Moeders en werken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:54

verootjoo schreef:
Ik begreep dat kinderen eigenlijk pas echt sociaal worden rond twee/driejarige leeftijd. Daarvoor kunnen ze nog niet echt met andere leeftijdsgenoten spelen, en is vooral het gezin hun sociale wereld.
Pas vanaf drie jaar gaan ze zich ook echt interesseren voor andere kindjes en worden ze 'sociaal'.
Ontwikkeling van kinderen kun je niet versnellen dus het is niet per se noodzakelijk dat kinderen zo vroeg al naar een kdv gaan. Daarom is de peuterspeelzaal ingesteld, om tegemoet te komen aan die behoefte van kinderen. :)

Echt samen spelen komt zelfs nog veel en veel later. Kinderen zijn eigenlijk best egoistisch ingesteld :+

dromertje2

Re: Moeders en werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 17:09

Ja, echt samen spelen kunnen ze nog niet, maar naast elkaar spelen is ook goed voor hun ontwikkeling.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:15

Bloembloem (of mag ik Cindy zeggen :+ ) was dat in onze wijk die psz?

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:27

Ik ben nu zwanger van een tweeling. Ik werk nu nog 30 uur maar ga naar de 20 uur pw. Mijn schoonmoeder , zusje en moeder gaan gewisseld oppassen. Mijn vriend is ook nog 6 weken weg en 6 weken thuis. Als hij thuis is heb ik geen oppas nodig dus dat is wel lekker.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:36

DebGizmo schreef:
Bloembloem (of mag ik Cindy zeggen :+ ) was dat in onze wijk die psz?

Beide mag :-)
Was ja.... ze zijn weg bezuinigd. De organisatie biedt overigens nog wel dagopvang psz aan in andere vestigingen.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 18:36

Dat lijkt mij pittig strax Denisewinter

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:01

... mag een vader ook...? :P

Tot nu toe 40 uur gedaan. Maar wel met de luxe dat het bijna altijd vanuit huis is, en ik zelf uren kan bepalen. Dus ook sochtends en savonds. Kinderen zijn 6 en 4, dus de jongste zit nu ook net op school. Dat maakt het toch een heel stuk makkelijker :oo

Maar bij wijze van proef schakel ik voor de rest van dit jaar terug naar 32 uur; neem ik de woensdagen vrij. Ik denk dat dat toch wel even fijn gaat zijn... ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:48

En is er dan ook nog de moeder in beeld?

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:02

Ik werk 4 hele dagen van 8.00 tot 18.00 uur. Mijn kinderen zijn 2 en 4. Jongste naar kdv, oudste vso tso bso.
Mijn man werkt 5 dagen.
Dat is druk. Maar ik werk graag.

Na de geboorte heb ik een jaar ouderschapsverlof opgenomen en maar 3 dagen gewerkt.

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:05

verootjoo schreef:
En is er dan ook nog de moeder in beeld?

Daar zijn ze in de weekenden :) (En dan ben ik blij een paard te hebben ;) )

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:27

Ik werkte eerst 4 dagen maar ben al snel teruggegaan naar 3 dagen. Lekker 2 hele dagen met dochterlief.
Ik werk in het onderwijs dus dat is straks met de vakanties wel prettig :)

mohicaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:57

Ik ben misschien spelbreker, maar ik lees heel veel " omdat manlief een drukke job heeft".
Ik ben van plan iets minder te werken ( 4/5e), maar zeker niet om te stoppen en kleine halftijds te nemen. Dat was bij ons zo de afspraak. Persoonlijk verlies ik te veel om deeltijds of niet gaan werken.

Manlief wilt ook een kindje dus het is met 2 en niet ik alleen ( vriendlief is vrachtwagenchauffeur ).
Het lijkt een beetje egoistisch van mij, maar een evenwichtige verdeling met beide ouders vind ik.
Dat het kindje alleen maar te vaak 1 ouder ziet en verder leert dat mama veel thuis is en papa werken. Ben ik niet mee akkoord.
We dragen er alle beide voor op.
Ik zal pas fulltime thuis zijn als ik mee in de zaak stap van vriendlief.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:10

Hier beide van 40 naar beide 32( ml met ouderschapsverlof ik vaste)
En als ml zijn uren op zijn ga ik naar 24 met ouderschapsverlof

Jinah&Summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:14

Hier een dochter van 11 maanden. Ik heb een contract van 20 uur. 9 van de 10 keer werk ik meer uren zodat we veel leuke dingen kunnen doen. Wel vind ik het soms vervelend dat ik behoorlijk moe ben en het idee heb dat ik mijn dochter te kort doe. Hebben andere hier ook last van? Mijn ouders en schoonouders passen op en als hun niet kunnen mijn opa en oma of vriendinnen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 21:34

mohica schreef:
Ik ben misschien spelbreker, maar ik lees heel veel " omdat manlief een drukke job heeft".
Ik ben van plan iets minder te werken ( 4/5e), maar zeker niet om te stoppen en kleine halftijds te nemen. Dat was bij ons zo de afspraak. Persoonlijk verlies ik te veel om deeltijds of niet gaan werken.

Manlief wilt ook een kindje dus het is met 2 en niet ik alleen ( vriendlief is vrachtwagenchauffeur ).
Het lijkt een beetje egoistisch van mij, maar een evenwichtige verdeling met beide ouders vind ik.
Dat het kindje alleen maar te vaak 1 ouder ziet en verder leert dat mama veel thuis is en papa werken. Ben ik niet mee akkoord.
We dragen er alle beide voor op.
Ik zal pas fulltime thuis zijn als ik mee in de zaak stap van vriendlief.

Dat is helemaal niet egoïstisch. Lijkt mij de normaalste zaak van de wereld. Waarom moet altijd maar de vrouw minder werken? Laat papa ook maar een dagje voor de kids zorgen.

Toen de kinderen heel klein waren werkte ik 32 uur. Dat vond ik best een zware tijd. Het huishouden moet toch op andere tijden. Zeker omdat mijn man ook zijn werk heeft. Maar ben gruwelijk blij dat ik toen niet voor de makkelijk weg gekozen heb. Dan had ik echt een hele grote achterstand gehad in de ontwikkelingen in mijn werkveld. Zie er maar weer eens tussen te komen.

Wij hebben altijd gekozen voor opvang aan huis en verder alles uit besteden wat uitbesteed kan worden. De glazenwasser komt de ramen buiten doen, en uiteraard een poets. De Appie happie bezorgt de boodschappen. Heb ik op zaterdag mooi de handen vrij.

Kinderen zijn nu 8 en 11,...ik werk inmiddels 5 dagen. Das een stuk minder stress. Want 4 dagen werken betekend toch vaak 5 dagen werk in 4 dagen proppen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:03

Mijn man heeft een eigen bedrijf dus werkt veel en onregelmatig. Ik werk mee in het eigen bedrijf. We hebben een zeilschip en boekingskantoor voor zeilschepen. Omdat we dagtochten doen varieert het aantal vaardagen per week. Ook is het seizoenswerk. Van april t/m begin oktober varen we. Waarvan juni t/m september het absolute hoogseizoen is, waarbij mijn man 5 tot 7 dagen per week vaart. Ook de tijden wijzigen. Ik werk dus op kantoor aan huis. Ik kan mijn eigen tijd indelen.

Onze dochter van 3 1/2 gaat 3 dagen per week naar het KDV. Dit doet ze met enorm veel plezier. Van di t/m donderdag. Ik ben nu 24 weken zwanger. Het eerste jaar a 1 1/2 jaar zal de kleine straks thuis bij mij blijven, ik wil weer borstvoeding geven en omdat de kleine nog veel slaapt het eerste jaar is dat goed te doen. Na ruim een jaar zal ook deze naar het KDV gaan. Mijn dochter gaat volgend jaar naar school.

Ook werk ik als DJ alleen voorlopig ivm zwangerschap even niet. Maar dat is goed te combineren met mijn dochter. Als mijn man weg is dan breng ik haar naar mijn ouders. helaas wonen die een uur bij ons vandaan.

In de winter wonen wij in Oostenrijk en is mijn man ski- snowboard leraar en ik geef ski-les halve dagen aan de aller kleinsten. Onze dochter kan ook goed skiën, die zit dus in verschillende ski-klassen en als ze geen zin heeft speelt ze mee bij mij in het kinderski-land. Vaak ook gewoon zonder ski's maar wel lekker buiten in de sneeuw. In de middag zijn ik en mijn dochter (straks ook zoon) thuis en doe ik kantoorwerk. Deze winter zal het wat anders zijn ivm de geboorte van onze zoon.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:23

Hier 2 kindjes, 1,5 en 3 jaar. Ik werk 3 dagen van 9 uur, mijn man fulltime. De kinderen gaan 1 dag naar mijn moeder en 2 dagen naar het kdv, ik vind de verdeling zo perfect. Ik heb mijn werk echt nodig om mezelf te blijven, ik ben niet gemaakt voor fulltime huismama. Ml heeft (helaas) niet de mogelijkheid om minder te werken, anders zou hij nog een dag thuis zijn met de kinderen. Ze hebben een sterke band met oma, dat is voor hun echt een tweede thuis. En het kdv vinden ze ook geweldig, ze leren er dingen die ze thuis niet leren, idd in sociaal aspect, maar ook andere dingen die ik ze niet kan leren (ik ben bijv echt niet creatief of muzikaal hahaha).

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:54

Mijn man heeft een eigen bedrijf maar wij hebben er ook voor gekozen beide 4 dagen te werken. Ukkie is nu ruim een jaar en heeft dus 1 dag met z'n pappa, dan 1 dag gastouder, 2 dagen mijn moeder en 1 dag met mij.

Het enige echt pittige is dat ik heb alle dagen zelf moet brengen en halen omdat mijn partner lange dagen maakt (4 uur snachts tot 7 uur savonds). De lange dagen is ook een reden dat we voor beide 4 dagen hebben gekozen anders ziet hij z'n vader alleen in het weekend.

De dagen dat hij naar m'n moeder gaat zit ik smorgens kwart voor 7 in de auto en ben ik savonds 18 uur weer met hem thuis.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:00

friesam schreef:
De dagen dat hij naar m'n moeder gaat zit ik smorgens kwart voor 7 in de auto en ben ik savonds 18 uur weer met hem thuis.

Dit heb ik op vrijdag ook. Om 0730 de auto in om naar Oma te gaan en om 19.00 weer thuis van Oma.
Maar vind het het allemaal waard dat hij in huiselijke sfeer opgroeit en zo behandeld en gevoerd wordt als wij dat willen en niet zoals anderen dat goeddunkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:13

Keet schreef:
friesam schreef:

Dit heb ik op vrijdag ook. Om 0730 de auto in om naar Oma te gaan en om 19.00 weer thuis van Oma.
Maar vind het het allemaal waard dat hij in huiselijke sfeer opgroeit en zo behandeld en gevoerd wordt als wij dat willen en niet zoals anderen dat goeddunkt

Ja ik ook. Hij vind het heerlijk bij opa en oma. Slaapt daar goed (bij gastouder minder goed). En ipv een boterham in een trommeltje wordt er lekker geluncht. (en heb ik een kind dat verslaafd is aan kibbeling :') )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:28

friesam schreef:
Ja ik ook. Hij vind het heerlijk bij opa en oma. Slaapt daar goed (bij gastouder minder goed). En ipv een boterham in een trommeltje wordt er lekker geluncht. (en heb ik een kind dat verslaafd is aan kibbeling :') )

Yup hier ook. Smoothie bij het Barista cafe, lekker ontbijten met lekker brood en krentebollen. En vol 2 op 1 aandacht :D

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 12:56

Toen ik zwanger raakte studeerde ik nog, heb in mijn zwangerschap alles afgemaakt en moest wachten met afstuderen. Alles bij elkaar een jaar "studiepauze" gehad. In de tussentijd werkte ik voor mijn zwangerschap ongeveer 30 uur, dit is geleidelijk teruggezakt naar 16. Na mijn verlof ook met 16 uur begonnen, Mees ging twee dagen naar mijn moeder omdat ik het niet zag zitten een baby naar het KDV te brengen en omdat ze graag wilde oppassen.

Afgelopen jaar heb ik mijn studie afgerond en ben ik daarna meer gaan werken, op papier nu 30 uur verdeeld over 3 dagen en 1,5x per maand het weekend. Sinds een ruime 6 weken gaat Mees nu twee dagen naar oma en een dag naar het KDV. En ook meteen een lange dag, ik breng hem vroeg en haal hem na het eten pas weer op, ik werk best een eind van huis in een hectische baan en op een filegevoelige route. We hebben er dus voor gekozen om gebruik te maken van flexibele opvang op een vaste dag. Wat zoveel inhoudt als ik kan hem smorgens om 7 uur brengen en tot s avonds 19 uur halen. Hij krijgt er een lekker bordje prak en nog wat 1 op 1 aandacht tussen 5 en kwart over 6. Eenmaal thuis kunnen we nog even spelen en kroelen, badderen en naar bed. In mijn werkweekenden blijft hij op vrijdag bij mijn ouders slapen en is daar ook op zaterdag. Op zondag is papa gewoon thuis en zijn ze samen.

Ik herken me heel erg in wat anderen hier zeggen, ik ben geen gelukkig mens als ik niet mag werken en als ik mezelf niet kan redden. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat ik nu zelfs een leukere moeder ben dan toen ik 16 uur per week werkte. Ik hou ontzettend veel van mijn kind, maar ik kwam tegen de muren op toen ik meer thuis zat dan werkte.
Mijn vriend werkt als transportplanner en is dagelijks weg tussen 7 en 19 en vaak langer, ik sta er dus grotendeels alleen voor. Dit is voor ons een ideale oplossing, mijn ouders zijn dolblij dat ze zoveel meekrijgen van hun kleinzoon, Mees is helemaal blij omdat hij zoveel aandacht krijgt bij opa en oma en lekker veel andere kindjes ziet op de donderdag en ik kan naast het moeder zijn ook mezelf zijn en doen waar ik gelukkig van wordt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:49

Gefeliciteerd met je verjaardag Tess__!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:00

Ik werk 32 uur per week. Voordat zoonlief op school zat werkte ik maandag t/m donderdag, op vrijdag was ik vrij. Nu werk ik maandag t/m vrijdag en maandag t/m donderdag, week om week (dus nog steeds 32 uur). 's Morgens begin ik vroeg en brengt papa hem naar school, ik sta iedere middag op het schoolplein (waarvan 2 middagen nog thuiswerken).

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:31

Vraag aan de Belgische moeders, jullie kindjes gaan met 2,5 al naar school. Hoe doen jullie dat met middagslaapjes? En luiers? En hoeveel uur zijn ze dan per week op school?