Tink89 schreef:Ik vind je als ouder dan ook wel erg fanatiek als je de kamer van 650 (!!!) euro per maand van je kind gaat betalen. Ik heb alles zelf betaald en ben daar echt niet slechter van geworden hoor. Ik vind niet dat je als ouder per se alles voor je studerende kind hoeft te betalen. Ik ga uit van collegegeld voor ons, kamer + eten e.d. voor de kinderen zelf.
Mijn ouders hebben onze studies betaald en zorgverzekering. Bij thuis wonen hoefden we geen kostgeld te betalen maar we betalen allemaal onze eigen huur en boodschappen. En dat ze ons zo nu en dan trakteerden op luxe eten en mooie kleding is een extra, niet iets waar we vanuit hoefden te gaan.
Tink89 schreef:Het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Ik las hierboven dat iemand wil dat haar kind twee sporten kan doen en naar clubjes kan en een eigen pony moet krijgen. Dan hoef ik dus echt nooit aan kinderen te beginnen.
Ik kijk vooral naar mijn neefjes. Die jongens maak je gelukkig met een middagje koekjes bakken, naar een gratis vliegerfestival in Rijsbergen gaan, een dagje zwemmen in het ven of met gezellig een film op de bank met zelfgepofte popcorn en ranja. Geluk hoeft niet duur te zijn.
Wij hebben besloten eerst te trouwen (29 september volgend jaar) en dan meteen te gaan proberen. Ik heb een vaste baan met een leuk salaris (netto zo'n 2300 per maand) en vriendlief brengt op dit moment alleen een bijdrage aan GWL en boodschappen in van € 200. Dat is samen (met een koophuis, twee auto's, gemeentelijke heffingen, reiskosten naar Rotterdam, GWL en boodschappen e.d.) geen vetpot, maar wat ons betreft voldoende basis voor een kleine. Bij Ikea of op Marktplaats kun je voor een paar tientjes een basiskinderkamertje kopen en met een beetje handigheid, likje verf en hulp van vrienden en familie red je het dan ook prima.
Ik denk dat je niet elke maand de eindjes aan elkaar moet willen knopen, maar dat er net zo veel gelukkige arme kinderen als gelukkige rijke kinderen zijn...
Ik was dat. En zoiets is geen voorwaarde natuurlijk. Ik wil alleen maar aangeven dat ieder zijn eigen standaard heeft. En zolang kinderen zonder honger naar bed kunnen, zich kunnen vermaken en niet in kleding hoeven te lopen die kapot is, is het prima.
Maar stel dat ik kinderen krijg die willen rijden, dan zal ik er alles aan doen om ze daar zo goed mogelijk in te voorzien. En op een manege rijden vind ik helemaal niks.
Nu scheelt het misschien dat mijn vriend ook van paarden houdt, dus het ook niet erg vindt om op andere dingen te besparen. Wij hoeven bijvoorbeeld niet allebei een auto voor de deur, met een solex ben ik net zo gelukkig.
Dat heeft die van ons absoluut niet gekost (en dat hadden wij ook zeker niet kunnen betalen). Wij hadden allereerst geen dure babykamer, maar hebben zelf het een en ander bij elkaar gesprokkeld en opgeknapt waar nodig. Borstvoeding (mits mogelijk, want dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend) kost niets, je kunt zelf fruit en groente pureren in plaats van die dure potjes, kleding hoeft niet nieuw te zijn en al zeker niet volgens de laatste mode. Babyspullen hoeven ook niet nieuw, maar moeten wel deugdelijk zijn. Vaak gratis af te halen of voor een klein prijsje. Uit ervaring weet ik dat het niet uitmaakt of je wasbare luiers of wegwerpluiers neemt, het komt qua kosten ongeveer op dezelfde prijs uit. 
dan zijn kinderen wel duur.