Zijn studiekosten bepalend voor de keuze van een studie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bepaalt de hoogte van de kosten jullie schoolkeuze?

MBO, kosten spelen geen rol bij de studiekeuze.
15 (6%)
MBO, kosten spelen wel een rol bij de studiekeuze.
20 (8%)
HBO, kosten spelen geen rol bij de studiekeuze.
51 (20%)
HBO, kosten spelen wel een rol bij de studiekeuze.
41 (16%)
WO, kosten spelen geen rol bij de studiekeuze.
84 (33%)
WO, kosten spelen wel een rol bij de studiekeuze.
30 (12%)
Anders, graag toelichten.
7 (2%)

Totaal aantal stemmen: 248

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 18:14

Lauraennala schreef:
Ik vind het oprechts heel schrijnend als mensen door het afschaffen van de studiefinanciering niet meer door kunnen leren..

Dit is dus de grootste onzin die er is. Ouders die weinig verdienen daarvan hebben kinderen nog steeds recht op een aanvullende beurs van ong. 320 euro per maand. En krijg je dat niet dan inderdaad zal je moeten lenen, op dit moment tegen 0,01 % rente en deze lening betaal je over een periode van 35 jaar terug, mits je inkomen hebt. Het aller domste wat mensen kunnen doen is zich door een lening tegen laten houden om te gaan studeren en zich zelf te ontwikkelen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:07

Myca schreef:
Over de hele groep, laat toch ruim een derde kosten meebepalen voor de studiekeuze.
Voor een rijk 'kennisland' als Nederland vind ik dat erg veel.

Het valt me ook op dat op mbo 50% de studiekosten mee vindt wegen, en dat dat percentage op wo veel minder is.

Gedachtenspinseltje van mij: zou dat te maken kunnen hebben met hoger opgeleide ouders die daardoor een beter betaalde baan hebben en meer bij kunnen dragen?
Zou het zo zijn dat je als kind van wo ouders zelf ook eerder wo gaat doen?
Of denken wo mensen meer: ik moet investeren en daardoor nu minder letten op de kosten, zodat ik straks een betere baan heb?

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 20:20

eilleen333 schreef:
Myca schreef:
Over de hele groep, laat toch ruim een derde kosten meebepalen voor de studiekeuze.
Voor een rijk 'kennisland' als Nederland vind ik dat erg veel.

Het valt me ook op dat op mbo 50% de studiekosten mee vindt wegen, en dat dat percentage op wo veel minder is.

Gedachtenspinseltje van mij: zou dat te maken kunnen hebben met hoger opgeleide ouders die daardoor een beter betaalde baan hebben en meer bij kunnen dragen?
Zou het zo zijn dat je als kind van wo ouders zelf ook eerder wo gaat doen?
Of denken wo mensen meer: ik moet investeren en daardoor nu minder letten op de kosten, zodat ik straks een betere baan heb?

Ik denk dat het ook mee speelt dat mensen met een WO opleiding over het algemeen beter betaalde banen krijgen dan mensen met een MBO opleiding en dus minder moeite zullen hebben met het terugbetalen van hun schuld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-16 21:36

nu is de steekproef wel erg klein om er iets zinvols over te zeggenn natuurlijk. Mbo is wel minimaal vertegenwoordigd.

Maar wat ook mee kan spelen is dat dit een paardenforum is, veel paardenmeisjes van 15 dromen van mbo met paarden. Maar....... Die opleiding is wel vreselijk duur als je paard mee moet voor de opleiding. Dus kan mij voorstellen dat die meisjes ook denken; ja, ik wil graag maar t is wel veel te duur

Myca

Re: Zijn studiekosten bepalend voor de keuze van een studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 00:00

Ik denk dat Bokt wel groter is dan paardenmeisjes van 15, maar ik hoop dat er nog meer Bokkers de poll willen invullen zodat we een objectiever beeld krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 07:53

Ging om het mbo en ik baseerde het hersenspinsel op de aardige hoeveelheid topics op bokt over de paardenmeisjes van 15/16 die een dergelijke opleiding overwegen maar de kosten hoog zijn :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 09:08

Bussemaker ging inderdaad alleen uit van het MBO.
Ik was benieuwd in hoeverre dit ook voor andere studies gaat.
In dit topic hebben vooral meer WO, maar ook meer HBO'ers gereageerd.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:00

Ik kom van het MBO en kosten speelden daar geen rol, je moet toch een diploma hebben en toen viel ik nog onder de oude regelening van stufi. Inmiddels HBO student en kosten spelen toch wel een rol bij de beslissing om verder te studeren. Nu hebben mijn ouders gespaard en kan ik het hier van betalen maar bij genoeg oude klasgenoten was dit anders. Deze moesten overwegen om te lenen of toch niet door te gaan.

Daarnaast was er bij mezelf erg de vraag "kan ik het wel" of ga ik hier mee ontzettend geld weggooien.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 11:21

Mijn dochter heeft net haar VMB)-T diploma gehaald en haalt nu haar boekenlijst voor haar MBO-4 opleiding en ik vrees met grote vrezen.
De eerste maanden ben ik bijna 100 euro per maand kwijt aan de trein en de fietsenstalling. Gelukkig komt er voor haar per 1-1 een OV-kaart.

Toch heeft dit geen rol gespeeld bij het kiezen voor een vervolgopleiding, ik heb er bewust niet om gevraagd. Ze heeft een opleiding gekozen die bij haar past.

Voor mijn zoon heb ik meer dan een jaar een OV abonnement betaald 110 per maand, maar gelukkig waren zijn boeken niet duur, 300 euro in het eerste jaar en in het tweede jaar kwam daar nog 50 euro bij.

Wij halen nu de broekriem flink aan zodat mijn kinderen straks een baan krijgen die ze leuk vinden en waar ze zich in kunnen ontwikkelen. Een mooi salaris zou dan de bonus zijn.

Maar ik kan me voorstellen dat als er echt geen rek meer in je budget zit, sommige opleidingen zijn uitgesloten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:27

tiwi1969, fijn dat de ov-jaarkaart er voor mbo'ers is per 1-1-2017, scheelt behoorlijk voor heel wat ouders

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 02:11

Houd er rekening mee dat je zelf (als student zonder beurs/lening), studiekosten af kan trekken van de belasting. Ouders van kinderen onder de 18 mogen dit volgens mij ook. (Boeken, reiskosten, etc.)

@eilleen333: dat is geen raar hersenspinseltje hoor. Om mij heen zie, en hoor ik dit ook. Meestal, maar niet altijd, weten hoger opgeleiden beter waar ze recht op hebben. Daarnaast ook hoe ze dit moeten regelen. Vaak zijn zij ook mondiger. Half jaar terug nog een onderzoek over geweest.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 02:42

Hier was de beslissing heel snel voor mij gemaakt: als grensbewoner ga je je hoger onderwijs in België doen, daar is ook genoeg keuze.

Ik heb 6 jaar gestudeerd zonder 1 cent te moeten lenen, heb gemakkelijk met een bijbaantje mijn paard + studie kunnen betalen. Dus ja, geld heeft zeker mijn studiekeuze beïnvloedt.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 14:04

Het stukje belasting-aftrek speelt voor mij ook zeker mee, om nu toch door te zetten voor mijn omscholing. Maar dan nog, eerst moet ik het allemaal betalen, en met mijn bescheiden inkomen is dat in Antwerpen praktisch beter realiseerbaar.