Bewust en gezond (maar goedkoop) boodschappen doen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Bewust en gezond (maar goedkoop) boodschappen doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 11:03

Haha ja, dat kende ik! Leuk! :)

Toch denk ik dat je, als je alles biologisch koopt, niet automatisch gezond eet. De keuzes die je maakt in voedingswaar zijn ook belangrijk. Als je heel veel biologische vruchtenyoghurt eet ben je nog steeds niet zo gezond bezig. Goed biologisch eten veronderstelt al een andere keus, namelijk die in goede etenswaren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:11

Klopt , bio staat niet per definitie voor gezond ...

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:13

Anoniem schreef:
Leuk! Wij eten behoorlijk gezond, goedkoop en snel!

We geven ong. 180 euro per maand uit aan boodschappen (2 pers.) ik eet vegetarisch en als we thuis koken eet mijn vriend eigenlijk ook nooit vlees (wel vleesvervangers).

Wauw! Dat vind ik echt heel knap. Wij proberen 300 euro in de maand uit te geven aan boodschappen met z'n tweeën, maar ik kom altijd in de knel -O-. Wij eten dan wel vlees (niet elke dag), en het liefste vlees, eieren, melk biologisch. Ben ook gek op koken dus wil graag aparte dingen koken en dan gaat het heel snel met die rekening.

Ik wil daar echt graag verandering in brengen, dus vanaf nu ga ik vaker de vriezer leeghalen en goedkoper boodschappen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:17

Ik geef denk ik makkelijk 250 euro per maand uit aan eten (inclusief sigaretten denk ik zo 270?), en ik ben in mijn eentje en student := Ik eet praktisch geen vlees, maar ben heel erg van het hier een broodje, daar een broodje, maak graag luxe dingen voor mezelf thuis. Ik zorg ondertussen dat ik altijd de basis 'staples' in huis heb, dus een grote pot risotto, grote pot rijst, verschillende soorten pasta en couscous of bulgur. Dan hoef ik verder alleen maar dingen als kaas en verse groente te kopen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:21

Ja ik ben ook gek op luxe dingen voor mezelf maken haha!
Ik ga ook altijd naar de AH, die zit hier om de hoek. Voor de Lidl moet ik een heel eind fietsen en daar heb ik niet echt veel energie voor aan het einde van mijn dag. Al zou ik daar op mijn vrije dagen wel vaker heen moeten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:37

@ emmaa_ ik hou zelf altijd €10 per dag aan. Ik woon ook alleen en ben er achter gekomen dat dat in verhouding toch een stuk duurder is. Daarbij hou ik van vers. Het enige wat in mijn vriezer ligt is een lekkere beker ijs. Voor die €10 kun je lekker en verantwoord boodschappen doen. Dan hebben de dieren het goed en de boer ook nog wat verdiend.
Maar blijkbaar is goedkoop toch best een ruim begrip want ik vind dat ik met die €10 best zuinig ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:42

Ik woon boven een Lidl op dit moment dus het scheelt dat ik mijn bulk-inkopen daar kan halen. Een pak rijst kost daar een stuk minder dan bij de AH :o

@Jennyj01: Ik hou meestal rond de 12 euro per dag aan als ik een pakje sigaretten moet kopen, als ik geen sigaretten koop rond de 7 euro. Daar kom ik makkelijk van rond, omdat ik dus geen vlees eet en alleen maar verse groente etc hoef te kopen. Heb pas besloten dat ik alleen nog kaas en eieren direct van de bron wil, eet er toch al niet zo heel erg veel van en dan is dit een mooie oplossing. Is even wat duurder maar die inkopen doe ik als ik net stufi heb gehad :))

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:44

10 euro per dag alleen vind ik niet super weinig, wij moeten dat eigenlijk met z'n tweeën uitgeven om aan die 300 euro per maand te komen.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:45

Ik meld me ook :D

Mijn vriend en ik proberen ook bewust en goedkoop boodschappen te doen :D
Wij zijn gemiddeld €40,- per week kwijt aan de boodschappen (excl. verzorgingsmiddelen).

We koken alles zonder pakjes en zakjes en met veel verse groenten. Ook een aantal dagen per week vegetarisch. Eieren krijgen wij van onze eigen kipjes, dus die zijn sowieso biologisch :)
Verder koop ik niet veel biologisch, ik vind het vlees etc. gewoon nog echt te duur als het biologisch is. Om dat te compenseren eten we dus een aantal keer per week vegetarisch, dus dan eten we toch wat minder diertjes op :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:47

Maanlicht schreef:
10 euro per dag alleen vind ik niet super weinig, wij moeten dat eigenlijk met z'n tweeën uitgeven om aan die 300 euro per maand te komen.

Ik kook meestal voor 3 van dat geld :)) Volg nooit recepten en ben niet heel goed in inschatten hoe veel ik nodig heb haha

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:49

Nee is het ook niet. Maar ik vind het ook niet heel ruim. Moet daarbij echt wel opletten wat je koopt. Koop je grotere hoeveelheden in en stop je het in de vriezer dan kom je er een heel eind mee. Alleen vind ik het dan niet meer lekker dus doe ik dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:50

Bij mijn ouders thuis komt een kaasboer aan huis die ook eitjes heeft die direct van de boer komen, echt een uitkomst :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:55

Ik ben gemiddeld 40 euro per week voor mij alleen kwijt. In de zomer minder, vanwege groente uit de tuin. En in de winter wat meer.
Voor deze week weer bloemkool, spitskool, sla, asperges en aardbeien :9

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 11:58

Maar zit er in dat weekgeld ook verzorgingsproducten, wasmiddel, evt eten voor hond/kat/... enzo in, of is dat enkel voor het eten en drinken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:02

chanel1985 schreef:
Maar zit er in dat weekgeld ook verzorgingsproducten, wasmiddel, evt eten voor hond/kat/... enzo in, of is dat enkel voor het eten en drinken?

Hmm. Grote uitgaven doe ik alleen als ik net stufi of salaris heb gehad, zodat ik daarna mijn budget kan opmaken. Dus als ik zie dat mijn wasmiddel bijna op is koop ik weer 2 flessen bij de Lidl (bij voorkeur in de aanbieding) of bij de Action en dan kan ik er wel weer een tijd tegenaan. Ik was alleen voor mezelf en dat betekent hooguit 2 wasjes per week, dan ga je niet zo hard. Shampoo en conditioner koop ik eens in de maand, ook dan het liefst kijken naar aanbiedingen maar soms ook niet want wil wel de goede shampoo, en voer voor de katten deel ik met mijn huisgenoot. Daar kopen we een enorme zak van (kat krijgt speciaal dieetvoer) en dan maak ik de helft naar haar over.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:04

Verzorgingsproducten zoals shampoo, make-up etc koop ik er over het algemeen niet van, dat gaat van mijn eigen rekening. Een douchegel oid gaat wel van de boodschappenrekening, evenals wasmiddel, kattenvoer etc.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:08

Ja, t is maar om een corrrecte vergelijking te kunnen maken, bijvoorbeeld 40 per week inclusief verzorgingsproduct en derg vergelijken met 40 per week voor enkel eten en drinken is geen correct vergelijk hé.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:09

Bij mijn 40 euro per week zit wel wasmiddel bij in, dat koop ik bij de Lidl.

Verzorgingsproducten (shampoo, tandpasta, etc.) koop ik als de Kruidvat een 1+1 gratis aanbieding heeft. Daarmee ben ik namelijk wel een beetje merk-gebonden :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:14

chanel1985 schreef:

Verzorgingsproducten wel. Zonder ben vaak rond de 30/35 kwijt, met rond de 40/45.
Voer voor de katten zit hier niet bij. Dat koop ik ergens anders in, voor 2 maanden rond de 65 euro.

Annuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:18

Vind het altijd lastig goede keuzes maken in de winkel. Wat ik voortaan wel doe ik een lijstje maken voordat ik naar de winkel ga en per dag (proberen) te bepalen wat we gaan eten. Vlees halen we bij de slager in de polder, groentes en fruit probeer ik bij de lokale boer of op de markt te kopen maar i.v.m. tijd lukt dat niet altijd.
Ik geef ong. € 350,- per maand uit voor 2 personen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:49

Bij mij zitten verzorgingsproducten en eten voor hond/paard er ook niet bij. Hondenvoer koop ik online, en verzorgingsproducten doen we zo lang mee dat ik ze nauwelijks koop := Een paar jaar geleden waspoeder bij Makro gekocht, zo'n megapak voor een tientje of 15 euro, en die is nog steeds niet leeg :+
Dreft heb je vaak voor een euro bij Blokker, doe ik ook een jaar mee.. Handzeep geeft ik dan wel iets meer aan uit, ik neem altijd die van Dettol.. Toiletpapier de megarollen van AH, en de rest komt bijna allemaal van de Action. Ik denk dat ik zeker niet meer dan 5 euro per maand aan verzorgingsspullen kwijt ben. Grootste uitgaves zijn de maandverbandjes enzo.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 12:54

Een jaar met dreft? Wauw :j. Dat red ik nooit, afwasmiddel gaat er hier snel doorheen. Je wast toch wel dagelijks af.

Wat eten jullie zoal op een dag dan, aan tussendoortjes? Ik ben zo snel uit de inspiratie daarvoor. Ontbijt en avondeten gaan nog wel, maar daartussenin red ik het niet op worteltjes en appels :))

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:58

Ik wilde worteltjes en appels zeggen :Y) :')
Verder crackers, rijstwafels, cup-a-soup, komkommer, bleekselderij, gekookt ei, smoothies, yoghurt etc.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 12:58

Ik ben helaas met een deel van de verzorgingsproducten wat duurder uit tegenwoordig .
Shampoo wel cheap van inecto bij de action, scheelt toch 3 à 4 euro met elders, wasmiddel van de Hema want daar kan ik tegen , dat is naast betaalbaar het grootste criterium.
Maar gezichtsverzorging is wat duurder , weleda en Pai. Maar ze voldoen aan de belangrijkste criteria , er tegen kunnen en hun werk doen.

En dan nog Zaken als tandpasta etc daar kan ik meer kanten mee op, maar soms speelt mijn huid of wat dan ook weer op en kan ik weer gaan zoeken naar iets wat werkt en geen reactie op roept

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 13:02

Ik koop bijna nóóit dreft, nee :')
Ik was idd dagelijks af, maar ik gebruik wel afwassponsjes ipv een borstel zodat de zeep niet zo snel wegspoelt, en gewoon onder de lopende kraan ipv in een sopje als ik kleine beetjes afwas.. en dan heb ik genoeg aan een druppeltje :D

Tussendoor eet ik vaak wat fruit/groente.. Of een smoothie of boterham.. Tosti met hummus en spinazie/tomaat/pijnboompitten/augurk bv :9 Of gewoon een beetje pasta met tomatensaus of met een pastasausje, koud of warm. Pannekoek, ook lekker. Of salade.