Je kunt beter open zijn dan iets willen verbergen. Dan is het gewoon normaal en niet spannend.
Van 1 paprika chipje die uiteindelijk vooral verpulverd op je vloer ligt wordt niemand obese of ongeneeslijk ziek.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ik ben zelf ook geen heilige haha, maar ik denl wel dat als ik ooit een kind wil, ik eerst een gedegen beleid wil uitwerken
nuscaniels schreef:Wat is ongezond. Brood zit vol met suiker, ik lees hier reacties als griekse yoghurt met fruit en evergreen ipv chocolade.
In pure chocolade zit minder suiker dan in een evergreen, griekse yoghurt is hele vette yoghurt ( daarom ook de enige die ik zonder suiker lust).
In vruchtensap uit pak zit net zoveel suiker als in Cola.
Hele generatie kinderen die zijn opgegroeid met Roosvicee, die hadden behoorlijk rotte melktanden.

), jam. Alles met mate 

Damned schreef:Ik snap hoe sommige mensen hier redeneren totaal niet eigenlijk![]()
Zolang ze het niet kennen, kunnen ze het niet missen toch? Dus waarom zou je er dan al van vroege leeftijd ongezonde dingen in willen stoppen ? (en dan heb ik het over de duidelijk/aangetoonde ongezonde desserts zoals koekjes, chips, frisdrank, ijsjes,... niet over het eten zelf) Waarom moet dat dan? Als jij het niet eet in de buurt van je kind, weten ze niet eens dat het bestaat...
De voeding bij jonge kinderen is zo belangrijk voor de rest van zijn leven! De basis wordt daar gelegd, hoe gevarieerd hij eet, met wat hij opgroeit, de normen die worden aangeleerd rond het eten etc...
Ik schrik ook wel een beetje van degenen die zeggen dat ze elke dag een snoepje mogen eten, of iets zoets na het eten hoort erbij... waarom? Waarom wil je dat je kind aanleren?
Mbt tot het buitenshuis eten: bij dichte familie, lees ouders, zussen, broers enz zou ik ook graag hebben dat ze zich houden aan mijn voedingsvoorschriften en niet hun eigen zin doen. Als die persoon voor een bepaalde tijd voor mijn kind zorgt, mogen de ouders van het kind toch bepalen hoe ermee omgegaan wordt?
Bij feestjes en vriendjes ligt het natuurlijk anders, en vind ik het eerder nefast als je jouw kind anders gaat laten eten dan de rest. Maar als je daar thuis niet de aandacht op vestigt, lijkt het me niet dat ze elke dag gaan vragen om snoep omdat ze een keer op een feestje snoep hebben gegeten?
janouk schreef:Bij ons staat de kelderkast altijd vol met snoep/chips. Maar omdat het er altijd is en niet als beloning wordt gegeven of alleen bij feestjes: is het helemaal niet spannend of interessant. Het is bij ons net zo gewoon en aanwezig als groenten in de groentela en fruit op de fruitschaal.
Mijn zoon is nu 21 jaar en hij is gek op fruit en groente, maar vindt chips of ijs ook lekker af en toe. Hij is geen grote snoeper. Hij neemt liever een bakje aardbeien of zo.
Snoep is geen belonings- of feestvoer bij ons.
Alleen vrienden hahaha die plunderen geregeld onze kelderkast, omdat het bij hun thuis niet vrij verkrijgbaar is. Bij hen merk je wel dat het voor hun 'speciaal' gemaakt is en zij het als interessant zien.
Mijn idee is dat het allemaal niet zo interessant gemaakt moet worden: dan is het ook minder aantrekkelijk.
bij ons thuis ging het ook altijd zo. En ik verkoos fruit boven snoep omdat snoep gewoon normaal was en ik fruit lekkerder vond.
Sizzle schreef:Damned schreef:Nee natuurlijk niet sizzleik ben zelf ook geen heilige haha, maar ik denl wel dat als ik ooit een kind wil, ik eerst een gedegen beleid wil uitwerken
Welnee joh, er zijn grotere zorgen in het leven dan een negerzoen

en een keer zo'n vette hap, heerlijk. En op een warme zomerdag een ijsje halen
Bij de bbq stokbrood met kruidenboter roosteren
pmarena schreef:Ik ben benieuwd hoe andere ouders omgaan met dergelijke situaties, waarbij mensen het leuk schijnen te vinden om je kind allerlei rotzooi te geven in plaats van gewoon lekker & gezond eten?![]()
Ik vind dat helemaal niks, kinderen vol stoppen met koekjes, chippies, ijs.... en in plaats van gewoon een boterham / fruit / avondeten met veel groente om er dan iedere klipklap maar croissantjes / pannekoeken / patat enzo in te stoppen...
Helemaal omdat dat dan wordt gebracht als het kind even lekker verwennen met "lekkers" alsof gezond eten niet lekker is ofzo![]()
Ik denk dat dat wel iets is waar we steeds meer tegenaan gaan lopen naarmate onze uk wat ouder wordt. Vaak zie je in eet-gelegenheden ook niet echt gezonde opties voor kinders, het is altijd zoete zooi, een patat-menuutje en allerlei ijs.... voedzaam & gezond is ver te zoeken!
Of komen Bokkers misschien wel andere dingen tegen...?
Natuurlijk hoeft die kleine niet angstvallig bij al het "lekkers" vandaan gehouden te worden maar ik vind het gewoon niet nodig om, als we elders eten / bij anderen op bezoek zijn er allemaal rotzooi in te (laten) stoppen![]()
Hoe gaan andere ouders hier mee om vraag ik me af?
Letten jullie er op dat jullie kinderen gewoon gezond eten, of heb je zoiets van als we "uit" zijn dan laten we het los.
Ook bij uitjes waar er ook andere kinderen mee zijn die wel zodanig volgestopt worden met allerlei zooi dat ze geen fatsoenlijk avondeten meer eten.... hangen jullie dan "de zeurkous" uit?