Is de mens een vleeseter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:34

Maar niet iedere vega/vegan eet vleesvervangers, imo hoef ik vlees niet te vervangen :)
En als je dan eens bij iemand met de pot mee-eet en nergens moeilijk over doet, dan ben je een nepvega (volgens vleeseters, niet vegetariers)
Het is niet zwart/wit, niemand is volledig goed en niemand is volledig fout :D

Anoniem

AlwaysH schreef:
@xLes, dat is het nou juist, wij als gewone vegetariërs (dus niet de 'wereldverbeteraars') vinden het helemaal niet raar dat jullie vlees willen eten. "Schande dat ze vlees eet en dieren daarvoor laten vermoorden." is dus echt een zin wat ik nog nooit een vegetariër zoals ikzelf heb horen zeggen.

Ik ken ook veel vegetariërs die inderdaad een keer in de zoveel tijd vlees eten, voor ijzers en B12 bijvoorbeeld. Ik eet zelf vis, wordt vaak raar over gedaan, maar vis heeft een hele andere structuur, waardoor ik een minder schuldgevoel krijg, of überhaupt het gevoel dat ik een dier op eet.

Dan ben je dus geen vegetariër...

Anoniem

AlwaysH schreef:
@xLes, dat is het nou juist, wij als gewone vegetariërs (dus niet de wereldverbeteraars') vinden het helemaal niet raar dat jullie vlees willen eten. "Schande dat ze vlees eet en diere daar laten vermoorden voor." is dus echt een zin wat ik nog nooit een vegetariër zoals ikzelf heb horen zeggen.

Ik ken ook veel vegetariërs die inderdaad een keer in de zoveel tijd vlees eten, voor ijzers en B12 bijvoorbeeld. Ik eet zelf vis, wordt vaak raar over gedaan, maar vis heeft een hele andere structuur, waardoor ik een minder schuldgevoel krijg, of überhaupt het gevoel dat ik een dier op eet.

Ik heb zelf qua vlees eten 0 probleem met het feit dat ik een dier eet. MAAR. :D
De vleesindustrie gaat ten koste van de dieren en het milieu. Dat is waar ik zelf wel problemen mee heb.
Zelf ben ik "part-time" vegetariër :') Ik eet heel beperkt vlees, in principe alleen als ik ergens anders ga eten of als ik een gerecht wil maken waar het wel echt mist als er geen vlees in zit. Zelfde met melk, ik drink geen melk, vind ik gewoon een raar idee en ik lust het ook niet zo graag (mede doordat ik er teveel bij nadenk). Kaas ook heel beperkt. Als ik melk drink is dat in mijn koffie :)
Er is een hele grijze zone tussen vlees eter en veganist, het is net gewoon zoeken waar jij je prettig bij voelt. Eieren eet ik bijvoorbeeld zeker wel, maar wij hebben zelf kippetjes dus weet precies wat ze krijgen en hoe ze leven (en die hebben niks te klagen ;) )

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:36

Ik denk van wel. Ik iig wel. Ik ben van mezelf nogal slank aangelegd en als ik 2 dagen vlees skip, dan word ik echt naar en hongerig. Ik heb dus iets zwaarder verteerbaar voedsel nodig denk ik. Als ikvegetarisch moet leven dan denk ik dat ik zwaar ondergewicht krijg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:37

Soraya10 schreef:
Ik denk van wel. Ik iig wel. Ik ben van mezelf nogal slank aangelegd en als ik 2 dagen vlees skip, dan word ik echt naar en hongerig. Ik heb dus iets zwaarder verteerbaar voedsel nodig denk ik. Als ikvegetarisch moet leven dan denk ik dat ik zwaar ondergewicht krijg.

Dat kun je aanvullen met andere eiwitten (want die zorgen voor een vol gevoel).

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:40

@Linda, ik of die vriendin waar ik het over heb? Ik ben toch echt wel vegetariër, semi-vegetariër, wanneer ik 16 wordt (nog drie maanden) mag ik ook de vis laten liggen, maar voor mijn gezondheid lijkt me dat niet zo handig :=

@Bizzybijtje, melk moet ik gewoon niet bij denken dat het uit een uier komt, dan kan ik het wel drinken, maar lekker is anders... Eieren komen hier ook voornamelijk van eigen kippen, en ja, je kan kippen niet verbieden eieren te leggen dus ik zie niet waarom je ze niet zou eten.

@Soraya, vleesvervangers? Zwaarder eten (rijst en aardappelen bijvoorbeeld, raak ik erg vol van in ieder geval)?

Anoniem

Re: Is de mens een vleeseter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:43

Nou als je af en toe vlees of vis eet ben je i.m.o. geen vegetariër. (Eerder een flexitariër of pescotariër, net hoe je het wil noemen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:44

[***] schreef:
Nou als je af en toe vlees of vis eet ben je i.m.o. geen vegetariër. (Eerder een flexitariër of pescotariër, net hoe je het wil noemen)

Maar waarom moet er zo nodig een label op geplakt worden? :')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:46

[***] schreef:

Semi-vegetariër, zeg ik toch? :')
Als semi-vegetaiër heb je de keuze om gevogelte of vis in je dieet te nemen, en ik dus vis :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:48

Bizzybijtje schreef:
[***] schreef:

Maar waarom moet er zo nodig een label op geplakt worden? :')

Is wel eens handig. Als ik zeg dat ik vegetariër ben wordt er bijna altijd standaard gevraagd 'eet je wel vis?' Vind ik best irritant.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:54

minikatje schreef:
Maar niet iedere vega/vegan eet vleesvervangers, imo hoef ik vlees niet te vervangen :)
En als je dan eens bij iemand met de pot mee-eet en nergens moeilijk over doet, dan ben je een nepvega (volgens vleeseters, niet vegetariers)

Oh... Die discussie is er ook onder vegetariërs.. Als je wel een keer vlees eet of leren laarzen draagt of een ei eet kun je ook de wind van voren verwachten bij een aantal die-hards (of extremisten).

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:59

Dat zijn meestal de vegans, die zijn toch een stapje verder met alles. Maar dat zijn geen vegetariërs :)
Maar het commentaar wat ik krijg komt toch van vleeseters of internetmoraalridders.
Ik denk altijd maar; Leef en laten leven, als het niet linksom kan dan maar rechtsom ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:29

elenaMM77 schreef:
wat een verspilling dan 8nnemiek.. alle koeien en varkens vrij laten en vervolgens als plaagdier afschieten en niet opeten?

en wat te doen met afgeschoten wild?
wildbeheer afschaffen kan niet omdat we de aarde allang overbevolken en echt niet willen delen met indringende prooidieren?

Of je bouwt de veeteelt langzaam af, geen nieuwe dieren fokken, en mensen geleidelijk laten minderen :D
Dode dieren aan onze huisdieren blijven voeren..
Wildbeheer kan in veel gevallen ook nog door castratie, andere dieren krijgen gewoon minder jongen bij overpopulatie, en weer anderen trekken gewoon verder. Ik las laatst nog dat het afschieten van herten helemaal niets doet voor de populatie.. hoe meer je er schiet, hoe meer jongen en voor terug komen. Als een populatie aan zijn maximum zit dan worden sommige diersoorten vaak gewoon niet of minder snel drachtig.
Als mensen het echt zouden willen dan is er altijd een mogelijkheid om de wereld vegetarisch te laten eten.
Ik zie nog steeds geen enkel nadeel :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 15:46

Riraito schreef:
Heb je een mens wel eens een koe zien neerhalen met zijn blote handen? Ik zeg altijd maar, als je het niet zelf kan doden dan hoef je het ook vast niet te eten. Anders had je het benodigde gereedschap toch wel gekregen?

Bio vlees vind ik ook niet je van het, kost gigantische hoeveelheden aan voedsel, water en grond. En nog steeds, wat geeft mij het recht om een wezen te doden.

Hoeveel dieren zijn er die kleding en een warm huis nodig hebben om warm te blijven? Hoeveel dieren zijn er die in t wild niet kunnen overleven omdat hij geen natuurlijke verdedeging heeft (behalve als de mens ze zo gemaakt heeft). Het heeft een reden dat we dat niet meer kunnen. De reden is dat we onszelf zo gemaakt hebben, heet evolutie.
+ kleine dieren kunnen we nog steeds met blote handen neerhalen. Vogels, kippen, konijnen etc.

Een mens is een alleseter. Kijk naar het gebit, stand van de ogen etc. Dat laat zien dat wij ook een vleeseter zijn. Daarnaast ook het gedrag... Om een sprongetje te maken naar de paardenwereld; kijk naar hoe moeilijk het voor ons is om druk los te laten. Jij vraagt je paard iets, paard doet het en wij willen blijven vasthouden. Bijvoorbeeel als je je paard vraagt voor een turn op de voorhand, met grondwerk. Voor een paard is het heel duidelijk dat wij een roofdier zijn. Daarom zijn ze vaak zo bang voor ons in t begin ;)
Maar wij hebben ook groente en fruit nodig. Wij gaan niet oberleven op alleen vlees. 1 van de redenen dat wij kleuren zo goed kunnen zien. We kunnen zien welke bessen we wel en niet moeten eten (als je getraind bent ;) )
Natuurlijk kunnen wij nu vegetariër zijn. Maar nier als we gewoon een normaal dieet hebben en je gewoon her vlees weg laat.. dat ga je voelen. Misschien niet zozeer als je een kantoorbaan hebt, maar geloof mij. Je wilt dit niet als je fysiek hard werk doet, zoals op eem boerderij. Je hebt een vervanger (juist ja, vervanger ;) )nodig! Je hebt de eiwitten en alles nodig wat je krijgt in vlees. Doe je dit niet ga je een groot probleem zien. Vegans die op een boerderij willen werken zijn een 'pain in the ass' hoe we t hier noemen :D. Die lopen vaak met dikke zwarte wallen en geen energie rond.
Feit is dat mensen nu te veel vlees eten. Als je kijkt naar de hoeveelheid kanker er is bij de landen die veel vlees eten. Het is duidelijk dat de landen die meer vlees eren (hier in Canada eten mensen 1 of 2x per dag vlees. 7 dagen per week), er meer kanker is.
Dus. We hebben vlees nodig, maar niet te veel. We zijn alleseters, en hebben zeker ook onze groenten en fruit nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:19

Ons gebit is juist helemaal niet zo geschikt voor vlees, als je kijkt naar de oerang oetan, die heeft enorme hoektanden, de ogen dicht bij elkaar, en toch eten ze geen vlees.
Wist je dat er veel atleten zijn die veganistisch gaan eten, juist omdat ze dan meer energie hebben en sneller herstellen? Een kennis van ons leefde op rood vlees, doet zware triatlons, en sinds hij veganistisch eet presteert hij beter en herstelt hij sneller.
Mijn vriend merkt weinig verschil nu we vegan eten, maar merkte wel dat hij het nooit meer koud heeft terwijl het altijd een koukleum is geweest. Maar je moet inderdaad wel gevarieerd eten, dus naast groente er fruit ook genoeg noten, zaden, pitten en peulvruchten.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:10

Qua gereedschap, vergelijk een mens mens een leeuw. Een mens heeft zielige vingertjes en een leeuw klauwen met scherpe nagels. Een mens heeft stompe tandjes en een leeuw gigantische tanden om mee te scheuren. De tanden van mijn kat zijn langer en puntiger dan die van mij :')

Natuurlijk snap ik ik dat wij door onze intelligentie wapens hebben uitgevonden, maar toch blijft de gedachte door mijn hoofd gaan. Ik vind vlees een luxe, tegenwoordig kán je zonder door alle dingen die we hebben uitgevonden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:15

Jij vergelijkt nu een vleeseter met ons alles eter.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:22

Loolotte schreef:
@elenaMM77 hoezo vrijlaten? :') Die beesten worden gefokt voor consumptie. Het is simpelweg vraag en aanbod. Hoe minder vraag naar dierlijke producten, hoe minder veehouderij. Echt niet de hele wereldbevolking gaat in één dag van vleeseter naar veganist, maar geleidelijk aan hoop ik toch wel dat er een transitie gaat komen. De gehele wereld hoeft van mij ook niet vega/vegan te worden, maar ik zal echt blij zijn als sowieso varkenshouderij compleet stopt. Het vlees doet meer kwaad dan goed voor je lichaam en het is geen 'multifunctioneel' dier. Legkippen die haantjes krijgen worden in dierenvoer verwerkt, uitgeleefde melkkoeien worden alsnog geslacht, geboren stiertjes worden kalfsvlees, etc. maar bij varkens is er geen zogenaamd restproduct. Het is enkel en alleen 'goed' voor vlees en dat slaat imo nergens op. Ben alleen bang dat er niet genoeg aandacht voor is en dat een hoop mensen ook niet dusdanig logisch kunnen nadenken :n

ik heb het over de ideale situatie Loolotte, dus dat iedereen acuut stopt met vlees eten, zoals een vegetarier ook ooit is gestopt met vleeseten.. dus niet een geleidelijk proces..

daarnaast vind ik het overigens nog steeds vreemd dat je als vegetarier wel kiest voor een dier dat vlees nodig heeft om te leven. Ik eet een stuk minder vlees dan een gemiddelde hond die natuurlijk gevoerd wordt, want vers vlees is momenteel de hype.

als je echt vegetarier wilt worden en het diervriendelijke karakter daarvan wilt prediken moet je mijns inziens direct ook beginnen met het afschaffen van vleesetende huisdieren die niet hun eigen eten bijeenscharrelen als werk.. Dus geen katten waar geen muizen zijn die hen voeden.. Geen honden die niet jagen als beroep. anders moet er een dier sterven voor het plezier van hun baasjes.

ik vind het persoonlijk verwerpelijker dat je een dier laat sterven om jezelf niet eens te voeden maar om jezelf een huisdier te laten houden dat gevoed moet worden met vlees.

Nu kun je zeggen, och dat kan dan van de rendac komen.. Maar helaas.. als het aantal te houden dieren terug moet lopen, loopt ook dat aanbod flink terug.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:44

Ik zou zelf ook geen vleesetende huisdieren meer aanschaffen waarschijnlijk.. Maar op zich heb ik er weinig moeite mee als een paard met een gebroken been aan de honden wordt gevoerd, of een aangereden hert, of een ander ziek dier. Beter dan zo'n dier verbranden of laten wegrotten denk ik dan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:45

AlwaysH schreef:
[***] schreef:

Semi-vegetariër, zeg ik toch? :')
Als semi-vegetaiër heb je de keuze om gevogelte of vis in je dieet te nemen, en ik dus vis :j

Dus je eet 'gewoon' vlees en/ of vis, maar je wil graag een hip label ofzo?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:50

Semi-vegetariër is dan iedereen toch :') aangezien het letterlijk betekent dat je eet volgens een half-plantaardig dieet.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:06

Nee, semi-vegetariër betekend da je ervoor kiest om vlees weg te laten, waarom moet je zelf weten.
En een semi-vegetarie is niet iedereen, want je eet dan geen bepaald vlees...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:07

AlwaysH schreef:
Nee, semi-vegetariër betekend da je ervoor kiest om vlees weg te laten, waarom moet je zelf weten.
En een semi-vegetarie is niet iedereen, want je eet dan geen bepaald vlees...

Ik eet geen varken, vind ik vies, ben ik gewoon ineens een semi-vegetariër, tof *\o/* *\o/*
:')

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:10

Je hebt rood vlees, gevogelte en vis.

Er zijn veel vegetariërs die voor gezondheid wel vis of gevogelte eten maar de rest niet. Ik eet vis, dit moet van mijn ouders. Varken is een groep in een groep, dus ja...

Jammer dat jullie me zo belachelijk moet maken door zo te reageren, ik kan er niks aan doen dat er zulke namen voor worden verzonnen immers. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:14

Als je alleen vis eet ben je een pesco-tarier :P als je alleen gevogelte en vis eet ben je pesco-pollo-tarier.