Kinderbijslag, wat doe jij ermee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:16

Hier in de UK krijg je het per 4 weken, en met 7 kinderen tikt dat aardig aan. Wij krijgen 411.6 pond per keer, en dat gaat op de grote hoop, de ene keer kopen we er kleding van, maar het kan ook gerust op gaan aan de boodschappen, een dag weg, zwemles of iets anders.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:17

Heerlijk die kinderbijslag! Hier ook alles op de hoop maar het is een leuke meevaller elk kwartaal met 2 baby's.

Wat betreft kdv, waarom kiezen jullie niet voor een gastouder? Die zijn veel flexibeler, de mijne rekent per kwartier ipv per dagdeel en dacht dat het uurtarief ook nog lager is.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:01

Pinacolada schreef:
Heerlijk die kinderbijslag! Hier ook alles op de hoop maar het is een leuke meevaller elk kwartaal met 2 baby's.

Wat betreft kdv, waarom kiezen jullie niet voor een gastouder? Die zijn veel flexibeler, de mijne rekent per kwartier ipv per dagdeel en dacht dat het uurtarief ook nog lager is.

De reden waarom wij niet voor GO kiezen is de regeling bij ziekte van de GO. Ons kind komt dan bij een 'vreemde' oppas. Op ons KDV staan er 2 of 3 PM'ers per groep. Ze Mogen niet tegeleijk op vakantie en de kans dat ze alledrie tegelijk ziek worden is klein. Er is dus altijd iemand bij ons kind die hem kent en op de hoogte is van evt. allergie e.d.
Op ons KDV neem je dagdelen af, dus een halve dag afnemen is ook een halve dag betalen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:09

GO

Kind komt in kleine kring, als niet klikt met kindjes hebben ze geen keuze.
Bij KDV leren ze IMO meer. Bovendien is dat flexibeler bij ziekte en vakanties, er is meer afwisseling

vuurneon

Re: Kinderbijslag, wat doe jij ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:12

GO is lastig te vinden omdat ik (als ik weer beter ben) soms een maand niet werk en dan kan ik maar zo een week werken en alles ertussenin.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 17:06

conejo schreef:
Ze zijn trouwens wel bezig met dat de peuterspeelzaal voor iedereen minimaal 2 dagdelen toegankelijk moet worden. Dus ook voor mensen die niet werken. Geloof dat ze het gratis willen hebben dat de gemeente dat regelt. Hier is het al geen peuterspeelzaal maar peuteropvang en kun je als je dus werkt kinderopvang toestel aanvragen. Dat is nog niet overal in Nederland zo maar komt wel begreep ik.
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... aar-opvang

Hier is alles halsoverkop veranderd op de peuterspeelzaal, waar het eerst een laag bedrag was wordt nu ook het volle pond gerekend en inkomens afhankelijk krijg je kinderopvangtoeslag, voor mij is de prijs gelijk gebleven meen ik, maar een hoop gedoe erbij. De niet werkende moeders betalen nu de hoofdprijs want die krijgen geen toeslag.
Waar ze die 60 miljoen laten is mij een raadsel...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 17:08

Gastouder kies ik niet voor omdat je afhankelijk bent van vakanties van de gastouder, als ze ziek zijn je kind bij een vreemde komt én er totaal geen sociale controle is of zo'n gastouder wel goed voor je kind zorgt (leidsters zijn met 3 en zitten hier in hetzelfde gebouw als de basisschool).

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:23

Ik heb bewust gekozen voor een gastouder ivm onregelmatig werk.
Daarbij heeft mijn kind samen met de andere kindjes volledige aandacht en hoeft ze dit niet met 30 andere te delen.

Mijn gastouder respecteert en volgt onze opvoeding wat ze op een kinderopvang vaak maar minimaal doen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:35

Hoeveel kindjes mag een gastouder hebben, Quera?

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:36

Hier ging het naar hun sporten en nu naar de ov kaart. Ze is 16 en haar ov kost 360 Pm om bij haar studie te komen. moeten wat dat betreft voldoende bij betalen. Overigens mag kinderbijslag wat mij betreft best ingeperkt worden.
Niet dat ik er niet blij mee ben hoor maar maar als je een kond niet lan onderhouden moet je ook niet aan beginnen. Maar dat is mijn mening.

Mijn kinderen mijn kosten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:43

chanel1985 schreef:

Quera weet niet waar ze over praat.
Gastouder mag 6 kinderen hebben en tellen haar eigen kinderen mee.
Er mogen bv maar 2 babies tegelijk op een dag aanwezig zijn

De crèche heeft 2 leidsters op 8 kinderen of 3 op 11 ( bij ons)
Dus is er op een crèche veel meer aandacht.
En zitten niet altijd 8 kinderen in een groep soms zijn ze met zijn zessen en hebben ze 2 leidsters

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:18

tita schreef:
chanel1985 schreef:

Quera weet niet waar ze over praat.
Gastouder mag 6 kinderen hebben en tellen haar eigen kinderen mee.
Er mogen bv maar 2 babies tegelijk op een dag aanwezig zijn

De crèche heeft 2 leidsters op 8 kinderen of 3 op 11 ( bij ons)
Dus is er op een crèche veel meer aandacht.
En zitten niet altijd 8 kinderen in een groep soms zijn ze met zijn zessen en hebben ze 2 leidsters

Pardon ik weet niet waar ik over praat :')

De opvang die ik ken hebben in totaal 30 kinderen max op 6 leidsters

Mijn gastouder heeft 2 eigen kinderen waarvan 1 zelfstandig en de andere net basisschool leeftijd. En op de dag dat mijn dochter komt is er nog een andere baby.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:21

Daarbij heb ik in mijn buurt nog geen kinderopvang gevonden die onze opvoeding volgt ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:23

Jemig, wat een bedragen voor kinderopvang zeg! Met een redelijk betaalde baan ben je dus in feite aan het werk om de kinderopvang te betalen? Eigenlijk best ironisch :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:25

Ik betaal voor 24 uur per maand zo'n 40 euro zelf. De rest krijg ik voor kinderopvangtoeslag

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:30

Dus bij de onthaalouder is het in uw geval 1 op 4. Maar is dat ook de max of zijn er op dat moment toevallig niet meer dan 4 kinderen?

De opvang die je kent is het 1 op 5
Opvang van tita is het ook 1 op 4.

Gelden er in Nederland geen officiële aantallen per begeleidster?
Ben daar curieus naar hoe het in een ander land geregeld is vandaar.
Ik werk zelf in een creche in België en denk dat jullie blij mogen zijn met zoveel begeleiders in een groep.
Ik werk bij de baby's en het wettelijk minimum hier is 1 op 8 baby's, bij de peuters 1 op 10.

De bedragen, als je geen toeslag krijgt of maar heel weinig vin dik ook de pan uitswingen, 300 euro per maand bijvoorbeeld voor 1 dag in de week :wow:
Als ik met mijn halftijds baan, in die categorie 1.5 dag per week moet betalen, is dat al bijna 3/4de van mijn loon.
Ben ik blij met mijn 80 euro per maand.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:35

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:38

Kinderopvang is schandalig duur geworden. Ik ben ook blij dat ik daar steeds minder gebruik van hoef te maken.
Maar goed,...een paar jaar uit het arbeidsproces is ook geen optie.
En maakt alleen maar fijner voor veel ouders om kinderbijslag te hebben.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:42

:wow:
In Nederland is de max per begeleider beduidend lager en zijn de groepen kleiner.
Wij staan met 2 voor 16 baby's tot 18 maanden. Op bepaalde dagen staan we tijdens het eetmoment met 3, maar dat is niet elke dag.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:45

De kinderbijslag is binnen, kinderen krijgen elk €100 voor kleding. De rest is voor alle andere kosten.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:46

Heb niet het hele topic gelezen maar ik weet wel dat als wij geen kinderbijslag hadden ik nooit om een nieuwe broek of schoenen kan.
En wij wonen met zijn 6e dus 4 kinderen maar vroeger toen het goed ging en dus zonder kinderbijslag makkelijk lukte zijn we geboren. Tijden veranderen wat toen wel lukte lukt nu absolut niet. Dus ben erg blij dat kinderbijslag bestaat

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:40

Hier ook een gastouder puur omdat onze zoon zichzelf kwijt raakt als hij na school weer in drukte komt. Hij heeft de huiselijke sfeer echt nodig. Toen hij nog wel naar kdv ging was het 1 leider op 8 kinderen. Maar als ze met 2 stonden mochten ze er 10 per leider.
De gastouder mag er max 6 incl eigen kinderen.
Wij vinden als voordeel hier dat als de kinderen uit school komen ze echt vrij zijn. Zoontje gaat gewoon het dorp op en weet waar hij terecht kan als er wat is. Maar vaak vind hij het zo gezellige dat hij daar rond het huis speelt.
Wanneer de oudere kindjes op school zitten doet de gastouder wel educatief met de jongere kinderen (heeft jaren op opvangs gewerkt en vele diploma's mbt kinderen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:51

sommige vergeten dat die kinderen waarvoor wij allemaal mee betalen aan de toeslagen later ons oudjes moeten ''dragen'' demografisch gezien ziet het er al niet bijster zonnig uit voor de huidige nieuwe werkers, laat staan voor de generatie(s) daarna. Ben blij dat er mensen zijn die voor kinderen kiezen!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:55

In Duitsland krijg je een stuk meer. Ik krijg voor drie kinderen iets van 556 euro per maand. Dit gaat op de grote hoop.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:56

Diablo schreef:
In Duitsland krijg je een stuk meer. Ik krijg voor drie kinderen iets van 556 euro per maand. Dit gaat op de grote hoop.

:wow:

Das veel.