Tips voor kraambezoek en de kraamvrouw

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 12:18

Jeetje het zijn echt maar tips hoor. Geen verplichte lijst die je moet afwerken. En iedereen is anders dus ook alle kraamhouders.

Sammie je maakt er iets heel negatiefs terwijl dat helemaal niet de bedoeling is of nodig is.

Ik ben van mening dat als je iets niet weet je het ook niet anders kunt doen. Achteraf zou ik willen dat ik een dergelijk lijstje met tips eerder had gelezen dan was ik beter voorbereid geweest als ik op kraamvisite ging. Dat de ouders bijvoorbeeld heel blij zijn als je iets te eten meeneemt had ik niet bedacht maar nu ik het zelf heb ervaren ga ik dat zeker onthouden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:25

Ik maak het niet negatief.. Ik werd aangevallen om iets wat ik al helemaal niet zei en ik hoop dat dat inmiddels rechts gezet is. :) En dan krijg je idd een sfeer die niet erg prettig overkomt. Ik gaf enkel aan dat ik zulke lijstjes niet prettig vind overkomen, omdat het gewoon niet meer spontaan is. Dat staat niet gelijk aan je hoeft geen rekening te houden met de kraamvrouw en je walst er maar overheen. Met gezond verstand kom je echt een heel eind.

9 vd 10 keer gaat het goed, met die ene die het niet snapt gaat het ook niet goed komen met een dergelijk lijstje. :)

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 12:30

Sammie schreef:
Ik maak het niet negatief.. Ik werd aangevallen om iets wat ik al helemaal niet zei en ik hoop dat dat inmiddels rechts gezet is. :) En dan krijg je idd een sfeer die niet erg prettig overkomt. Ik gaf enkel aan dat ik zulke lijstjes niet prettig vind overkomen, omdat het gewoon niet meer spontaan is. Dat staat niet gelijk aan je hoeft geen rekening te houden met de kraamvrouw en je walst er maar overheen. Met gezond verstand kom je echt een heel eind.

9 vd 10 keer gaat het goed, met die ene die het niet snapt gaat het ook niet goed komen met een dergelijk lijstje. :)

Ik blijf hoop houden dat die ene dan toch aan dit lijstje denkt en met een pan soep naar het kraamgezin gaat of een heel leuk kaartje stuurt :)
Laatst bijgewerkt door Jillsil op 04-08-16 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:30

Ik denk dat het voor moeders in spé vooral belangrijk is om met de partner af te stemmen wat het plan is. En in afwezigheid van partner, een moeder of vriendin. Iemand die jou even helpt als je zelf niet weerbaar bent.

Die na een uurtje zegt 'OKE DOEI BEZOEK'. Ik noem maar wat. En in geboortekaartjes staat toch vaak 'wil je vingertjes en teentjes tellen, vergeet dan niet even te bellen' en 'Sammie en baby Hugo rusten van 12.00 tot 14.00'. Dan weet eventueel kraambezoek ook wanneer ze kunnen bellen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:32

Maar wat si dan het probleem? Het zijn tips,zoals al héél vaak benoemd is en in de titel en op staat.
Heb je iets tegen tips? Het is een praktische aanwijzing, meer niet.
Doe er mee wat je wil. Ik snap niet hoe je dat niet prettig kan vinden aangezien tips je aanspreken of niet en that's it

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:33

lieveli schreef:
Ik denk dat het voor moeders in spé vooral belangrijk is om met de partner af te stemmen wat het plan is. En in afwezigheid van partner, een moeder of vriendin. Iemand die jou even helpt als je zelf niet weerbaar bent.

Die na een uurtje zegt 'OKE DOEI BEZOEK'. Ik noem maar wat. En in geboortekaartjes staat toch vaak 'wil je vingertjes en teentjes tellen, vergeet dan niet even te bellen' en 'Sammie en baby Hugo rusten van 12.00 tot 14.00'. Dan weet eventueel kraambezoek ook wanneer ze kunnen bellen.

Ja tussen 12.00 en 14.00 uur want dan heeft ze even tijd. :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:36

:') Oh die geiten zullen er tussen zitten, maar Sammie is niet gek. Want dat zou maar 1 keer gebeuren en dat gaan alle telefoons uit (vooropgesteld dat Sammie zich zo lamlendig zou voelen als dat hier gemeld wordt en er dus echt ook geen behoefte is aan een of ander telefoontje) en partner kan dat telefoontje ook afhandelen natuurlijk :D.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:38

Gillbo schreef:
Maar wat si dan het probleem? Het zijn tips,zoals al héél vaak benoemd is en in de titel en op staat.
Doe er mee wat je wil. Ik snap niet hoe je dat niet prettig kan vinden aangezien tips je aanspreken of niet en that's it

Omdat die tips lang niet voor alle gevallen opgaan, daarom niet.
Genoeg mensen die dat ook al aangegeven hebben in dit topic.
Ik ken er ook een aantal die helemaal niet blij zouden zijn met een pan soep waar ze niet om gevraagd hebben. Bijvoorbeeld.

MissBmx

Re: Tips voor kraambezoek en de kraamvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:39

Dan is toch geen enkele tip zinvol? Nooit

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 12:41

Wendy schreef:
Gillbo schreef:

Omdat die tips lang niet voor alle gevallen opgaan, daarom niet.
Genoeg mensen die dat ook al aangegeven hebben in dit topic.
Ik ken er ook een aantal die helemaal niet blij zouden zijn met een pan soep waar ze niet om gevraagd hebben. Bijvoorbeeld.

Een bord carpaccio dan of een bak shoarma, ook goed net waar ze trek in hebben.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:43

Ik was blij geweest met iedere vorm van een maaltijd, mijn vent kan echt niet koken

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:43

Sammie schreef:
:') Oh die geiten zullen er tussen zitten, maar Sammie is niet gek. Want dat zou maar 1 keer gebeuren en dat gaan alle telefoons uit (vooropgesteld dat Sammie zich zo lamlendig zou voelen als dat hier gemeld wordt en er dus echt ook geen behoefte is aan een of ander telefoontje) en partner kan dat telefoontje ook afhandelen natuurlijk :D.

Dat gezegd zijnde dat er een partner is of op dat moment aanwezig is.

Het idee achter tips is, dat men de tips er uit neemt die haalbaar zijn of geapprecieerd zullen worden.

Anders kan men nooit geen tips meer geven, ook geen tips bijvoorbeeld in een topic ofzo, het ligt altijd aan de ontvanger wat men met die tips doet of die tips voor hun gelden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:52

Ik weet het niet hoor Jillsil, ik vind het super dat je het ertussen zet omdat jij het zo kon waarderen en wie weet breng je er ook mensen mee op ideeën, maar mijn persoonlijke ervaring is dat er vooral heel krampachtig gedaan wordt over voedsel en wat wel en niet gegeten kan worden ivm een 1 op zoveel kans dat het mogelijk niet helemaal gezond is voor kind (bepaalde kaas op een carpaccio bijv.) tijdens de zwangerschap en ivm borstvoeding dat je met zulke dingen imo maar beter niet kan experimenteren. Voedsel meenemen naar bezoek is trouwens iets typisch Amerikaans. En als je belt of ze nog iets willen als cadeau dan is het meestal luiers luiers en luiers (en kleding) en ik vermoed dat een pan erwtensoep ergens onderaan bungelt :D (maar niettemin, wel leuk dat je je enthousiasme over je cadeau wil delen!).

chanel1985 schreef:
Het idee achter tips is, dat men de tips er uit neemt die haalbaar zijn of geapprecieerd zullen worden.

Dat snap ik chanel en als iemand hier wat uithaalt prima.. Al zie ik er niks verrassend tussen staan, iemand met wat gezond verstand kan dit ook weten en die ene koekenbakker krijg je dat met een lijstje ook niet aan z'n verstand, wel met gewoon duidelijke communicatie. Maar ik hekel (nou ja, misschien is hekel een groot woord. Ik heb ér gewoon niks mee) zulke lijstjes, vooral omdat je er feitelijk niks aan hebt, want bij Marietje werkt het zo en Fatima ziet het liefst weer zo. Kortom het kan voor Klazina werken en Janna beledig je er weer mee, maar je hebt je wel keurig aan een 'lijstje' gehouden?? En toch doe je het niet goed. En wat nog veel meer vervelend is dat er gelijk reacties komen met ah ja want die en die kwamen en die deden dit en dat (maar goed dat had ik al uit gelegd).

En als er geen partner aanwezig is treedt de eerste deelzin in werking. Sammie is wat dat betreft heel pragmatisch. Geen gedoe met lieve en zoete koekjes (misschien een idee om die mee te nemen op kraambezoek ;) ) bakken. Ik zou niet 'thuis' zijn op zulke momenten.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 12:59

[quote="Sammie"]Ik weet het niet hoor Jillsil, ik vind het super dat je het ertussen zet omdat jij het zo kon waarderen en wie weet breng je er ook mensen mee op ideeën, maar mijn persoonlijke ervaring is dat er vooral heel krampachtig gedaan wordt over voedsel en wat wel en niet gegeten kan worden ivm een 1 op zoveel kans dat het mogelijk niet helemaal gezond is voor kind (bepaalde kaas op een carpaccio bijv.) tijdens de zwangerschap en ivm borstvoeding dat je met zulke dingen imo maar beter niet kan experimenteren. Voedsel meenemen naar bezoek is trouwens iets typisch Amerikaans. En als je belt of ze nog iets willen als cadeau dan is het meestal luiers luiers en luiers (en kleding) en ik vermoed dat een pan erwtensoep ergens onderaan bungelt :D (maar niettemin, wel leuk dat je je enthousiasme over je cadeau wil delen

Dan bel-app-mail-stuur je een postduif en vraag je: "zouden jullie het fijn vinden als ik wat voor jullie kook zodat jullie vanav dat niet hoeven te doen? En zo ja, wat zouden jullie dan graag willen eten?"
:D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:03

Dat is zeker een idee om te doen :j Kunnen ze ja of nee zeggen :D

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:13

Ik ga er vanuit dat ik de mensen waar ik eten voor mee breng goed genoeg ken om te weten wat ze wel en niet lusten of mogen eten.

Zo heb ik een vriendin een pakje met gluten vrije dingetjes gestuurd toen zij na de geboorte van haar kindje daar langer moest blijven. Werd zeer gewaardeerd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:24

Ik had het meer over het vermijden ivm de baby (dus niet ivm persoonlijke allergieën).

Maar goed, belletje van te voren lost dat probleem bij een kraambezoek iig wel op. :))

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:29

Dat je bepaalde dingen niet mag eten als je borstvoeding geeft is een fabel. In principe mag je gewoon alles eten en drinken (behalve alcohol en drugs natuurlijk) zonder dat het kwaad kan voor de baby. Alleen als je na verloop van tijd merkt dat je kindje altijd reageert met buikpijn als jij een bepaald iets hebt gegeten kun je dat beter vermijden. Maar rauw vlees, vis, rauwmelkse kazen, pittig gekruid eten, dat alles mag in principe gewoon ;) Maakt het koken voor een kraamvrouw een stuk makkelijker. Er zijn er veel die snakken naar een lekkere carpacciosalade, een broodje filet americain of juist een lekkere sappige biefstuk die niet zo doorbakken is dat het net een schoenzool is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:40

Esplendido schreef:
Dat je bepaalde dingen niet mag eten als je borstvoeding geeft is een fabel. In principe mag je gewoon alles eten en drinken (behalve alcohol en drugs natuurlijk) zonder dat het kwaad kan voor de baby. Alleen als je na verloop van tijd merkt dat je kindje altijd reageert met buikpijn als jij een bepaald iets hebt gegeten kun je dat beter vermijden. Maar rauw vlees, vis, rauwmelkse kazen, pittig gekruid eten, dat alles mag in principe gewoon ;) Maakt het koken voor een kraamvrouw een stuk makkelijker. Er zijn er veel die snakken naar een lekkere carpacciosalade, een broodje filet americain of juist een lekkere sappige biefstuk die niet zo doorbakken is dat het net een schoenzool is.

Toevallig heb ik eens gelezen dat alcohol ook tijdens borstvoeding kan :)* Alleen x tijd voor het voeden niet, omdat er dan iets in de melk terecht kan komen. Geen alcohol, want dat is voor die tijd al afgebroken, maar een één of ander bijproduct. Zijstraatje maar dacht ik meld het even :D

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:44

Alcohol kan idd, met die waarschuwing dat het promillage wat in jouw bloed zit ook het promillage is wat in de melk zit. En of je dat als kraamvrouw moet willen is natuurlijk een tweede.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:46

Vroegâh ging er altijd 's winters een beetje Jenever in de laatste melkfles :D Lekker warm, en sliepen ze zo lekker (door) van.

Niet dat ik dat hier wil promoten, maar iets met hetzelfde zijstraatje als Magrathea :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:59

Esplendido schreef:
Alcohol kan idd, met die waarschuwing dat het promillage wat in jouw bloed zit ook het promillage is wat in de melk zit. En of je dat als kraamvrouw moet willen is natuurlijk een tweede.

Nou dat is dus niet waar. Zal eens kijken of ik het kan terugvinden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:02

Liselot schreef:
Hier hebben alleen mijn ouders en broer de kleine vastgehouden. Rest van het kraambezoek niet, tis geen doorgeefpop :o

Ik heb nog wel een aanvulling daarop: Baby's zijn inderdaad geen doorgeefpoppen en niet iedereen die op kraamvisite komt heeft zin om een baby vast te houden. Ik wil best een baby even vasthouden als het praktisch zo uitkomt hoor. Maar ik vind onderdeel van zo'n doorgeefpoppenritueel zijn zelf ook niet fijn.

En nog een: Dan al helemaal niet gaan roepen:'oh, leuk, staat je goed hoor!' Ik denk dat ik dat het meest ongemakkelijke heb gevonden van alle kraamvisites die ik achter mijn kiezen heb. Dat als je als vrouw in vruchtbare leeftijd even lief en leuk doet met een baby, de kersverse ouders en/of de rest van de visite je meteen verwachtingsvol aankijken en je zelfs gaan aanmoedigen jezelf voort te planten. En meestal zeg ik dan maar gewoon eerlijk dat ik geen kinderen wil, maar dat heeft nog wel eens tot ongemakkelijke stiltes geleid. Geen kinderen willen is nou eenmaal geen ideaal gespreksonderwerp tijdens kraamvisite. :')

(Het kan natuurlijk altijd nog erger. Hoe pijnlijk moet zo'n 'staat je goed' opmerking zijn voor iemand die ze wel heel graag wil, maar niet kán krijgen... Maar dat terzijde.)

En er zijn goede redenen om alcohol te laten staan als je borstvoeding geeft: http://www.alcoholenzwangerschap.nl/nl/ ... eding.html

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:08

Magrathea schreef:
Esplendido schreef:

Nou dat is dus niet waar. Zal eens kijken of ik het kan terugvinden :)

Aangezien borstvoeding wordt gemaakt uit je bloed en het meeste wordt gemaakt op het moment dat de baby drinkt, krijgt de baby we degelijk alcohol binnen wanneer je bv geeft voordat het promillage alcohol uit het bloed van de moeder is. Staat onder meer hier. Ik word een aantal keren per jaar bijgeschoold om mijn bv kennis op peil te houden en ik heb nog niet gehoord van een veranderd inzicht als het om alcohol gaat.
https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... ding-geeft

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:18

Tip voor de kraamvrouw, microlax in huis. Je hoeft er niets mee te doen als je geluk hebt, maar als je pech hebt ben je dolblij dat het in huis is :')