Wat als je niet met je schoonfamilie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:24

TS, je vriend moet ook meer voor zichzelf opkomen. Dit kan zo niet langer. Hij moet voor jou opkomen. Hij dient het gesprek met zijn vader aan te gaan en te zeggen dat dit zo niet langer kan. Dat het voor iedereen beter is dat hij zich nu terugtrekt van de boerderij. Over de woning zou ik het (nog) niet hebben, maar je vriend dient te laten weten dat het gesol afgelopen moet zijn en dat zijn vader respect voor jou dient op te brengen. Als hij zich niet normaal kan gedragen in de stal en jou niet normaal kan bejegenen, heeft hij ook geen recht om nog in de stal te komen.

Schakel ook een mediator in. Daarvoor bestaat zelfs een bedrijf. Kost misschien wel wat, maar kan echt voor een oplossing zorgen:

http://www.agrimediation.nl/
Laatst bijgewerkt door Mazida op 27-05-16 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 14:25

future_vet schreef:
Palmera schreef:
Ik zie hier vooral een hele foute afspraak die gemaakt is in het begin, toen vriend het bedrijf overnam:
Dat de ouders in het huis zouden blijven wonen.

Zowel ouders als vriend hadden kunnen weten dat het bij dergelijke bedrijven handig is als de eigenaar (vriend) op het bedrijf woont. Dus met de gemaakte afspraken is de plank compleet mis geslagen.

En nee, twee kapiteins op een schip werkt niet, in niet één bedrijf, ook al is er 1 gepensioneerd.

De beste tip die ik hier voorbij heb zien komen is een onafhankelijk persoon laten bemiddelen. Dit kan zo niet verder. Vriend kan niet elders wonen, ouders wel maar willen niet en TS word mesjokke van de situatie en de bemoeizucht.

Zoek hulp, allemaal, en kom tot een oplossing. Dit kan een relatie kosten en misschien wel een bedrijf als het escaleert.

Helemaal mee eens. Hoe hadden jullie het überhaupt voor je gezien: overname maar oude eigenaar blijft er wonen. Das gewoon onmogelijk

Dat is mijn keus nooit geweest.
Dat is gebeurt voor ik bij mijn vriend ging wonen.
Toen ik er kwam wonen is er door schoonvaders ook gezegd dat hun over 2 jaar zouden gaan, als het tussen mij en mijn vriend allemaal goed zou gaan.
We zijn toen bezig geweest met een vergunning voor een tijdelijke woning (containers) maar hebben hier geen vergunning voor gekregen.
Nu zitten we uit nood boven de stal.
Prima plekje voor ons, groot genoeg.
Maar schoonvader heeft het nu telkens over 5 jaar.

Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven ga ik vandaag zeker met mijn vriend praten over oplossingen.
Ik heb echt wel veel bruikbare tips gehad in dit topic. :j

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:25

Je vriend heeft inderdaad zijn werk aan huis, maar kinderen opvoeden en grootbrengen doe je niet tussen de bedrijven door. Zeker niet als ze niet meer zoveel slapen dan heeft jouw vriend zijn handen vol. Als je schoonouders er dan nog wonen dan lopen ze daar zo naar binnen, tis opa en oma en ongemerkt passen ze dan toch op.

Je kunt van alles willen, maar je schoonvader zal blijven komen. Ondanks dat het bedrijf is overgenomen (op papier) zal het ook nog steeds als zijn bedrijf voelen. Hij heeft er heel veel tijd en energie ingestoken en dat gaat niet zomaar weg. Zolang ze nog op het erf wonen heb je er dan maar mee te leven. Jij wilt/kunt niet weg en veel andere mogelijkheden zijn er niet. Je wilt ook eigenlijk niet echt meer wat met hem te maken hebben dus je weet hoe dit af gaat lopen.... in een knallende ruzie en dan zijn de verhoudingen helemaal zoek.

Je schrijft dat je schoonvader al min of meer spijt heeft gezegd, niet tegen jouw helaas maar wel tegen anderen. Het zal een trotse man zijn die niet gauw zijn trots zal laten varen tegenover jouw. Juist doordat jullie al overhoop liggen.

Ik zou dus ook een professional inschakelen, nu is er nog een kans om eruit te komen. Als je het zo door laat kabbelen en je vriend erheen stuurt om tegen zijn vader/oud compagnon te zeggen dat hij niet meer welkom is op het bedrijf dan komen jullie alleen maar verder uit elkaar te staan. Je zult hem dan steeds meer het idee geven dat jij niet goed bent voor zijn zoon/bedrijf.

Helaas voor jouw heb je in dit geval wel gekozen voor een plek inclusief schoonouders en aangezien je niet naar een ander huis wilt zoeken zul jij ook water bij de wijn moeten doen en je schoonvader dus soms moeten dulden.

marije1109

Re: Wat als je niet met je schoonfamilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:44

Ik heb ook veel problemen met mijn schoonouders. Ben uitgevloekt en hebben daardoor 2 jaar geen contact gehad. Omdat mijn man en kinderen hier toch moeite mee hadden is het contact herstelt.
Mede danzij therapie (ging ik heen omdat ik een burn out had) heb ik met ze leren omgaan.
Ik ben beleeft, maar begin geen echt gesprek.een opmerking over het weer of de kinderen verder niets. Ik ga daar meestal niet mee heen, maar als ze eens hier zijn ben ik beleeft.
Ik zie ze als "sociaal gehandicapt" en denk steeds "ze kunnen niet anders". Het ligt niet aan mij, en op deze manier raakt het me ook niet meer. Mijn man heeft er geen stress meer van, ik heb geen stress en mijn schoonouders. ....tja die weten niet beter.

Misschien dat jij ook kunt proberen confrontaties te vermijden, niet in discussie gaan en afstand nemen en houden. Hij veranderd niet en gaat niet verhuizen. Nu belast je je vriend ermee, maar wat verwacht je van hem en is dit realistisch?
Misschien kun je wat er gebeurd is achter je laten en gevoelsmatig afstand nemen.

Heel veel sterkte!

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 14:55

Kinderen is bij ons nog toekomst, als wij kinderen krijgen kunnen we sowieso niet blijven zitten waar we nu zitten.
En de kans is erg groot dat als wij kinderen krijgen ik weer fulltime thuis kom.
Planning voor nu is ook altijd een parttime baan geweest en dan nog parttime op het bedrijf.
Maar door de gebeurtenissen is een fulltime baan voor mij nu zeker ook een optie.

Dat schoonvader het bedrijf niet los kan laten heb ik alle begrip voor.
En in het begin heb ik er zeker ook geen moeite mee gehad als hij mee hielp.
Echter is het meehelpen rond commanderen wat wij moeten doen.
Mijn vriend heeft hierom ook wel eens ruzie met zijn vader en baalt er dan ook van.
Als mijn schoonvader gewoon mee zou helpen zou er in mijn ogen niks aan de hand zijn. Maar het is niet alleen meehelpen.
Hij wil nog steeds alles bepalen, en dat kan niet. Hij heeft zelf besloten om te stoppen met het bedrijf.

Als ik had geweten dat alles zo zou gaan lopen was ik hier nooit komen wonen. Maar dat kan je ook niet weten.
Ik had het veel fijner gevonden als ik wel met mijn schoonvader door 1 deur zou kunnen.

Echter is er het afgelopen jaar te veel voorgevallen en het gaat van kwaad tot erger.
Om dit te voorkomen is mijn keus nu geen contact meer met mijn schoonvader.

Ik heb mij vriend ook aangegeven dat er iets op bedacht moet gaan worden.

Nu is hij een klusje aan het doen wat hij liever met zijn vader doet.
Dat is prima, maar dan blijf ik even boven.
Vanavond helpt zijn vader met het inwerken van een nieuw personeelslid. Ook prima, zit ik vanavond binnen, of ik ga een stukje wandelen.
ik vind het niet erg om af en toe even terug te trekken. Maar mijn schoonvader moet niet ineens voor mijn neus staan. dan breekt bij mij de paniek uit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:07

Heb je al gezegd dat je bang van hem bent? Misschien gaat er dan een lampje bij hem branden?

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:18

Jildau schreef:
Ayasha schreef:
Waarom is die sneer nodig Lieveli?
IMO heeft TS helemaal niet alle oplossingen weg gewuifd. Ze geeft aan wat de opties zijn.
Enkel omdat ze niet uit elkaar wil gaan met haar vriend? Of omdat ze niet wil verhuizen?

Omdat ze daar sowieso blijft wonen, sowieso bij haar vriend blijft, sowieso niet met haar schoonouders gaat praten enzovoorts..

Waarom zou ze van haar vriend weg gaan om een schoonvader die zijn zoon niet kan loslaten? Praten heeft ze geprobeerd en dat heeft niet gewerkt. Ze kunnen blijkbaar niet van het bedrijf weg verhuizen en ik geloof dat wel meer boeren (gezien het om een bedrijf met vee gaat ga ik maar even uit van een boer, welk vee doet er niet toe) bij hun bedrijf gaan wonen omdat op en af gaan simpelweg geen doen is bij zulke bedrijven. Als het een 9-5 winkel was (of 9-7 van mijn part) is het nog wat anders, dan verhuis je weg, maar dit is een 24/7 bedrijf. Dieren "wachten" niet.
Waarom lijkt niemand te willen begrijpen dat van zo'n bedrijf weg verhuizen simpelweg geen optie is, of moeten ze ook meteen het hele (blijkbaar goed draaiende) bedrijf maar opgeven ondanks dat ze het graag doen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:23

Daarmee dat er ook geen makkelijke oplossing is, omdat je ook geen mensen uit hun eigen huis kan zetten.

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:26

Inderdaad, dat maakt de situatie voor TS gewoon erg moeilijk. Dat ze daardoor veel oplossingen moet "af schieten"... Tsja als de situatie simpel was had ze geen topic geopend vermoed ik. :)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 15:27

nynke55 schreef:
Het is alsof je mijn situatie beschrijft, maar dan jaren geleden, en het was niet mijn schoonvader, maar mijn schoonmoeder. Het enige wat ik je kan aanraden, is dat jullie je volkomen losmaken van je schoonfamilie. Het bedrijf is van je vriend, je schoonvader heeft er dus niks te zoeken. Als het huis bij het bedrijf hoort, moeten je schoonouders huur betalen of verhuizen. Is het huis nog van je schoonouders, stel dan duidelijke grenzen. Het is hard, maar laat niet over je heen lopen, op den duur word je er alleen slechter van.

Hier helemaal mee eens!!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:48

Ayasha schreef:
Waarom lijkt niemand te willen begrijpen dat van zo'n bedrijf weg verhuizen simpelweg geen optie is, of moeten ze ook meteen het hele (blijkbaar goed draaiende) bedrijf maar opgeven ondanks dat ze het graag doen?

Het gaat ten koste van haar gezondheid, ze slaapt niet, heeft paniekaanvallen.

Mijn keus zou snel gemaakt zijn.

AyashaJarig
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:48

Ja de jouwe, maar het is jouw keuze niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 16:54

Zo'n keus is helemaal niet snel gemaakt. Is wel even iets anders dan bijvoorbeeld een kantoorbaan opzeggen.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:02

zoals ik al zei, schrijf alles op. Je woede, het verdriet, alles maar dan ook alles. Als je het opschrijft, schrijf je het gelijk van je af. Het kan je rust geven. En laat heb dat lezen. Kan heel goed wezen dat je hem op deze manier wel kan bereiken en hij gaat nadenken. Jullie hoeven dan niet direct de confrontatie met elkaar aan. Je schoonvader zal vast ook goede eigenschappen hebben.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:13

lieveli schreef:
Ayasha schreef:

Het gaat ten koste van haar gezondheid, ze slaapt niet, heeft paniekaanvallen.

Mijn keus zou snel gemaakt zijn.

Daarom zijn hun boer en niet jij....
als het allemaal toch eens zo simpel zo zijn.
Het bedrijf is ook het pensioen van de schoonvader,zoon zal ook paps pensioen moeten betalen dus even verkopen kan al niet en de belasting komt ook om de hoek kijken.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:31

Ik weet niet of het al gezegd is maar is er geen mogelijkheid om een omheining rond het huis of rond het bedrijf te plaatsen, kwestie van zichtbare grenzen te stellen, en die dan enkel op gestelde tijden open te zetten?

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 19:17

Vandaag is het gelukkig redelijk gegaan.
Mijn vriend geeft bij mij aan wanneer zijn vader op stal wat wil doen, dan zorg ik gewoon dat ik ergens anders ben.
Voor mij geeft me dat al een hoop rust, dat hij niet ineens voor me staat.

Bedankt voor de steunende reacties, als boer zet je je bedrijf inderdaad niet zomaar aan de kant.
Met dieren is dat ook geen doen. Ik zou ontzettend graag verhuizen, maar niet zonder mijn vriend.

Voor het niet slapen en de paniekaanvallen wil ik een afspraak maken bij de huisarts.
Ik wil kijken of ik een doorverwijzing kan krijgen naar de psycholoog.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:31

Je schoonvader moet ook denken aan zijn zoon z'n toekomst.
Z'n zoon heeft het bedrijf overgenomen maar hij kan toch niet verwachten dat z'n zoon en vrouw en inderdaad misschien over tijdje kinderen, blijven wonen boven de stal?
Dat gun je je zoon toch niet?
Ik snap dat hij het moeilijk kan los laten maar hij kan ook ergens anders gaan wonen en elke dag gewoon ff een paar uurtjes rondscharrelen op het bedrijf?!
Ik vind het niet aardig van je schoonvader tegenover z'n zoon.
Zoals ik hoor heeft hij best z'n mondje bij,, als dit zijn situatie was vroeger had hij vast wel wat van gezegd tegen z'n vader.
Ik hoop dat alles snel goed komt TS.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:50

MarjanB schreef:
Maar kan hij niet komen hobbyen op het bedrijf als hij er niet meer woont? Dat je zegt je bent elke dag welkom van 1 tot 5 ofzo. Dan neem je hem zijn "ding" niet af en hebben jullie meer rust. Ik snap best dat hij bang is om in een gat te vallen.

Dit zat ik ook al te bedenken.
Je schoonvader blijft op die manier toch een beetje bij het bedrijf verbonden, en op de tijden dat hij komt ga jij even wat anders doen. Misschien ook voor in de toekomst als er wel kinderen mogen komen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:56

Ayasha schreef:
Ja de jouwe, maar het is jouw keuze niet.

Duh. :')

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:17

kiki1976 schreef:
MarjanB schreef:
Maar kan hij niet komen hobbyen op het bedrijf als hij er niet meer woont? Dat je zegt je bent elke dag welkom van 1 tot 5 ofzo. Dan neem je hem zijn "ding" niet af en hebben jullie meer rust. Ik snap best dat hij bang is om in een gat te vallen.

Dit zat ik ook al te bedenken.
Je schoonvader blijft op die manier toch een beetje bij het bedrijf verbonden, en op de tijden dat hij komt ga jij even wat anders doen. Misschien ook voor in de toekomst als er wel kinderen mogen komen.

Zie jij dit echt als een structurele oplossing? Ik moet er niet aan denken dat ik elke middag van 1-5 iets moet bedenken om van huis te gaan om mijn schoonvader niet tegen te komen.
Zoals ik het zie kun je beter eerst heftige maatregelen nemen, die je in de toekomst een beetje kunt verzwakken, indien mogelijk, dan andersom.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:24

Je verhaal is heel herkenbaar voor mij.

De enige tip die ik je kan geven; goed blijven communiceren met je vriend en zorgen dat ze niet tussen jullie in komen te staan. Je moet er eigenlijk ook voor waken dat jij niet tussen hem en z'n familie in komt te staan want ook dan gaat je relatie eronder lijden. Verder onthoud ik mij van elke bemoeienis die mijn schoonfamilie aangaat en tolereer het ook niet van hun zijde.

Ik gedraag me, ga gewoon mee naar verjaardagen etc. Maar ik doe ook geen stap extra. Ik doe gewoon beleefd en focus mij op andere/leuke dingen. Op die manier kan mij in ieder geval niets verweten worden.

Het is een erg vervelende situatie die je niet geheel zelf onder controle hebt. De tijd zal leren of de verhoudingen op een gegeven moment wat zullen versoepelen. Wij zijn inmiddels bijna acht jaar samen en inmiddels wordt de reuring wat minder. Bij tijd en wijlen is het heel moeilijk geweest om voet bij stuk te houden maar het lijkt alsof zijn familie zich er nu bij neer begint te leggen.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:33

Misschien is het dan beter als jullie voor jezelf beginnen? Waarschijnlijk word je schoonvader boos op je vriend. Maar zoals de situatie nu is kan het niet voor jou.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 10:55

Is het geen optie om een werkrooster op te stellen. Dat hij standaard een x aantal dagen werkt en jij de andere x aantal dagen.
Als beiden zich hieraan houden dan hoeven jullie elkaar niet persé te zien. Maar hij mag zich dan ook niet met de stal bemoeien op jouw dagen en andersom.

Ik denk echt dat het nodig is dat er structuur en regels moeten komen zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 11:33

Wat een rotsituatie.
Ik weet dat het met de bedrijfsovername heel ingewikkeld is voor alle partijen.Dat is bij ons ook niet vanzelf gegaan.Nu 2 jaar later is er weer rust bij iedereen.Mijn schoonouders wonen bijna naast ons,maar we hebben geen zicht op elkaar.Ze zijn inmiddels opa en oma en het is eigenlijk heel gezellig.Helpen ons waar nodig,we bespreken eigenlijk nog alles qua bedrijf met opa.
Ik heb wel eens mijn kleine irritaties(maar dat heb ik ook wel eens aan de mijn eigen gezin ;) maar bedenk wel dat we door mijn schoonouders nog kunnen boeren in deze tijd.
Niet alles kan uitgepraat worden met de oudere generatie maar je moet je wel veilig voelen op jullie eigen bedrijf.Ik hoop dat er een oplossing komt.
Je vriend zit ook in een vreselijke situatie.Sterkte voor jullie beide.Blijf hoop houden op een oplossing.