Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:42

Damned, vanaf 18 maanden bestaan er geen geheimen meer, dan willen ze bij wijze van spreke van dichtbij zien hoe je je kont afveegt :')

Je kunt beter open zijn dan iets willen verbergen. Dan is het gewoon normaal en niet spannend.
Van 1 paprika chipje die uiteindelijk vooral verpulverd op je vloer ligt wordt niemand obese of ongeneeslijk ziek.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:42

Als ik het zo lees ben ik een vreselijke moeder :')
Snoepje koekje chips doen we iedere dag gewoon omdat het lekker is. Net als wicky en andere sapjes.
Als we gaan winkelen eten de vaak bij de. Mac en sluiten we de dag af met een ijsje.
Verder eet ze ook graag fruit en haar groente dus geen probleem
Ze wordt morgen 3 jaar en weegt 12.5 kilo.

Ik vind dat mensen tegenwoordig echt doorslaan met gezond eten. Ook als ik het hier lees. Krijg er de kriebels van.
Niemand in huis hier overgens overgewicht en zelden ziek

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:47

Haha, ik voelde me laatst wel schuldig toen we veel te laat onderweg naar huis waren en door de macdrive gereden zijn en dan vanaf de achterbank steeds hoorde: nômeer? als het vorige frietje naar binnen geschoven was.
Maar goed dat was natuurlijk geen normale situatie (hadden net een verhuizing achter de rug).

Danned; mensen die af en toe wat ongezonds eten zijn niet automatisch mensen die zich dus maar ongecontrolleerd volproppen, just for your information :+

Keet

Re: Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:00

Gups is nu bijna een jaar. Als we op pad gaan maak ik een bento trommel met geschikte hapjes :)
En hij krijgt echt wel een paar patatjes zonder zout en wat lekkers hoor.
Maar hij is nu nog net zo blij met een bakje aardbeien enzo

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:01

Nee natuurlijk niet sizzle :) ik ben zelf ook geen heilige haha, maar ik denl wel dat als ik ooit een kind wil, ik eerst een gedegen beleid wil uitwerken :+

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:02

ik snap dat ook niet,dat 'overdreven' gezond gedoe.

van het moment dat ze andere kinderen ontmoeten,zien,....
zien ze ook die koekjes,snoepjes,.... eten.
ze proeven en zoet smaakt nu eenmaal lekker.

dus niet leren kennis is geen nood aan hebben,dat slaat nergens op.

genoeg voorbeelden van kinderen die stiekem snoepen omdat mama/papa niet willen dat ze snoepen.
niet dat je daar gezonde eetgewoontes van ontwikkeld,dan heb ik liever een kind die gewoon niet stiekem,samen met mama en papa snoept.

het is toch niet dat je een ongezond,te dik kind krijgt omdat hij/zij dagelijks wel een koekje of een snoepje(of zelfs meerdere) eet?

mijn dochter van 1.5j eet ook dagelijks koekje en chocolade,die vraagt een stukje van haar grote broers snoepje(en krijgt die dan ook van hem).

je leert een kind toch evenwichtig eten,alle smaken kennen,en ook dingen met mate eten.
daar hoort ook leren omgaan met zoet bij.

en rond vet.
kinderen hebben vet nodig om gezond te zijn/groeien,behoorlijk wat vet zelfs.
toen mijn oudste kleiner was(ongeveer 1j-1.5j)had hij op een bepaald moment altijd veel te platte luiers.
toen heel wat beginnen lezen over voeding en toen bewust het vetgehalte in zijn voeding ophoog getrokken(lees,alles met volle melk ipv half-volle,lepeltje olie onder zijn middagmaal,...) en de platte luiers werden idd beter.

al de mensen die hier zo gezond eten.

wat drinkt jullie peuter?groeimelk?enig idee hoeveel suiker daarin zit?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:06

Groei melk, waarom zou je?

Vergeten mensen niet dat ik als je niet te dik bent, het van binnen wel ongezond voor je is?
Met mate is prima, dat geldt voor alles. Maar dagelijks chips of fris, Vind ik persoonlijk niet nodig en ontzettend overdreven.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:08

hier ook geen groeimelk hoor,maar mijn haren komen recht van mensen die dan 'zweren' bij gezond,maar 'bij wijze van spreken',liters groeimelk 'voederen' aan hun peuters....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:10

nuscaniels schreef:
Wat is ongezond. Brood zit vol met suiker, ik lees hier reacties als griekse yoghurt met fruit en evergreen ipv chocolade.
In pure chocolade zit minder suiker dan in een evergreen, griekse yoghurt is hele vette yoghurt ( daarom ook de enige die ik zonder suiker lust).
In vruchtensap uit pak zit net zoveel suiker als in Cola.
Hele generatie kinderen die zijn opgegroeid met Roosvicee, die hadden behoorlijk rotte melktanden.

Dat probeerde ik ook al te schrijven: over het algemeen als mensen zeggen dat ze willen dat hun kinderen alleen 'gezond' eten, dan bedoelen ze in werkelijkheid dat ze willen dat hun kinderen hun voedselpatroon aanhouden. En dat patroon is altijd een combi van gezondere en mindere gezonde dingen/hoeveelheden, en los daarvan is bijna de hele wereld het met elkaar oneens over hoe gezond de zogenaamd écht gezonde/onvermijdelijke dingen (bijvoorbeeld vet, ei, koolhydraten, noem maar op) eigenlijk zijn.

Ik vind het daarom jammer dat ouders dan toch 'gezond' blijven gebruiken om hun eigen voedingspatroon te kwalificeren. Dat geeft de discussie namelijk een nogal absurde draai: iemand die schrijft dat zijn kinderen zijn persoonlijke gezonde dieet krijgen van veel groentes en op school een liga, zal dan van een ander die hun kind veel fruit voert en 's avonds een glaasje Roosvicee geeft te horen krijgt dat hun dieet niet gezond is want er zit een liga in en meel is koolhydraten = slecht. En deze persoon zal van een ander weer horen dat zíjn dieet ongezond is want veel fruit is superslecht voor de tanden, beter kun je dat beperken enz enz enz.

Het zou veel voedingstopics (niet eens per se deze, ook over eten voor volwassenen) helpen als ze niet beginnen met de tegenstelling 'ik voer mijn kind/mijn eigen lichaam gezond en heb er last van dat de buitenwereld er ongezonde zooi en stopt' - waarna vervolgens iedereen eindeloos zijn eigen maaltijdplan erbij haalt met de boodschap dat dat van hun óók gezond is ookal zit er wél een paasei in of juist omdat er geen lactose in zit - maar gewoon wat bescheidener zouden beginnen met de mededeling: 'ik maak bepaalde voedselkeuzes voor mijn kind/mezelf en hoe kan ik anderen vragen om zich daar aan te houden'

Dat haalt het hele waardeoordeel weg van gezond vs ongezond, want over het algemeen hanteren alle gezondheids-bewuste ouders een ander voedingspatroon met andere ingredienten, en ik vind het dan toch wel aanmatigend als ik mensen (ook volwassenen over hun eigen dieet) hoor zeggen: ik eet gezond, want ik eet dit wel en dat niet. Dat is volledig arbitrair. Betekent dat dan dat mensen die dat wél eten ongezond zijn, en zo niet, waarom noem je ze dan?
Nee, je hebt gewoon een tijdje nagedacht over je eten en hebt bepaalde beslissingen genomen die voor jou nu goed voelen, in je levensstijl passen en die bijdragen aan het gevoel dat je gezond bezig bent - maar dat is iets anders dan daadwerkelijk gezond eten of zo jouw dieet aan te prijzen - want het is nog niet eens zeker dat alles wat als gezond wordt aangeprezen dat ook in werkelijkheid is.
En volgend jaar kom je tot de conclusie dat je toch tegen specerijen bent want die zijn slecht voor de darmen en dan gooi je het hele plan om en dan noem je je nieuwe dieet weer 'gezond'. 8-)

Ik vind het nogal wat om van je eigen dieet, dan bestaat uit 1000en persoonlijke keuzes, te zeggen dat dat 'gezond' is. Dat klinkt alsof het een soort universele waarheid behelst: als iedereen dat dieet zou volgen dan zou iedereen gezond eten - ookal zit er wel een bordje vla in. Het is gewoon jouw zelfgekozen dieet, niets minder maar vooral ook niets meer dan dat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-16 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:13

Wat een interessant topic.
Aangezien er een kleine onderweg is xijn we toch aan het nadenken en discuseren wat we qua voeding willen aanleren.
Hier staan een hoop meningen waar ik over na kan denken.

Iig wil ik water en thee aanbieden en thuis zoveel mogelijk gezonde snacks. Maar zeker ook wel eens wat 'lekkers'.

Maar wanneer ik erlbij ben bepaal ik wat er na binnen gaat en niet een ander

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:15

Dan zou ik me in elk geval beperken tot kruidenthee of witte thee, want in groene en zwarte thee zit caffeïne en dat is 'ongezond'. 8-)

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:19

Mijn tenen gaan hier echt van krullen.....
Pas toch op. Ik ben al een oudere moeder (42) en leef ook best gezond. Maar dan misschien net iets anders. Ik eet, en met mij dus mijn gezin, alles ! Gezond, gevarieerd en zeker ook wel ongezond maar vooral lekker.
Het gaat er niet wat je eet, maar hoeveel ! Laat ze gewoon maar doe het met mate. Anders gaan ze straks als ze oud genoeg zijn helemaal los of het worden van die stiekeme kinderen.

Ik ken zoveel mensen waarvan de kinderen niet mochten snoepen, dingen op tv niet mogen zien, niet met vriendjes buiten spelen zonder toezicht, niet in de buurt van een café komen enz enz.

Gaat prima.... tot een jaar of 6. En dan.... dan gaan ze stiekem doen. Het begint bij een snoepje halen bij een vriendje of buurvrouw. Stiekem afspreken bij vriendje A want daar mogen ze wel buiten spelen.
Dan later, met 14 jaar stiekem naar de (jeugd)kroeg, stiekem drinken, vet eten en los gaan !

Is in snel trein vaart en lijkt vast overdreven, maar zo werkt het vaak wel. Ik heb mijn dochter nergens weg gehouden (wel verantwoord) en over van alles verteld. We keken samen naar Vermist en liet haar bijvoorbeeld zo de zien effecten van het "foute" internet. Haar vader had een cafe (ex) en soms was ze daar overdag en kon ze zien wat alcohol met mensen doet.
We praatte er over en ik beantwoorde haar vragen.

Ik zeg niet dt, dat Dé opvoeding is, maar je houdt ze niet klein. Nu kun je ze nog sturen en dingen verbieden, maar iets wat je verbied is wel heeel aantrekkelijk.

En nee, ze is geen heilige geworden, maar ze drinkt niet en rookt niet. Hangt niet in de kroeg of doelloos op straat. (Want ze heeft een pony waar ze alle tijd in steekt) Ze heeft nooit dingen gedaan die niet door de beugel kunnen of waar andere mensen problemen mee hebben. Dat is al heel wat dacht ik zo.
Laatst bijgewerkt door WendyLotte op 17-06-16 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:23

idd wendylotte,zo denk ik er ook over.

leer ze zelf hun maat zoeken in eten,ook in snoep en ongezond eten,zo kom je verder dan het overdreven gezond gedoe!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:24

Damned schreef:
Nee natuurlijk niet sizzle :) ik ben zelf ook geen heilige haha, maar ik denl wel dat als ik ooit een kind wil, ik eerst een gedegen beleid wil uitwerken :+

Welnee joh, er zijn grotere zorgen in het leven dan een negerzoen :D

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:56

Tuurlijk let ik op gezond eten. Veel groente en fruit en water of thee drinken. En ik let vooral op toegevoegde suikers en Enunmers...man, wat ze soms wel niet ergens extra aan toevoegen! Ik ben zelf ook een groente/fruit eter en als ik zoiets tussendoor pak, wil de kleine dat natuurlijk ook. Maar ik hou ook van chocolade, ijs en een patatje op zn tijd. En ja, ook dat krijgt de kleine mee.
Ik denk ook dat je ze beter kunt leren dat 'slechte' dingen een uitzondering zijn, dan dat je ze angstvallig weghoudt bij de 'slechte' dingen. Dat wat je niet mag, trekt uiteindelijk alleen maar aan.
Bij ons vroeger stond de snoeppot bijvoorbeeld niet achter slot en grendel. Wij konden gewoon pakken als we zin in iets hadden. En ja, af en toe pakten we wat. Soms wat meer, vaak helemaal niets. Mijn neefjes mochten geen snoep, want dat was zo slecht. Nou, zodra die ook maar de kans kregen, pakten ze het gewoon stiekem of aten ze bij vriendjes de snoeppot leeg...

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 07:59

Wat ik lees is dat het denk ik ook afhankelijk is hoe oud je kind is en of het het eerste kindje is of niet :)
Vanaf de basisschool leeftijd kun je moeilijk alles onthouden, maar wij willen inderdaad een gezonde basis leggen.
Ons zoontje is bijna 2,5 en snoepjes haal ik dan niet in huis. Wel wat koekjes van goodies voor op zn tijd of van die chipjes, nibbit vind ik veel te zout.
We waren laatst op een bruiloft en ze hadden chips voor de kinderen, maar hij weet niet wat het is en was helemaal gelukkig met een stuk kaas. Natuurlijk zit daar zout in, maar dat is gemakkelijker te herkennen voor het lichaam. Dat zijn de afwegingen die je blijft maken :)
Yoghurt geven wij juist de griekse, lekker vet! Roomboter op brood en verder mag hij kiezen: kaas, worst, appelstroop (hebben we dan weer van de natuurwinkel, crombach, is niet alleen maar gemaakt van rietsuiker, plus meneer wil de goedkopere versie niet :') ), jam. Alles met mate :)

edit, was nog niet klaar.
Als het kindje nummer twee is ben ik er van overtuigd dat deze eerder mee zal eten met de 'ongezonde' dingen omdat hij/zij dit veel eerder ziet :)
Trouwens, als ik zelf zin heb in iets ongezonds eet ik dat tijdens zn slaapje en dan eet ik erna lekker fruit met hem mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-16 10:02

Grappig om te lezen hoe andere mensen er in staan :)

Sommige mensen slaan wel een beetje door in hun reacties hoor, en die maken er een drama-verhaal van dat helemaal niet van toepassing is _O-

Je kan natuurlijk eindeloos bakkeleien over wat gezond eten precies is, maar wat duidelijk ongezond is toch heel wat simpeler en daar hoef je volgens mij niet moeilijk te doen :)

Ik denk dat niemand zaken als gevulde koeken, een instapmodelletje pannekoek, chippies, ijs, een Mars ofzo nuttigt voor de voedingswaarde zal ik maar zeggen :P

Het gaat ook echt niet om als een havik alles dat maar een beetje "slecht" kan zijn bij je kind uit de buurt te houden totdat hij op zichzelf gaat wonen :P

Maar die situaties waarbij er op een dag door alle "lekkere" buikvulling die er in gestopt wordt, geen plek meer is voor de normale maaltijden waar goede zaken zoals vezels en pitamientjes in zitten :)

Dat vind ik gewoon echt te ver gaan. Een chippie op zijn tijd is prima, maar zo'n verjaardag / visite waar het niet blijft bij een paar chippies maar het 1 na het ander er in gestopt wordt.....en geen gezondere opties geboden wordt....en vervolgens komt er nog een vette hap op tafel...pfffft. Voor een echt ukkie is dat gewoon "too much" vind ik.

Ik kan me best voorstellen dat je voor de zekerheid dan zelf een bakje met groente / fruit mee neemt zodat je hongerige kind niet gedwongen is om alleen maar zooi te eten waar die 's nachts van wakker ligt :(:)

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:13

Damned schreef:
Ik snap hoe sommige mensen hier redeneren totaal niet eigenlijk :o
Zolang ze het niet kennen, kunnen ze het niet missen toch? Dus waarom zou je er dan al van vroege leeftijd ongezonde dingen in willen stoppen ? (en dan heb ik het over de duidelijk/aangetoonde ongezonde desserts zoals koekjes, chips, frisdrank, ijsjes,... niet over het eten zelf) Waarom moet dat dan? Als jij het niet eet in de buurt van je kind, weten ze niet eens dat het bestaat...
De voeding bij jonge kinderen is zo belangrijk voor de rest van zijn leven! De basis wordt daar gelegd, hoe gevarieerd hij eet, met wat hij opgroeit, de normen die worden aangeleerd rond het eten etc...
Ik schrik ook wel een beetje van degenen die zeggen dat ze elke dag een snoepje mogen eten, of iets zoets na het eten hoort erbij... waarom? Waarom wil je dat je kind aanleren?

Mbt tot het buitenshuis eten: bij dichte familie, lees ouders, zussen, broers enz zou ik ook graag hebben dat ze zich houden aan mijn voedingsvoorschriften en niet hun eigen zin doen. Als die persoon voor een bepaalde tijd voor mijn kind zorgt, mogen de ouders van het kind toch bepalen hoe ermee omgegaan wordt?
Bij feestjes en vriendjes ligt het natuurlijk anders, en vind ik het eerder nefast als je jouw kind anders gaat laten eten dan de rest. Maar als je daar thuis niet de aandacht op vestigt, lijkt het me niet dat ze elke dag gaan vragen om snoep omdat ze een keer op een feestje snoep hebben gegeten?

Omdat er niks mis is met 1 snoepje op een dag..

Al dat geneuzel over alle suikers vermijden..

Maar zelf zitten alle ouders wel te lurken aan hun fles wijn, met een kaasplankje als de kinderen op bed liggen..

Nee hoor, als ik zin heb in een snoepje pak ik die en ja dan krijgen m'n kinderen er ook een als ze in de buurt zijn..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:15

Hoe vaak heb je zo'n dag Pmarena? En hoe vaak is zo'n dag dan ook echt een dag waarbij het echt ontbijt, lunch én diner omvat?

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:31

Net alsof je elke week zo'n verjaardag hebt? Je kan ook zelf het betere voorbeeld geven. Sinds ik ben begonnen met lekkere hapjes is iedereen om en maken ze het ook. Koude wraps bijvoorbeeld valt bij iedereen wel in de smaak vaak en kan je op doen wat je maar wilt.

Mijn dochter eet bij m'n moeder ook vaak veel meer snoep en chips dan thuis. Dan denk ik ach dat ene dagje en daarbij eet ze gewoon haar avond eten en slaapt ze gewoon om dezelfde tijd.

Hier nemen wij na het eten eigenlijk altijd wel een ijsje. Goed tandjes poetsen en merk niks van een stuiterbal hoor.

Gisteren na het avond eten nog even lekker langs de Mac gegaan. M'n man wou een ijsje m'n dochter een hamburger en ik een bigmac. Tja kan je ook wat van zeggen maar dat boeit ons niet zo. Heb een sprietje als dochter en verder eet ze net zo lief groenten en fruit.

Groenten lust ze niet alles van, maar goed mijn man en ik lustte dat vroeger helemaal niet. Dus wij zijn allang blij met wat ze eet. Ik schep het gewoon op en ze moet ook proeven maar meeste vind ze gewoon verschrikkelijk :')

Rauwe groenten lust ze weer wel, dus dan krijgt ze dat gewoon. Rauwe brocolli gaat er zo in nou ik moet er niet aan denken :')

Je kan toch niet voorkomen dat je kind ongezonde dingen binnen krijgt. Is het niet thuis dan is het wel bij een ander.

Ik had vroeger heel veel vriendinnen alleen al omdat bij ons er altijd wat te snaaien in huis was. Dat mochten ze thuis niet dus dan kwamen ze graag bij mij.
Waar dan dus een hele zak chips op ging vlak voor het avond eten.

Niet te moeilijk over doen. Hoe meer jij je kont tegen de krib gooit hoe meer ze het gaan opdringen. Lekker laten gaan en kind zelf laten kiezen. Mijn dochter mag zelf kiezen wat ze op brood wilt. Vaak is dat donkerbruin brood met kaas, tomaat en komkommer. Maar de andere keer wilt ze chocopasta of fruithagel. Maar dat is maar zo'n enkele keer dat ik het ook prima vind.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:39

idd,en eens je kind ouder is dan het peutertje die nu door het huis kruipt/loopt,doet die gewoon mee met een verjaardags-/snoepfestijn die voor zijn neus voorgeschoteld wordt hoor!

en als ouder sta je er op een bep leeftijd ook niet meer naast.

ik geloof er ook niets van dat je je kind altijd kan 'behoeden' van teveel snoep/zoet zodat hij altijd nog een volwaardige maaltijd kan eten.

zolang zoiets eens sporadisch is,is ook daar helemaal niets mis mee.

zolang je kindje klein is(lees,nog niet naar de school gaat),is zoiets makkelijk gezegd,maar eens ze zelfstandiger worden,kan je niet anders dan daar een stuk in meegaan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:45

Ik vind aan beide zijden "té" nooit goed: het overdreven gezonde vind ik ronduit belachelijk en het alles toelaten ook. Go with the flow en kijk ook eens hoe je vroeger zelf was. Sloeg je op verjaardagen chips af en vroeg je om een worteltje? Ik let zeker op wat mijn dochter eet maar we kunnen ons samen ook mateloos verheugen op een zak chips bij de film.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:48

janouk schreef:
Bij ons staat de kelderkast altijd vol met snoep/chips. Maar omdat het er altijd is en niet als beloning wordt gegeven of alleen bij feestjes: is het helemaal niet spannend of interessant. Het is bij ons net zo gewoon en aanwezig als groenten in de groentela en fruit op de fruitschaal.

Mijn zoon is nu 21 jaar en hij is gek op fruit en groente, maar vindt chips of ijs ook lekker af en toe. Hij is geen grote snoeper. Hij neemt liever een bakje aardbeien of zo.
Snoep is geen belonings- of feestvoer bij ons.

Alleen vrienden hahaha die plunderen geregeld onze kelderkast, omdat het bij hun thuis niet vrij verkrijgbaar is. Bij hen merk je wel dat het voor hun 'speciaal' gemaakt is en zij het als interessant zien.

Mijn idee is dat het allemaal niet zo interessant gemaakt moet worden: dan is het ook minder aantrekkelijk.

Hier ben ik het helemaal mee eens :) bij ons thuis ging het ook altijd zo. En ik verkoos fruit boven snoep omdat snoep gewoon normaal was en ik fruit lekkerder vond. :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 10:59

Sizzle schreef:
Damned schreef:

Welnee joh, er zijn grotere zorgen in het leven dan een negerzoen :D

Precies haha, een kind heeft mij vooral geleerd los te laten. Als het bijna bedtijd is en wij zijn later thuis dan ij de planning stond, dan gaat onderweg patat ophalen net even wat sneller :')
Nu eet hij nog geen patat,maar ziet ons het wel eten. Over minder dan jaar eet hij ook gerust een hapje mee dan. Eten en zo snel mogelijk heeft dan voorrang op alles haha, alternatief is heel laat eten en hongerige ouders en moe kind is geen fijne combi haha

Natuurlijk kan ik ook mijn hele eetpatroon aanpassen en volledig gezond gaan, maar ik ga dat mijzelf niet aandoen. Bakje chips, cola en een goede film op zaterdagavond en ik ben zeer tevreden :D en een keer zo'n vette hap, heerlijk. En op een warme zomerdag een ijsje halen <3 Bij de bbq stokbrood met kruidenboter roosteren <3
Ik kan net zo genieten van mijn moeder die een heerlijke Hollandse kost maakt, ook omdat ik dat niet vaak krijg :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 11:16

pmarena schreef:
Ik ben benieuwd hoe andere ouders omgaan met dergelijke situaties, waarbij mensen het leuk schijnen te vinden om je kind allerlei rotzooi te geven in plaats van gewoon lekker & gezond eten? -O-

Ik vind dat helemaal niks, kinderen vol stoppen met koekjes, chippies, ijs.... en in plaats van gewoon een boterham / fruit / avondeten met veel groente om er dan iedere klipklap maar croissantjes / pannekoeken / patat enzo in te stoppen...

Helemaal omdat dat dan wordt gebracht als het kind even lekker verwennen met "lekkers" alsof gezond eten niet lekker is ofzo -O-

Ik denk dat dat wel iets is waar we steeds meer tegenaan gaan lopen naarmate onze uk wat ouder wordt. Vaak zie je in eet-gelegenheden ook niet echt gezonde opties voor kinders, het is altijd zoete zooi, een patat-menuutje en allerlei ijs.... voedzaam & gezond is ver te zoeken!

Of komen Bokkers misschien wel andere dingen tegen...? :)

Natuurlijk hoeft die kleine niet angstvallig bij al het "lekkers" vandaan gehouden te worden maar ik vind het gewoon niet nodig om, als we elders eten / bij anderen op bezoek zijn er allemaal rotzooi in te (laten) stoppen -O-

Hoe gaan andere ouders hier mee om vraag ik me af?

Letten jullie er op dat jullie kinderen gewoon gezond eten, of heb je zoiets van als we "uit" zijn dan laten we het los.

Ook bij uitjes waar er ook andere kinderen mee zijn die wel zodanig volgestopt worden met allerlei zooi dat ze geen fatsoenlijk avondeten meer eten.... hangen jullie dan "de zeurkous" uit? :=

Het is lastig ja... en bijna niet te vermijden, dat iemand ze wel eens iets toestopt...
Ik ken iemand waarbij snoepen thuis echt taboe was... de moeder wilde haar kinderen snoepvrij opvoeden. Het resultaat was dat haar kinderen de deuren langsgingen om snoep! Toen is moeder toch maar overstag gegaan... beter thuis wat snoep, dan dat de dochters bij wildvreemden bedelen...

Je kunt fruit natuurlijk ook aantrekkelijker maken: http://www.bing.com/images/search?q=leuk+fruit&qpvt=leuk+fruit&qpvt=leuk+fruit&qpvt=leuk+fruit&FORM=IGRE