Vluchtelingen in afgelegen dorp in Zweden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Re: Vluchtelingen in afgelegen dorp in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 20:42

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:13

Allereerst vraag ik me af wanneer mensen nou eens gaan inzien dat niet alle vluchtelingen moslim zijn. Daarnaast vind ik dat moslims hier ook wederom erg over één kam geschoren worden in de reacties van Ragdollcat, ondanks dat je beweert dat dat niet nodig is volgens jou. Ik heb best wat moslimjongens en -mannen in mijn leven leren kennen en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nooit respectloos ben behandeld door deze jongens en mannen.

Natuurlijk zijn er boeken van vrouwen die vreselijk behandeld zijn door hun moslimman, máár die boeken en verhalen heb ik ook gelezen over westerse mannen die de meest vreselijke dingen hebben meegemaakt. Ik vind het persoonlijk nogal wat om je mening over een geloof (en dan voornamelijk mannelijke aanhangers van dat geloof) te baseren op een aantal subjectieve verhalen die je gelezen hebt. Daarmee zeg ik niet dat die verhalen niet waar zijn, voordat ik dat verwijt krijg, maar ik zeg wel dat ik het geen goede bron zou vinden om mijn mening op vast te pinnen.

Ik ben óók fel tegen de islamitische wetgeving in sommige landen en ik ben het volkomen met je/jullie eens dat vrouwen daar geen/weinig rechten hebben, maar ik wil wel zeggen dat veel moslims het óók niet met deze wetgeving eens zijn en het heel anders zien. Dat er een paar rotte appels tussen zitten die die wetgeving blijven handhaven wil niet zeggen dat alle moslims het daarmee eens zijn en alle moslims dus respectloos tegenover vrouwen aan kijken. :)

Ik ben het ook met je eens dat deze mensen hulp moeten krijgen bij het integreren in 'onze' samenleving. Als ik morgen in Qatar moet gaan wonen dan zou ik me ook geen raad weten en ook niet weten wanneer ik me wel of niet gedraag, andersom is dat voor vluchtelingen ook lastig. In plaats van deze mensen in een hokje te duwen door ze over één kam te scheren, kunnen we die energie beter stoppen in het helpen van deze mensen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:36

Mooi gezegd!

De moslimmannen en of jongens hebben mij ook nooit respectloos behandeld hier, ze zijn heel aardig en beleefd.

Maar ja, ze zijn hier opgegroeid en/ of goed geïntegreerd.

Het gekke is dat de 2 jongens en die nu man zijn die ik ook ken van de lagere school en moslim zijn.......dat ze wel normaal vinden dat hun zussen (waaronder 1 vriendinnetje van mij) zeer kort gehouden worden door hun mannen en hunzelf en ook bij de eigen vrouwen...........eerst door de vaders en broers en nu door hun eigen mannen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:42

In Turkije vind ik mannen erg respectvol tegenover vrouwen, maar in Egypte was dit inderdaad wel een stuk minder. Eerlijk gezegd heb ik dit nooit aan het geloof gelinkt, maar meer aan de normen en waarden van het land. Turkije is daarin meer 'westers' maar toch een aardig 'moslimland'. Nederland is daar zeer zeker niet mee te vergelijken met onze zeer westerse moslims, maar juist dáárom vind ik dat je moslims niet over één kam moet scheren..

Wat versta je precies onder kort houden? Bedoel je daarmee dat die vrouwen minder mogen als in naar buiten gaan of afspreken met vrienden/vriendinnen?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 21:44

Ik ben er sinds ik bij vluchtelingenwerk werkzaam ben ook een totaal andere gedachte bij gekregen. Ze zijn juist erg aardig en behulpzaam. Toch snap ik zeker jou angsten wel. Zeker wat er o.a. in Keulen met Oud en Nieuw is gebeurd en elders. Dat is niet prettig. Toch denk ik dat je kennis met ze zou moeten maken. HOe terughoudender je wordt hoe onplezieriger zij zich voelen en juist misschien daarom door weinig respect naar jullie toe verkeerde handelingen gaan verrichten (Niet dat je dat doet uiteraard).

In iedere cultuur zitten smeerlappen ook in de Nederlandse cultuur. Hier in mijn dorp, ja dorp is een jaar geleden ook iemand verkracht en nee dat waren geen buitenlanders.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:15

xCarpediem schreef:
In Turkije vind ik mannen erg respectvol tegenover vrouwen, maar in Egypte was dit inderdaad wel een stuk minder. Eerlijk gezegd heb ik dit nooit aan het geloof gelinkt, maar meer aan de normen en waarden van het land. Turkije is daarin meer 'westers' maar toch een aardig 'moslimland'. Nederland is daar zeer zeker niet mee te vergelijken met onze zeer westerse moslims, maar juist dáárom vind ik dat je moslims niet over één kam moet scheren..

Wat versta je precies onder kort houden? Bedoel je daarmee dat die vrouwen minder mogen als in naar buiten gaan of afspreken met vrienden/vriendinnen?

Dat ligt natuurlijk ook vooral aan het feit dat in Turkije de Islamitische wetten zijn afgeschaft en in de andere landen het rechtssysteem voornamelijk is gebaseerd op de Koran. Daarbij komt dus dat de mensenrechten vaak worden erkend, maar ondergeschikt zijn aan de Sharia.

Dus alle mensen die roepen dat deze mensen hier evengoed thuishoren dan wijzelf, vind ik persoonlijk mis. Wij leven in een seculiere staat waarbij religie niet (meer) van groot belang is en waarbij de staat hier neutraal tegenover staat. De plaatsen waar deze mensen vandaag komen, leven nog grotendeels volgens de Koran (als het over moslims gaat uiteraard) en ja, de Islam druist toch op sommige vlakken in tegen een seculiere en democratische staat helaas.

Maar ontopic, ik snap je wel hoor TS. Zeker als ze daar gewoon 'gedropt' worden zonder enig toezicht. Misschien kan je toch eens een kijkje gaan nemen, maar ik vraag me toch af hoe je met deze mensen moet communiceren volgens sommige bokkers hier. Ze spreken toch niet allemaal Engels neem ik aan? (dit weet ik persoonlijk niet goed)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:17

Oliiviia schreef:
xCarpediem schreef:

Maar ontopic, ik snap je wel hoor TS. Zeker als ze daar gewoon 'gedropt' worden zonder enig toezicht. Misschien kan je toch eens een kijkje gaan nemen, maar ik vraag me toch af hoe je met deze mensen moet communiceren volgens sommige bokkers hier. Ze spreken toch niet allemaal Engels neem ik aan? (dit weet ik persoonlijk niet goed)

Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) spreken de meesten wel een beetje Engels of Duits omdat het voornamelijk hogeropgeleiden zijn die de oversteek kunnen maken.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:26

Want blanke, "Christelijke" mannen met blond haar en blauwe ogen hebben niet het idee dat ze kunnen doen wat ze willen met vrouwen... Kuch... Brock Turner :+

Goed, ik snap eerlijk gezegd ook niet zo goed waar je je van tevoren al zorgen om maakt TS, kijk het eerst eens aan. Maak een praatje met ze :)

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:26

Ja xCarpediem je hebt helemaal gelijk! Europa mag in de handjes knijpen want jullie krijgen alle rijkere en hoger opgeleide vluchtelingen. Hier in Egypte maar ook bij mijn schoonfamilie in Libanon en Saudi krijgen we alle arme vluchtelingen. vaak zijn ze ook oud en ziek en kunnen niet meer goed meedraaien in een nieuwe samenleving.

Meeste syriers spreken prima engels en frans. Sommigen hebben ook al in duitsland les gehad in duits voordat ze doorgestroomd zijn.

Ennuh xCarpediem thanks voor de positieve belichting. Ik hoop dat het gaat doordringen dat de vluchtelingen geen terroristen zijn maar juist slachtoffers van Daesh terreur. En ook dat ze lang niet allemaal moslims zijn (syrie heeft een heel hoog aantal christelijke bevolkig) en dat ze wel wat hulp kunnen gebruiken in plaats van flauwe opmerkingen, discriminatie en buitensluiting.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:37

Ooit liep ik ook zo met de mainstream mee, maar toen ik me er meer in ging verdiepen en me eens in de persoon achter de vluchteling ging verdiepen kwam ik erachter dat ik helemaal fout zat. Ik hoop ook oprecht dat meer mensen dit zullen gaan doen en zich niet laten leiden door de sensatie-zoekende verhalen van de media, maar hun échte eigen mening gaan vormen. Daarnaast is verdieping in de Islam voor velen helemaal niet verkeerd, sinds ik er open voor ben gaan staan ben ik er echt compleet anders naar gaan kijken én ik ben (bewust) niet-gelovig.

AlSafy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 22:49

xCarpediem schreef:
Ooit liep ik ook zo met de mainstream mee, maar toen ik me er meer in ging verdiepen en me eens in de persoon achter de vluchteling ging verdiepen kwam ik erachter dat ik helemaal fout zat. Ik hoop ook oprecht dat meer mensen dit zullen gaan doen en zich niet laten leiden door de sensatie-zoekende verhalen van de media, maar hun échte eigen mening gaan vormen. Daarnaast is verdieping in de Islam voor velen helemaal niet verkeerd, sinds ik er open voor ben gaan staan ben ik er echt compleet anders naar gaan kijken én ik ben (bewust) niet-gelovig.

_/-\o_ _/-\o_ AMEN!

Ik woon in Egypte, islamitisch land dus, ben zelf geen moslim maar ben wel Islamologe en Arabiste.
Ben het helemaal met je eens, stel je ervoor open en je zult niet teleurgesteld worden. Het zijn ook maar mensen.
Stel je eens voor je komt van een weekendje wedstrijd rijden thuis en je huis en je familie zijn een diepe zwarte krater geworden. Alles dat je aan hebt en de paarden in de trailer is alles dat je over hebt... Ja een waargebeurd verhaal van een syrische ruiter die voor het nationale team reed. Hij was een tijdje groom bij ons op stal en nu is hij met wat hulp van ons in duitsland aan de slag bij een springstal.
Als je kennis met ze maakt en hun verhalen aanhoord dan ga je je wel anders gedragen dan vuile opmerkingen maken en argusogen opzetten. Dan breekt je hart in duizend stukken en ga je proberen te helpen.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 23:12

Er zijn veel mannen die eerst vluchten omdat vrouwen en kinderen nou eenmaal veiliger zijn! En ja er komen DAGELIJKS veel vrouwen en kinderen naar Nederland, en ja dat zie ik dagelijks!

Wij waren ook een locatie met veel alleenstaande mannen, ze wilden allemaal helpen, als ik wat ging schoonmaken wilden ze het maar al te graag overnemen.

Romantiseer ik het? I dont know... ik hou niet van verhalen uit 2e hand... ik vertel wat IK dagelijks zie en deel graag mijn ervaring! Omdat het niet allemaal horror is wat je hoort en leest. Want zeg nou eerlijk... heb je OOIT in de media gehoord dat de vluchtelingen iets leuks doen???

En ja... je hebt 2 groepen... vluchtelingen en gelukszoekers... die 2e groep zorgt voor de grootste problemen! En komen vaak niet eens uit syrie ;)

Ik zal 1 verhaal vertellen....

Er kwam een familie naar Nederland, 2 perfect engels sprekende jongens van een jaar of 13 en een jaar of 15 met hun ouders. 13 jarige en moeder gingen boodschappen doen toen een bom naast het huis van vader en 15 jarige ontplofte, ze lagen onder het puin toen de andere 2 thuis kwamen... compleet in paniek. Gelukkig hadden ze een engel op hun schouder en zijn ze er goed vanaf gekomen. Doordat ze katholiek waren moesten ze heel veel moeite doen om syrie uit te komen, omdat dat daar erg gevaarlijk is. Ze waren ZO blij om in een veilige omgeving te zijn! En de jongen zei... het enige wat ik wil is gewoon naar school gaan en leven!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 06:56

Waar ik mij keer op keer over verbaas is dat veel mensen niet beseffen dat ons dit ook kan overkomen. En hoe sta je er dan in? De gemiddelde Nederlander is al compleet van de kaart als de WiFi het niet doet. Of het KNMI code oranje geeft. Bij een incident zit de hele straat bij slachtofferhulp. Nou is dit mooi dat het kan en goed dat mensen aan de bel trekken wanneer ze wat hebben meegemaakt hebben. Maar het staat niet in verhouding tot wat deze mensen mee hebben gemaakt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 09:19

Carpediem.
Je loopt nu juist met de mainstream mee.
Niet erg. Ik herken dat.
Ons wordt keer op keer wijs gemaakt dat ze hoog opgeleid zijn. Dat er maar een paar rotte appels zijn en juist dat opgeblazen wordt.

Toen ben ik gaan werken in de azc.
En heb toen juist ervaren dat de rotzooi die er elke dag gebeurde de doofpot in ging. Dat mocht niet naar buiten gebracht worden.

Sinds dien is mijn mening dus totaal omgedraaid.
En die ervaring spreek ik ook uit.
Mensen mogen de waarheid weten.
Of ze dat willen aanvaarden is hun keuze. Maar het continue mooier voorhouden dan het is moet voorbij zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 09:21

Jenny.
Dan ga ik niet naar een islamitisch land. Maar een land dat beter aansluit.
Dan ga ik niet mijn leven in de soos hangen. Maar me aanpassen aan gewoontes. De taal leren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 09:28

Dat kunnen je nu intenties zijn. Maar je weet niet hoe erg en vaak je op dat moment al over je grenzen bent gegaan. Hoe erg je beschadigd bent door het geen je is overkomen. Het zijn geen beslissingen die je zo even maakt. Dat doe je met een vakantie niet wanneer je huis, haard en vaderland achter je laat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 09:30

bruintje123 schreef:
Carpediem.
Je loopt nu juist met de mainstream mee.
Niet erg. Ik herken dat.
Ons wordt keer op keer wijs gemaakt dat ze hoog opgeleid zijn. Dat er maar een paar rotte appels zijn en juist dat opgeblazen wordt.

Toen ben ik gaan werken in de azc.
En heb toen juist ervaren dat de rotzooi die er elke dag gebeurde de doofpot in ging. Dat mocht niet naar buiten gebracht worden.

Sinds dien is mijn mening dus totaal omgedraaid.
En die ervaring spreek ik ook uit.
Mensen mogen de waarheid weten.
Of ze dat willen aanvaarden is hun keuze. Maar het continue mooier voorhouden dan het is moet voorbij zijn.

Dan zullen alle COA medewerkers wel een spreekverbod hebben want ik lees zeer weinig in kranten en op internet dat het dagelijks misgaat, dus waar blijven de oud medewerkers met hun verhalen??? Ik heb niets tegen vluchtelingen , wel tegen gelukszoekers. En als die het zijn die de rotzooi schoppen, maak dat dan bekend. Krijg een beetje de indruk dat alles met de mantel der liefde bedenkt word door onze regering en juist dat voed het wantrouwen van mensen, wees eerlijk en open, ook over verkeerde zaken. Want juist wanneer dit later allemaal bekend word zullen alle asielzoekers er op aangekeken worden dus ik juich het toe wanneer ook de rotzooi bekend word, juist om een stuk wantrouwen weg te nemen. Je kunt toch op je blote voeten aanvoelen dat het met zoveel, vaak getraumatiseerde, mensen samengepropt niet goed kan gaan maar we horen er niets over, tenminste niet uit eerste hand, alleen geruchten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 09:35

Dat wordt je ook opgedragen om er niets over te zeggen.
Maar eerlijk. Dat mag ik in mijn huidige functie ook niet. :)

Jenny
Daarom gaan ze op reis naar het beloofde land Duitsland ook zoveel andere veilige landen voorbij.
Dus ja ik durf gerust te zeggen dat als hier de pleuris uitbreekt ik echt niet perse de hele wereld over hoef.
Het is maar net wat je zoekt. Veiligheid of veiligheid plus uitkering.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 09:49

Mag ik vragen waarom jij in een AZC bent gaan werken, bruintje? Als je zo respectloos bent tegenover deze mensen, dan vraag ik me heel eerlijk gezegd af wat je daar te zoeken hebt. Ooit al eens naar het verhaal van een vluchteling geluisterd? Die mensen zijn zo hopeloos en dat ze dan kiezen voor het welvarende westen kan ik begrijpen, waarom zou je naar een ander probleemland gaan?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:22

Als ik moet vluchten dan ga ik ook naar een land waarvan ik denk dat het de beste optie is voor me. Daar is toch niks raars aan?

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:34

xCarpediem schreef:
Mag ik vragen waarom jij in een AZC bent gaan werken, bruintje? Als je zo respectloos bent tegenover deze mensen, dan vraag ik me heel eerlijk gezegd af wat je daar te zoeken hebt. Ooit al eens naar het verhaal van een vluchteling geluisterd? Die mensen zijn zo hopeloos en dat ze dan kiezen voor het welvarende westen kan ik begrijpen, waarom zou je naar een ander probleemland gaan?

+1!!

En ik ben nog steeds benieuwd op welk azc je hebt gewerkt!!

En ja, niks zeggen over je werk... In alle beroepen waar je met mensen werkt heb je een beroepsgeheim. Er wordt je wel afgeraden om wat op social media ofzo te zetten omdat er serieus mensen kei en keihard afgebrand worden en zelfs mensen bedreigd zijn omdat ze daar werken!
Persoonlijk ben ik hier niet zo bang voor, bv. Op mijn facebook zijn er genoeg ruimdenkende mensen die hier normaal op kunnen reageren ;) en ja ik hou wel van de confrontatie aangaan met de minder ruimdenkende mensen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:43

xCarpediem schreef:

Veel mensen werken ergens om de doodsimpele reden dat er geld op de plank moet komen, ook al zou je uit idealisme in een AZC gaan werken dan betekend dat niet dat je je ogen moet sluiten voor de narigheid. Ik denk dat Bruintje totaal geen probleem met 75% van de bewoners heeft maar wel met de 25% gelukszoeker cq relschoppers. Wat ze aangeeft is dat het beeld wat de regering ons voorschotelt niet hetzelfde is dan wat zij dagelijks meemaakt. Het zou juist vervelend zijn als er in de AZC's alleen idealistische blinde kippen werken waarbij de vluchteling totaal niets verkeerd kan doen want ze zijn zo zielig. Misschien drukt ze zich hier negatief uit maar kan er me wel iets bij voorstellen, ik vind dat medewerkers/ex-medewerkers gewoon hun mening mogen geven, dat mag dus niet van de regering en dat vind ik pas erg. En dus ook hun mening mogen geven over wat er wel goed gaat. Ik kan me namelijk ook echt niet voorstellen dat er allemaal heilige boontjes deze kan opkomen en wat betreft de mannen?? je ziet zeer veel jonge mannen die echt geen gezin hebben dus het fabeltje, mannen komen eerst en laten dan hun gezin overkomen??? Het word met cijfers ondersteund dat dit dus niet waar is, natuurlijk komen er gezinnen later over maar in 60% van de gevallen of meer gaat het om alleenstaande jonge kerels.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:45

Fenrir schreef:
Misschien moeten jullie maar naar de noordpool gaan.

Wat een achterlijke reactie :x

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:49

@bigone: val ik dan ook onder de idealistische blinde kippen? Mijn ervaring met mensen in het algemeen is dat als je je positief opstelt het al meteen een stuk beter gaat. Dat mensen hun verhaal niet mogen doen van de regering is grote onzin, er heerst nog steeds vrijheid van meningsuiting in ons land en ik kom op sociale media en in de gewone media meer negatieve dan positieve verhalen tegen. Dat de regering zich niet laat leiden door die negatieve verhalen is een ander verhaal en daar struikelt de groep 'relschoppers' over. Kijk eens naar die stakingen die plaats hebben gevonden, gedragen 'wij' als Europeanen ons dan zo netjes?

Dus (jonge) mannen hebben geen recht op veiligheid? Wees blij dat er niet óók nog een vrouw en kinderen deze ellende moeten meemaken. Ik heb nergens gezegd dat alle mannen eerst komen en daarna hun gezin over laten komen. ;)

Ik blijf bij mijn punt dat het voor velen goed zou zijn om zich er eens open voor te stellen en in te verdiepen. De meeste opmerkingen die hier worden gemaakt zijn ongelooflijk respectloos tegenover andere mensen (ja, vluchtelingen zijn mensen zoals jij en ik).

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:54

Beetje wijdlopige discussie geworden. 40 vluchtelingen in een dunbevolkt gebied op 150 inwoners is gewoon niet handig en onlogisch. Bij ons in de buurt zijn er iets van 70 tijdelijk opgevangen, in een boerderij in een natuurgebied. Wij wonen daar een paar honderd meter vandaan. Ik heb echt niets tegen de opvang an sich maar als ik 's morgens vroeg of 's avonds in het bos loop en daar normaal vrijwel nooit iemand tegenkom en opeens dus wel mij onbekende mannen, alleen of in een groepje tegenkom, kijk ik dus af en toe wel om mij heen. Dat heeft helemaal niets met islamofobie of racisme te maken. Gelukkig heb ik de leeftijd om niet meer interessant te zijn als vrouw, maar ondanks dat, voel ik me er niet prettig bij. En ik vind het tegenover die mensen ook niet slim, wat moeten ze de hele dag doen?