Pubers van nu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:09

Sammie schreef:
Hilarisch.. Tijdens mijn school periode waren telefoons absoluut niet toegestaan. Als ze gezien werden moesten ze ingeleverd worden.

Klopt, hier idem en de eerste jaren dat ik in het onderwijs werkte hielden we dat ook aan, ook in de pauzes. Maar tijden veranderen, of dat positief is of niet, tja, maar het onderwijs moet en gaat mee met zijn tijd.

VWB gebruik van tablets op school, ook mee eens. Het hele punt is dan echter de volgende; school heeft 1500 leerlingen, schaft karren vol laptops aan -> duur geintje, dus dit zijn goedkope laptops. Eer ze opgestart zijn en internet opent ben je zeker 15 minuten verder (geen gein helaas), als het internet al opent trouwens, dat is probleem nummer 2.
Als ik dus een les geef van 50 minuten houd ik, als ik laptops zou gebruiken, effectief 20 minuten lestijd over (want ook nog opstarten van de les en op tijd afsluiten).
Als ik zeg 'vandaag maak je een opdracht waarbij je je telefoon mag gebruiken' heb ik wel effectief de hele les.
Een probleem van de school trouwens waarvan ik vind dat erin geïnvesteerd moet worden, maar ja, wie ben ik :+

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:23

Hoi, ik ben een van die 'pubers van nu,'
En hoe zeer ik het ook met jullie eens ben dat mijn generatie vol zit met vervelende luie mensen die niks willen doen, zo zijn niet álle pubers. Ik ken er veel, maar ik ken er ook veel die aan hun toekomst denken en alles graag goed willen doen en een leven op willen bouwen.
Ik ben mega braaf, ik rook niet, ik drink niet, ik doe geen drugs, ik ben optijd thuis en ga optijd naar bed en dat allemaal uit mezelf.

Het klinkt misschien heel cru, maar ik persoonlijk, denk dat het grotendeels ook opvoeding is. Mijn ouders hebben twee totaal verschillende kinderen, mijn karakter is heel 'goedaardig' en ik doe altijd alles zoals het hoort en zoals het moet etc. Mijn broer daarin tegen niet, hij zoekt graag de grens op, met als resultaat dat hij nu als een van die luie jongeren thuis zit en niet naar school gaat of werk heeft.
In mijn ogen zijn er zoveel pubers die echt wat strakker hadden mogen worden gehouden toen ze jonger waren, wat meer schoppen onder de reet (figuurlijk..) en wat minder hun zin hadden mogen krijgen.
Maar kun je dat echt bij deze generatie neerleggen? De vorige generatie heeft ons immers opgevoed. Maar kun je dan hen echt de schuld geven? Ook weer niet, mijn ouders mochten vroeger veel minder en ze wilden niet dat dat bij ons ook het geval zou zijn, dus hen zijn weer in het vrij laten de verkeerde kant uitgeschoten en ach, hebben we niet allemaal een beetje schuld?
De leraren van onze ouders die met linialen op de vingers sloegen? Dat ging te ver toch? De kleine kinderen van nu die de telefoon van hun ouders uit de tas pakken en als ze erop gewezen worden brutaal terug zeggen 'nee ik geef hem niet terug,' dat gaat ook te ver, toch?

Ik ben trouwens wel van het internet en de telefoons ja, ik weet beter hoe het in elkaar steekt dan mijn ouders. Maar doe alsjeblieft niet alsof jullie dat vroeger anders hadden gedaan als dit geïntroduceerd was in jullie tijd? Want dat is echt maar een enkeling. De televisie was vroeger toch ook helemaal hip en happening, ja je zat er niet de hele dag achter nee. Want je had maar drie zenders. Mijn vader is inmiddels ook al zwaar vergroeid met zijn telefoon hoor en hij is al bijna vijftig.

Ik weet niet echt wat ik met deze reactie wil bereiken eigenlijk, maar het zit me ontzettend dwars dat mijn generatie over een kam geschoren wordt. Ik weet dat er heel veel rotte appels tussen zitten en geloof me, ik vind het net zo vervelend als de oudere generaties, maar reken mij daar alsjeblieft niet bij.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:25

xBontfire schreef:
Hoi, ik ben een van die 'pubers van nu,'
En hoe zeer ik het ook met jullie eens ben dat mijn generatie vol zit met vervelende luie mensen die niks willen doen, zo zijn niet álle pubers. Ik ken er veel, maar ik ken er ook veel die aan hun toekomst denken en alles graag goed willen doen en een leven op willen bouwen.
Ik ben mega braaf, ik rook niet, ik drink niet, ik doe geen drugs, ik ben optijd thuis en ga optijd naar bed en dat allemaal uit mezelf.

Het klinkt misschien heel cru, maar ik persoonlijk, denk dat het grotendeels ook opvoeding is. Mijn ouders hebben twee totaal verschillende kinderen, mijn karakter is heel 'goedaardig' en ik doe altijd alles zoals het hoort en zoals het moet etc. Mijn broer daarin tegen niet, hij zoekt graag de grens op, met als resultaat dat hij nu als een van die luie jongeren thuis zit en niet naar school gaat of werk heeft.
In mijn ogen zijn er zoveel pubers die echt wat strakker hadden mogen worden gehouden toen ze jonger waren, wat meer schoppen onder de reet (figuurlijk..) en wat minder hun zin hadden mogen krijgen.
Maar kun je dat echt bij deze generatie neerleggen? De vorige generatie heeft ons immers opgevoed. Maar kun je dan hen echt de schuld geven? Ook weer niet, mijn ouders mochten vroeger veel minder en ze wilden niet dat dat bij ons ook het geval zou zijn, dus hen zijn weer in het vrij laten de verkeerde kant uitgeschoten en ach, hebben we niet allemaal een beetje schuld?
De leraren van onze ouders die met linialen op de vingers sloegen? Dat ging te ver toch? De kleine kinderen van nu die de telefoon van hun ouders uit de tas pakken en als ze erop gewezen worden brutaal terug zeggen 'nee ik geef hem niet terug,' dat gaat ook te ver, toch?

Ik ben trouwens wel van het internet en de telefoons ja, ik weet beter hoe het in elkaar steekt dan mijn ouders. Maar doe alsjeblieft niet alsof jullie dat vroeger anders hadden gedaan als dit geïntroduceerd was in jullie tijd? Want dat is echt maar een enkeling. De televisie was vroeger toch ook helemaal hip en happening, ja je zat er niet de hele dag achter nee. Want je had maar drie zenders. Mijn vader is inmiddels ook al zwaar vergroeid met zijn telefoon hoor en hij is al bijna vijftig.

Ik weet niet echt wat ik met deze reactie wil bereiken eigenlijk, maar het zit me ontzettend dwars dat mijn generatie over een kam geschoren wordt. Ik weet dat er heel veel rotte appels tussen zitten en geloof me, ik vind het net zo vervelend als de oudere generaties, maar reken mij daar alsjeblieft niet bij.

Er wordt hier ook niet gezegd dat alle pubers zo zijn, ik voel me aangesproken omdat ik zo ook ben geweest (zie verhaal vorige pagina). Als jij niet zo bent hoef je je ook zeker niet aangesproken te voelen

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 02:41

Nou ik vond vooral zeer interessant hoe hier tegenaan gekeken word. En ik denk inderdaad dat je zowel luie als zeer goed gedragende pubers, hebt ook nu

Avalanche

Re: Pubers van nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 03:04

20 jaar geleden was ik een puber van nu. Toen werd er net zo over mijn generatie gepraat. Pubers zijn pubers, altijd al zo geweest, en zal ook wel altijd zo blijven :) nu zijn mijn leeftijdsgenoten zeer verschillende mensen geworden, en de meesten zijn best okay. Denk dat je een hele generatie niet zomaar over een kam kunt scheren :)

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 14:11

Ik denk dat er niet zo heel veel veranderd is. Nu hebben we WhatsApp, en toen ik 15 was was MSN mijn leven. :') Maar kinderen en pubers hebben nu zoveel meer toegang tot informatie via internet en groeien op met hun telefoon. Daardoor zijn grenzen een stukje lager en durven ze sneller hun mening te geven. Ik denk daarbij dat het beeld van mensen erg wordt veranderd door social media: als iemand iets geks doet of zegt gaat het viral. Door deze dingen vallen de negatieve punten veel sneller op en krijg je het beeld van 'de jeugd van tegenwoordig.

Wel heb ik gemerkt (ik ben 23) dat op het gebied van drank/drugs onder jongeren het taboe eromheen een beetje wegvalt. Toen ik op de middelbare school zat werd bijv. Wiet roken als iets heel ergs gezien, nu wordt dit op die leeftijd meer geaccepteerd en meer mensen proberen of doen verschillende soorten drugs. Hierdoor wordt de toegang tot deze middelen groter en steeds jongere kinderen komen er nu mee in aanraking.

Ik denk dat het daarom belangrijker is om juist in deze tijd meer met je kinderen op een jonge leeftijd over deze zaken te praten. Ik denk dat veel ouders zich niet bewust zijn dat sommige kinderen van 11 al aam het roken zijn of op 12 jarige leeftijd al drugs en drank gebruiken. En ook dit komt door het gebruik van mobiele telefoons en de gemakkelijke toegang tot internet snel naar buiten.

Ik denk dus dat we allemaal niet zo heel anders zijn. De mogelijkheden en middelen om ons heen zijn gewoon erg veranderd en daar past de jeugd zich sneller op aan. En parenting is the key. Mijn ouders hebben altijd overal met ons over gepraat en ondanks dat ik best een gekke puber was af en toe is het ook goedgekomen met mij. ;)