Kun jij reanimeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kun jij reanimeren

Ja
414 (62%)
Nee
203 (30%)
Ja, ik heb al eens moeten reanimeren
50 (7%)

Totaal aantal stemmen: 667

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:34

Ja op school in de 6e geleerd. Maar ik hoop dat ik het niet hoef toe te passen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:36

Ja ik kan het en train het jaarlijks braaf. Goddank nog nooit hoeven toepassen. Op het werk heeft praktisch elke client een DNR. Mijn pa wel meegemaakt in shock, maar gelukkig kwam medisch team op tijd en kon hij nog gedotterd worden en was reanimatie goddank niet nodig. Was wel kantje boord en dan had reanimatie ook geen zin gehad overigens.... Dan was het einde oefening geweest.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 29-05-16 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Re: Kun jij reanimeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:38

Via school mijn EHBO gehaald en daarna mijn kinderEHBO. Daarna in dit jaar nog mijn BHV gehaald.
Van plan altijd netjes mijn herhalingen te gaan volgen om het bij te houden. Vind het voor mezelf een erg fijn gevoel om de eerste hulp te kennen.

Ik heb het nooit toe hoeven te passen nog, gelukkig. Hoop natuurlijk dat het niet hoeft. Vraag me wel af hoe ik in zo'n situatie ben, ik hoop dat ik in staat ben om eerste hulp toe te dienen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:39

Ja en ik kan het ook.
Heb het gelukkig nooit hoeven gebruiken.

Ik heb in de 4de klas van de lagere school reanimeer les gehad,dus 45 jaar geleden.
Is dat helemaal niet meer?

Mocht er iemand neervallen, ren naar de dichtsbijzijnde AED, er staat precies op wat je moet doen.
Als je het verkeerd doet, geeft het apaaraat het ook aan, het werkt alleen als je nauwkeurig de aanwijzingen opvolgt.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:33

Ja, ik kan reanimeren en heb het 1x gedaan, met succes (en met behulp van de AED, schok moeten toedienen, best heftig allemaal). Ik was altijd wel benieuwd hoe ik in zo'n situatie zou reageren, maar als je de training goed in je hoofd heb zitten, dan ga je gewoon aan de slag. Ik heb toen in een roes gereanimeerd, later had ik pas in de gaten hoeveel zwaailichten er in de straat stonden.
Het persoon is er goed uitgekomen, op 11 gebroken ribben na...

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:34

Volgens het certificaat zou ik moeten kunnen reanimeren. Of ik dat op zo'n moment ook echt (goed) zou kunnen.. Laten we het hopen!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:35

Ik kan reanimeren maar heb het gelukkig nooit hoeven te doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:37

Voor het werk heb ik ploegleider BHV. Dus ook ik kan reanimeren.
Dit zouden ze inderdaad bij maatschappij leer moeten geven.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:40

Nee, ook geen behoefte om het te leren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:53

Ik heb een cursus gevolgd, maar niet meer op herhaling geweest omdat de datum toen niet uitkwam.
Wel onlangs zo'n 'kiss of life' reanimatiemaskertje in mn handtas gestopt voor 'je kan nooit weten'.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:09

Ja, heb zowel mijn EHBO als reanimatiecertificaat. Moet ook wel voor mijn opleiding (hbo verpleegkunde), maar vind het sowieso erg belangrijk om het te kunnen.
Ik ben alleen geen lid van Hartslagnu, ben er nog niet aan toe om de reanimaties ''op te zoeken''. Misschien over een paar jaar wel :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:12

Ja als verpleegkundige moeten wij jaarlijks op cursus. Daarbij helaas twee maal moeten reanimeren.
Hierdoor ga ik wel mee nadenken over wel niet reanimeren beleid van zowel patiënten als mijzelf. Bij de reanimatie van de laaste maal ging het tegen mijn gevoel in. Maar als je moet moet je

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:18

Ja, 40 jaar verpleegkundige geweest waarvan 10 jaar avondhoofd, dus lid van het reanimatie team.
Vaak gereanimeerd met wisselend succes. Als je ECHT moet reanimeren , gaat de patient vaak binnen 14 dagen alsnog dood aan de schade aan het hart.
Ik ben ook gediplomeerd baby ( na de geboorte ) reanimator
Dit is anders dan bij volwassenen.
Bij volwassenen begin je met hartmassage, want er zit altijd nog wel wat zuurstof in de longen.
Bij een baby begin je met beademen. Eerst moeten de longen goed ontplooit zijn wil je ook het hartje op gang krijgen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:24

Vanuit mijn professie kan ik reanimeren en heb het ook al meerdere keren moeten doen. Blijft ingrijpend om mee te maken.

Ik ben een groot fan van de burgerhulpverlenersnetwerken van tegenwoordig, waardoor er eerder met reanimatie gestart kan worden en de kans op succes en minder restschade groter wordt. Ik hoop dat er door dit topic weer nieuwe aanmeldingen komen door burgerhulpverleners. Als je wilt weten bij welk netwerk in jouw regio je aan kunt melden kun je kijken op: https://www.hartstichting.nl/reanimatie

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:27

Yvankaxx schreef:
Ja, heb zowel mijn EHBO als reanimatiecertificaat. Moet ook wel voor mijn opleiding (hbo verpleegkunde), maar vind het sowieso erg belangrijk om het te kunnen.
Ik ben alleen geen lid van Hartslagnu, ben er nog niet aan toe om de reanimaties ''op te zoeken''. Misschien over een paar jaar wel :)

Ik ga me hier ook niet voor opgeven :n
Nu al een paar keer meegemaakt dat ik in een acute situatie door een paar van die know-it-alls werd afgesnauwd. Sta je daar met je goede gedrag :') Tegenwoordig loop ik (als er genoeg mensen omheen staan) gewoon lekker door..

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:34

DominiqueDG schreef:
Toen mijn vader een hartstilstand kreeg in een afgelegen gebied en het 20 minuten duurde voordat de ambulance er was, heeft die man 20 minuten gereanimeerd.

20 minuten?!? :oo Petje af hoor!

Ik kan ook reanimeren, blijf een reanimatie enorm indrukwekkend vinden. Wel vind het reanimeren op zich, vooral bij oudere mensen, ethisch ingewikkeld.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:36

Ik kan ook reanimeren en inmiddels al meerdere mensen gereanimeerd (inmiddels tussen de 7-10) waaronder ook een 18 jarige jongen die daardoor nog wel leeft!

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:43

xEmily schreef:
Nee, ook geen behoefte om het te leren.

Geen aanval, maar mag ik vragen waarom je daar geen behoefte aan hebt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 17:58

Ik heb het ooit geleerd, maar heb geen idé of ik het nog kan. Heb het geleerd toen ik 16 was op school maar nooit moeten toepassen en heb er ook nooit meer wat mee gedaan. :)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:03

geerte schreef:

Kan niet goed met druk omgaan, aan andere mensen zitten, straks doe ik iets verkeerds en overlijd die persoon door mij en zit ik met dat schuldgevoel ... Nee ik bel meteen 112. Een keer meegemaakt, oude meneer viel met een koprol naar voren van zijn fiets af. Hulpdiensten waren er snel bij gelukkig.

Misschien best egocentrisch, maar ja ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:04

Dus als je niets doet en hij overlijdt omdat je niets doet (behalve wachten op 112) kan je er wel mee leven?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:05

Ik heb een vermijdende persoonlijkheid :=
Ik weet niet, maar eens een keer rustig over nadenken want dat is ook weer zo :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:09

Het is in principe ook niet zo moeilijk (reanimeren). Ik weet alleen niet of ik niet tilt sla als puntje bij paaltje komt. Een pop reanimeren is nog iets heel anders dan een persoon die effectief in nood is.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 18:16

xEmily schreef:
geerte schreef:

Kan niet goed met druk omgaan, aan andere mensen zitten, straks doe ik iets verkeerds en overlijd die persoon door mij en zit ik met dat schuldgevoel ... Nee ik bel meteen 112. Een keer meegemaakt, oude meneer viel met een koprol naar voren van zijn fiets af. Hulpdiensten waren er snel bij gelukkig.

Misschien best egocentrisch, maar ja ...

De persoon is in feite al dood.
Het enige wat jij kan is hem/haar terug halen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:34

Ik ga mee met moyra.
Als je niks doet gaat de persoon dood dus veel erger dan dat kan je het niet maken.
Ja, misschien een paar gebroken ribben maar dat is nog altijd beter dan overlijden.

Die ribben helen wel weer met de tijd.

Ik kan overigens wel reanimeren.
Kregen het toen sowieso tijdens de opleiding verzorgende IG.
Al is dat wel weer een jaar of 4 geleden dus een opfriscursusje zou eigenlijk geen kwaad kunnen.