De dag dat iemand besluit..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 00:31

xLes schreef:
Daarnaast dacht ik dat iemand die zelf depressief is toch wel begrijpt dat op het moment dat je een poging wilt doen, je alleen maar daar aan denkt en niet aan de consequenties en dus ook niet aan de machinist of conducteur.

Niet iedere depressie is hetzelfde, niet iedereen die zelfmoord wil plegen is dan psychotisch. Ik ben zelf bijvoorbeeld chronisch depressief: Dat betekent voor mij dat het een vrij rustig voortkabbelend iets is. Ik heb geen manische periodes, maar meestal ook geen periodes van totale psychotische waanzin.
Op het moment dat ik besluit uit het leven te stappen zal ik dat waarschijnlijk heel rustig en doordacht doen, en niet in een vlaag van verstandsverbijstering. Het verschilt voor iedereen.

En juist daarom denk ik echt dat de euthanasiewet versoepeld moet worden. Het moet gewoon mogelijk zijn om er rustig uit te stappen, je bent aan niemand verplícht te leven. Niet iedereen springt totaal psychotisch voor een trein, dat betekent niet dat diegene wel door wil leven.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 00:35

Zeker niet Cynn. Jij schrijft wel wat ik bedoel, ben zelf alleen altijd kort van stof. Bedoelde zeker niet dat het makkelijk zou zijn met hulp.

ElineS, bijzonder om te lezen. Het roept bij mij veel vragen op. Maar vind ik enigszins onbeleefd om te stellen. Jij bent natuurlijk gelukkig een voorbeeld met happy ending. Doe je hier ook wat mee naar mensen die ook suïcidaal zijn?

Cynn
Fotograaf

Re: De dag dat iemand besluit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 00:42

Was niet negatief bedoelt hoor :D, maar ging er gewoon even op in hoe goed het ook te 'genezen' zou kunnen zijn in veel gevallen, hoe jammer het wel is dat mensen die stap vaak niet durven te zetten door de redenen die ik zojuist benoemd heb.

Voor de rest heb ik dezelfde vraag als jou naar Eline toe eigenlijk.. (en wat fijn dat het een happy end heeft inderdaad :* )

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 00:44

ontzettend lastig iets.. ik vind zelfdoding vooral heel triest. ergens ben ik het eens met het feit dat als jij besluit om uit het leven te stappen, dat andere mensen daar geen last van hoeven te hebben.

maar als jij als niet suicidaal persoon moest kiezen hoe je zou komen te overlijden?

ophanging lijkt me zeker niet fijn.. daar gaat nog best een lijdensweg aan af voordat je hart stopt met kloppen.

verdrinking.. wel eens geprobeerd je adem zo lang mogenlijk in te houden onder water? het is bijna onmogelijk om op deze manier aan je eind te komen.

polsen doorsnijden? doet dat geen pijn dan? zo diep snijden dat het bloed er uit gutst? en ook hierbij lukt het niet altijd.. je moet wel goed snijden. maar ook hier gaat een lijdensweg aan vooraf.

de enige mogenlijkheden waarbij je niet lijd voordat je komt te overlijden is euthenasie, wat ik ontzettend mooi vind.. maar ontzettend slecht geregeld (mijn oma heeft voor euthenasie gekozen omdat ze kanker had.. ze zou alleen maar meer lijden, beter werd ze niet),toch denk ik dat het goed zou zijn als deze regels aangepast zouden worden.

een bekende, voor de trein springen. levert een hoop rotzooi, trauma's en andere ellende op. maar voor de suicidale persoon ben je er wel met 1 klap vanaf.

of ik zelfdoding egoïstisch vind? misschien.. ik weet het niet. ik heb genoeg mee gemaakt met mensen in mijn omgeving waardoor ik me goed kan inleven in de situatie, en het niet meer egoïstisch vind.

uiteindelijk is zelfdoding een trieste bedoelling.. en ik vind het ontzettend sneu, als iemand op deze manier aan zijn eind moet komen.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 01:11

AlwaysH schreef:
Maar @aMomemt, denk je dat de conducteur, machinist of openbaarvervoers gebruiker dit snapt? Nee, die hebben een trauma.

Het is logisch dat er een verhaal achter zit, je springt er niet zomaar voor, maar doe dit alleen in ene kleine kring en laat niet een heel dorp rouwen door voor een trein te springen.

Ik sprak uit de ervaring die ik meegemaakt heb. En hier was niemand bij betrokken (gelukkig) althans, op haar dochter na die haar vond..

Maar in een situatie van iemand van een (openbaar)voertuig, dat is een ander verhaal ben ik het met je eens..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 01:11

Een oud docent van mij heeft zich verhangen.
Geweldig hilarische kerel, maar vlak voor de zomervakantie kwam hij niet opdagen voor een afspraak op school.
Collega's die dicht bij hem stonden zijn gelijk in de auto gestapt en hebben hem gevonden in zijn woonboot.
De ouwe gek..
Ik kan me nog heel goed herinneren dat hij de badkraan aan had laten staan en hij vertelde dat er 10 centimeter water in zijn woonboot stond. :')
Hij bleek te leven voor school, en elke zomer zag hij vreselijk op tegen de zomervakantie, hij bleek al heel lang niet fijn in zijn vel te zitten.
Het heeft indruk op mij gemaakt.
Ik was in die periode net uit een heel diep dal geklommen en erg ziek, dusdanig dat het voor mij zo niet nog jaren had gehoeven.
Vreselijk confronterend vond ik het, ik heb vreselijk gehuild.

En ben ik blij dat ik er nog ben? Jazeker.
Maar ik had met het lijden van toen niet oud willen worden, maar dat is puur realistisch: waarom zou je oud willen worden als je geen leven meer hebt?
Als leven lijden is, en je hoofd en lichaam je zwaar in de steek laat en je ook nog eens psychiatrisch behandeld word, terwijl het later gewoon keihard fysiek bleek te zijn?
Ik heb zes jaar overleefd met de stempel gestoord, terwijl ik wist dat er iets hopeloos fout ging in mijn lichaam, dat is vreselijk.
Gelukkig heb ik het nu stabiel en ga ik vooruit, maar het engste vind ik dat ze willen hakken in mijn inkomen, het maakt me bang.
En ik lijd daar wel onder, ik heb zelfs gedacht in een periode door de extreme stress van het UWV waarom ik hier nog was.
Dat vind ik heel erg, zeker omdat ik gewoon vrolijk ben van mezelf.
En dan schrik je echt enorm kan ik je zeggen, ik sta bekend voor mensen als vrolijk, positief en een ontzettende knokker dus zo'n gedachte ben ik gewoon niet.
Maar ik snap dus wel hoe het voelt om geen uitzicht meer te hebben op beter, elke dag te lijden en jezelf af te vragen waarom je er eigenlijk nog bent.
En dat je jezelf dagelijks afvraagt hoe lang je het nog vol kan houden.

Nee, ik heb diep respect voor mensen die uiteindelijk voor zichzelf kiezen en na jaren lijden aan hun uitzichtloze situatie een einde maken.
Dat is alles behalve makkelijk, het is wel eens door mijn hoofd geschoten in de periode dat ik zo ziek was, en jezus wat is dat eng. :(
De pijn die je jezelf aandoet, het verdriet van je nabestaanden en na moeten denken over degene die je vinden zal.
Het mogelijk toch overleven waarna ze je koste wat het kost oplappen, nee ik ben er van overtuigd dat je vreselijk radeloos moet zijn om het daadwerkelijk te doen.

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 02:52

its_daantjee schreef:
ontzettend lastig iets.. ik vind zelfdoding vooral heel triest. ergens ben ik het eens met het feit dat als jij besluit om uit het leven te stappen, dat andere mensen daar geen last van hoeven te hebben.

maar als jij als niet suicidaal persoon moest kiezen hoe je zou komen te overlijden?

ophanging lijkt me zeker niet fijn.. daar gaat nog best een lijdensweg aan af voordat je hart stopt met kloppen.

verdrinking.. wel eens geprobeerd je adem zo lang mogenlijk in te houden onder water? het is bijna onmogelijk om op deze manier aan je eind te komen.

polsen doorsnijden? doet dat geen pijn dan? zo diep snijden dat het bloed er uit gutst? en ook hierbij lukt het niet altijd.. je moet wel goed snijden. maar ook hier gaat een lijdensweg aan vooraf.

de enige mogenlijkheden waarbij je niet lijd voordat je komt te overlijden is euthenasie, wat ik ontzettend mooi vind.. maar ontzettend slecht geregeld (mijn oma heeft voor euthenasie gekozen omdat ze kanker had.. ze zou alleen maar meer lijden, beter werd ze niet),toch denk ik dat het goed zou zijn als deze regels aangepast zouden worden.

een bekende, voor de trein springen. levert een hoop rotzooi, trauma's en andere ellende op. maar voor de suicidale persoon ben je er wel met 1 klap vanaf.

of ik zelfdoding egoïstisch vind? misschien.. ik weet het niet. ik heb genoeg mee gemaakt met mensen in mijn omgeving waardoor ik me goed kan inleven in de situatie, en het niet meer egoïstisch vind.

uiteindelijk is zelfdoding een trieste bedoelling.. en ik vind het ontzettend sneu, als iemand op deze manier aan zijn eind moet komen.

Er zijn andere manieren waarop het geen pijn doet en na een paar minuten gebeurt is, al maakt het dat natuurlijk niet minder erg. En je hebt gelijk het blijft ontzettend sneu als iemand hier voor kiest.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 02:52

Zo vreselijk en uitzichtloos moet het leven zijn voor iemand die zelfmoord overweegt... En dan moet er nog nagedacht worden over een methode, die het liefst snel en pijnloos is en zo min mogelijk consequenties heeft.

Gewoon ter discussie: Wat zou er gebeuren als een 'zelfmoordpil' bij de plaatselijke Kruidvat te koop zou zijn?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 02:56

Dan zou de drempel om zelfdoding of moord te plegen heel laag gemaakt worden.
Ik denk dat ze eens moeten kijken naar 'uitbehandeld'/ondraaglijk lijden (mentaal/psychisch) omdat daar nog een heel schemergebied lijkt te zitten waarbij de levenseindekliniek zegt 'u voldoet (nog) niet aan de eisen' en waarbij een hoop mensen al niet meer kunnen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 06:27

Mijn vader is hoofdconducteur geweest en hij heeft heel wat zelfdodingen mee gemaakt. Hij was er zelf altijd heel nuchter onder, heeft er nooit hulp voor nodig gehad en heeft er ook niet door thuis hoeven blijven. Maar ik kan me voorstellen dat anderen er een trauma aan overhouden.

Toen ik klein was, ik zat op de basisschool geloof ik, heeft een moeder van een klasgenootje zelfmoord gepleegd. Ze was het water in gereden. Wat ik vreselijk vond was dat ze haar zoontje (mijn klasgenootje) mee heeft genomen de dood in. Dat heeft toen heel veel indruk op mij gemaakt.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 07:11

Wat er bij ons thuis wel is over zelfmoord word gezegd vind ik een hele mooi "je haalt de last van je eigen schouders af, maar je legt een hele grote op die van je geliefdes".
En in zekere zin is dat waar, de mensen die achterblijven zitten met verdriet, vragen en schuld.
Ik zou heel kort door de bocht willen zeggen dat zelfmoord niet de oplossing is maar zo werkt het helaas niet. Iemand die zelfmoord overweegt de plegen besluit dit niet in 1 dag. En dat lijkt mij het moeilijkste voor de geliefdes. Dat ze er al die tijd mee hebben gelopen en dat je zelf niks merkte waardoor je dus niet kon helpen ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 08:43

Dat klopt, maar die last wordt dan wel van 1 paar schouders op heel veel schouders gelegd en verdeeld. Die last is niet te vergelijken met wat de mensen die zichzelf doden moeten dragen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 09:56

*knip*

Ik begrijp niet dat iemand zelfdoding egoïstischer kan vinden dan eender welke andere keuze die iemand maakt. Met elke keuze die je maakt beïnvloed je andere mensen hun levens, of dat nu is door te roken of door voor een kind te kiezen of om je eigen leven te nemen. Als er betere alternatieven waren zouden wellicht minder mensen anderen traumatiseren. Er is altijd iemand die je moet vinden. Er zal altijd iemand getraumatiseerd zijn.

Dat één iemand reageert dat zij nu wel 90 wil worden; da's allemaal mooi. Ik en ook mensen die pogingen ondernomen hebben, er steeds uit gehaald zijn en nu nog liever dood willen maar die nu de moed niet meer bij elkaar krijgen (want ja, om jezelf van het leven te benemen is wel degelijk een moment van heel veel moed en wilskracht nodig. ). Die dus doodongelukkig zitten te wachten tot ze eindelijk verlost worden. Dat zijn mensen die al hun hele leven (40 a 50 jaar) depressief zijn en al hun hele leven therapie volgen en medicatie krijgen enz. Die zijn er ook. Ik vind het onbegrijpelijk dat de maatschappij die mensen maar dwingt om door te leven...
Laatst bijgewerkt door Murthul op 30-05-16 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Teveel details over zelfdoding in tekst verwijderd

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:22

Nu bijna 2,5 jaar gelede mn broer verloren ,hij heeft zelfmoord gepleegd welliswaar niet voor de trein gesprongen.
Maar dat maakt het niet minder heftig.
En het verdriet en gemis niet minder.

En op de vraag vind ik het egoistich?
Nee absoluut niet,Het totaal geen uitweg meer zien behalve dat.
Dat is met geen pen of woord te beschrijven.
Verplaats je eens in zo iemand ,dat kan je niet bedenken.
Zoveel verdriet en pijn..

Tuurlijk ik mis mn broer elke dag nog.
En tuurlijk wou ik dat tie het niet had gedaan.
Maar hij leeft voort in mijn hart en in mn herrinderingen.
En daar hou ik me aan vast

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:25

Weet je, toen er twee vliegtuigen in de twintowers geplant werden. Zijn er heel veel mensen uit het raam gesprongen voor ze konden opbranden. Ik vroeg me toen ik die beelden zag af "Wat voor hel moet het daar binnen zijn als je dat besluit neemt?"
Ik denk dat mensen die kiezen voor zelfdoding diezelfde figuurlijke hel voelen in hun hoofd.... Verdriet kan dusdanig groot zijn dat het fysiek pijn gaat doen. Ik denk dat veel mensen die kiezen voor zelfdoding figuurlijk gezien in een brandende kamer zitten zonder enig vooruitzicht op verbetering. En als je het leven echt zó voelt, hoe kan je dan iemand kwalijk nemen dat die kiest voor de enige uitweg die hij of zij ziet?
Niemand vond de mensen die toen gesprongen zijn egoïstisch... Het enige verschil is dat de hel waar ze door sprongen toen zichtbaar, tastbaarder was.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:31

Ayasha schreef:
Weet je, toen er twee vliegtuigen in de twintowers geplant werden. Zijn er heel veel mensen uit het raam gesprongen voor ze konden opbranden. Ik vroeg me toen ik die beelden zag af "Wat voor hel moet het daar binnen zijn als je dat besluit neemt?"
Ik denk dat mensen die kiezen voor zelfdoding diezelfde figuurlijke hel voelen in hun hoofd.... Verdriet kan dusdanig groot zijn dat het fysiek pijn gaat doen. Ik denk dat veel mensen die kiezen voor zelfdoding figuurlijk gezien in een brandende kamer zitten zonder enig vooruitzicht op verbetering. En als je het leven echt zó voelt, hoe kan je dan iemand kwalijk nemen dat die kiest voor de enige uitweg die hij of zij ziet?
Niemand vond de mensen die toen gesprongen zijn egoïstisch... Het enige verschil is dat de hel waar ze door sprongen toen zichtbaar, tastbaarder was.

Heel mooi omschreven. Dank je wel.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:38

Ik zie door mijn werk wekelijks een aantal zelfmoorden en pogingen tot en lang niet iedereen heeft een berg problemen of een heel moeilijk leven... Wat voor de een een reden is om er een eind aan te maken is voor de ander futiel. Mensen kunnen tegenwoordig veel minder hebben en dan loopt het potje vlug over. Een mislukte relatie of problemen op het werk zouden voor mij nooit redenen zijn om er vrijwillig een eind aan te maken maar dat zijn nu net wel de dingen waardoor velen het doen. Velen doen het ook in een opwelling: ze krijgen slecht nieuws en zijn toevallig alleen op dat moment en hoppakee.
Wij zijn meestal als eerste hulpverleners ter plaatse en de miserie die je dan ziet bij de nabestaanden, dan verlies je ergens wel even alle respect voor de dode. Heb laatst een schrijnend geval gehad van een twintiger, jonge vader, net een huis gekocht: acuut slecht nieuws gekregen op het werk en heeft zich thuis direct van kant gemaakt. Had briefje gelegd voor zijn vriendin dat ze niet mocht binnenkomen. Vriendin komt thuis met de baby en haar hele wereld stortte in: er was niks geregeld en ineens staat ze er volledig alleen voor met een kind en een dijk van een lening.... Ik geloof heilig in het baas zijn over eigen leven maar als je dergelijke engagementen aangaat naar anderen toe dien je ze eerst te regelen alvorens te verdwijnen.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 10:59

Zelfdoding is verschrikkelijk.
Of het nou voor een trein springen, 100 pillen tegelijk slikken of jezelf verhangen is, het blijft voor de gehele omgeving en de vinder traumatisch.

Ik lees meerdere mensen zeggen dat euthanasie een optie is bij uitzichtloosheid, maar daar gaat een heeeeel lang en vooral streng traject aan vooraf. Ik werk in de psychiatrie en heb al een aantal keer mensen in dat traject zien gaan, en die werden allemaal bijna direct afgekeurd om verschillende redenen. (Nog niet alle behandelingen geprobeerd, zo nu en dan een opleving, etc)

Het blijft een heel moeilijk onderwerp, en ondanks dat wij het regelmatig bij patiënten bespreekbaar maken, gebeurt het toch. Laatst een zeer onverwachte suïcide gehad op de afdeling, zeer traumatisch voor de collega die hem vond en de collega's die hebben gereanimeerd. Maar aan de andere kant: als deze meneer het 'buiten' of in zijn eigen huis had gedaan waren andere mensen die hem zouden vinden (dierbaren, familie, complete vreemdelingen misschien) net zo getraumatiseerd.

Ik probeer altijd zo te denken dat de persoon die het doet echt geen andere optie meer zag. Heb met veel patiënten gesproken die (serieuze) pogingen hebben gedaan en stuk voor stuk zeggen ze dat ze absoluut geen alternatief zagen dan eruit te stappen. Sommige van deze mensen kunnen nu weer genieten van het leven, maar ook een aantal zitten nog steeds in dat diepe dal, en dat is erg schrijnend want aan de ene kant wil je voor hun dat het lijden over is, maar aan de andere kant wil je niet dat de depressie 'wint'. Erg lastig.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:10

maximuss schreef:
Ik zie door mijn werk wekelijks een aantal zelfmoorden en pogingen tot en lang niet iedereen heeft een berg problemen of een heel moeilijk leven... Wat voor de een een reden is om er een eind aan te maken is voor de ander futiel. Mensen kunnen tegenwoordig veel minder hebben en dan loopt het potje vlug over. Een mislukte relatie of problemen op het werk zouden voor mij nooit redenen zijn om er vrijwillig een eind aan te maken maar dat zijn nu net wel de dingen waardoor velen het doen. Velen doen het ook in een opwelling: ze krijgen slecht nieuws en zijn toevallig alleen op dat moment en hoppakee.
Wij zijn meestal als eerste hulpverleners ter plaatse en de miserie die je dan ziet bij de nabestaanden, dan verlies je ergens wel even alle respect voor de dode. Heb laatst een schrijnend geval gehad van een twintiger, jonge vader, net een huis gekocht: acuut slecht nieuws gekregen op het werk en heeft zich thuis direct van kant gemaakt. Had briefje gelegd voor zijn vriendin dat ze niet mocht binnenkomen. Vriendin komt thuis met de baby en haar hele wereld stortte in: er was niks geregeld en ineens staat ze er volledig alleen voor met een kind en een dijk van een lening.... Ik geloof heilig in het baas zijn over eigen leven maar als je dergelijke engagementen aangaat naar anderen toe dien je ze eerst te regelen alvorens te verdwijnen.

In een opwelling? Hoe weet jij dat zo zeker? Hoe weet jij dat er niet een groot lijden aan vooraf is gegaan, waar al jaren tegen gevochtend word, maar verborgen voor de buitenwereld? Waarbij dat laatste acute slechte nieuws slechts de druppel is?

Zo makkelijk is zelfdoding niet, het gaat werkelijk waar tegen al je instincten in. Alles in je lijf is erop gebrand te overleven. Om dat te overwinnen, is er bijna altijd meer aan dan hand dan enkel een tegenslag. Ondanks dat je er beroepsmatig mee te maken hebt, kom je erg kortzichtig op mij over.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:15

Lalidan schreef:
maximuss schreef:

In een opwelling? Hoe weet jij dat zo zeker? Hoe weet jij dat er niet een groot lijden aan vooraf is gegaan, waar al jaren tegen gevochtend word, maar verborgen voor de buitenwereld? Waarbij dat laatste acute slechte nieuws slechts de druppel is?

Zo makkelijk is zelfdoding niet, het gaat werkelijk waar tegen al je instincten in. Alles in je lijf is erop gebrand te overleven. Om dat te overwinnen, is er bijna altijd meer aan dan hand dan enkel een tegenslag. Ondanks dat je er beroepsmatig mee te maken hebt, kom je erg kortzichtig op mij over.

Eens met Lalidan..
Weet niet wat voor hulpverlener je bent maar ik denk dat je moeilijk kan oordelen (en ook gewoon überhaupt het 'recht' niet hebt om hierover te oordelen als je die persoon niet eens zelf kent) over hoe ver zo'n iemand al niet was die inderdaad na de druppel 'ineens' voor de buitenwereld er een eind aanmaakt.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:21

Spruit schreef:
Dat klopt, maar die last wordt dan wel van 1 paar schouders op heel veel schouders gelegd en verdeeld. Die last is niet te vergelijken met wat de mensen die zichzelf doden moeten dragen.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De man uit mijn voorbeeld laat zijn vrouw en zesjarig zoontje achter in een gigantische puinhoop op emotioneel, praktisch en financieel gebied. Zijn last is nu hun last en dat moeten ze met z'n tweeën dragen.
Hij heeft zijn zoontje nu al hetzelfde jeugdtrauma gegeven dat hij zelf heeft gehad en uiteindelijk niet mee kon leven(zijn eigen vader heeft hetzelfde gedaan). Zijn last heeft hij overgedragen op z'n zoontje en die moet dat samen met zijn moeder dragen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:30

ik vind dit enorm moeilijke problematiek, waar ik geen uitspraak over durf te doen of zelfs maar een mening over heb. Als je zo wanhopig bent dat je dit als enige uitweg ziet, mag ik daar niet over oordelen en dat doe ik ook niet.

De enige situatie waar ik echt geen begrip voor kan of zelfs wil opbrengen, was toen een paar jaar geleden iemand zelfmoord pleegde door te spookrijden op de A50 en een frontale botsing veroorzaakte, waardoor de andere automobiliste ook is omgekomen. Ik kwam er langs toen het net gebeurd was (beide auto's in brand op de andere rijbaan) en ik dacht nog 'het zal toch niet'.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:35

Ik weet niet hoeveel ervaring jullie hebben om zo hoog van de toren te blazen maar wij leren die persoon in een sneltempo heel grondig kennen (contact familie en naasten, artsen, medisch voorgeschiedenis, antecedenten,ed) en ja dan kun je je wel een beeld vormen en in 80% van de gevallen strookt dit niet met de zielige, depressieve mens die jullie hier afschilderen. En het is iid een heel romantisch beeld: arme mens die jarenlang tevergeefs tegen de innerlijke demonen vecht maar dat beeld klopt maar in een heel beperkt deel van de zelfmoorden. Qua de mensen zelf niet kennen: ik zit gemiddeld een keer om de twee weken op een dak bij iemand die wil springen (iemand anders hier kandidaat of is het veel leuker achter het scherm?) en ja dan hoor je al eens schrijnende verhalen en dan probeer je te helpen waar je kunt... En ik heb idd weet van een paar gevallen die zich heel goed herpakt hebben en waar ik nog elk jaar een wenskaart van krijg. En ik weet er ook die het de volgende keer wel gelukt is en da's jammer maar hun eigen keuze. Kortzichtig nee hoor, realistisch ja :-)...

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:36

Danique_G schreef:
xEmily schreef:
Thuis is het ook moeilijker. Op welke manier wil jij daar jezelf om het leven brengen? Overdosis/vergiftiging is zeer moeilijk, ophangen: als je nek breekt geen probleem, maar als je nek niet breekt? Dan hang je daar in gevecht om zuurstof, das geen fijn proces. Stel dat je gevonden wordt is er kans dat je met hersenbeschadiging door het leven moet gaan. Polsen doorsnijden is vaak onsuccesvol ...

Koolstofmonoxide vergiftiging is nog mogelijk. Eventueel met de auto.

en in tegenstelling tot wat veel mensen denken is dat geen pijnloze dood

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 11:44

Poeh durf eigenlijk niet echt uitspraken te doen , als je gewoon zo enorm klaar ermee bent. Je de uitgang niet vinden kan , en de enige uitweg eruit stappen is..

Woonde tijdje bij een stel flats , ook wel een docu over geweest en ik dacht altijd ach de kans dat ik er langs fiets terwijl iemand springt is klein. Toch toen ik naar de winkel reed , niks aan de hand zoals altijd . Toen ik terugkwam lag er dan iemand , iemand die ermee klaar was en besloot te gaan. Heb altijd gedacht wat als ik naar boven had gekeken? , en dat heb ik toen altijd gedaan als ik langsfietste . Wat bezielde de persoon? , hoe vreselijk moet je je voelen als je dat doen wilt?

Vrouw 1 straat bij ouders weg hing in de garage, haar tiener dochter vond haar moeder al hangend. Dat vond ik ook enorm raar , dat wil je toch niet..