x

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:37

Bij ons moeten ze allemaal netjes terug tellen en ook de id kaart door de checker halen, zo niet mogen ze zich na een waarschuwing melden bij mij op kantoor.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:38

420BlazeIt schreef:
Vind die dingen zo irritant, die controle.

Vandaag deden ze bij ons moeilijk dat een iemand geen ID bij had, hij is duidelijk meerderjarig (25), attitude alles. Pas als hij de winkel uit is mochten we de drank kopen, wat is dat nou voor regeling ...

Dat vind ik niet zo vreemd. Controle is controle. Onder de 26 moet je sowieso je ID laten zien als hij/jij/jullie drank kopen. Attitude kan iemand namelijk ook aanleren terwijl degene nog minderjarig is.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:52

purny schreef:
Maar Sindy en Terra kunnen jullie ook terugtellen in de hand van de klant?

Ik ben 16 en ik doe dat ook altijd gewoon hoor. Vind die opmerking 'de jeugd van tegenwoordig kan niet tellen' echt heel raar. :roll:

Kwal

Re: Wat ik nou weer mee maak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:56

Ik heb alleen de OP gelezen, maar laatst had ik het andersom...

Ik heb altijd mijn rijbewijs bij me, laat hem uit mezelf zien want dan hoeven de mensen achter de kassa er ook niet om te vragen :)
Dus ik haal een flesje rode wijn, wil mijn rijbewijs laten zien. Zegt ze: Oh ik dacht dat je allang 30 was, ik hoef hem niet te zien. Dus ik zeg 'Pardon?!'. Herhaald ze gewoon wat ze zei!

Ik ben 21... Was echt even flabbergasted -O-

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:01

Ze doen vaker vreselijk moeilijk, ik heb nog een jonger broertje.. en die moest van mijn moeder mee boodschappen doen.
Mijn moeder haalde voor mn vader een kratje bier, en kreeg dit niet mee omdat ze haar eigen kind mee had die niet 18+ is :r :r

Hoe zielig kunnen ze zijn.....

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:18

Ik heb een keer iets soortgelijks meegemaakt in de bus, in de tijd van de strippenkaart. Ik was 11 (ik was wel lang voor mijn leeftijd, zag er ouder uit, en heb een klas overgeslagen dus zat een jaar te vroeg op het voortgezet onderwijs) en mocht dus nog op een roze strippenkaart reizen. Echter geloofde de buschauffeuze niet dat ik 11 was. Ik had natuurlijk geen ID-kaart bij me - dat hoeft pas vanaf je 14e. Dus ik pak mijn schoolpas, daar stond ook mijn geboortedatum op.
Het was 2008. Ik kom uit 1997. Mevrouw de buschauffeuze: "1997.. dan ben je toch 17??"

Toen vertrouwde ik er echt niet meer op dat ze me veilig thuis kon brengen. :')

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:23

Ik kreeg een keer geen drank mee omdat de cassiere er heilig van overtuigd was dat ik een vals rijbewijs had. Vervolgens mijn paspoort erbij gepakt en die was ook vals volgens de cassiere. Ze deed echt onwijs lelijk en behandelde me gewoon als een crimineel. Heb de boodschappen laten liggen en ben naar de Hoogvliet gegaan.

Trouwens.. geen alcohol meegeven aan ouders die hun kinderen mee hebben vind ik echt onzin. De ouder - en dus meerderjarige - koopt het, niet het kind. Als de ouder daarna thuis besluit dat zoonlief van 16 een biertje mag, voorkom je dat toch niet.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:26

Ik kon 10 jaar geleden ook terug tellen in handen van klanten hoor. Werkte in een kantine/bar dus moesten we dat ook doen.

Ik ben 25 en ook ik moest mij een aantal jaar geleden legitimeren toen ik sigaretten ging halen voor mijn moeder. Geen probleem :D Hier doen ze niet moeilijk

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:32

Ik vind het nog altijd leuk als ik hem moet afgeven :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:33

Dat caissières alcohol weigeren om mee te geven aan moeders met jonge kinderen vind ik echt triest. Dat caissières mensen voor leugenaar uit gaan maken vind ik nog triester. Dat doe je toch niet. Hopelijk is de leidinggevende erbij geroepen?

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:36

420BlazeIt schreef:

Vandaag deden ze bij ons moeilijk dat een iemand geen ID bij had, hij is duidelijk meerderjarig (25), attitude alles. Pas als hij de winkel uit is mochten we de drank kopen, wat is dat nou voor regeling ...

ik weet niet of het toevallig al eerder is gezegd, maar dat had ik pas ook (alleen waren ze beide duidelijk geen 25) bleef daarna degene zonder id buiten staan, maar ik mocht het nog steeds niet meegeven. Dus dat klopt ook helemaal niet. Waar dan de grens ligt is ook de vraag. wat nou als de ander een uur later weer alleen was gekomen?

Nu zag ik hierboven ook iets van dat een kind en moeder geen bier meekregen? Dat vind ik raar. Ik geeft altijd gewoon drank mee als een kind/tiener met vaders of moeders mee boodschappen is doen. Het is de verantwoording van de ouders. Als je het heel officieel gaat bekijken zouden ze moeten bewijzen dat ze ook echt de moeder is (door id te laten zien geloof ik) maar dat gebeurd natuurlijk niet. Daar kun je vaak wel van uit gaan.

Het is natuurlijk anders wanneer een meisje alcohol wil kopen, het niet mee krijgt en een persoon (wel 18+) zegt van ik koop het wel voor je. Dat mag dan weer niet, maar dat vind ik best logisch.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:39

Ik had laatst ook een dubbele situatie, moeder en zoon kwamen bij mij aan de kassa en vader was jarig ( vader was niet bij mij aan de kassa).
De zoon had wat eten en bier gekocht voor z'n vader als cadeautje en had er niet bij na gedacht dat hij het niet mocht kopen. Toen zei moeders dan koop ik het wel, tja eigenlijk mag het niet. Maar heb er verder ook niet moeilijk over gedaan, sommige situatie's kan ik wel door de vingers zien..

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 22:45

Tja en zeg nou zelf hebben we andere of oudere vrienden nooit om drank gestuurd omdat we er zelf te jong voor waren? Denk dat meer gebeurt dan we denken

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 23:15

Kalender7 schreef:
Ik vind het vreselijk vermoeiend, en ook geen nette actie van deze mevrouw. Heb een keer met m'n vriend bij de AH gestaan en we wilde 2 flessen wijn kopen. Kregen we niet mee als mijn vriend zijn id niet ging halen. Hij is 37 en ook echt wel te zien, meisje van 16 achter de kassa. Het is gewoon vermoeiend.

overigens is het zelfs zo, dat een 16 jarige geen alcohol zelf mag verkopen, dus wat doet een 16 jarige bij een kassa, als er bv ook alleen oudere mensen bv (sterke) drank halen.

>;) >;) >;) >;)

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 00:54

M_D_H schreef:
Mavelle schreef:

Vergeet niet dat het nog kinderen zijn, die 16-jarigen achter de kassa. Dat heeft echt niks met domheid te maken.

Als 16jarige werkte ik in een pretpark op de verkooppunten en werd er van mij verwacht dat ik het juiste bedrag aan wisselgeld terug gaf, dat op de juiste manier kon terugtellen zonder dat wij een kassa hadden die het voor ons uit rekenden.

16 jarige zijn kinderen, maar ze zijn niet achterlijk. Iedere 16 jarige kan leren met welk jaartal de klant 18 is.

Dus als ze dat niet kunnen, dan vraag ik mij af waar het mis gaat.

(Een van mijn grootste ergernissen is dat geld niet meer terug geteld wordt... je krijgt nu gewoon een hoopje wisselgeld in je handen gedrukt en moet er maar van uit gaan dat het klopt. Als je geluk hebt wordt nog net het totaal bedrag aan wisselgeld opgenoemd)

Ik bedoel dat niet iedereen met 16 jaar even ver is, hoe 'volwassen' ze er soms ook uit zien. Bovendien kunnen er best meer dingen mee spelen waardoor de caissière er op zo'n moment even wat langer over doet (spanning, onzekerheid). Daar kun je als volwassene best een beetje begrip voor hebben vind ik.

Maar fijn dat het jou allemaal zo goed afging als puber +:)+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 01:40

Ketaki schreef:
Kalender7 schreef:
Ik vind het vreselijk vermoeiend, en ook geen nette actie van deze mevrouw. Heb een keer met m'n vriend bij de AH gestaan en we wilde 2 flessen wijn kopen. Kregen we niet mee als mijn vriend zijn id niet ging halen. Hij is 37 en ook echt wel te zien, meisje van 16 achter de kassa. Het is gewoon vermoeiend.

overigens is het zelfs zo, dat een 16 jarige geen alcohol zelf mag verkopen, dus wat doet een 16 jarige bij een kassa, als er bv ook alleen oudere mensen bv (sterke) drank halen.

>;) >;) >;) >;)

Vanaf 16 jaar mag je wel drank verkopen.

Citaat:
Als u sterke drank verkoopt, moeten uw personeelsleden 16 jaar of ouder zijn. Uw barmedewerker onder de 18 jaar mag de alcohol verkopen, maar niet drinken. Uw leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar. In uw zaak moet altijd een leidinggevende aanwezig zijn. Deze leidinggevende staat op uw vergunning.

http://www.ondernemersplein.nl/regel/alcohol-verkopen/

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 02:05

Paardennamen schreef:
Purny, ouders met jongere kinderen kun je natuurlijk gewoon hun alcohol meegeven. Je moet ook inschatten of de alcohol voor de ouders bedoeld is, of voor de jongere personen.

De vader met 13-jarige zoon en krat bier geef ik gewoon mee. Normaal gesproken drinkt de 13-jarige geen alcohol.
De moeder met 17-jarige dochter en fles rose niet. De fles rose kan ook voor dochter bedoeld zijn.

Hoe absurd, die fles rose kan niet voor de dochter bedoeld zijn als ze niet meeloopt de winkel in?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 03:57

Ik had laatst een vrouw aan de kassa, wie ik ongeveer begin 20 schatte. Dus ik vroeg haar id en ze keek niet eens raar op. Was haar geboortedatum 1976. Het overkwam haar gelukkig vaker en ze vond het een groot compliment. Mijn collega die naast me stond dacht dat ze 21 was en geloofde me eigenlijk niet toen ik zei dat ze 40 was :') .

Ik kan er overigens niet tegen wanneer klanten tegen je praten alsof je dom bent omdat je achter de kassa staat. Dat ze dan exact gaan vertellen hoeveel broodjes ze in een zakje hebben gestopt en of ik wel zeker weet dat ik het juiste aansla en het juiste bedrag terug geef, terwijk ik het gewoon terugtel in hun hand.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:17

@Ketaki: Onder sterke drank word vaak de drank verstaan die meer dan 15% alcohol bevat.
Maar ik vind dat we de laatste tijd wel veel voor politieagent moeten gaan spelen. Was alles slechter vroeger?
Als moeders de dochters alcohol willen geven moeten ze dat lekker zelf weten vind ik, beter dan dat ze het illegaal bij een ander gaan doen met alle gevolgen van dien..
Maar we moeten nou eenmaal dit doen en het is wederom iets we hebben opgedragen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 08:28

ierusju schreef:
.

Ik kan er overigens niet tegen wanneer klanten tegen je praten alsof je dom bent omdat je achter de kassa staat. Dat ze dan exact gaan vertellen hoeveel broodjes ze in een zakje hebben gestopt en of ik wel zeker weet dat ik het juiste aansla en het juiste bedrag terug geef, terwijk ik het gewoon terugtel in hun hand.

Echt he!
Hier staan twee compleet verschillende groenten naast elkaar. Bloemkool en sla.
Klant heeft bloemkool, ik tik perongelijk op de sla en terwijl ik bezig ben om de sla eraf te halen zegt de klant: 'dat is een bloemkool hoor, weet je het verschil niet?'
Uhh, bedankt?!

purny schreef:
@Ketaki: Onder sterke drank word vaak de drank verstaan die meer dan 15% alcohol bevat.
Maar ik vind dat we de laatste tijd wel veel voor politieagent moeten gaan spelen. Was alles slechter vroeger?
Als moeders de dochters alcohol willen geven moeten ze dat lekker zelf weten vind ik, beter dan dat ze het illegaal bij een ander gaan doen met alle gevolgen van dien..
Maar we moeten nou eenmaal dit doen en het is wederom iets we hebben opgedragen..

Ik ben met ouders idd ook niet zo moeilijk. Tenzij duidelijk is dat het voor de zoon of dochter is. 'Moest je nog een kratje hebben voor je feestje?'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:50

Toevallig vandaag een cider gehaald voor vanaaf.
Cassiere checkt mijn ID kaart, typt het in:
'Ik mag het niet meegeven'.
Toen ik zei dat ik achttien was, controleerde ze mijn ID nog een keer. Typte de datum in: 'je hebt gelijk, mijn fout.'

Zo kan het dus ook.. jammer dat ze bij het aannemen van caissieres niet kijken naar het oplossingsgericht denken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:02

ik was laatst samen met een 28 jarige vriendin (en onze kindjes, niet dat dat verder veel uitmaakt) en we moesten allebei nog sigaretten halen. Zij stond voor mij in de rij bij de infobalie van de boni.
Maar zij had geen IDkaart bij zich, dus kreeg ze het niet mee. Nou oke, jammer dan.

Maar vervolgens was ik aan de beurt en wilde ze mij ook geen sigaretten verkopen! (ik had wel rijbewijs bij me) want ik zou ze voor haar kopen volgens die cassiere.
Dat vond ik toch wel heel ver gaan hoor. En ik ben iemand die nooit moeilijk doet over legitimeren, ookal ben ik 27.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:04

Kuggur schreef:
Paardennamen schreef:
Purny, ouders met jongere kinderen kun je natuurlijk gewoon hun alcohol meegeven. Je moet ook inschatten of de alcohol voor de ouders bedoeld is, of voor de jongere personen.

De vader met 13-jarige zoon en krat bier geef ik gewoon mee. Normaal gesproken drinkt de 13-jarige geen alcohol.
De moeder met 17-jarige dochter en fles rose niet. De fles rose kan ook voor dochter bedoeld zijn.

Hoe absurd, die fles rose kan niet voor de dochter bedoeld zijn als ze niet meeloopt de winkel in?

idd!! Nou dochter, jij moet buiten blijven wachten want anders kan ik geen flesje rose meenemen bij de boodschappen?? Is toch verantwoording van de moeder, niet van de winkel. Ik vind dat te ver gaan hoor.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:26

Ik moet me altijd legitimeren :+

Ik was hoogzwanger met m'n moeder mee boodschappen doen. Zij had wat bier en kreeg het niet mee. M'n id kaart lag ng bij haar thuis. En ik kwam al jaren daar en het meisje in kwestie zat 3 klassen lager dan mij op de middelbare school. Uiteindelijk wel meegekregen door andere medewerksters. Kwam daar al zo'n 10 jaar dus was wel flink over de zeik haha. En het was niet eens voor mij :')

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:30

Lizzyy schreef:
420BlazeIt schreef:

Dat vind ik niet zo vreemd. Controle is controle. Onder de 26 moet je sowieso je ID laten zien als hij/jij/jullie drank kopen. Attitude kan iemand namelijk ook aanleren terwijl degene nog minderjarig is.

Ja, maar de manager kwam naar ons toe om te vertellen dat als hij de winkel uitloopt we het wel mee mogen nemen, dan snap ik het nut niet meer :+