Fysiotherapeut mee uit vragen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat moet ik doen?

- Nu mee uit vragen en van fysio wisselen
76 (15%)
- Na de laatste behandeling mee uit vragen
247 (50%)
- Niet mee uit vragen
162 (33%)

Totaal aantal stemmen: 485

Anoniem

Re: Fysiotherapeut mee uit vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:36

Er moet inderdaad een afkoelingsperiode in acht worden genomen.
Wat ik lees over de eerder genoemde relatie met die getrouwde vrouw kreeg die fysio een schorsing van 1 maand aan zijn broek.

Ligt er dus maar net aan hoe de baas erover denkt.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 22:37

Ach, mijn broer had in het ziekenhuis een verpleegster...
en nu een hele leuke vriendin! :D

Zij was blij dat hij haar op facebook had opgezocht, want inderdaad, zij mocht dat niet, maar de klik was er wel degelijk :) Had hij niks gedaan, was er nooit contact gekomen, maar gelukkig heeft hij dus dat berichtje wel gestuurd.

Ik zou je laatste behandeling afwachten, dan nog even een weekje of wat time out voor jezelf, en wil je dan nog weten of er eventueel meer is? Dan gewoon facebooken of hij een keer wat wil drinken. Zo nee, jammer dan en zo ja, gezellig.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 00:34

Petpa schreef:
Iruss94 schreef:
Ik snap niet waar iedereen zich zo druk om maakt. Het is geen leraar leerling relatie.

Het gaat over een zorgverlener die beroepsmatig gebonden is aan de regels van zijn vak!

Precies! Dit hoort gewoon niet.

Draai het eens andersom. Patiënt en fysiotherapeut. Er zijn geen regels voor.

Stel... Jij bent de patiënt die jezelf toe vertrouwt aan een professional. Die persoon leert je karakter kennen maar ook je lichaam omdat hij je met fysiotherapie en massage veel aan moet raken.

Jij vind hem wel aardig en gezellig, maar meer niet. Hij is immers jouw fysio, dus je bent gewoon vriendelijk. Echter, hij denkt dat jouw vriendelijkheid misschien wel flirten is. Hij vind jouw leuk en gaat je steeds leuker vinden.

Dan zit je in een zeer nare situatie als die regels er niet waren. Want plaatst hij je niet over naar een collega omdat hij gevoelens voor je krijgt. Hij blijft je behandelen. Ook gaat hij je tijdens behandelingen benaderen op een flirterige manier omdat er geen regels zijn die zeggen dat het niet mag.

Lekker dan, dat de persoon dor je professioneel hoort te behandelen, v!je lichaam aanraakt; je dijen, je middel, je heupen etc, terwijl hij tot je is aangetrokken en jij niet naar hem.

Dan word je gewoon in een zeer vervelende positie gezet, met ook nog een scheve verhouding, wat wel lijkt op leraar en leerling.

Daarom dat die regels er zijn en daarom dat een goede fysiotherapeut of masseur, of soortgelijke beroepen, nooit op flirten in zal gaan, tenminste niet serieus. Straks interpreteren ze het verkeerd en hebben ze hun patiënt in een vervelende situatie gebracht. Dus nee, ze horen er niet op in te gaan en als ze zelf wel gevoelens voor je krijgen horen ze je over te plaatsen. Daarom dat ik voor jouw denken dat er weinig uit zal komen als je hem uit zal vragen, want als hij je leuk had gevonden, en zich aan de regels houd, was je zijn patiënt niet meer geweest.

Daarnaast gebeurd het vaak dat patiënten verliefdrakrn op hun fysiotherapeut. Je deelt veel met ze en er zijn veel aanrakingen. Daarna zijn ze zeer sociaal, gezellig en motiverend. Maar ook dat hoort bij hun werk. Het zal vast niet de eerste keer zijn dat hij hiermee te maken zal krijgen. Ik zou persoonlijk, als ik fysio was het niet leuk vinnden als een patiënt de professionele grens tussen ons zou overschrijden door te flirten of me uit te vragen. Maar ik zou het wel erg waarderen als ze eerlijk tegen me waren over hun gevoelens, zonder op iets uit te zijn met mij, zodat we een oplossing zouden kunnen zoeken voor het probleem, zoals een overplaatsing. En wie weet, dan zou die persoon mijn patiënt niet meer zijn en zou ik minder bezwaar hebben tegen een date. Dan is het gegaan zonder een morele grens over te gaan. Ik zou niet op date willen met iemand die het oké vind om als patiënt zijn/haar behandelaar uit te vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:06

Maar, even als leek...
Als een patient klaar is met de behandeling..of overgeplaatst is....mag het dan wel?

Ik ken ook leraren(jep, meerdere, op mijn middelbare school) die een relatie met leerlingen kregen.
Das wel ruim 18 jaar terug, en die meiden waren dan al van school....dus ex-leerlingen for that matter...

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:30

Als een fysio een 'move' maakt richting een patiënt vind ik dat weer anders dan andersom. Hmm, dat is ook maf. Maar ook wel logisch ergens.
Stel TS wacht tot de behandelingen klaar zijn en benaderd hem, als hij haar ook leuk vindt en ze gaan er beide goed mee om door bijvoorbeeld een andere fysio in te schakelen zo nodig, dan zie ik het probleem niet zo. Er zullen toch wel vaker op deze manier relaties opgebloeid zijn? Gebeurt in het ziekenhuis ook regelmatig.. Arts/verpleging-patiënt. Het ligt eraan hoe je er mee omgaat denk ik.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:31

Zo ken ik ook mensen die een patiënt - behandelaar band hadden , maar nu ( gelukkig ) getrouwd zijn. Het neefje van mijn opa is getrouwd met zijn verpleegster en de fysiotherapeut van mijn vader is getrouwd met zijn patiënt. Het eerste voorbeeld is ongeveer twintig jaar geleden gebeurd , maar de laatste is zeer recent. Ik geloof er wel in. Een fysiotherapie is tenslotte ook maar een volwassen mens :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:36

Ik vind dit in de categorie niet geschoten is altijd mis vallen, wie weet bloeit er iets heel moois uit op.
Maar misschien ook niet, als je niets laat weten zal er iig nooit iets gebeuren :Y)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:16

RoyceMack schreef:
Luister, je raakt gewoon je baan kwijt als professional als je een relatie aangaat met een klant. Simpel als dat. Zeker als je voor n werkgever werkt. Wellicht dat je ermee wegkomt als je zelfstandig werkt en je eigen praktijk hebt, maar ook dan heb je je te houden aan de beroepscode en je loopt een behoorlijk risico. Als de klant (waar de fysiotherapeut dan mee gaat) slecht wil na een aantal jaar misschien, ben je zuur als je naar de tuchtrechter mag. Daar gaat je carrière. Nou, ik zou 4 jaar studie en zoveel jaar werkervaring en je huidige baan niet op het spel zetten.

Dan zou half Nederland werkloos zijn en voor de tuchtrechter worden gesleept. Dit is de manier waarop leuke contacten en relaties ontstaan, door elkaar irl te ontmoeten. Of je nou als bakker je klanten een brood verkoopt of dat je achter de kassa zit en mensen hun boodschappen afrekent.
Stel ze hadden elkaar op hij was haar fysio en buiten de behandelingen om hadden ze elkaar op Tinder nog eens 'ontmoet' en waren een match, was er ineens niets meer aan de hand geweest. Dan hadden ze via de app gewoon wat met elkaar kunnen afspreken buiten zijn werk om. Het lijkt er mee om te gaan dat mensen er moeite mee hebben dat hij voor het blok wordt gezet tijdens zijn werk.

Wat ElineS aanhaalt ben ik het ook niet mee eens. Door het zo om te draaien (wat in dit verhaal niet eens relevant is) lijkt het net alsof één van beiden in staat zou zijn een strafbaar feit te plegen. Daar is helemaal geen sprake van wanneer beiden zich op de werkvloer (of dit nu zijn of haar werk is) zich gedragen. Je kan prima een gesloten vraag stellen: Wil je een keertje met me uit ja of nee.
Volgens mij zijn dit prima volwassen mensen die allebei ook heus wel in de gaten hebben dat die massagebank voor behandelingen zijn die geen seksuele handelingen bevatten. Dat is ook helemaal niet waar de TS op uit is.
En wanneer jouw fysio moves maakt waar jij je onprettig bij voelt, kan je dit aangeven. Wil je dit niet, kan je zonder een verklaring te moeten afleggen gewoon een andere fysio zoeken.

Mijn fysio en ik kennen elkaar privé ook hartstikke goed. Niemand die hem of mij ter verantwoording roept wanneer we elkaar buiten zijn werk om zien, samen sporten (nee geen bedsport), een terrasje pakken of uitgaan. Je hoeft ook niet aan de grote klok te hangen wat er gebeurt wanneer jullie elkaar buiten werktijd om zouden zien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:22

RoyceMack schreef:
Luister, je raakt gewoon je baan kwijt als professional als je een relatie aangaat met een klant. Simpel als dat. Zeker als je voor n werkgever werkt. Wellicht dat je ermee wegkomt als je zelfstandig werkt en je eigen praktijk hebt, maar ook dan heb je je te houden aan de beroepscode en je loopt een behoorlijk risico. Als de klant (waar de fysiotherapeut dan mee gaat) slecht wil na een aantal jaar misschien, ben je zuur als je naar de tuchtrechter mag. Daar gaat je carrière. Nou, ik zou 4 jaar studie en zoveel jaar werkervaring en je huidige baan niet op het spel zetten.

Nee man, gekkigheid. Gelukkig werkt het niet zo :Y)
Anders wordt het natuurlijk als je de patiënt nog door blijft behandelen maar als je die gewoon overdraagt, de bekoelingsperiode in acht neemt is er niks aan de hand hoor. Hulpverleners zijn ook maar mensen he ;)

En als de klant slecht wil heb je daar geen relatie voor nodig.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:27

Ik ben ook hulpverlener, maar ik zie echt geen probleem in met dit soort relaties.
Voor mij is er een grens bij afhankelijke relaties zoals psychiatrische problematiek enz.
Maar een gezonde volwassen vrouw met een gewone fysiotherapeut, geen tuchtraad die zich daar mee gaat bezighouden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:02

Furrow schreef:
Ik ben ook hulpverlener, maar ik zie echt geen probleem in met dit soort relaties.
Voor mij is er een grens bij afhankelijke relaties zoals psychiatrische problematiek enz.
Maar een gezonde volwassen vrouw met een gewone fysiotherapeut, geen tuchtraad die zich daar mee gaat bezighouden.

Het tuchtcollege "gaat zich ermee bezig houden" zodra iemand de kwestie meldt.

En ja... Iedereen kent de verhalen dat het goed gaat. De zorgverlener die een relatie aangaat met een oud-patient. De verhalen dat het niet goed gaat zijn minder bekend!

De gedragsregels inzake fysiotherapeuten zijn helder.

Zodra de fysio gevoelens heeft voor een patiënt of vermoed dat een patiënt gevoelens heeft voor hem / haar, dan moet de patiënt overgedragen worden aan een collega.

Inzake TS heeft deze overdracht niet plaatsgevonden, dus de situatie is simpel. Fysio voelt niets voor TS en vermoed op geen enkele manier dat TS andere gedachten over zijn behandeling heeft.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 12:29

Ik begrijp wel wat ElineS bedoelt, het zou fout zijn als een fysio zulke gevoelens heeft bij het behandelen. Dan moet hij de patiënt overdragen. Met die redenatie kan je er vanuit gaan dat hij geen gevoelens heeft voor mij. En dat hij niet weet dat ik zulke gevoelens heb, anders zou hij mij ook moeten overdragen. Zoals ook hierboven gezegd wordt.

Maar laat ik voor de zekerheid even voorop stellen dat ik niet met hem zal uitgaan en onder behandeling blijven. En ook geen andere strafbare feiten zal plegen :+

Als ik al iets onderneem, dan wordt het een berichtje na de laatste behandeling en dan zou ik daarna ook niet meer naar hem terug gaan voor een behandeling.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:03

Maar TS, denk je niet dat je dingen van zijn kant ziet, die er niet zijn?
Want of het nou wel of niet mag, dat is nog iets anders dan of er überhaupt interesse is van zijn kant.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:10

Als je hem nu mee uit vraagt terwijl je nog in behandeling bent, moet de behandeling stop gezet worden. Aan dit soort relaties zijn strenge regels verbonden in de fysiotherapie.

De behandeling moet afgerond zijn en volgens mij zelfs nog x tijd er tussen voordat het mag...

Mijn vader had mijn moeder in behandeling, die konden ook echt pas na de laatste behandeling afspreken.

Hij kan daarmee in de problemen komen als het niet volgens de regels gaat. De praktijk zelf ook, dus de werkgever zal er ook niet al te blij mee zijn...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:27

Eilish schreef:
Ik begrijp wel wat ElineS bedoelt, het zou fout zijn als een fysio zulke gevoelens heeft bij het behandelen. Dan moet hij de patiënt overdragen. Met die redenatie kan je er vanuit gaan dat hij geen gevoelens heeft voor mij.

Nee zo moet je niet denken! Het is denk ik vergelijkbaar met zoiets als wanneer je (als man) al een vriendin hebt. Je stopt met naar andere vrouwen kijken in de vorm van: zou zij een geschikte partner voor mij zijn?

Dat ik andere vrouwen in mijn leven nu niet het hof maak, is niet omdat ik ze 'maar stom' vind, maar omdat ik toevallig al een heel erg leuke vriendin heb.

Patiënten/klanten zouden zich niet op hun gemak voelen als de fysiotherapeut naar iedere leuke vrouw kijkt in de vorm van: is dat geschikt relatiemateriaal? En het zou voor hemzelf ook heel awkward worden denk ik, als hij ieder lichaam ziet als mogelijk het lichaam van de moeder van zijn kinderen :D in plaats van een verzameling pezen en spieren die wat kneepjes en/of klappen nodig hebben.

Als hij zijn klanten niet zo kan zien, zou hij bij ongeveer iedere beetje leuke vrouw moeten zeggen: "Oh jee, hier kan ik eventueel óók al verliefd op worden, dus die draag ik over aan een andere collega."

Dus dat hij je nog niet heeft overgedragen hoeft volgens mij echt niet te zeggen dat hij je niet leuk kan vinden.

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:32

Ik heb niet alle berichten gelezen, maar een fysiotherapeut mag geen relatie aangaan met zijn patiënt. dat is bij wet verboden en hij kan er voor in de gevangenis. (iemand die ik van heel dichtbij ken heeft dit meegemaakt, die heeft 1,5 jaar gezeten en hij had geen relatie maar heeft 1 keer iets met een patiënt gedaan.)
Dus je zou eerst moeten switchen van fysio en dan pas hem uit kunnen vragen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:43

NeverGiveUp schreef:
Wat nemen sommige het leven serieus zeg!

Kan echt niet hoor, onprofessioneel als fysio! :+

Hoeveel mensen hebben elkaar niet op deze manier leren kennen? Zometeen mist ze de liefde van haar leven op deze manier.
Beetje durven leven hoor mensen.

:))

Ik vermaak mij heerlijk met deze en andere berichten in dit topic. Als ts hier nu niks mee doet, eindigt ze natuurlijk als een zielige oude heks die over 40 jaar alleen maar sokken breidt voor de kinderen van de buren.. Zij heeft háár kans gehad...

En ik viel niet op mijn fysio en hij niet op mij ongetwijfeld :') Ondanks alle aanrakingen ten spijt.. :Y) En zo zijn er denk ik meer mensen die er niet met hun fysio vandoor gaan dan wel. :)

Het zou mij niet verbazen als ts meer denkt te zien dan er daadwerkelijk is, maar als je de gok wil wagen. Wacht tot na je laatste behandeling. In die tussentijd kun je nog vrolijk babbelen over hoe hij denkt over bepaalde dingen ofzo. Dat ie je niet overdraagt zegt ook niks over je niet leuk vinden. Het zou wat wezen als iedereen maar direct bovenop een 'oh die is wel leuk' duikt.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:56

Ach meis, das toch heerlijk!
Lekker genieten van t feit dat je kriebeltjes voelt in elk geval :D

En ja ik denk inderdaad dat hij de stap niet zomaar zal nemen je kan natuurlijk nu je wat persoonlijker met m praat wel ns sturen op relaties (doe net of je niet weet dat hij vrijgezel is ;) ) dan kan je wellicht al wat peilen. Of vragen waar hij uitgaat, ooo wat toevallig daar kom ik ook wel eens dan zie ik je vast daar nog wel eens voor een drankje :D

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:42

RoyceMack schreef:

Dat dus. Het mag gewoon niet. Geen onzin, heeft niks met bureaucratie of durven te maken. Wél met beroepsethiek en een eed die je als fysio afgelegd hebt. Het kan je heel eenvoudig je baan kosten, óók jaren later nog. Ik kan me werkelijk niet voorstellen waarom iemand dat risico zou lopen voor een date...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:46

dierfysio schreef:
RoyceMack schreef:

Dat dus. Het mag gewoon niet. Geen onzin, heeft niks met bureaucratie of durven te maken. Wél met beroepsethiek en een eed die je als fysio afgelegd hebt. Het kan je heel eenvoudig je baan kosten, óók jaren later nog. Ik kan me werkelijk niet voorstellen waarom iemand dat risico zou lopen voor een date...

Hoe komen jullie hier toch bij? Dat is gewoon echt niet waar, tenzij je tijdens werktijd kinderen hebt liggen maken op de behandeltafel. Other than that kunnen mensen prima een relatie van wat voor aard dan ook met een klant/patiënt krijgen. Ook al is het vriendschappelijk, je kan er een leuk contact aan overhouden en dat is helemaal niet strafbaar, gelukkig.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:49

Julia... Ben je bekend met de richtlijnen van de KNGF?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:58

Petpa schreef:
Julia... Ben je bekend met de richtlijnen van de KNGF?

Redelijk op de hoogte. Het zal dan waarschijnlijk erg verschillen per praktijk hoe er met dergelijke casussen wordt omgegaan. Misschien dat het het woordje 'richtlijnen' het al zegt. (?)
Zoals je ook van anderen op alle voorgaande pagina's kunt lezen wordt het dus in veel gevallen getolereerd. Men heeft er moeite mee dat het op de werkvloer gebeurt, merk ik. Buiten de werkvloer afspreken hoeft echt geen invloed te hebben op het functioneren als fysio of enige consequenties te hebben voor het kunnen uitoefenen van het vak. Zeker niet als de fysio diegene niet meer behandelt doordat 'patiënt' besluit te veranderen van behandelaar. Als je elkaar elders had getroffen was er namelijk niets aan de hand geweest. Ik heb zelf ook privécontact met mijn fysio en dat is gewoon keurig legaal.

Anyway, het is niet mijn bedoeling om hier een discussietopic van te maken. TS kan deze afweging voor zichzelf maken, dus ik zal me hier niet verder in mengen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:03

De regels gelden voor het beroep van fysiotherapeut en niet voor een praktijk!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:31

Misschien ligt het aan mij, maar ik krijg het idee dat fysio's het hier zelf ook niet eenduidig 'weten'?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-16 22:36

Sammie schreef:
Misschien ligt het aan mij, maar ik krijg het idee dat fysio's het hier zelf ook niet eenduidig 'weten'?

Dat idee krijg ik ook :+
Misschien moet ik aan mijn fysio vragen hoe hij daarover denkt :D
(Grapje)