Wanneer aan kinderen beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:41

Tink89 schreef:
Ik vind je als ouder dan ook wel erg fanatiek als je de kamer van 650 (!!!) euro per maand van je kind gaat betalen. Ik heb alles zelf betaald en ben daar echt niet slechter van geworden hoor. Ik vind niet dat je als ouder per se alles voor je studerende kind hoeft te betalen. Ik ga uit van collegegeld voor ons, kamer + eten e.d. voor de kinderen zelf.

Mijn ouders hebben onze studies betaald en zorgverzekering. Bij thuis wonen hoefden we geen kostgeld te betalen maar we betalen allemaal onze eigen huur en boodschappen. En dat ze ons zo nu en dan trakteerden op luxe eten en mooie kleding is een extra, niet iets waar we vanuit hoefden te gaan.

Tink89 schreef:
Het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Ik las hierboven dat iemand wil dat haar kind twee sporten kan doen en naar clubjes kan en een eigen pony moet krijgen. Dan hoef ik dus echt nooit aan kinderen te beginnen.

Ik kijk vooral naar mijn neefjes. Die jongens maak je gelukkig met een middagje koekjes bakken, naar een gratis vliegerfestival in Rijsbergen gaan, een dagje zwemmen in het ven of met gezellig een film op de bank met zelfgepofte popcorn en ranja. Geluk hoeft niet duur te zijn.

Wij hebben besloten eerst te trouwen (29 september volgend jaar) en dan meteen te gaan proberen. Ik heb een vaste baan met een leuk salaris (netto zo'n 2300 per maand) en vriendlief brengt op dit moment alleen een bijdrage aan GWL en boodschappen in van € 200. Dat is samen (met een koophuis, twee auto's, gemeentelijke heffingen, reiskosten naar Rotterdam, GWL en boodschappen e.d.) geen vetpot, maar wat ons betreft voldoende basis voor een kleine. Bij Ikea of op Marktplaats kun je voor een paar tientjes een basiskinderkamertje kopen en met een beetje handigheid, likje verf en hulp van vrienden en familie red je het dan ook prima.

Ik denk dat je niet elke maand de eindjes aan elkaar moet willen knopen, maar dat er net zo veel gelukkige arme kinderen als gelukkige rijke kinderen zijn...

Ik was dat. En zoiets is geen voorwaarde natuurlijk. Ik wil alleen maar aangeven dat ieder zijn eigen standaard heeft. En zolang kinderen zonder honger naar bed kunnen, zich kunnen vermaken en niet in kleding hoeven te lopen die kapot is, is het prima.

Maar stel dat ik kinderen krijg die willen rijden, dan zal ik er alles aan doen om ze daar zo goed mogelijk in te voorzien. En op een manege rijden vind ik helemaal niks.

Nu scheelt het misschien dat mijn vriend ook van paarden houdt, dus het ook niet erg vindt om op andere dingen te besparen. Wij hoeven bijvoorbeeld niet allebei een auto voor de deur, met een solex ben ik net zo gelukkig.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:58

lieveli schreef:
Mijn ouders hebben onze studies betaald en zorgverzekering. Bij thuis wonen hoefden we geen kostgeld te betalen maar we betalen allemaal onze eigen huur en boodschappen. En dat ze ons zo nu en dan trakteerden op luxe eten en mooie kleding is een extra, niet iets waar we vanuit hoefden te gaan.

Ik was dat. En zoiets is geen voorwaarde natuurlijk. Ik wil alleen maar aangeven dat ieder zijn eigen standaard heeft. En zolang kinderen zonder honger naar bed kunnen, zich kunnen vermaken en niet in kleding hoeven te lopen die kapot is, is het prima.

Maar stel dat ik kinderen krijg die willen rijden, dan zal ik er alles aan doen om ze daar zo goed mogelijk in te voorzien. En op een manege rijden vind ik helemaal niks.

Nu scheelt het misschien dat mijn vriend ook van paarden houdt, dus het ook niet erg vindt om op andere dingen te besparen. Wij hoeven bijvoorbeeld niet allebei een auto voor de deur, met een solex ben ik net zo gelukkig.

Ik snap het wel hoor. Het is meer dat ik sommige dingen meer zie als 'leuke luxe' en dat er inderdaad een basis is van genoeg en gezond te eten, dak boven je hoofd, sporten (en als dat dan niet paardrijden kan zijn, dan is dat zo), school, schone en hele kleding en de kapper enzo en vooral veel liefde, duidelijkheid en 'samen'.

Mijn standaard ligt op bepaalde gebieden dus lager dan die van jou, maar op andere gebieden hoger. Ik zou mijn auto niet kunnen missen. Dan kunnen we niet meer met de kano's op vakantie bijvoorbeeld of gewoon even naar de manege in de winter. Vriendlief heeft de zijne bijna altijd mee voor z'n werk en ik ben graag onafhankelijk. Bovendien kost mijn auto me +- € 150 per maand aan wegenbelasting, verzekering en diesel en kan ik dat op dit moment missen. Moeders in de stromende regen of barre kou met een ingepakt kindje op de fiets, vind ik dan weer niks. Lopen en buiten zijn enzo is prima, maar met zo'n heel kleintje is een auto vaak praktischer, veiliger en gezonder...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:03

kwita schreef:
Yvette81 schreef:
Ik heb geen idee wat de kinderen kosten. Boodschappen doe je toch wel. Dus eten ze gewoon mee. Ik weet niet wat het ons extra kost. Ze eten boterhammen, beetje groente en vlees, drinken ranja... Krijgen bergen speelgoed als ze jarig zijn. Ze zijn niet gratis maar financieel merkten we geen verandering met de komst van ons eerste kindje.
De kinderopvang is wel een hele grote kostenpost. Die kost ons een kapitaal. Denk dat de kinderen nu meer kosten aan kinderopvang dan wanneer ze ooit gaan studeren.
Wij sparen nu niets voor de kinderen. Mogelijk als de opvang kosten lager worden dat we wel voor ze kunnen gaan sparen.

Ik vind het een beetje vreemde post,
een kleintje kost ook geld, zeker als er een ziekte of allergie is, opvang nu kost minder dan de studie later.En die kleine schoentjes kosten bijna net zoveel als die van jezelf en dan koop ik ze bij van haren

Geloof mij , mijn schoonzusje heeft 3 sutderende kinderen en ze betalen zich blauw
Een ingueur, een arts, en een academische pabo voor speciaal onderwijs in opleiding.
Alleen de kamer 's al 350 ,450 en 650 per maand. colege gelden,studie bijnodigheden en gewoon het onderhoud van eten etc.
En dan zijn het gemakkelijke studenten, die zelf ook zich uit de naad werken voor een zakcentje extra....onderschat het niet.
Stel je kind heeft een droom,missie, gave of een talent dan wil je toch ook dat het daar zijn werk van kan maken...natuurlijk kun je lenen maar hoe is dan de start van jou kind zijn toekomst en volwassen leven?

Ik vind je als ouder dan ook wel erg fanatiek als je de kamer van 650 (!!!) euro per maand van je kind gaat betalen. Ik heb alles zelf betaald en ben daar echt niet slechter van geworden hoor. Ik vind niet dat je als ouder per se alles voor je studerende kind hoeft te betalen. Ik ga uit van collegegeld voor ons, kamer + eten e.d. voor de kinderen zelf.[/quote]

Dat was dus omdat leiden alleen de dure kamers over had alles was vol inmiddels heeft ze een goedkopere kamer maar dat duurde wel een half jaar voor die vrij kwam, zoals vermeld ze draagt zelf ook bij in de kosten. Maar van leiden naar huis elke dag is ook niette doen zo ver!

sneeuwpop

Re: Wanneer aan kinderen beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:41

Een vriendin moest op der tenen de opleiding doen. Als zij ernaast nog had moeten werken, dan had ze het wsl niet gehaald. Het is fijn wanneer je als ouder kan helpen toch?

Wij zijn ook al aan het sparen hoor. Zal echt niet goedkoper worden denk ik zo.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:51

Ik heb geen kinderen maar vind mezelf daar ook te jong voor nog. De factoren waarvoor ik zou zeggen dat er serieus gedacht kan worden over kinderen, is als er een vast huis is. Of dit nu huur of koop is, als er maar geen beperkte huurtijd aan zit. Als 1 van de twee een vast inkomen heeft, waar de vaste lasten mee betaald kunnen worden. Dus dat je altijd iemand garant hebt voor het huis en de vaste lasten. De andere persoon zou dan een parttime of tijdelijke baan kunnen hebben of zoeken. dat is dan voor de boodschappen en kinder spulletjes.

Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar studeren jullie nog? Zoja, eerst afmaken. Daarna baan zoeken en minimaal een jaar ervaring op doen lijkt me. Hebben jullie een woning waar je zonder limiet in kunt wonen? dus niet dat je er over x aantal maanden uit moet en nog maar moet hopen dat je iets vindt. want met zn tweeen is dat niet zoon punt maar met een kindje erbij gaat dat echt problematisch worden.

Verder zorg dat het huis en de vaste lasten betaald worden. de rest kan eventueel aangevult worden met bijbaantjes. Als jullie beide al keihard fulltime moeten werken om rond te komen, en niets kunnen sparen (en dus eigenlijk niks kunnen missen) vind ik het niet echt verantwoordt om een kind te krijgen/nemen. Zeker ook als je het vooraf kunt plannen.
Al snap ik wel dat er altijd wel een manier is om rond te komen, ook met kind. Maar het wordt er niet gemakkelijker op zonder geld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:49

Tink89 schreef:
lieveli schreef:

Ik snap het wel hoor. Het is meer dat ik sommige dingen meer zie als 'leuke luxe' en dat er inderdaad een basis is van genoeg en gezond te eten, dak boven je hoofd, sporten (en als dat dan niet paardrijden kan zijn, dan is dat zo), school, schone en hele kleding en de kapper enzo en vooral veel liefde, duidelijkheid en 'samen'.

Mijn standaard ligt op bepaalde gebieden dus lager dan die van jou, maar op andere gebieden hoger. Ik zou mijn auto niet kunnen missen. Dan kunnen we niet meer met de kano's op vakantie bijvoorbeeld of gewoon even naar de manege in de winter. Vriendlief heeft de zijne bijna altijd mee voor z'n werk en ik ben graag onafhankelijk. Bovendien kost mijn auto me +- € 150 per maand aan wegenbelasting, verzekering en diesel en kan ik dat op dit moment missen. Moeders in de stromende regen of barre kou met een ingepakt kindje op de fiets, vind ik dan weer niks. Lopen en buiten zijn enzo is prima, maar met zo'n heel kleintje is een auto vaak praktischer, veiliger en gezonder...

Misschien dat ik wel een koekblikje koop tzt hoor, want ik vind dat je best een punt hebt. Maar voor nu wonen we vrij centraal bij de stad, in geval van nood pak ik altijd liever een taxi :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:33

Zelfs al zou je nu een dijk van een inkomen hebben weet je nog steeds niet hoe het na de zs is.
Sommige moeders worden zo hormonaal dat ze de carriere de deur uit doen en nog 2x per week wat boekhouding doen voor weinig centen.
Andere families vallen uit elkaar en weer anderen doen het in de loop der jaren beter.
Had ik 18 jaar geleden mijn kind gekregen had mijn leven er totaal anders uitgezien maar waarschijnlijk niet beter of slechter (afgezien dat ik toen geen kinderwens had).

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:47

Via mijn zus hoorde ik ( heeft net een kind gekregen )
Dat gemiddeld een baby krijgen in belgie het eerste jaar 15000 euro kost ( alles inbegrepen ) ...

Ze las het in een of ander ouderschaps magazine ( het was een studie naar uitgaven )

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:59

_Bonte_ schreef:
Dat gemiddeld een baby krijgen in belgie het eerste jaar 15000 euro kost ( alles inbegrepen ) ...

Ze las het in een of ander ouderschaps magazine ( het was een studie naar uitgaven )

Nou dan zijn baby's in België wel een stuk duurder dan in NL.
Trek van dat bedrag de babykamer af á 500-1000 euro.
Dan zou een baby bijna 1200 per maand kosten???? :') :')
Nou echt niet...

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:11

Wij zijn aan kinderen begonnen toen 1 van ons een vaste baan kreeg en dus in ieder geval 1 van ons een vast inkomen had.. Maar tegenwoordig is een vast contract ook niet 100% vast meer.. Ik zelf ben huismoeder dus geen kosten voor opvang.. en een kindje is echt niet duur hoor het is wat jezelf wilt..

Wij houden het wel bij 1 kindje i.v.m financiële redenen en omdat de maatschappij eigenlijk zo slecht is om dit moment en dat ik daar ook geen verandering in zie in de komende jaren.. En ik toch dan voor 1 kind een goede studie kan bekostigen zodat zij wel met een goede opleiding de waardeloze maatschappij in kan en hopelijk wel een goede toekomst tegemoet gaat..

Willen heel graag een 2e maar wij houden toch in ons hoofd dat wij een 2e kind geen goede toekomst kunnen bieden wat toch ook wel heel belangrijk is in deze maatschappij.. hoe graag we ook willen wij doen het niet en mijn eierstokken klapperen heel wat af haha.. maar we moeten niet alleen an onszelf denken..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:09

_Bonte_ schreef:

Zoveel? :wow: Dat heeft die van ons absoluut niet gekost (en dat hadden wij ook zeker niet kunnen betalen). Wij hadden allereerst geen dure babykamer, maar hebben zelf het een en ander bij elkaar gesprokkeld en opgeknapt waar nodig. Borstvoeding (mits mogelijk, want dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend) kost niets, je kunt zelf fruit en groente pureren in plaats van die dure potjes, kleding hoeft niet nieuw te zijn en al zeker niet volgens de laatste mode. Babyspullen hoeven ook niet nieuw, maar moeten wel deugdelijk zijn. Vaak gratis af te halen of voor een klein prijsje. Uit ervaring weet ik dat het niet uitmaakt of je wasbare luiers of wegwerpluiers neemt, het komt qua kosten ongeveer op dezelfde prijs uit.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:17

Als je ziet hoeveel goeie babyspullen voor gratis tot bijna niets worden aangeboden op marktplaats dan hoeft de inrichting van een baby kamer, kinderwagen en kleding echt ook bijna niks te kosten.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:54

Vaak met mijn vriend over kinderen gepraat en we zijn het er allebei mee eens, dat we er aan willen beginnen als we ons huisje voor elkaar hebben ( 1 november krijgen we de sleutel van onze koopwoning). We willen nog een keer op vakantie volgend jaar.
Daarna willen we rustig aan gaan beginnen, we hebben geen haast. Ik ben 24 en hij 26.
We zijn van mening dat als je een kind veel liefde en aandacht kan geven en een stabiele thuisomgeving, dat je al heel ver komt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:00

Ik lees even mee! :)
Ook al zijn wij nu nog niet bezig met kinderen, op het moment dat mijn meisje afgestudeerd is willen wij met de huidige wachttijd ook in gaan schrijven voor het ziekenhuis. Situatie is hier wat anders wat geld betreft, maar we hebben het wel over andere dingen. Voornamelijk de volgorde. Willen we eerst reizen? Trouwen? Een huis kopen? Of toch zwanger raken? Lastig hoor, al die beslissingen..

Qua verzorging zal ik later waarschijnlijk minder gaan werken en mijn vriendin zal als ZZP aan de slag gaan dus is redelijk flexibel met het indelen van uren.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:25

Ik zag gisteren toevallig op tv dat een kind dat zijn 22e €100.000,- kost. Dus reken maar uit... per maand is dat dus ongeveer €278,-
Dat is dan natuurlijk een gemiddelde maar misschien heb je er iets aan. Kun je dit maandelijks betalen? Of kom je er in ieder geval bij in de buurt?

Ik ben wel van mening dat je alleen aan kinderen moet beginnen als je ze een fijn, onbezorgd leven kunt bieden. Mijn ouders hadden het altijd goed tot ze gingen scheiden, toen kwamen de geldproblemen en dat is echt niet leuk als kind om daar in te zitten. Het heeft mij ook veel stress gegeven. Kinderen om je heen die op leuke uitjes gaan, maar ik kon niet mee want daar was geen geld voor. Realiseer je dat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:31

Maar aangezien niemand weet of ze over 10 jaar nog samen zijn of beide nog leven, danwel gezond zijn kun je dat dus nooit garanderen.
Een normaal basis inkomen is verstandig, maar niemand kan zijn toekomst garanderen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:35

snuffie123 schreef:
Ik zag gisteren toevallig op tv dat een kind dat zijn 22e €100.000,- kost. Dus reken maar uit... per maand is dat dus ongeveer €278,-
Dat is dan natuurlijk een gemiddelde maar misschien heb je er iets aan. Kun je dit maandelijks betalen? Of kom je er in ieder geval bij in de buurt?

Ik ben wel van mening dat je alleen aan kinderen moet beginnen als je ze een fijn, onbezorgd leven kunt bieden. Mijn ouders hadden het altijd goed tot ze gingen scheiden, toen kwamen de geldproblemen en dat is echt niet leuk als kind om daar in te zitten. Het heeft mij ook veel stress gegeven. Kinderen om je heen die op leuke uitjes gaan, maar ik kon niet mee want daar was geen geld voor. Realiseer je dat.

Maar dat weet je nooit van tevoren... Iedereen kan in een geldcrisis komen. Ik ken een gezin waarvan de man jarenlang een topsalaris had incl bijbehorende levensstandaard, en door omstandigheden nu amper geld heeft voor de wekelijkse boodschappen...
Als je gegarandeerd je kinderen een onbezorgd leven wil geven kan je er beter niet aan beginnen.

Maar goed, voor zulke omstandigheden zijn allerlei potjes waardoor kinderen toch zwemles en een sport kunnen doen en mee op schoolreisje.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:37

Sizzle schreef:
Maar aangezien niemand weet of ze over 10 jaar nog samen zijn of beide nog leven, danwel gezond zijn kun je dat dus nooit garanderen.
Een normaal basis inkomen is verstandig, maar niemand kan zijn toekomst garanderen.

Dat was ook niet mijn punt. Tuurlijk kunnen ze jiet weten hoe het er over 10 jaar uitziet. Maar ik probeerde te zeggen dat je je niet moet vergissen in wat een slechte financiele situatie kan doen met een kind. Zit je nu al krap bij kas, dan is het mischien beter om er (nog) even niet aan te beginnen.

Edit: verootje, dat bedoel ik dus niet. Maar blijkbaar heb ik het een beetje slecht uitgelegd :')
Ts en haar vriendin zitten nu al krap bij kas.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:42

Nee, als je al krap bij kas zit zou ik er idd niet bewust aan beginnen :+ dan zijn kinderen wel duur.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:48

Geldzorgen zijn inderdaad geen goed moment om zwanger te worden. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn :j

Anderzijds is een goed inkomen geen garantie dat je met uitstapjes mee kan. mijn ouders vonden sommige dingen gewoon veel te duur, ookal hadden ze het in principe kunnen betalen.

Wij hebben vroeger ook aantal jaar dlinke geldzorgen gehad inclusief deurwaarders omdat mijn vader zijn topbaan opzegde en voor zichzelf begon en mijn moeder niet werkte.
Echter heeft het me juist positief beinvloed eerlijk gezegd. Ik heb daardoor de instelling gekregen dat je ook voor grote problemen je doorgaans een oplossing kan vinden. Het is dus maar net hoe je ouders er mee omgaan waarschijnlijk.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:20

Ik ken mensen die opgegroeid zijn in gezinnen met weinig geld en hoewel ze goed terecht zijn gekomen geven ze allemaal aan eerst geld te willen hebben voor ze aan kinderen beginnen, omdat ze vroeger de leuke dingen die anderen wel konden betalen soms wel misten.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:36

Ahh oké, dan zijn we het aar wel over eens.

Het heeft mij ook goede dingen bijgebracht, maar dat kun je (mijn inziens) ook bijbrengen als je wel het geld hebt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:39

Maar een aantal jaar is dan weer niet altijd.

Natuurlijk is het leven niet te voorspellen.
Maar persoonlijk zou ik nooit aan kinderen willen beginnen als het al steeds elke cent omdraaien betekend.
Kinderen hoeven niet door en door verwend te worden met spullen. Maar goede schoenen zijn toch duurder dan die van de schoenenreus. En als alle kindjes op een gegeven moment een bepaald speelgoed hebben en jij moet weer nee zeggen is dat echt niet leuk. Je hoeft echt niet voorop te lopen met nieuwe dingen maar steeds nee is wat anders.
Bij ons thuis was er vroeger niets en nee ik ben er niet slechter van geworden.
Maar wat meer financiële ruimte was ook niet erg geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:57

_Bonte_ schreef:

Dat is vast niet wat het kost, maar wat mensen er aan uitgeven. ;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:33

Als ik dit lees, ben ik toch blij dat ik niet het kind van sommige ouders hier ben :o
Ik zou nooit aan kinderen beginnen als ik niet minstens 5000 euro op mijn spaarrekening heb staan. En eigenlijk is 5000 euro al niets.
Ik zou me vooral heel schuldig voelen naar mijn kinderen toe als hun kamer uit tweedehandsspullen bestaat, ze enkel de goedkoopste kleren kunnen hebben, geen twee hobbies kunnen doen als ze dat zouden willen, niet op kot kunnen of hun eigen studie zouden moeten betalen... dan vraag ik me wel af of waarom je eigenlijk kinderen wilt :o