Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:07

Mijn dochter heeft de achternaam van mijn vriend. Vind mijn eigen achternaam lelijk en we zijn van plan (ooit :') ) te trouwen.

Mocht mijn vriend redeneren zoals jouw vriend dan kon hij mijn billetjes kussen en kreeg het kind mijn achternaam.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:11

onbarefeet schreef:
Anne_GTI schreef:
Ik wilde niet dezelfde achternaam als mijn schoonmoeder... kinderen hebben ook mijn achternaam. De achternaam van mijn man is een scheldwoord in het engels en wordt standaard verkeerd geschreven. Zijn idee om ze mijn achternaam te geven maar daar wilde ik zelf ook op aansturen

Nu ben ik wel heel benieuwd wat die achternaam is :')

Zal wel de Cock ofzo zijn denk ik. :P

Anoniem

Re: Mijn of zijn achternaam voor een baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:13

Met cee-oo-cee-kaa :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:17

:D

Dick de Cock

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:24

Sannens schreef:
Mijn ouders zijn beide gescheiden

Dat is op zich wel praktisch :') :j

Maar goed, ik ben wel getrouwd (geen kinderwens) maar heb heel bewust mijn eigen naam aangehouden. Ik had immers al een naam, waarom dan een andere aannemen? Mijn naam is een stukje identiteit, die geef ik niet op :n
Ik heb mijn man wel aangeboden om mijn naam aan te nemen, maar dat wilde hij niet. Dezelfde reden :D

Eigenlijk is het maar goed dat wij geen kinderen krijgen, want wij zouden het denk ik nooit eens worden in deze discussie.

Ik ken trouwens ook een stel dat elkaars namen heeft aangenomen. Geen van beide heeft nog de oorspronkelijke achternaam :)

Maar waar ik me wel over verbaas zijn de mensen die stellen dat het logisch is dat de kinderen de naam van de moeder krijgen, als de ouders niet getrouwd zijn. In mijn omgeving is dat standaard de naam van de vader namelijk :j

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:26

Persoonlijk ben ik wat ouderwets en wil ik dat onze kinderen zijn achternaam krijgen.. Vind ik gewoon gaaf, Voor mezelf heb ik hopelijk straks ook het 'kado'tje' dat ik het kindje 9 maanden mag dragen en de vader de achternaam.. Je mag tegenwoordig ook beide achternamen aan je kind geven. Dus de jouwe en de zijne! Het is maar net wat je wilt. Ik wil mijn vent dat niet ontnemen.. ik ben daar juist trots op . <3

En ja ik wil ook trouwen.. en nee ik neem niet perse zijn achternaam aan.. ;)
Laatst bijgewerkt door Medie op 04-08-16 23:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:30

Medie schreef:
Persoonlijk ben ik wat ouderwets en wil ik dat onze kinderen zijn achternaam krijgen.. Vind ik gewoon gaaf, moeders hebben ook het kado'tje dat ze het kindje 9 maanden mogen dragen en de vader de achternaam.. Je mag tegenwoordig ook beide achternamen aan je kind geven. Dus de jouwe en de zijne! Het is maar net wat je wilt. Ik wil mijn vent dat niet ontnemen.. ik zou daar juist trots op zijn. <3

Cadeautje? :')

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:32

Ja ik vind het echt een cadeautje dat ik ooit ons kindje 9 maanden mag dragen. Kan er misschien niets aan doen, maar een man ook niet dat hij dat niet kan. haha. :D

Bij de achternaam moet je doen wat voor jezelf goed voelt. Voor mij voelt het ene goed, voor iemand anders het andere. Iedere situatie is natuurlijk ook weer anders..
Laatst bijgewerkt door Medie op 04-08-16 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:33

Eerst dragen en dan zien of je het zo'n cadeautje vindt. Het lijkt mij persoonlijk ook fantastisch hoor, maar ik romantiseer het lekker.

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:35

lieveli schreef:
Eerst dragen en dan zien of je het zo'n cadeautje vindt. Het lijkt mij persoonlijk ook fantastisch hoor, maar ik romantiseer het lekker.

'Eerst dragen en dan zien of je het zo'n cadeautje vindt' ?????

Kinderen zijn in mijn ogen altijd een cadeautje. En ik zie dat wel zo ja.
Laatst bijgewerkt door Medie op 04-08-16 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:37

Je snapt me niet. Ja kinderen zijn een cadeautje. Maar zwanger zijn is best een opgave, gepaard met allerlei gedoe waar ik echt niet naar uitkijk. Dat bedoel ik. En Leonoor ook, gezien de :')

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:40

Maar om even on topic te blijven. Ik zou mijn kinderen de achternaam van mijn vriend te geven. Vind ik gaaf en is voor mij een trots momentje :)
Laatst bijgewerkt door Medie op 04-08-16 23:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:45

Jeetje, niemand beweert toch iets anders? Jij noemt het alleen een cadeautje, daar reageren we op. Niks aan de hand, blijf chill.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:54

Ik vind dat persoonlijk altijd zo'n onzin, ik zou veel liever een vent zijn en niet hoogzwanger hoeven te zijn en niet moeite hoeven te hebben met m'n eigen schoenen aantrekken :') Bovendien zijn er ook genoeg mensen die kinderen helemaal niet zo'n cadeautje vinden :D

Mijn vriend wil per se dat ik zijn naam aanneem als we trouwen (we willen trouwen voordat we kinderen krijgen) maar daar ben ik het niet mee eens. Een dubbele achternaam wil ik nog wel overwegen, hoewel ik bijvoorbeeld op m'n werk sowieso m'n eigen naam hou. Kinderen zullen dan ook wel zijn naam krijgen, daar heb ik minder moeite mee.

TS, wil hij wel iets regelen voordat jullie aan kinderen beginnen? Samenlevingscontract? Testament?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-16 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:54

Wendy schreef:
Sannens schreef:
Mijn ouders zijn beide gescheiden

Dat is op zich wel praktisch :') :j

Maar waar ik me wel over verbaas zijn de mensen die stellen dat het logisch is dat de kinderen de naam van de moeder krijgen, als de ouders niet getrouwd zijn. In mijn omgeving is dat standaard de naam van de vader namelijk :j

_O- _O-

Dat tweede ben ik het mee eens. Ik weet eigenlijk ook niet beter dan dat kinderen de naam van de vader krijgen. Maar ik heb het laatst opgezocht en als de ouders gescheiden zijn kan dat alleen bij toestemming van de moeder.
De vader kan een kind namelijk alleen erkennen met toestemming van de moeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 00:22

Ons kindje heeft mijn achternaam, hebben we bewust voor gekozen en is geen ruzie om geweest haha!
Ik vind mijn achternaam mooier dan die van mn vriend, en minder kans op gepest te worden met mijn achternaam, en mocht het uitgaan zal ik de hoofdverzorger blijven dus dan is mijn achternaam wel zo logisch.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 01:07

ElenaMM,
Dat wist ik eigenlijk niet! Ik draag de achternaam van mijn vader en mijn ouders waren ook niet getrouwd. (En inmiddels al laaang gescheiden.)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 02:49

Onze kinderen hebben mijn achternaam. Ik had er moeite mee als ik een andere achternaam zou hebben dan de rest. Mijn man had daar geen probleem mee.

Wat ik me toen nooit bedacht heb is dat het bij veel mensen vragen oproept. Mensen vinden het raar, want het is anders. Aan de ene kant vind ik dat niet erg aan de andere kant word ik er wel eens moe van.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:10

Raar dat er daarover wordt getwijfeld. Is het niet logisch dat de kleine de achternaam van de papa meekrijgt ? of ben ik nu zo ouderwets? :')

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:34

Bij genealogie is het bij het maken van een stamboom van de familie toch wel heel handig als de kinderen de naam van de vader hebben :D
Dat maakt het zoeken veel gemakkelijker :j door de eeuwen heen.

Ts je kan je vriend wel meenemen naar de notaris en laten uitleggen wat je juridisch allemaal moet regelen als je niet getrouwd of een geregistreerd partner bent, als je kinderen krijgt. Naast het erkennen van zijn kind, moet er ook van alles geregeld worden voor pensioen, erfenis, testament, verzekeringen, etc.
Als hij ziet wat hij dan allemaal moet regelen, wordt trouwen een stuk gemakkelijkere keuze :D want dan is wettelijk alles geregeld.
Ik vind de keuze om samen een kindje op deze wereld te zetten vele malen ingrijpender dan de keuze om te trouwen.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:55

Ik ben zo te lezen een van de weinigen die daar daar geen seconde over heeft hoeven twijfelen. Misschien neem ik dingen te snel als vanzelfsprekend aan. Maar ik ben gek op mijn man (geregistreerd partnerschap toen wij onze kinderen kregen) en ik ben er juist super trots op dat mijn kinderen zijn naam mogen dragen. Zijn naam heb ik pas na ons huwelijk aangenomen. Maar wel met mijn eigen naam er achter. Zo heb ik 28 jaar lang geheten en dat wilde ik niet zo maar kwijt zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:04

Medie schreef:
Persoonlijk ben ik wat ouderwets en wil ik dat onze kinderen zijn achternaam krijgen.. Vind ik gewoon gaaf, Voor mezelf heb ik hopelijk straks ook het 'kado'tje' dat ik het kindje 9 maanden mag dragen en de vader de achternaam.. Je mag tegenwoordig ook beide achternamen aan je kind geven. Dus de jouwe en de zijne! Het is maar net wat je wilt. Ik wil mijn vent dat niet ontnemen.. ik ben daar juist trots op . <3

Nee dat mag dus niet..

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ind-kiezen

Medie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:11

Thanks voor de link Sammie, ik had het inderdaad anders in m'n hoofd :) weer iets geleerd ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:16

Eens met de meesten hier.
Niet trouwen? Dan jouw naam.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 08:22

Ik zou alleen zijn achternaam geven als hij het kind ook wettelijk erkent, gebeurt dat niet verliest hij alle rechten!
Als het uit gaat en (dat hoop ik niet als je samen zover bent dat je een kind hebt) heb jij ook geen alementatie als het kind niet wettelijk is erkend, maar heeft hij ook niets meer over het kind te zeggen.
dus voor het gemak dan zou ik jou naam nemen.

Maar ik zou het wel vertellen en laten registreren wie het kindje zijn vader is!( voor als het uitgaat)

(En off topic wat is de reden dat hij niet wil trouwen en dat jij er zo mee bezig bent stel dat het uitgaat?,
Het gaat mij niets aan en je hoeft niet te antwoorden maar als je samen een kind hebt is het geen vrijblijvende tienerverkering meer zonder je te hoeven binden)