Leven met een verslaafde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Leven met een verslaafde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:54

Tuurlijk mag hij over zijn verleden praten maar niet als excuus voor zijn verslaving. Dat bedoelde ik meer.

Hoe ervoer hij zijn eerste dag?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 07:50

Top! Stapje voor stapje en dit is de eerste.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 15:01

Heel veel sterkte TS.
Respect hoe je ermee omgaat en hoe je hem steunt :)
Ik ken overigens wel degelijk verhalen met een goede afloop, ook uit eerste hand van een goede vriend van mij, met ambulante hulp. Is nu al drie jaar clean en ja hij miet er elke dag voor werken, maar het is zeker mogelijk!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:38

Hoe gaat het met je TS?

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:01

Wauw TS! Respect voor dit zware verhaal. Ik wens je alle sterkte en liefde in de wereld :(:)

schaduwhero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 16:20

Even een update...

Het gaat redelijk. Mijn vriend heeft nog steeds wekelijks een terugval, soms zelfs tweewekelijks. Hij maakt op dit moment weinig vooruitgang.

Sinds het programma 'verslaafd' op tv weer is begonnen, volgen we allebei de afleveringen. Voor mijn vriend een eye-opener, herkenbare dingen.

Hij heeft besloten zich toch te laten opnemen. Omdat er een wachtlijst is, zal dit pas in september op zijn vroegst zijn. Afgelopen maandag is dit aangevraagd en gister officieel goedgekeurd door de kliniek. Hij gaat voor een detox en diagnostiek, dus ze gaan kijken waardoor hij tot het gebruik is gekomen en of er misschien iets psychisch aan de hand is. Sowieso 6 weken, afhankelijk van wat hieruit komt gaat hij daarna nog een tijd in opname.

Ik ben hier heel blij mee. Blij omdat hij er zelf voor gekozen heeft; hij geeft toe dat hem op eigen kracht niet lukt.
Stiekem ben ik ook blij dat hij straks een tijdje weg uit huis zal zijn....klinkt niet aardig, maar ik snak naar wat rust voor mezelf en de kinderen.

Het kost mij veel energie, want ongewild draait alles momenteel om hem. Elke dag maak ik me zorgen; gaat hij vandaag een terugval krijgen? Het vooruitzicht dat hij straks in goede handen is, de juiste therapie krijgt en hard aan zichzelf werkt, geeft mij voor nu nog even de kracht door te gaan tot het zover is.

Dank voor alle lieve berichten, ik hou jullie op de hoogte.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 16:27

Dat is misschien wel de grootste stap vooruit die hij zetten kon... mooi!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 16:31

Inderdaad, zeer goed van hem!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:13

Echt superfijn voor je! Dit is echt een grote stap in de goede richting. Er komen nog veelkleine stapjes achteraan, maar het begin is er. Top! Succes voor jullie beiden.

Kleine tip. Jouw vriend gaat straks een rollercoaster van emoties/herinneringen/gevoelens door. Hier kan je hem alleen mee helpen door hem met rust te laten als hij dat vraagt, met hem te praten als hij dat aangeeft. Gun hem zijn eigen manier om met die dingen om te gaan voordat hij het opeist.

Stoppen met gebruiken is een heel, heel egoistisch proces zowaar nog egoistischer dan gebruiken zelf. Het gaat ook om hem en niemand anders, hij doet dit voor zichzelf. Hij moet leren dealen met zichzelf. Als hij in een 12 stappen kliniek komt dan zal hij daar stap een en stap twee doen. Ik wilde mezelf opknopen bij stap een omdat je dan voor jezelf inzichtelijk maakt wat het gebruik jou allemaal gekost heeft financieel, relaties, banen whatever en hoe jij in jouw gebruiksgedrag schade hebt aangericht bij mensen waar je van houd of om geeft. Het doel is te laten zien hoe afhankelijk je was van die drugs en dat je geen eigen wil meer had. Dat is een hele, hele zware stap. Ik kwam tot de ontdekking dat ik eigenlijk een respectloos, onbetrouwbaar poedersuiker was die ook nog eens iedereen anders de schuld gaf van dingen die verkeerd gingen in haar leven.

Als ik nu een graving heb, of ik heb het even moeilijk dan lees ik even mijn schematje van stap 1 door, en ben ik gelijk weer genezen joh! Voor mij nooit, nooit meer gewoonweg omdat ik niet meer wil worden wie ik toen was.

Ik wil je alleen even meegeven dat het echt pittig gaat worden voor hem, EN jou. Misschien nog wel zwaarder voor jou dan voor hem want jij wil hem vast graag steunen en praten en knuffelen en weet ik veel meer, maar ga ervan uit dat hij daar geen behoefte aan heeft en voel je dan niet afgewezen maar gun hem de tijd om de conflicten in zijn hoofd zelf op te lossen. Dit heeft hij echt nodig, als hij wil praten meld hij zich echt wel, daar zorgen ze wel voor in de kliniek.

sterkte en succes voor beide!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:45

Wat goed joh! Geweldige ontwikkeling, voor zover je in deze situatie van geweldig spreken kunt!

En voor jou ook fijn, even ademhalen.

Sterke in de komende moeilijke tijd, op naar een (hopelijk) mooie toekomst!

schaduwhero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 17:59

Goed om te horen Danzzz. Ik heb geen idee wat er ik er van kan verwachten, mijn vriend evenmin denk ik. Ze hebben hem meteen voor de voeten gegooid dat het absoluut geen vakantiekamp wordt, maar kei- en keihard werken. De hele dag therapie. Dit schrikt hem nog niet af, gelukkig.

Ik hoor graag meer ervaringen van mensen over hoe het er in een afkickkliniek aan toe gaat!

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:51

Heftig. Ik ga dit volgen. Weet sinds kort dat een vriend van mij verslaafd is.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:46

Ik moest laatst weer aan jullie denken. Hoe gaat het ondertussen?

schaduwhero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 22:27

Het gaat redelijk. Afgelopen drie weken waren we op vakantie naar het thuisland van mijn vriend. Aangezien we met de auto gingen en alleen ik een rijbewijs heb, was het pittig, 1500 km heen en 1500 terug. Mijn vriend was zeg maar alleen lichamelijk aanwezig, had niet de energie zich veel met de kinderen bezig te houden. Daarbij zit hij natuurlijk op de methadon, dus viel veel in slaap, wist de weg niet in zijn thuisland, dat soort dingen.

Eenmaal daar heb ik veel gehad aan zijn familie. Praktisch iedereen wist wat er speelde. Ik heb veel kunnen praten met de mensen die hem hebben zien opgroeien. Ze hebben ook hun best gedaan om mijn vriend aan te spreken op zijn gedrag, ieder op zijn eigen manier. Helaas luisterde hij braaf, maar zoals hij zelf zegt: ik moet het zelf willen, ik weet wel hoe jullie er over denken maar dat helpt me nu niet.

Ook fijn was dat de familie te kennen heeft gegeven mij en de kinderen onvoorwaardelijk te steunen, ook als we uit elkaar zouden gaan.

De eerste dagen dacht ik dat het super ging. Daarna vond ik appjes in zijn telefoon, hij had zijn dealer hier in NL zo ver gekregen hem wat spul op te sturen per post. Idioot! Hij zei zelf dat hij 1 dosis nodig had, en het niet wilde opzoeken daar in de buurt, omdat het dan niet bij 1 keer zou blijven.
Dat moment was voor mij een enorme domper en heeft er voor gezorgd dat ik niet echt meer kon genieten.
De rest van de vakantie heeft hij zich gedragen denk ik. Hij is een paar keer wat gaan drinken met vrienden, en op zulke momenten kon hij natuurlijk zijn gang gaan, maar voor de rest zijn we samen geweest en heeft hij niet gebruikt.

Gisteravond zijn we thuisgekomen. Hij heeft vannacht nog gebruikt. Wel fijn was dat er een brief op de mat lag van de kliniek met daarin de datum van opname. Nog een maand en dan heb ik even rust en kunnen we beide tot bezinning komen. Ik ben er zo aan toe....

Edit: vlak voor de vakantie hebben we een kijkdagje gehad in de kliniek waar hij wordt opgenomen. Beetje een beeld erbij krijgen, rondleiding en uitleg. Voor mijn vriend heel confronterend, voor mij heel fijn om te zien waar hij terechtkomt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:47

Klinkt nog steeds als typisch junkgedrag. Ik kan me voorstellen dat je aan die rust toe bent.
Ik hoop dat de opname gaat brengen wat je hoopt...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:55

Wat een nachtmerrie voor je dit...

En nog een maand.. Ik hoop voor jullie dat hij echt wil!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:55

Jeetje wat een achtbaan.
Ik hoop zo voor jullie dat de opname gaat helpen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:39

heel veel sterkte komende maand. Heb steeds mee gelezen, fijn dat hij opgenomen wordt .

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:33

heb jij niet onwijs het gevoel alsof hij je keer op keer belazert als hij toch weer gebruikt. Elke keer als ik lees 'hij heeft weer gebruikt' krijg ik zoon naar gevoel alsof ie niet met zn tengels van n andere vrouw af kan blijven.. Dat is natuurlijk iets anders maar zoon zelfde gevoel krijg ik er al bij als lezer. Heb jij dat niet?

schaduwhero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 20:06

RoyceMack schreef:
heb jij niet onwijs het gevoel alsof hij je keer op keer belazert als hij toch weer gebruikt. Elke keer als ik lees 'hij heeft weer gebruikt' krijg ik zoon naar gevoel alsof ie niet met zn tengels van n andere vrouw af kan blijven.. Dat is natuurlijk iets anders maar zoon zelfde gevoel krijg ik er al bij als lezer. Heb jij dat niet?

Jep, zo voelt het precies. Het besef dat 'die andere vrouw' (de drugs) belangrijker zijn dan zijn gezin op zulke momenten, doet heel veel pijn.
Daardoor krijg ik elke keer een 'dreun' en ik merk dat ik echt op mijn tenen loop nu. Ik ben bang dat ik mezelf straks ziek kan melden op mijn werk, als hij eenmaal opgenomen is. Dit kost zó veel energie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:18

schaduwhero schreef:
RoyceMack schreef:

Jep, zo voelt het precies. Het besef dat 'die andere vrouw' (de drugs) belangrijker zijn dan zijn gezin op zulke momenten, doet heel veel pijn.
Daardoor krijg ik elke keer een 'dreun' en ik merk dat ik echt op mijn tenen loop nu. Ik ben bang dat ik mezelf straks ziek kan melden op mijn werk, als hij eenmaal opgenomen is. Dit kost zó veel energie...

Heel begrijpelijk. Heb je hier zelf wel hulp voor?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:18

Daarom is weggaan altijd het beste advies. Het sloopt je zo een situatie. Ik begrijp heel goed dat je hem blijft steunen, maar het sloopt je. En echt ergens komt de man met de hamer.

Ik zou inderdaad de eerste week van zijn opname lekker een weekje vrij nemen en even helemaal niks moeten.

Jij bent ook belangrijk toch?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:14

Voor familie en omgeving heb je bij AA een speciale afdeling. Erg fijn!
Isdat er niet voor familie en partners en kinderen van verslaafden?

Je leert er op je zelf te gaan staan, weer mens zijn, verslaafden sleuren je zo mee in hun gedrag.

Maar als jij met lotgenoten leert om voor jezelf en je kinderen te zorgen, wordt je geen speelbal van zijn luimen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:12

Familie en partners van verslaafden kunnen gewoon naar die meetings van de AA. Ondanks dat er in het naampje wel onderscheid is, is dat er in het echt niet.

Je hebt voor gebruikers de AA, CA(cocaine ano), NA(Narcotics ano), OA (overeaters ano) GA (gamblers ano) en nog wat groepen. maar als alcoholist kan je prima naar ca of na of oa of ga en als gokker kan je prima naar aa en, en, en. Het gaat er ook niet om waar je aan verslaafd bent, het gaat erom dat je ermee stopt en gestopt blijft.

Zo ook voor familieleden van verslaafden en de groepen die ervoor zijn. Het maakt niks uit waar de partner aan verslaafd is. Het lijden is allemaal hetzelfde.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:17

Ohhh, dan is dat verandert, ik heb er erg veel aan gehad in de omgang met mijn alcoholistische vader.