xLes schreef:Daarnaast dacht ik dat iemand die zelf depressief is toch wel begrijpt dat op het moment dat je een poging wilt doen, je alleen maar daar aan denkt en niet aan de consequenties en dus ook niet aan de machinist of conducteur.
Niet iedere depressie is hetzelfde, niet iedereen die zelfmoord wil plegen is dan psychotisch. Ik ben zelf bijvoorbeeld chronisch depressief: Dat betekent voor mij dat het een vrij rustig voortkabbelend iets is. Ik heb geen manische periodes, maar meestal ook geen periodes van totale psychotische waanzin.
Op het moment dat ik besluit uit het leven te stappen zal ik dat waarschijnlijk heel rustig en doordacht doen, en niet in een vlaag van verstandsverbijstering. Het verschilt voor iedereen.
En juist daarom denk ik echt dat de euthanasiewet versoepeld moet worden. Het moet gewoon mogelijk zijn om er rustig uit te stappen, je bent aan niemand verplícht te leven. Niet iedereen springt totaal psychotisch voor een trein, dat betekent niet dat diegene wel door wil leven.
, maar ging er gewoon even op in hoe goed het ook te 'genezen' zou kunnen zijn in veel gevallen, hoe jammer het wel is dat mensen die stap vaak niet durven te zetten door de redenen die ik zojuist benoemd heb.
)
...