. Volgens mij zit de frustratie niet in het betalen van geld, maar de onduidelijkheid over wat ze dan terug krijgt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:46

En dat is ook zo, dus ze mag blij zijn dat ze niet zoveel moet betalen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:50

Booooo schreef:
Ik vind dat altijd apart ouders die aan hun kinderen kostgeld betalen, jullie wouden toch kinderen :+
Gelukkig denken mijn ouders hetzelfde als mij, die willen veel liever dat ik dat geld spaar dan aan hun zou geven.

Ik ben 23 (werk 4 jaar fulltime), ga over 2 maanden op mijzelf, en nooit een cent aan mijn ouders hoeven te betalen.

Ik vind het juist apart dat je je ouders niks betaald als je fulltime werkt. Je ouders moeten er ook voor werken, ik zou niet eens willen dat mijn vader alles betaald terwijl ik het zelf ook prima zou kunnen.
Ik baal er nu ook van dat ik zelf niks bij kan dragen, mijn vader werkt vaak 60-70 uur in de week terwijl hij de jongste niet meer is, als mijn tweelingzus en ik allebei over 5 jaar nog thuis wonen zonder iets bij te dragen moet hij zich voor ons kapot werken, dat kan toch niet.. Je kiest voor kinderen maar 18+ is geen kind meer.

Kijk als je ouders geld genoeg hebben is het leuk als het ze niks uitmaakt, maar dat kan niet bij iedereen. Ik vind kostgeld helemaal niet gek, dat ts haar zus eten op eet wat voor haar bewaard is vind ik wel gek en daar zou ik ook kwaad om worden. Natuurlijk wil je eten als je om 10 uur thuis komt.. Daar zullen dus duidelijkere afspraken (of een eigen koelkast) voor moeten komen, maar het kostgeld zelf lijkt me best redelijk.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:54

Ik denk inderdaad dat een goed gesprek hier de oplossing is. :j

Over iedereen's verwachtingen, over hoeveel het haar moeder kost (aan geld én aan tijd/energie) om TS in huis te hebben, over TS' irritatie dat haar zusje eten opeet en haar irritatie dat haar moeder soms erg gefocussed lijkt op geld en niet altijd tijd heeft om boodschappen te doen.

Een open gesprek kan echt voor veel bewustwording zorgen bij alle partijen, en kan de situatie positief veranderen. Succes met zo'n gesprek, TS! :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:04

Diablo schreef:
BKonline schreef:
10 honden... laat me raden dat zijn vast geen 10 Chihuahua's?

Hoezo?
Die eten over het algemeen net wat minder dan een flinke dog ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:23

snuffie123 schreef:
Ayasha schreef:
Ik denk dat je te veel wil. 250 euro is goedkoop wonen. Dat je je eigen medicatie en auto enz betaald lijkt me logisch. Ga maar een keer huren, dan kom je niet aan een huis voor 250 euro met water, gas en elektriciteit en dan komt er ook niemand voor je koken.

Maar dan hoeft ze het huis ook niet te delen met anderen en heeft ze het zelf voor het zeggen in het huis.

NEe maar dan komt ze er ook niet voor 250 euro he. ;) Dan ga je eerder naar 600 tot 800 euro alles samen.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:26

Ayasha schreef:
snuffie123 schreef:

NEe maar dan komt ze er ook niet voor 250 euro he. ;) Dan ga je eerder naar 600 tot 800 euro alles samen.

Ja, maar daarom hoeft het dus ook niet te worden bestempelt als goedkoop...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:29

Booooo schreef:
Ik vind dat altijd apart ouders die aan hun kinderen kostgeld betalen, jullie wouden toch kinderen :+
Gelukkig denken mijn ouders hetzelfde als mij, die willen veel liever dat ik dat geld spaar dan aan hun zou geven.

Ik ben 23 (werk 4 jaar fulltime), ga over 2 maanden op mijzelf, en nooit een cent aan mijn ouders hoeven te betalen.

Dat is heel aardig van jouw ouders, maar in principe is het logisch dat een werkend persoon kostgeld moet betalen. Anders zit het kind lekker te shoppen van het grootste deel van zn salaris terwijl de ouders zich hun luxewensen niet kunnen permitteren omdat daar geen geld voor is. Op zich best normaal dat je dan boven de 18 ook wat moet bijdragen. Dan heb je beide voordeel. Kind woont goedkoop en ouders hebben wat meer financiële ruimte voor luxe (en meer troep in huis over het algemeen maar dat nemen ze vast voor lief)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:33

horsies5 schreef:
Volgens mij vind Ts het niet per se een probleem om zelf boodschappen te doen.. maar wel als vervolgens haar zus alsnog alles op eet waardoor ze na haar werk alsnog niets heeft..

Dit inderdaad :j
Het geld is niet het probleem, de verwachtingen zijn het probleem.

-TS verwacht dat ze voor 250 euro all-in woont
-Moeder verwacht dat TS ook af en toen boodschappen doet en anderszins bijdraagt
-Zus verwacht dat wat er in de koelkast staat opgegeten mag worden

Ga om tafel en maak heldere afspraken. Zo werkt het niet en ergeren jullie je allemaal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 12:41

Het is uiteraard niet meer dan eerlijk dat een werkend kind zijn of haar eigen kosten betaald. Maar daarom zei ik eerder al, je kan onmogelijk weten of ts te veel of te weinig betaalt.
Daarnaast blijven veel kosten natuurlijk ook gelijk. De huur of hypotheek van een huis blijft hetzelfde, of daar nu 2 of 10 mensen wonen bij wijze van spreken.

Als je echt alleen de kosten rekent die een kind verbruikt, dus gas/elektra en eten, dan kom je natuurlijk veel lager uit dan 250 euro. De rest is alleen extra voor de moeder. En daar is ook niks mis mee uiteraard.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:08

Mwah ik denk toch dat je een beetje verwend bent :o . Gezien je reacties denk ik dat je ouders al behoorlijk wat voor je doen. Als je het vervelend vind dat er geen eten is, ga dan gewoon op jezelf wonen zou ik zeggen.

Of wat hier geopperd is, neem zo en klein tafelmodel koelkastje op je kamer (weer extra energie voor je ouders om te betalen). Dan heb je altijd wat te eten. Maar na je werk even bellen is er nog wat? Nee, ow dan haal ik zelf. Probleem opgelost.

Maar voor 250 euro excl eten mag je denk ik toch echt in je handjes knijpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:17

Gillbo schreef:
ikkebenhier schreef:
Ik verwacht niet dat er voor mij gekookt wordt, maar na een lange dag thuis komen, een lege koelkast aantreffen en dan ook ' oh ja het brood is net op', dat vind ik niet kunnen.

Jij verdiend echt een enorme schop onder je kont.
Wat denk jij dat de meeste werkende 25ers doen na een lange dag werken.....juiste boodschappen, huishouden. Voor niks gaat de zon op. Hotel Mama is geopend en ji jgedraagt je als een kleuter die wel een volle koelkast wenst voor €250,- per maand.

Je zou eens moeten berekenen wat je kwijt zou zijn als je op je zelf gaat wonen, lijkt me heel verstandig voor jou zodat je een beeld krijgt dat jij in je handjes mag klappen met ouders als de jouwe

Als je de enige bent die het op eet, is er altijd wel een moment in de week te vinden dat de supermarkt open is, zodat er eten in huis is. Bij meerdere mensen in huis is het moeilijker te voorspellen of er genoeg is tot de volgende mogelijkheid om boodschappen te halen en kennelijk helemaal in een huis waar er geen eten wordt achtergehouden voor een huisgenoot waarvan ze weten dat die pas thuis is/kan zijn als de winkels al gesloten zijn. Hier zou dat ronduit aso gevonden worden.

Dorine92 schreef:
Dat is heel aardig van jouw ouders, maar in principe is het logisch dat een werkend persoon kostgeld moet betalen. Anders zit het kind lekker te shoppen van het grootste deel van zn salaris terwijl de ouders zich hun luxewensen niet kunnen permitteren omdat daar geen geld voor is. Op zich best normaal dat je dan boven de 18 ook wat moet bijdragen. Dan heb je beide voordeel. Kind woont goedkoop en ouders hebben wat meer financiële ruimte voor luxe (en meer troep in huis over het algemeen maar dat nemen ze vast voor lief)

Ik heb ook nooit kostgeld betaald, maar groot deel inkomen ging rechtstreeks naar spaarrekening.

@TS: ga inderdaad met moeder en zus om de tafel, want dit loopt spaak. Verder, paar grote blikken soep inslaan, dan is er altijd wat te eten en 800ml voor 1 persoon vult aardig.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:20

8nnemiek schreef:
Het is uiteraard niet meer dan eerlijk dat een werkend kind zijn of haar eigen kosten betaald. Maar daarom zei ik eerder al, je kan onmogelijk weten of ts te veel of te weinig betaalt.
Daarnaast blijven veel kosten natuurlijk ook gelijk. De huur of hypotheek van een huis blijft hetzelfde, of daar nu 2 of 10 mensen wonen bij wijze van spreken.

Als je echt alleen de kosten rekent die een kind verbruikt, dus gas/elektra en eten, dan kom je natuurlijk veel lager uit dan 250 euro. De rest is alleen extra voor de moeder. En daar is ook niks mis mee uiteraard.

En wat dacht je van de huur? Het maakt inderdaad niet uit met hoeveel mensen je woont, maar TS maakt ook gebruik van die woning, waarom zou dat niet betaald moeten worden?

8nnemiek

Re: Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:24

Woont ts in een huurwoning? Daar heb ik dan overheen gelezen.
Het had natuurlijk ook een koopwoning kunnen zijn die al afbetaald was.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:26

Of het nu een huurwoning of koopwoning is, afbetaald of niet, ts woont er in en maakt gebruik van die faciliteiten, slijtagekosten,...Dat moet ook in rekening gebracht worden.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:36

Dit ga ik even volgen!! Ik lees wel dat wij veel te weinig kostgeld vragen van onze 26 jarige zoon!! Ik ga hem dit eens laten lezen!! Bedankt voor al de reacties van hierboven, nu weet ik dat ik wel reeel ben.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:38

Als je ergens inwoont terwijl je zelf gewoon een goed inkomen hebt (dus niet meer studeert) vind ik het niet gek dat je inwoonkosten moet betalen om je ouders wat te ontlasten. Voor 250 heb ik mijn huur nog lang niet rond en dan moet ik nog boodschappen doen, altijd zelf koken en het huishouden bijhouden. :+
Je hebt het prima, het enige wat ik zou regelen is het maken van afspraken omtrent je gulzige zus en het koken. Maar als je langs je familie heen zou leven en ze eigenlijk een beetje een last worden dan gezelschap zou ik eerder een plekje voor mezelf gaan zoeken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:40

@chanel1985, dat 'moet' niet, dat kan. Er zijn veel kosten, maar tegelijkertijd lijkt me niet dat als je inwoont je de volledige commercieel verantwoorde prijs zou betalen, want je woont toch wel 'maar' gewoon in bij je ouders (je bent geen mede-eigenaar, geen mede-huurder vermoedelijk (dat als de hoofdhuurder wegvalt, je in dat huis mag blijven), hebt geen huurdersrechten tov je ouders etc.)
Oftewel: alles in redelijkheid en hoewel het prima is om kost en inwoning te rekenen en de lasten te delen, denk ik niet dat het redelijk is om zelfs de slijtage van het schilderwerk in rekening te brengen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:42

Daarmee dat 250 euro toch een billijk bedrag is, zou wel wat meer zijn als je echt alles correct gaat doorrekenen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 13:49

Gillbo schreef:
ikkebenhier schreef:
Ik verwacht niet dat er voor mij gekookt wordt, maar na een lange dag thuis komen, een lege koelkast aantreffen en dan ook ' oh ja het brood is net op', dat vind ik niet kunnen.

Jij verdiend echt een enorme schop onder je kont.
Wat denk jij dat de meeste werkende 25ers doen na een lange dag werken.....juiste boodschappen, huishouden. Voor niks gaat de zon op. Hotel Mama is geopend en ji jgedraagt je als een kleuter die wel een volle koelkast wenst voor €250,- per maand.

Je zou eens moeten berekenen wat je kwijt zou zijn als je op je zelf gaat wonen, lijkt me heel verstandig voor jou zodat je een beeld krijgt dat jij in je handjes mag klappen met ouders als de jouwe

Sorry hoor, maar je reactie is een beetje kort door de bocht.
Ik vertrek meestal s morgens om 6 of 7u om te gaan werken. Zodra ik gedaan heb met werken, werk ik bij als zelfstandige in bijberoep en dat kan gemakkelijk tot 21-22u s avonds zijn.
En ik werk 6 dagen op 7 en vaak de 7de dag nog mijn bijberoep.
Hier heb ik natuurlijk zelf voor gekozen, maar als je iets uit de grond wil stampen, is het heel hard werken en de eerste maanden of het eerste jaar brengt het geen cent op.

Ik heb er juist voor gekozen om thuis te blijven wonen net omdat ik geen tijd en geld over heb om alleen te gaan wonen en zelf het huishouden te doen.
Boodschappen doen, leuk. Maar om 21 of 22u s avonds is er helaas niet veel meer open. Vaak doe ik snel tijdens de middag een tussenstop bij de supermarkt, maar voor wat kleine dingen (want voordat ik bij de koelkast geraak, ben ik uren verder).

En ik verwacht helemaal geen volle koelkast, maar het zou leuk zijn dat als ik s avonds laat thuis kom, niet toevallig net mijn portie avond eten opgegeten is. Dan eet ik wel een boterham, geen probleem. Om tot de conclusie te komen dat mijn zus al het brood op heeft gedaan of klaar gemaakt om de volgende dag mee te nemen

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 13:51

Ik heb het idee dat het 'probleem' dat je hier wilt bespreken, meer draait om je zusje en haar gedrag dan het treffen van een duidelijke regeling omtrent je kostgeld en het eten.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 13:54

snuffie123 schreef:
Heel veel bokkers hier doen met alsof ts enorm verwend is. Dat ze de 250 euro heel weinig vinden omdat een eigen huis(houden) nog vele malen duurder is. Maar dat is het nou juist, Ts woont niet op zichzelf en daarom kun je die 2 dingen gewoon niet met elkaar vergelijken. Dat is echt appels met peren vergelijken zegmaar.

Ik blijf erbij 250 euro vind ik toch echt een flink bedrag. Maar het ligt er gewoon helemaal aan wat Ts verdient en wat haar mama verdient. Daar kun je een mooi bedrag voor afspreken. Meestal is dat bedrag ook met boodschappen erbij, kost en inwoning namelijk. Dus dat Ts dan een gevulde koelkast verwacht en brood is echt niet gek.
Ik denk dat het geootste probleem voor nu is dat ze geen duidelijke afspraken hebben gemaakt hierover. Daarom is het slim om dat nu wel echt te doen en het op papier te zetten.

Een eigen plank in de koelkast is ook gewoon om verwarring te voorkomen.

Ik ben blij dat iemand me begrijpt!
Ik ben eigenlijk enkel thuis voor te eten s avonds, douchen en slapen. En 1 dag per week als ik vrij ben, ben ik langer thuis. Behalve s avonds douchen en het internet gebruiken, ben ik niet duur aan onderhoud.