Waarschuwing voor gevaarlijk weer woensdag en donderdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Waarschuwing voor gevaarlijk weer woensdag en donderdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:36

Welnee, toen was het ook al zo, alleen hoorden we het niet en zagen we al die beelden niet :(:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:36

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:38

En die zullen ook heus wel komen!
Gewoon opletten, je maatregelen nemen en kalm blijven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:38

Kiki, daar ging denk ik niemand van uit, het lijkt me niet meer dan logisch dat ze het van een derde heeft gehoord.

Anyway, succes met de roeiboten en het blikvoer. Ik ga de binnenkant van mijn ogen bekijken in de zon.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:40

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:40

kiki1976 schreef:
Jolien is niet de enigste die zegt dat de kans groot is dat we stevige onweersbuien krijgen.
Zie http://bliksemdetectie.nl/index.php/web ... n-wo-do-vr

Volgens mi is die site van jolien.

Voor alle mensen die het onzin vinden of nutteloos of wat dan oo,
Reageer dan lekker niet.

Ik ben blij met dit topic,hou het goed in de gaten en vaak denk ik ook van het valt wel mee en dat doet het 9 vd 10x ook maar ben liever gewaarschuwd en daar is DIT topic volgens mij voor.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:41

Ik heb wel zin in een mooie lichtshow, wil het graag eens fotograferen.
Onze hoek wordt vaak een beetje overgeslagen ivm het ijsselmeer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:42

Shirley schreef:
Welnee, toen was het ook al zo, alleen hoorden we het niet en zagen we al die beelden niet :(:)

Klopt, toen (jaren 60 , 70, kregen inderdaad een regenjas mee. Maar ik heb ook toen wel eens in situaties gezeten waarvan ik nu denk, fijn dat ik het overleeft heb. Van mijn tiende tot vijftiende reed ik een paard voor iemand waarmee ik altijd op lange buitenritten ging. Ik heb een aantal keren meegemaakt dat de bliksem vlakbij insloeg omdat ik niet op tijd thuis kon komen of ik in volle galop naar huis denderde omdat ik de lucht onheilspellend zwart zag worden. Lijkt zo ver weg nu, met de komst van internet zijn er heel veel slechte zaken in ons leven gekomen maar online weersvoorspellingen is een van de goede dingen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:44

JenniferU schreef:
kiki1976 schreef:
Jolien is niet de enigste die zegt dat de kans groot is dat we stevige onweersbuien krijgen.

Reageer dan lekker niet.

Ik ben blij met dit topic,hou het goed in de gaten en vaak denk ik ook van het valt wel mee en dat doet het 9 vd 10x ook maar ben liever gewaarschuwd en daar is DIT topic volgens mij voor.

Maar het is ook al "gewoon" voorspelt dat het (plaatselijk) zeer heftig aan toe kan gaan.
Plaatselijk flink onweer/hagelbuien, zware windstoten en flinke neerslag.
Zie niet in waarom een extra waarschuwing op Bokt geplaatst moet worden.
Niet dat er geen topic over gemaakt mag worden, maar TS doet alsof alleen zij weet dat het ernstig gaat worden.
Maar dat was maandag al voorspelt door de online weersverwachtingen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:46

De Pinksterstorm hier in Melsele, België heeft auto's gedeukt, ramen geperforeerd, daken doen vliegen en nog meer schade toegebracht.

Ik weet dit dus wel graag :)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:46

@brainless zo kwam dat niet bij mij over hoor. Dat alleen zij weet hoe of wat want idd me vriend zei het begin vd week al en me buienapp geeft het ook aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:50

Dank Joolien, ik had het nog niet gelezen. Altijd fijn om op tijd te weten, en volg het topic graag.
Veel plezier met chasen !
Vermoedelijk valt het hier mee ( Kinselmeer zit vast aan Ijmeer / Markermeer )

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:55

Tja, hier hebben ze ook weken gewaarschuwd voor zwaar weer. Op de een of andere manier zaten wij altijd net boven, onder of ertussenin en kwamen we weg met wat fikse buien en wat stevig gedonder.

Op nog geen 10 km noordwaarts en zuidwaarts en in de oostelijke richting was het alle hens aan dek. Nee geen apocalyptische toestanden, maar als de vuilnisvelden overspoeld worden met tonnen en tonnen stuk huisraad omdat de straten veranderden in rivieren, of je auto staat op de oprit terwijl er hagelbollen van 5cm naar beneden vallen dan kan ik me voorstellen dat je die waarschuwingen wel in je achterhoofd houdt als je in zo'n getroffen streek woont. En heeft toch al voor 3 Belgische doden gezorgd en een deel Duitsers, Nederland weet ik niet zo direct. En nee, dat is niet hetzelfde als 200.000 doden bij een tsunami maar geeft toch aan dat het ook geen lachtertje is. Ik vond het alleszinds ook geen lachtertje toen ik er een paar weken geleden instond midden op de snelweg (waar op dat moment dus weinig snel meer aan was :+ ).

Ik ben iig blij dat ik gewaarschuwd word. En nee, niet om in een schuilkeldertje te gaan bibberen en te roepen en denken dat er een of ander vreselijk onweer afkomt dat mijn hele huis gaat vernietigen. Maar dan weet ik wel dat ik controleer dat er geen zaken in en rond mijn huis zijn die mijn schade aanzienelijk kunnen verhogen wanneer er toch een onweertje overheen trekt. En ik kan me voorstellen dat de regio's die wèl hebben meegemaakt hoe pittig het kan zijn liever voor niets nu zandzakjes gereed houden dan het nog een keer te moeten meemaken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:57

Balen voor de kersen als er hagelbuien verwacht worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:58

JenniferU schreef:
kiki1976 schreef:

Reageer dan lekker niet.

Nee deze site is niet van Jolien, dat is Happy Stormchasers op facebook.

Mijn reactie was meer bedoeld op andere die het allemaal onzin vonden, en dat het allemaal wel mee zou vallen omdat buienradar niks zei erover (tenminste toen ze het bericht poste)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:59

Het beoordelen van het weer staat feitelijk nog in kinderschoenen. Al die vergelijkingen met vroeger en klimaatveranderingen. Daar kun je helemaal niks over zeggen. Qua tijdsperiode weten we nog veelste weinig af van hoe het weer zich vroeger gedroeg en waarom sommige dingen nu gebeuren zoals ze gebeuren. Het is alleen veel hipper om mee te gaan met de angstaanjagerij van klimaatveranderingen zus en el nino zo..

Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen klimaatverandering zou zijn, maar weervoorspelling is in die hoedanigheid nog veelste pril (ze zitten er niet voor niks zo vaak naast) om ook maar iets te kunnen zeggen hoe het weer vroegah was en waarom het nu is zoals het nu is. De aarde is ontiegelijk oud in vergelijking met de leeftijd van de mens. Als je die periode opbreekt in stukjes binnen een tijdsbestek van 24 uur en dan kijkt naar de weersvoorspellingen zoals we die nu hanteren hebben we net 10 seconde achter de rug. En dan denken wij werkelijk te kunnen weten hoe het weer zich gemiddeld gedraagt en waarom? De vlinder en de orkaan!

En dan proberen ze het bij het KNMI in kant en klare brokjes te verdelen in oranje, geel, rood en groen. Dat komt al vaak niet goed uit en dan komen ze hier met potentieel 'gevaarlijk' weer, spoken hier en supercel daar..Zet vooral je diertjes binnen en vergeet je roestbak niet! 'Gevaarlijk', 'spoken' is al superlatief. Ik bepaal zelf wel wat ik gevaarlijk of spookweer vind. :) Dat hoeft een ander niet te doen voor mij. Al met al ontzettende stemmingsmakerij. Je bent nog net geen dierenbeul als je je paard wel gewoon buiten zou zetten. :(:)

Dat er onweer verwacht wordt op donderdag is geen verrassing, dat is al sinds het weekend op de agenda.

Maar goed we gaan het zien.. En dan spreken we elkaar vrijdag wel weer... :brr: hopelijk. :brr:
Laatst bijgewerkt door Sammie op 22-06-16 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:59

Tot nu toe zijn al die kleurcodes hier enorm meegevallen.
Maar ik leg toch altijd het zeiltje over het hooi wat steviger vast etc.

Met de buien van de laatste tijd zie ik het hier van dorp tot dorp verschillen, dat op het werk de regen tegen de ramen slaat en dat er bij de paarden 3 druppels zijn gevallen.
Zit 7 km tussen.
Dus dat het plaatselijk ineens heel heftig kan worden geloof ik best, zeker als het ineens heel warm wordt.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:02

Meh, ik zit er nog net in zie ik.. hopen dat het meevalt, is net lekker mooi weer en nog meer regen vind ik niet nodig.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:03

Gouden tip voor de Limburgers: Weerman Ruben Weytjens volgen. Ruben is hier altijd nuchter in, doet niet mee met hysterische voorspellingen, legt goed uit hoe het zit en volgt onweershaarden op de voet. Zegt ook gewoon heel eerlijk als iets niet te voorspellen valt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:06

Ik verbaas me over sommige reacties....
Nou Jolien, ik ben blij dat je dit met ons wilt delen. Dat zal je namelijk niet zomaar doen om paniek te zaaien!
Ik heb voor de zekerheid de 'los liggende meuk' rondom het huis weggehaald, stalletje klaar gemaakt voor de paardjes. En ik wacht het verder af. Meer kan ik niet doen. Als het dan echt dreigt loos te gaan ben ik er in ieder geval klaar voor en kan ik de paarden binnen doen. Gaat het niet loos, nou dan heb ik de boel rond om huis weer mooi opgeruimd en een nette stal _O-

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:10

Ben benieuwd wat er gaat komen. Meestal valt het enorm mee in de hoek waar ik woon, maar vorig jaar zat ik in Arnhem toen het tekeer ging. Nou, dat vond ik niet grappig. Enorme hagelstenen, enorm veel horizontale en verticale bliksemflitsen en veel inslagen in de buurt.

In 1999 deed ik een rondreis in de VS en voor iemand die niet zo van onweer houdt was dat een hele belevenis om in het gebied rondom de Grand Canyon onweer mee te maken. Groen/roze/oranje/blauw, geen idee wat ik allemaal gezien heb vanuit de auto, maar ik kwam er niet uit :+ En enorme hoeveelheden water die naar beneden kwamen. Erg indrukwekkend.

Qua waarschuwingen , het is goed dat ze waarschuwen (ook al zitten ze er vaak naast), maar je eigen gezonde verstand gebruiken is nog beter. En blijkbaar doen veel mensen dat toch niet. Beter goed voorbereid dan dat het je overkomt toch?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:19

Altijd fijn om te weten zulke berichten,of ik het geloof is een tweede,maar toch wil ik het altijd graag weten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:23

Nou ik weet nog goed dat wij een jaar of 5 terug op de camping stonden. Er werd ook zwaar weer voorspelt. Dus wij hebben de voortent van de caravan afgehaald uit voorzorg en hebben de caravan aan zijn lot over gelaten op de camping. Het was in Arnhem. Wij zijn tijdens de storm naar een restaurant gegaan, waar we niet geheel op ons gemak aten. Want poeh wat ging het eraf zeg! We maakte ons echt zorgen om onze caravan. Grote takken en andere objecten vlogen voorbij de ramen. Dikke hagelstenen en enorme harde wind. Bleken later ook van die valwinden te zijn. Terwijl we daar de storm uitzaten kwam de ene na de andere ambulance, politie en brandweerwagens voorbij...
Toen het weer opgeklaard was gingen we terug naar de camping. Wát een ravage!!! We konden amper terug komen op de camping door omgevallen bomen, volgelopen straten etc.
En op het camping terrein aangekomen vreesden we het ergste. Overal stonden kapotte caravans, omgevallen bomen, takken op auto's en caravans. Echt een ramp gebied.
En daar stond onze Kip... geheel onaangetast :P Terwijl de caravans erom heen allemaal kapot gerukt waren. Wij waren de enige die de voortent eraf hadden gehaald, dat heeft onze caravan gered!

En ik ben niet snel bang, maar de dag ervoor was er ook al zo'n storm geweest. Wij zaten daar met de auto midden in. Als ratten in de val, want het verkeer stond vast en de takken, stukken dak, kadaverbakken etc vlogen de weg over. Bliksem sloeg herhaaldelijk erg dichtbij in. Ik deed het bijna in mijn broek. Echt wat was ik bang. Ook vielen er bomen om, ook op de auto voor ons.
Volgens mij was het die dag dat ook ergens in de Achterhoek mensen om het leven waren gekomen op de camping, omdat caravans de lucht in waren gevlogen.
Dus ik zal nog niet te snel zeggen dat er in NL nooit wat gebeurd...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:30

Veiligheid gaat sowieso altijd voor. Geef zelf hardlooptraining en dan hou ik het weer toch extra in de gaten. Dit jaar al 2x de boel moeten afzeggen omdat er gek weer werd voorspelt. Elke keer wel terecht afgezegd, ik heb niet graag de verantwoordelijkheid met zulk weer met zo'n groep mensen.

Je bent er altijd zelf bij, dus je kan ook zelf voorzorgsmaatregelen nemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:33

Klopt die dag is ook stal waar ik stond zwaar getroffen, camping ligt daar een kleine 2 km vandaan in Vethuizen. Op stal een spoor van ravage en de rest eromheen onbeschadigd. Een boom volledig aan rafels, een stuk dak weg, andere boom onthoofd.

En mijn allereerste vakantie alleen met mijn zus fietsvakantie in Winterswijk eerste nacht. S avonds tanden gepoetst niks aan de hand komen weer buiten en worden door campin eigenaar naar restaurant gehaald als evacuatie. S avonds laat niks meer over van de camping echt alles dat buiten stond was helemaal kapot. Ouders waren op bezoek geweest en die zijn omgedraaid en hebben ook de nacht in restaurant doorgebracht.

Sinds die tijd heilig ontzag voor dit natuurgeweld. Beter teveel gewaarschuwd dan te weinig. Maar zelfs dan, let op, kijk naar de lucht, hoe gedragen dieren zich, de wind. Wappert het steeds en daarna opeens windstil en vogels die zwijgen. Zorg dat je binnen komt. En onderschat de risicos van dergelijk weer niet. Je zult niet de eerste zijn die eraan dood gaat