Rijden in een kleine(re) auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 07:45

O joh, ik rijd een volkswagen transporter T4, dát is pas traag :P. Gewoon lekker rijden, dikke bakken er langs laten gaan en niets van aantrekken. Ze hebben maar rekening met je te houden, de boete is voor hen als ze achter tegen je aan klappen. Niet iedereen heeft een snelle bak of enorm veel rijervaring.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 07:46

vibabu schreef:
Waarom expres langzamer gaan rijden als er een achter je zit :/ gewoon om lekker te stangen? Echt die mensen zouden ze van mij als eerst hun rijbewijs van mogen afpakken. Rij gewoon de snelheid die je mag. Levensgevaarlijk! Je verwacht dat iedereen gewoon de snelheid rijdt die je mag en als je dan ineens zo'n grappenmaker heb die voor de lol en ter irritatie "lekker langzaam" gaat rijden. Gewoon omdat het kan, dan vind ik jou een gevaar op de weg.

Ik rij meestal net wat harder als 50 of 80 (echte snelheid)
Dan wil ik bij een klever wel precies 50 of 80 gaan rijden.
Ik rij al door, dus wat willen ze dan nog?
Langzamer rijden dan de maximale snelheid doe ik nooit (weeromstandigheden daargelaten) want daar heb ik zelf ook een hekel aan.
En dan begrijp ik een klever dus niet.

Duplo

Re: Rijden in een kleine(re) auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 07:51

Het gaat ze vaak niet eens om het langzamer rijden maar je bent een kleine auto daar 'moeten' ze voorbij }:0

Ik rijd zelf een oude motor scooter die met gemak 100 rijd en door het lichte gewicht ben ik sneller weg uit stilstand dan de gemiddelde auto rijder

Maar zelfs als ik 70 op een 60 weg rijd dan moeten ze met geweld er nog voorbij want zon kleine scooter kan niet sneller zijn

Als ze me dan voor bij zijn kijken ze blijkbaar op hun snelheidsmeter en laten dan gas los
Bij het volgende stoplicht sta ik er dan dus weer voor :Y)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 07:51

badeendje schreef:
Ze hebben maar rekening met je te houden, de boete is voor hen als ze achter tegen je aan klappen.

Klopt, alleen als ik lichamelijk letsel overhoud, wat dan? En mijn bakje is vrij oud, en als ik de dagwaarde krijg dan... Daar koop ik nog geen nieuwe fiets voor, laat staan een auto.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 07:53

Ik heb bewust een nieuwe auto gekocht met meer PK dan mijn oude auto. Ik zit ook veel op de snelweg en snap heel goed wat de TS meemaakt.
Ik heb nu een Opel Corsa en ook deze is niet een van de snelste maar ik voel me hier toch veiliger in dan in m'n oude auto (die overigens ook gloednieuw was).

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:09

Ik vind het ook wel prettig om wat meer pk's te hebben dan nodig. Niet dat je op de snelweg rijdt en even wat gas moet geven om wat voor reden dan ook en er komt geen reactie.
Maar daar gaat heel de discussie niet over. Ik denk echt niet dat het te maken heeft met optrekken maar met je snelheid. Bumperkleven is gevaarlijk, ja. Expres op je rem gaan staan om de ander even te laten schrikken ook. Dus ts, rij gewoon met de meute mee maar als je zo vaak ingehaald wordt op een recht stuk zou je je kunnen afvragen of je echt zo langzaam rijdt of dat de mensen gewoon haast hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:13

vibabu schreef:
Waarom expres langzamer gaan rijden als er een achter je zit :/ gewoon om lekker te stangen? Echt die mensen zouden ze van mij als eerst hun rijbewijs van mogen afpakken. Rij gewoon de snelheid die je mag. Levensgevaarlijk! Je verwacht dat iedereen gewoon de snelheid rijdt die je mag en als je dan ineens zo'n grappenmaker heb die voor de lol en ter irritatie "lekker langzaam" gaat rijden. Gewoon omdat het kan, dan vind ik jou een gevaar op de weg.

Ik rijd altijd wat ik mag of vaak iets harder, maar als er dan iemand met mach 3 op me af komt rijden en op mn trekhaak komt hangen laat ik gas los ja en ga ik langzamer. Tot ie weer normale afstand houdt. Ik hoef niet aangeduwd te worden, en bij een botsing van achter kan je maar beter langzamer rijden. De boete/schuld is dan wel voor hun, het letsel zit je toch echt zelf mee.

En daarbij hoef je echt niet altijd de snelheid te rijden die je mag :n er rijden toch ook 45-km auto's en trekkers en paardentramlijn op de provinciale wegen waar je 80 mag ;) iedereen moet gewoon uit z'n doppen kijken en anticiperend rijden.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:16

Ik rij zelf ook in een aygo, broertje van de 107. En ook nog niet zo heel lang. Dus beetje puzzelen nog steeds. Merk wel met het wegrijden bij een stoplicht (1 stoplicht voor rechts en daarna gaat die over naar een 2e strook om vervolgens over te gaan in een invoegstrook op de snelweg) ze willen me allemaal inhalen. Nu schakelde ik vrij snel over naar hogere versnelling omdat ik dat gewend was uit vw golf van mn ouders. Ik schakel nu pas later (120 in zn 3 durf ik niet hahaha. Vertrouw dat geluid dan ook niet zo) en ben nu wel sneller weg en kan iets beter meekomen met t verkeer. Ik heb trouwens geen toerenteller, dus geen idee hoeveel toeren ik draai. Best vervelend soms.

Wel heb ik al zovaak op mn toeter moeten drukken omdat ze me even over t hoofd zagen of me gewoon niet willen zien.

Wel herkenbaar dus en lees nog eveee voor handige tipa

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:29

Helemaal niet druk in maken TS ;)

Ik heb een hele tijd een oude Ford Ka gereden, ook op de snelweg en in druk verkeer. Nu rijd ik een auto met wat meer pk's (ivm trailer trekken) maar ik laat me nog steeds niet intimideren om sneller te gaan rijden. Of ik nou met of zonder trailer onderweg ben, ik rijd mijn eigen tempo en daar heeft niemand iets over te zeggen.

Je moet natuurlijk niet opzettelijk veel trager gaan rijden dan nodig is, maar je hoeft niet sneller te willen rijden dan je auto of het verkeer toelaat.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:40

TS rij je wel echt mee met het verkeer? Ik rij elke dag een stuk 80km weg en daar rij je echt in de weg met 80. Vrachtwagens rijden gewoon tot in de begrenzer (85 dus ongeveer 90 op de teller) en al het andere verkeer (ook lesauto's, politie etc.) rijdt er 100 op de teller. Moet wel zeggen dat dit een overzichtelijke veilige weg is maar als je in zo'n situatie 80 gaat rijden veroorzaak je een hoop ergernis. Gewoon lekker met het verkeer mee rijden dus. En je auto heeft gewoon een toerenbegrenzer dus je zal 'm niet zomaar in de prak rijden als je eens doortrekt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:43

Dee_Es schreef:
TS rij je wel echt mee met het verkeer? Ik rij elke dag een stuk 80km weg en daar rij je echt in de weg met 80. Vrachtwagens rijden gewoon tot in de begrenzer (85 dus ongeveer 90 op de teller) en al het andere verkeer (ook lesauto's, politie etc.) rijdt er 100 op de teller. Moet wel zeggen dat dit een overzichtelijke veilige weg is maar als je in zo'n situatie 80 gaat rijden veroorzaak je een hoop ergernis. Gewoon lekker met het verkeer mee rijden dus. En je auto heeft gewoon een toerenbegrenzer dus je zal 'm niet zomaar in de prak rijden als je eens doortrekt.

Ja, zo'n weg hebben we hier ook en een keer in de zoveel tijd staan ze mooi te controleren. Ik heb echt geen zin in een boete en snap ook niet waarom je harder zou moeten rijden omdat iedereen het doet :? Er zijn daar ook al zat auto's tegen bomen of in de sloot geparkeerd of mensen aangereden die op het fietspad reden omdat mensen het stuur niet meer onder controle hadden.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:47

Eleionomae schreef:
Je kan met de aygo/107/c1 best doortrekken hoor :j ik heb er nooit last van dat medeweggebruikers in mijn nek zitten en ik heb een aygo. Vooral in zn 2 kun je die autootjes best wel meekrijgen in het verkeer :j het zijn natuurlijk geen audi's maar ik heb me nooit de slak tussen de rest gevoeld haha.

Zo ervaar ik het ook, rijdend in een 107 :D Zolang je zelf een beetje goed optrekt en de auto iets meer toeren laat maken kom je best mee. Ik ben vaak sneller weg dan een andere (soms vergelijkbare) auto's. Maargoed, ik ben het met TS eens dat van de 70 naar de 100 een stuk langer duurt dan met een automaat of audi :7

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:49

Dee_Es schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. 84 is het matje voor mij. Dat zijn inderdaad de wegen waar ze vaak met regelmaat staan te controleren, en terecht. Puur dat de weg er geschikt voor is betekent niet dat je daarom je niet aan de snelheid hoeft te houden. Een vriendin van mij doet dat ook, die rijdt o.a. 50 op sommige 30 stukken want de weg is geschikt voor 50 en anders hadden ze dat maar moeten aanpassen. Waarom? Het rijdt toch veel fijner zonder aanpassingen 80 dan met aanpassingen 80?

Ik had gisteravond bijna een motorrijder op mijn voorruit. Dankzij dat ik 50 reed waar ik 80 mocht (niemand achter me) en niet aan het optrekken was (wat ik normaal op exact dat stuk weg wel doe, want je komt dan net van de rotonde af), ging het net goed. Maar hij haalde links van de vluchtheuvel in omdat het geheel hem blijkbaar ook niet snel genoeg ging. Had ik wel opgetrokken, dan had ik hem aan gort gereden. Dan was mijn auto stuk en moest ik de rest van mijn leven door dat ik een idioot heb doodgereden. Enkel omdat hij zich zo nodig niet aan de snelheid moest houden en daarom ging inhalen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:53

verootjoo schreef:
Dee_Es schreef:

Ja, zo'n weg hebben we hier ook en een keer in de zoveel tijd staan ze mooi te controleren. Ik heb echt geen zin in een boete en snap ook niet waarom je harder zou moeten rijden omdat iedereen het doet :? Er zijn daar ook al zat auto's tegen bomen of in de sloot geparkeerd of mensen aangereden die op het fietspad reden omdat mensen het stuur niet meer onder controle hadden.

Ik rij dan liever een keer een boete dan constant dat gevecht te hebben met andere weggebruikers, maar dat is persoonlijk. De weg/situatie moet wel gewoon veilig zijn zoals ik al zei.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:57

Ik snap dat je dat dik drukt, maar die weg waar ik het over heb lijkt ook overzichtelijk en veilig... Hele lange rechte brede weg, brede berm, beiderzijds fietspaden erlangs. En toch weet ik hoeveel mensen er zijn overleden omdat ik er toevallig uit de buurt kom.
Maar ik heb gelukkig ook geen constant gevecht met mede automobilisten. Alleen af en toe een gefrustreerde bestuurder die haast heeft of last van compensatiegedrag. En daarvoor ga ik geen boete rijden :n
100 rijden waar je 80 mag is trouwens €172 en ik weet toch leukere dingen die ik daarmee kan doen :o

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:45

Ik voel je pijn :+ In een Citroen C3 met 1.0 motortje kom je ook niet echt lekker mee met de grote jongens. Ik heb het geaccepteerd dat ik gewoon niet in een auto rij waarmee je in het linkerrijtje voor het stoplicht thuishoort -O-
Maar goed, wat de anderen ook al zeggen: je went er vanzelf aan en gaat je rijgedrag aanpassen. In het begin schakelde ik nog netjes door bij 2500 toeren, maar na een tijdje krijg je door dat je dan nooit ergens komt. En een auto blaas je heus niet zomaar op. Invoegen op de snelweg gaat hier tot 70 in z'n 3 en dan schakel ik door naar z'n 4. Pas op de snelweg naar z'n 5. Niet helemaal zoals het nieuwe rijden ooit bedoeld is, maar te langzaam invoegen is levensgevaarlijk. Inhalen op een 80 kilometerweg? Alleen als er echt geen tegenliggers aankomen, een beetje af laten zakken, terug naar z'n 4 en gas erop. :D
Voordeel: als je een keer in een auto rijdt waarmee je wel kan inhalen zonder aanloop, ga je dat extra waarderen. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:50

Ik vraag me af of TS niet gewoon door haar onervarenheid, trager reageert dan ze zelf in schat en dus simpelweg niet "mee rijdt"/verkeerd in schat of ze al dan niet voor iemand in kan.
Ik rijd vrijwel altijd op of net onder het snelheids limiet en ik heb zelden tot nooit last van wat hier beschreven wordt. :) Ook niet toen ik nog met een mazda 121 reed die een kilometer of 5 nodig had om tot 120 te komen. Maar met zo'n auto moet je wel anders inschatten of je al dan niet voor iemand in kan voegen.
En ik rijd mijn auto's niet boven hun toeren. Diesel schakel ik op 1500 toeren en ik kom er gewoon hoor. :+
Spaart me een hoop diesel uit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:52

In mijn Renault Twingo werd ik ook zelden serieus genomen qua snelheid. Ach, lekker laten gaan.
Ik ging echt wel mee met het verkeer, maar zeker met de snelheid op rijden had ik vaak toch echt wat meer invoegstrook nodig dan er was, met gas tot op de bodem ingedrukt. Met een 1.2 motor en ik geloof 60pk ging dat gewoon niet zo rap :+
Maar netjes rechts blijven, dan kan iedereen die haast heeft er gewoon langs.

Nu ik in een Megane sedan rijd, merk ik dat mensen ineens veel meer rekening houden. Me sneller laten invoegen, niet zo kleven, enz.
Ondanks de 135 pk die ik nu onder de motorkap heb, ben ik niet anders gaan rijden. Hij heeft de power, maar gebruik ik de power wordt het ook een slurper :+
Als het echt nodig is, trek ik alles er prima uit. Maar zo niet, rij ik vooral comfortabel. Meegaan met het verkeer: altijd. Dat is beter voor de veiligheid. Maar ik ga me niet op laten jutten door een ander.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 10:58

Ik heb ook een 107 en kom bij het stoplicht best snel weg hoor. :D Maar idd, met een 1.0 motortje trekt ie verder niet snel op. :+ Als ik een oprit neem die omhoog gaat rij ik in z'n 2 tot 60 en schakel dan pas door. Dan ben ik tenminste snel boven. :Y) Ja, dan maakt ie dus veel toeren en dus wat lawaai maar dat moet ie maar even een paar seconden volhouden. :P Op de snelweg merk ik soms wel dat er maar een 1.0 inzit maar ik heb ermee leren leven. :')

Mijn werk auto is een oudere Peugeot 206 met een 1.4 motor en dan merk je wel...trekt veel sneller op en is ook veel eerder bij de 120. Rij daar ook veel makkelijker te hard mee. O:)

Amanda, 135 pk?! :oo Mijn 107 is maar 65. _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:06

99kw staat er op mijn papieren. Dat is 135 pk :D
Hij moet een trailer trekken hé. Heb toen bewust gezocht naar een Megane met wat zwaardere motor (2.0 met 135 pk). Was overigens wel even wennen na zo'n 10 jaar Twingo _O-

Maar ik merk echt het verschil op de weg. Alsof mensen je ineens serieuzer nemen ofzo :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:07

Als je met meer pk hetzelfde rijdt als met minder PK kom je simpelweg beter mee in het verkeer. Heeft niks te maken met serieuzer nemen maar dat je simpelweg minder in de weg zit. :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:13

Ik bedoel het anders. Mijn rijgedrag is juist rustiger. Waardoor het rijgedrag van de auto op de weg hetzelfde is. Ik rij niet vlotter of harder in normale verkeerssituaties dan met mijn kleine auto.
Waar ik bij de Twingo het gaspedaal tot op de bodem indrukte, hoef ik dat nu maar een stukje te doen. Maar ik trek echt niet harder op dan voorheen (iets met slurpen, die auto is echt niet zuinig bij hoge toeren :n ).
Enige verschil is dat ik wel vlotter kán reageren in situaties waar dat nodig is, omdat mijn auto vlotter is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:22

Ik rijd nu met 150Pk onder mijn kont, veel kalmer dan toen ik een mazda had met 39 pk. Die trapte ik op z'n staart in het verkeer en nog trok die niet zo goed op als de huidige auto terwijl ik heel op mijn gemak vertrek. Met de huidige zit ik simpelweg minder mensen "in de weg". :) Kan ik zonder hem af te trappen, makkelijker en vlotter invoegen. Als ik met die mazda met 35pk zou gereden hebben zoals nu met deze, dan zou ik accidenten veroorzaakt hebben.

Ik vraag me dan ook af of mensen die consequent last hebben van andere weggebruikers (veel last) wel een realistisch beeld hebben over hun eigen rijden. :) een gek zit er altijd wel eens tussen maar ondanks dat ik vele kilometers rond rijd op banen die bekent staan om hun moeilijke verkeer heb ik zelden echt "last" van mijn mede weggebruikers. Als ik al eens in de remmen moet is het om zo'n kleine auto die niet kan optrekken (en daar kan die auto niks aan doen) maar die dan belachelijk kort voor je in vliegt alsof het een jaguar is die op een seconde weg is... :)
Als je in een auto met minder PK's rijd moet je je daar aan aanpassen. En er zijn er die in de figuurlijke mazda 121 rijden die denken dat ze een formule 1 wagen onder hun kont hebben als ik kijk hoe kort ze voor iemand in gaan. En ja, dan kan ik best snappen dat die vaak problemen hebben op de baan, da's levensgevaarlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:27

Daar ben ik het dan wel weer helemaal mee eens :j

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 11:34

Ik rij zo hard als ik wil wanneer ik dat wil. Wel de toegestane snelheid :') in mijn panda! En zitten ze me op te jagen ga ik echt niet harder rijden. Ze wachten maar even geduld is een schone zaak!

Edit: ik trek ook niet heel snel op maar hier heb ik nooit problemen mee gehad met ander verkeer.