geld lenen... hoeveel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:44

MarlindeRooz schreef:
Het ligt er maar net aan, de een doet 30 jaar met een badkamer en de ander wil na 10 jaar wat nieuws. Idem dito.. Als je zelf goed kan schilderen en je bent bereid een week van je vakantie op te offeren elk jaar, dan kan je het prima bijhouden.

Mijn ouders laten een paar keer per jaar de tuin (1500m2) en het schilderen doen. Omdat ze daar zelf niet aan toe komen. Dit zijn de duurste zaken, had ook zelf gekund maar dan kan je niet op vakantie bijvoorbeeld.

Ik heb het niet over luxe als een nieuwe badkamer omdat je eens aan wat anders toe bent.
Je kan toch echt lekkage krijgen, reparaties aan het dak of andere dingen. Niet alles valt onder een verzekering en niet alles kun je voorzien. Ook is het huis waar je op gevallen bent of wat je kunt betalen niet altijd 100% in perfecte staat van onderhoud als je het koopt.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:51

€8000 spaargeld veel op je 25e zei iemand??, daarom zie ik mijn vriendinnen zeker nooit met nieuwe spullen :')

Nee, €500.000 lenen gaat nooit lukken, dan nog wel 20 jaar thuis blijven wonen en sparen en dan je eigen stal beginnen, dan wel. Het is ook heel normaal lijkt mij, ik denk dat niemand een eigen manege kan beginnen op z'n 25e in z'n eentje. Heb je een vriend, steunt die je niet? Ik zou anders een particulier investeerder zoeken en een goed bedrijfsplan maken, lenen bij een bank gaat je nooit lukken helaas. Of kun je niet gewoon een deel huren (er ook gaan wonen) en daar je paarden gewoon voor de hobby houden en beetje handel? Dat je verder gewoon werkt overdag en 's avonds de paarden?

Anoniem

Re: geld lenen... hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:58

Welk belang zou een particulier investeerder hebben bij zo'n kleinschalig bedrijfje... 6 stallen in de verhuur en 1 persoon die les geeft?

Wil je samen met de eigenaar die wil blijven een BV opzetten, TS ?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 06:32

tengeltje11 schreef:
@Supervixen,maar een nieuwe keuken,dat zijn toch kosten die je weet?als je een huis koopt met een verouderde of mindere staat keuken,dan weet je dat die kosten er sowieso zullen zijn,idem met tuinhuis,dat noem ik geen onverwachte kosten.

en naar TS toe,ik hoop dat je beseft dat je plan totaal onrealistisch is?
zit er veel kapitaal in je bijberoep?
kan je dat niet verkopen als startkapitaal voor je nieuw plan?

Ja dat klopt, dat zijn kosten die je weet. Maar dat zijn wel kosten die je bij huren niet hebt. En er werd gesuggereerd dat je met kopen goedkoper uit bent. Waardoor ik deze kosten er even bij haalde.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:05

Ik denk dat het een onrealistisch plan is, als je pas werkt en geen spaargeld hebt.
Mijn vriend en ik hebben een beide een goedbetaalde baan en konden samen net 4 ton opnemen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:32

Dus als ik het goed begrijp wil je de helft van het vastgoed van dat bedrijf kopen?
Of wil je de helft van het bedrijf kopen?
Is het een NV, een bvba of een ander rechtsgenootschap?
Kan je je niet inkopen via aandelen?
Om 5 ton te lenen zal je toch een eigen inbreng moeten doen.

Ik heb zelf een huis gekocht van 150 en dat was krap aan en veel geluk! Met een behoorlijke eigen inbreng.

Het is een mooie droom maar om gericht advies te hebben zal je toch met concretere informatie komen en sowieso met een waterdicht keihard businessplan. 'Ik ga 5/6 stallen verhuren' is niet voldoende.
Hoeveel ga je vragen, wat zijn de vooruitzichten, wat wil je meer met het bedrijf om winst te maken, hoe ga je dit aanpakken. Stel op zijn minst een 5 of 10 jaren plan op!

Hopelijk heb je er iets aan maar ik vrees dat wat je wilt niet echt realistisch is.

Kan je niet met de 2 eigenaren om tafel en zien wat de mogelijkheden zijn?

Verder wil ik nog kwijt dat zaken doen met 'familie' heel anders is als gewone omgang...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 07:50

Dit gaat je echt niet lukken. Mijn broer is 39 Die kon zonder steun van ouders geen eens een hypotheek krijgen. Dit terwijl zijn maandlasten (hypotheek) nu lager zijn vergeleken met toen hij huurde

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 08:02

Nu, de kans dat de helft van een bedrijf met 6 stallen 500 000 waard is, is ook klein... Als het idd zo goed loopt dan kan de andere eigenaar de lening aangaan en zou jij je bij hem kunnen inkopen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:32

Vjestagirl schreef:
verootjoo schreef:
Iedereen moet zelf weten of hij koopt of huurt, maar deze info klopt niet helemaal.

Beleggingshypotheken bestaan niet meer. Hypotheken waarbij je niet aflost ook niet.
De meeste huizen zijn prima verkoopbaar zelfs als het een bouwval is, en torenhoge maandelijkse lasten? Huren is hier duurder in de maandelijkse lasten ;). En onderhoud, hoeveel denk je dat dat is? Een keer in de 5 a 10 jaar wat verf op de kozijnen en een keer in de 15jaar een ketel? Die grote kosten zijn geen kosten die jaarlijks terugkomen :)

Bij mijn buren groeien er boomwortels door de rioleringsbuizen heen, waardoor niet alleen de hele kruipruimte, maar ook een heel gedeelte van hun laminaat vloer blank staat iedere keer als ze het toilet doortrekken.
Hadden ze gehuurd dan hadden ze daar geen enkele kosten aan gehad. nu betalen ze alles zelf, incl. reparatie van het riool. Dat kost ze een paar duizend euro.

Niet alleen de voorspelbare dingen kosten geld.

Dat is hier een aantal jaren geleden ook een flinke kostenpost geweest: ook boomwortels die door de riolering groeiden met alle gevolgen van dien. Verzekering deed er niets aan, want het probleem begon buiten ons erf en we zijn zelf verantwoordelijk voor - als ik me niet vergis - 60 cm op ons eigen erf. Met als gevolg dat we dus inderdaad in de buidel konden tasten. Maar dat niet alleen: ook de schutting is na ruim 10 jaar aan vervanging toe, valt van ellende uit elkaar. Nog zo'n flinke storm als vorig jaar en we hebben een open erf. Wordt ook niet vergoed door de verzekering, want het betreft een oudere, niet stabiele schutting. Als we hem nu nieuw zouden neerzetten en er komt een storm, dan is het een ander verhaal. Maar dan moeten we wel eerst aardig wat honderden euro's ophoesten om die schutting te vervangen. Vervolgens zijn er nog zoveel onvoorziene omstandigheden, zoals opnieuw kabels/bedraden, water/verwarmingsleidingen, de radiatoren die na zoveel jaar aan vervanging toe zijn, et cetera. Mijn ouders huren en die kregen twee jaar geleden de kans om hun hele badkamer naar eigen smaak te laten vervangen op kosten van de verhuurder. Zo'n 8 jaar geleden is hun hele keuken op kosten van de verhuurder (en naar smaak en wensen van mijn ouders) vervangen. Dingen die je met een koophuis toch echt zelf zult moeten ophoesten. En zo zijn er nog zoveel zaken waar men (te) makkelijk aan voorbij gaat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:34

magriet schreef:
Dit gaat je echt niet lukken. Mijn broer is 39 Die kon zonder steun van ouders geen eens een hypotheek krijgen. Dit terwijl zijn maandlasten (hypotheek) nu lager zijn vergeleken met toen hij huurde

Mijn eerste hypotheek kon ik ook niet zonder steun van mijn ouders krijgen, mijn tweede ook niet zonder mijn man (en hij niet zonder mij). In die tijd had je nog verschillende hypotheekvormen, maar voor geen van allen kwamen we zonder hulp van de ander in aanmerking.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:38

MarlindeRooz schreef:
Het ligt er maar net aan, de een doet 30 jaar met een badkamer en de ander wil na 10 jaar wat nieuws. Idem dito.. Als je zelf goed kan schilderen en je bent bereid een week van je vakantie op te offeren elk jaar, dan kan je het prima bijhouden.

Mijn ouders laten een paar keer per jaar de tuin (1500m2) en het schilderen doen. Omdat ze daar zelf niet aan toe komen. Dit zijn de duurste zaken, had ook zelf gekund maar dan kan je niet op vakantie bijvoorbeeld.

Dat is ook zeker waar. Onze water- en windborden moesten echt vervangen worden, want die waren zwaar verrot. Om kosten te sparen hebben we dat zelf gedaan (steiger huren en een paar vrije dagen inleveren was goedkoper dan iemand inhuren). Heeft heel wat voeten in aarde gehad en gelukkig hebben we nu een materiaal gebruikt dat de komende 20+ jaar niet meer vervangen hoeft te worden. Ook heeft mijn vader voor ons nieuwe draairamen gemaakt, omdat je bij de vorige zonder moeite van binnen naar buiten kon prikken (hout volledig verrot). De kozijnen zijn ook onder handen genomen (ook houtrot) en we hebben in sommige ramen nu dubbel glas gezet. Gaat met kleine stapjes, want de kosten lopen behoorlijk op. Al die kleine bedragen bij elkaar tikt al aardig aan, maar dan ook nog eens de iets grotere uitgaven erbij.... Ben blij als ik op een dag mag huren...

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:46

Het is al vaker gezegd, maar ik zou het op een andere manier proberen. Eerst met de eigenaar die blijft in gesprek wat er voor nodig is om de 2e eigenaar te worden. Zo krijg je een beter beeld wat ervoor nodig is. En dan kan je vanuit daar bepalen of het haalbaar is.

Ik begrijp dat je jezelf eerst wilt oriënteren via internet, maar op dit moment is er eigenlijk nog te weinig informatie om goed advies te geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:08

Kun je niet een deel van je spaargeld stoppen in een cursus over ondernemersschap? Geld is 1 ding, maar kennis over ondernemen lijkt mij ook zeker noodzakelijk aangezien jij zo te lezen geen ervaring hebt met een zaak runnen. Ook om jou te beschermen, want de andere partij kan je wel van alles wijsmaken over de boekhouden etc en jou mooi poep laten scheppen omdat jij daar zo happy van wordt.

Gucci, nee iemand vond 5000 euro voor een werkende thuiswonende zonder echt kosten juist niet veel en dus ook zeer weinig kapitaal voor een dergelijk project.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:12

Even terug bij af: je hebt het op de vorige pagina over een goedlopend bedrijf met acht stallen waarvan de oorspronkelijke eigenaar er 2 a 3 voor zijn eigen paarden wil houden. Dat betekent dat er 5 stallen vrij zijn voor de verhuur.

In het meest gunstige geval waarbij jij nog loon krijgt:
Stel dat de boxhuur € 250 per maand kost: dat betekent dat je per maand een opbrengst van € 1250 hebt. Daar gaan hooi, stro, onderhoud en jouw salaris vanaf (jij moet namelijk ook wonen en eten). Wat je overhebt is 'winst'. Die wordt verdeeld over jou en de eigenaar.
Van die paar euro winst van jouw deel van de winst ga jij elke maand € 1000+ per maand afdragen om jouw lening van € 250.000 af te betalen.
Helaas: einde oefening.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-16 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:17

Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is, maar het goed onderzoeken is zeker een zaak! Ik ben samen met mijn vriend in april eigenaar geworden van een veehouderij. Mijn vriend was 2 jaar bedrijfsleider op het bedrijf toen we gevraagd werden of we het over wilden nemen. Het hele traject van bedrijfsplan maken, afspraken met de bank, adviseurs etc. heeft al met al 1,5 jaar geduurd. Ook voor ons leek het onbegonnen werk, omdat we op het te lenen bedrag maar een schijntje eigen geld hadden. Meerdere banken scheepten ons al af voordat ze überhaupt het plan gelezen hadden.

Misschien is het een optie dat je mede-eigenaar word, de vorige eigenaar een stukje geld erin wil laten zitten en als 2e hypotheekhouder erin wil blijven zitten! Er zijn voldoende optie's, maar zoek dit wel goed uit en ga niet op 1 iemands zijn mooie woorden af.

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:19

@ Daantjuh88: maar in jullie geval hadden jullie denk ik wel meer dan 8 koeien? ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:36

@ Daantjuh,jullie waren met 2,dus dat maakt al veeel verschil voor banken....
TS is alleen,dus ja,het is echt onmogelijk om zomaar even 500 000 euro te gaan lenen met 5000 euro eigen kapitaal en een half tijdse job.

qua koophuis,tuurlijk heb je kosten,maar iedereen vergeet altijd dat je na bv 30 jaar(incl betalen van kosten) wel een huis bezit die toch al vlug minimul 200 000 euro waard is.(en daarnaast kunnen de meeste mensen echt nog sparen ook.

wie heeft na 30j huren idem op zijn rekening staan(+ spaargeld)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:39

En ik weet niet hoe het geregeld is in Nederland, maar in België huurt men merendeel particulieer en da, hang je maar af van je huisbaas, of er iets gemaakt wordt en als het gemaakt wordt, in welke tijdspanne.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 17:34

TS, hoelang bestaat jouw bijberoep al?
Toen ik destijds wilde lenen voor een hypotheek met halftijds vast contract en halftijds bijberoep (in goed loon!), kon ik pas lenen na minstens 3 jaar in die situatie te hebben gezeten. Als zelfstandige moet je het echt al een tijd lang goed draaien, voordat de bank ook maar IETS in overweging gaat nemen.
Zelfs met 3!! personen kregen we nog geen hypotheek van 170.000.. Laat staan dat je in je eentje 5 ton kan krijgen..

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:39

xyzutu2 schreef:
@ Daantjuh88: maar in jullie geval hadden jullie denk ik wel meer dan 8 koeien? ;)

Geen koeien, iets ander kaliber vee. En we zijn met zijn 2en en ik werk nog gewoon fulltime erbij naast, dus 1 zeker inkomen waar we nu van leven.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 20:49

ik zou zeggen ga met een bank praten en je komt gauw tot duidelijkheid maar kan je het antwoord wel geven..

Als twee verdieners waarvan mijn vriend een eigen bedrijf en ik een vast contract kunnen dat ook zeker niet lenen, met de nieuwe regeling kan je de helft krijgen..

Heeft het pand 2 adressen? anders kan je het zowiezo schudden..

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 22:29

TS ik ben bang dat je geen 5 ton zou kunnen lenen, zelfs als je nu een top salaris hebt niet. Als je geen vast contract hebt dan wordt er naar je inkomen gekeken van de afgelopen 3 jaar.. neem aan dat je dit inkomen niet al 3 jaar hebt?