Biologisch eten of vegetarisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Re: Biologisch eten of vegetarisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:43

De vleesvervangers zitten vaak vol met soja en tarwe, wat ook echt niet gezond is om veel van te eten.
Soja wordt echt onderschat wat dat betreft. Let dus op dat je niet ipv zuivel en vlees ineens heel veel soja gaat eten. En kies bij voorkeur voor tempeh ipv tofu, het proces achter tempeh is beter te verwerken (gefermenteerd).
Helemaal soja wat niet biologisch is is niet gezond!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:55

Wat betreft biologische soja.. De GMO soja gaat hier in Nederland vooral in het veevoer en mag niet gebruikt worden in vleesvervangers enzo gelukkig. Maar dan nog schijnt het inderdaad niet gezond te zijn om 7 dagen per week soja te eten.
Gelukkig zijn er ook veel vleesvervangers van lupine (oa vivera), van paddestoelschimmels (quorn) en zie je steeds vaker groenteburgers van bv bieten en mais. Lekker afwisselen dus!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:03

Lienie_F schreef:
Wat een leuk topic zeg!
Ik eet nu al een jaar of 6 vegetarisch, in een gezin waar altijd gewoon vlees gegeten werd.
Toen ik als 14jarige zei dat ik vegetarisch wilde worden werd ook ik uitgelachen, maar uiteindelijk is het er wel van gekomen. Eerst één à twee keer in de week, toen 4 à 5 keer en uiteindelijk helemaal. De rest van het gezin eet nu zelfs af en toe ook vegetarisch.
Omdat er hier door de rest wel vlees gegeten wordt eet ik voornamelijk vleesvervangers, maar als ik straks op mezelf woon ben ik wel van plan om toch meer veganistisch te gaan eten en ook met de hele andere recepten die hierboven al genoemd worden.

Wij vinden thuis, als niet-vegetarisch etende mensen, vegetarische recepten ook gewoon lekker af en toe :j. Dus ik blijf ook gewoon meelezen, mochten er recepten gepost worden haha.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:03

@freya, nee ik ken hem nog niet denk dat ik het vanavond maar eens aanzet :). Het blijft inderdaad veehouderij en de beelden die geschetst worden zijn niet altijd realistisch, maar ik vind het daarom heel goed dat mensen zichzelf gaan inlezen/informeren en een eigen pad gaan bewandelen. In mijn ogen is dat de oplossing i.p.v. op enkel informatie af te gaan van alle eenzijdige media die ons enkel wordt voorgeschoteld. En dat gaat over AB gebruik, maar ook over soja etc.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:45

Dieuwertje92 schreef:
@freya, nee ik ken hem nog niet denk dat ik het vanavond maar eens aanzet :). Het blijft inderdaad veehouderij en de beelden die geschetst worden zijn niet altijd realistisch, maar ik vind het daarom heel goed dat mensen zichzelf gaan inlezen/informeren en een eigen pad gaan bewandelen. In mijn ogen is dat de oplossing i.p.v. op enkel informatie af te gaan van alle eenzijdige media die ons enkel wordt voorgeschoteld. En dat gaat over AB gebruik, maar ook over soja etc.

Weet niet of ie online te kijken is :( Wel sinds kort op DVD. En wordt vertoond op verschillende plekken.

http://www.dansenmetgehoorndedames.nl/

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:46

Laatst bijgewerkt door Freya6 op 19-04-16 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:53

[***] schreef:
Ik ben in 1x naar vegatarisch eten overgestapt, terwijl ik vlees altijd super lekker vond en vaak 's avonds ook 2 stukken vlees at. Echter moet ik er nu niet meer aan denken. Ik zou het niet over mijn hart krijgen om een dier te eten. Het idee vind ik nuook vies, je eet eigenlijk gewoon een lijk..Daarnaast is een vega dieet ook gewoon gezond en dus beter voor de dieren en het milieu. Als je weet waarvoor je staat is het echt niet moeilijk vol te houden, al denk je nu van wel.

Hier net zo, al ben ik hoofdzakelijk zelfs veganistisch. Van de een op de andere dag besloten en ik voel me echt goed, niet alleen lichamelijk maar ook mentaal. Ik doe niet mee aan dat soort leed en dat maakt dat ik me echt beter over mezelf voel.

En ik hield echt van vlees hoor!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:15

Waarom denkt iedereen heen maar dat biologisch vlees per se beter is dan ander vlees? Dat is het heus niet hoor. Oké, de dieren zullen het wel iets beter hebben dan de gewone veehouderij, maar de diervriendelijkheid hangt hier ook gewoon van de controlerende instanties af. Ook wanneer er een dier ziek wordt mag er geen medicatie gegeven worden, want dan is het niet meer biologisch. Dieren zien hier onnodig veel af voor dat label. En ja, ik heb genoeg insight in het boerenleven.

Hier ben ik gewoon al zes jaar vegetariër, en flexibel veganistisch. Ik probeer directe producten zoals eieren en melk te vermijden, maar controleer niet altijd alles of het erin verwerkt zit. Heb vlees ook nooit lekker gevonden, en moet er zelfs niet meer aan denken om het opnieuw te beginnen eten.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:37

Snollygoster schreef:
Waarom denkt iedereen heen maar dat biologisch vlees per se beter is dan ander vlees? Dat is het heus niet hoor. Oké, de dieren zullen het wel iets beter hebben dan de gewone veehouderij, maar de diervriendelijkheid hangt hier ook gewoon van de controlerende instanties af. Ook wanneer er een dier ziek wordt mag er geen medicatie gegeven worden, want dan is het niet meer biologisch. Dieren zien hier onnodig veel af voor dat label. En ja, ik heb genoeg insight in het boerenleven.

Hier ben ik gewoon al zes jaar vegetariër, en flexibel veganistisch. Ik probeer directe producten zoals eieren en melk te vermijden, maar controleer niet altijd alles of het erin verwerkt zit. Heb vlees ook nooit lekker gevonden, en moet er zelfs niet meer aan denken om het opnieuw te beginnen eten.

Nogmaals zoals ook hierboven al is gezegd: er mag wél AB gebruikt worden bij de biologische veehouderij alleen beperkt.
Citaat:
De regels voor biologische veehouderij zijn:

Preventief gebruik van antibiotica en synthetische geneesmiddelen is verboden.
Per jaar zijn maximaal drie behandelingen met antibiotica en synthetische geneesmiddelen toegestaan.
Voor dieren met een levensduur korter dan één jaar is één behandeling het maximum.
Bij het gebruik van diergeneesmiddelen geldt twee keer de wettelijke wachttermijn. Als geen wettelijke wachttijd is bepaald, geldt een wachttijd van 48 uur.
Bij de behandeling van ziekten hebben natuurlijke (fytotherapeutische) en homeopathische middelen de voorkeur. Als deze middelen niet doeltreffend zijn en toch behandeling nodig is om pijn of lijden van een dier te voorkomen, mag onder verantwoordelijkheid van een dierenarts een gangbaar geneesmiddel gebruikt worden.
Het is dus niet zo dat biologische dieren helemaal geen antibiotica mogen hebben. Als dieren - volgens de dierenarts - antibiotica nodig hebben omdat ze anders niet herstellen of pijn lijden, mogen ze antibiotica krijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:31

Ik ben vanaf mijn derde jaar vegetariër (mijn ouders gingen biologische dynamisch eten)
Tegenwoordig ben ik wel iets minder principieel: ik kijk niet altijd alle ingrediënten grondig na om te kijken of er iets van vlees in verwerkt is. Maar een stuk vlees hoef ik echt niet bah. Voor mijn vriend haal ik biologisch vlees (dat echt wel beter is voor dierenwelzijn dan niet biologisch!) En ik heb ook wel eens wat geproefd, maar ik kan er niet enthousiast van worden :D

Thuis aten wij zilvervliesrijst met peulvruchten, meestal linzen, en groenten van het seizoen.
Tegenwoordig eet ik ook pasta of aardappel gerechten, prima te doen vegetarisch. Wat meer variatie dan vroeger thuis ;)
Vleesvervangers of sojaproducten eet ik nagenoeg nooit. Vind ik weinig aan. Supplementen gebruik ik nooit.
Ik ben prima gezond.
Ik drink geen melk, dit vind ik echt vies. Karnemelk vind ik wel lekker. Melk voor bijv pannenkoeken haal ik biologisch.
Ik ben wel benieuwd naar havermelk dit ken ik niet.
Ik ben trouwens voor veel (rauwe) groenten, fruit en noten allergisch. Maar heb alsnog geen enkele moeite om vegetarisch te eten.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 15:36

Het feit dat je al vanaf je derde vegetarisch bent maakt het denk ik ook wel anders Nikass. Dan ben je niet anders gewend/kun je de smaak van vlees ook niet missen. Bij ons heeft het eigenlijk altijd al in het gezin gezeten, en in de hele familie. Niemand bij ons is vegetarisch eigenlijk. En ik zelf al 19 jaar ook niet :)

Nu is de 4e dag zonder vlees, het valt best te doen vind ik. Al denk ik toch wel bij sommige dingen, oef, die ga ik toch wel missen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:54

Nikass schreef:
Ik ben vanaf mijn derde jaar vegetariër (mijn ouders gingen biologische dynamisch eten)
Tegenwoordig ben ik wel iets minder principieel: ik kijk niet altijd alle ingrediënten grondig na om te kijken of er iets van vlees in verwerkt is. Maar een stuk vlees hoef ik echt niet bah. Voor mijn vriend haal ik biologisch vlees (dat echt wel beter is voor dierenwelzijn dan niet biologisch!) En ik heb ook wel eens wat geproefd, maar ik kan er niet enthousiast van worden :D

Thuis aten wij zilvervliesrijst met peulvruchten, meestal linzen, en groenten van het seizoen.
Tegenwoordig eet ik ook pasta of aardappel gerechten, prima te doen vegetarisch. Wat meer variatie dan vroeger thuis ;)
Vleesvervangers of sojaproducten eet ik nagenoeg nooit. Vind ik weinig aan. Supplementen gebruik ik nooit.
Ik ben prima gezond.
Ik drink geen melk, dit vind ik echt vies. Karnemelk vind ik wel lekker. Melk voor bijv pannenkoeken haal ik biologisch.
Ik ben trouwens voor veel (rauwe) groenten, fruit en noten allergisch. Maar heb alsnog geen enkele moeite om vegetarisch te eten.

Interessant, wel een zijspoor van topic, maar allergieen kunnen wel onstaan doordat de darmwand te lang eenzijdig voedsel heeft moeten verdragen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 15:56

Ik ken persoonlijk helemaal niemand die vlees echt is gaan missen eigenlijk. Mijn vriend zegt regelmatig nog dat hij het echt niet mist, wat hem zelf best verbaast omdat hij zijn hele leven elke dag vlees at.. Ik ken een atleet die over stapte van heel veel rood vlees naar compleet veganistisch zonder problemen.. En zelf heb ik het ook echt niet gemist. Er zijn een paar dingen, zoals spekjes, die ik wel eens na maak van tofu of vleesvervangers.. Dat gaat me vooral om dat lekkere zout, niet om de vleessmaak. Dat is wel eens lekker, maar het is niet zo dat ik het niet kan missen.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 16:08

Dat verschilt natuurlijk per persoon. :)

Sommige dingen kan ik qua smaak wel echt van genieten! Of dat het echt iets toevoegt aan het gerecht.

Maar voor het idee vind ik het weer niet prettig om te eten.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:11

Haha, dat van de speksmaak herken ik wel.
Ik had een keer een verjaardag en daar waren broodjes die ik zo vreselijk lekker vond, had in jaren niet zoiets lekkers gegeten. Bleken er spekjes in te zitten :)
Ja hehe jaren niet gegeten ;) Die specifieke rooksmaak vind je niet gauw in iets anders terug.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:36

De enige dingen die ik mis zijn makreel (gerookt), haring (gezouten) en zalm (gerookt). De rest kan me weinig schelen qua vlees/vis. Kom uit een vissersdorp waar het echt een beetje cultuur is. Als ze dat nou na konden maken!

Ik denk dat ik niet zo goed tegen soja kan. Had een vleesvervanger gegeten waar soja in zat en daar kreeg ik behoorlijk buikpijn van. Er zaten er twee in het pakje, als ik van die andere ook pijn krijg dan weet ik het zeker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:17

Het is gewoon even een knop die om moet gaan. Ik heb nu ook nog wel eens als ik bijvoorbeeld kipnuggets zie dat ik de smaak herinner en denk 'lekker', maar ondanks dat heb ik totaal geen behoefte om het te eten.

En over de 'rooksmaak', volgens mij waren het de wokreeptjes van vivara die die smaak wel hebben! Echt heel lekker. En TS, bij de Plus is het nu 1+1 gratis op alles van Vales, dus als je nog wat dingen wil proberen... Die hebben ook saucijzenbroodjes, en die kan ik bijna niet van 'echt' onderscheiden. Als je voor de rest nog tips wil voor lekker vleesvervangers: stel ze gerust. Ik ben die-hard vleeseter geweest, er zijn ook veel vleesvervangers die ik net zo lekker, of zelfs nog lekkerder dan vlees vind. Sommige vleesvervangers hebben ook echt een vleessmaak en/of structuur, andere juist weer niet. Het enige wat ik tot nu toe echt niet lekker vond is vega boterhamworst. Of nou ja, het was niet vies, maar ik vond het te veel op echte boterhamworst lijken. Ik had echt het idee alsof ik vlees aan het eten was. Ik word daar gewoon echt misselijk van, omdat ik koud vlees op brood altijd al een goor idee heb gevonden. Dus die had ik maar gebakken en door de nasi gedaan, want koud op eten op brood gaat gewoon echt niet bij mij. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 19:37

De boterhamworst van vivera vind ik ook niet geweldig. Die van AH dan wel weer. Daar hebben ze meerdere soorten, en ik vind ze allemaal goed te eten, maar vooral de ham vond ik altijd lekker, en dan vooral in een pannetje met wat zout erop, dan smaakt en ruikt het net als spekreepjes, zonder de vette vleessmaak :))

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 20:20

Jammer dat er hier in de buurt nergens een plus is :=

Ik vind ze ook meevallen hoor! Heb nu de groenteburgers van jumbo gehad en gekruimeld gehakt. Prima te eten.

Er schijnt zelfs vega filet Americain en tonijnsalade te zijn. Dat waren nou wel echt dingen waar ik een zwak voor had (als in echt vlees) :))

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:57

Riraito schreef:
De enige dingen die ik mis zijn makreel (gerookt), haring (gezouten) en zalm (gerookt). De rest kan me weinig schelen qua vlees/vis. Kom uit een vissersdorp waar het echt een beetje cultuur is. Als ze dat nou na konden maken!

Ik denk dat ik niet zo goed tegen soja kan. Had een vleesvervanger gegeten waar soja in zat en daar kreeg ik behoorlijk buikpijn van. Er zaten er twee in het pakje, als ik van die andere ook pijn krijg dan weet ik het zeker...

Kan heel goed, maar kan ook de tarwe zijn!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:50

Freya6 schreef:
Nikass schreef:

Ik ben prima gezond.

Interessant, wel een zijspoor van topic, maar allergieen kunnen wel onstaan doordat de darmwand te lang eenzijdig voedsel heeft moeten verdragen.

Maar ik ben pas na mijn dertigste/vijfendertigste allergisch geworden. Wel een interessant zijspoor, daar niet van :D
Of het echt eenzijdig is? (Ik vond het als kind uiteraard wel eens saai) het enige vaste ingrediënt is de zilvervliesrijst. Voor andere gezinnen was dat de aardappel. Vroeger werd er nog niet zoveel pasta/chinees/buitenlands gegeten als nu.

IsaCalixa ja klopt dat het voor mij letterlijk met de paplepel is ingegeven. Al ben ik natuurlijk toen ik zelfstandig ging wonen alles uit gaan proberen wat ik thuis niet kreeg haha.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 21:55

Leuk topic! Altijd goed om te horen dat er mensen bezig zijn net wat ze eten en hoe ze daarbij met hun omgeving omgaan.

Ik eet zelf sinds mijn 7e vegetarisch, van de ene op de andere dag en behalve 1 spekpannekoek toen ik 8 was (waar ik echt ziek van werd toen) dus ook nooit meer gegeten.
Ik probeer zoveel mogelijk veganistisch te eten, maar af en toe kan ik een lekker taartje of chocolademelk niet weerstaan. Wij hebben zelf kippen, met die eieren heb ik echt geen moeite, dat zijn eigenlijk gewoon huisdieren die toevallig eieren leggen.

Ik heb wel de mazzel dat ik in een biologische winkel werk, waardoor ik heel veel producten ken en ook vaak mag proberen. Ik eet echt alleen maar vegetarische (biologische kaas) Remeker is idd een heel goed bedrijf, zij zijn dan ook gewoon nog een hele stap verder dan biologisch, namelijk biologisch dynamisch en gelukkig komen die bedrijven er ook steeds meer. Wij verkopen bijvoorbeeld ook limousin koeien-vlees. Ik ben het er niet mee eens dat biologisch niet beter is, ik heb genoeg gelezen, gehoord en gezien om te weten dat de dieren die wij dood verkopen wel echt een beter leven hadden.
Zo zijn we ook eens naar een schapenboerderii geweest, daar was echt niks op aan te merken.
Het is erg fijn om te merken dat er meer mensen bewust worden van het leed en steeds vaker biologisch gaan eten.

Heel veel eten kan je trouwens echt heel makkelijk veganistisch of vegetarisch maken. Pannenkoeken maak ik altijd met speltbloem en amandelmelk, super lekker! Chocolademelk kan ook met amandelmelk, het smaakt helaas wel echt wat anders, maar lekker is het wel. Kookroom voor in soep ofzo kan je vervangen door haverroom. Er bestaat naast soja yoghurt ook kokosyoghurt. Havermout kan makkelijk met haver- of amandelmelk.

Ik zelf maak heel vaak ook curry als avondeten. Pompoen, courgette, aubergine, aardappel of rijst of gewoon zonder. Potje currypasta (wel goed lezen op het etiket, soms doen ze er garnalen of oester in :() en dat alles bakken! Heel lekker!

Ik eet zelf eigenlijk helemaal nooit vleesvervangers, ik eet veel groente en fruit, vaak noten, die vervangers zijn eigenlijk nooit lekker en je hebt ze niet nodig. Ik eet ze alleen bij anderen, omdat het wat makkelijk is dan.

Het is gewoon even een kwestie van wennen, uitproberen en dan lukt het echt wel :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:06

Om nou te zeggen dat biologisch dynamisch beter is of een hele stap verder ... BD is gewoon een andere tak van sport waarbij er naast de biologische standaarden gestreefd word naar een gesloten kringloop binnen het bedrijf, complete voortplantings cycli van gewas en dier en is er ook ruimte voor spirituele en kosmische aspecten...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:30

Zelf ben ik vegetariër, maar ik 'zondig' af en toe wanneer het biologisch is (en soms als ik ergens mee eet, ga ik geen stukjes vlees of vis ergens uitpulken)

Ik denk dat een vleesvervanger of biologisch vlees niet veel uitmaakt qua prijs. Ook is vegetarisch koken niet makkelijker of moeilijker dan met vlees

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:09

Wat betreft de chocolademelk; die van oatly is al erg lekker, maar ik ben sinds een tijdje echt verslaafd aan de dark choco amandelmelk van alpro _/-\o_ Niet overal verkrijgbaar, dus ik sla altijd meerdere pakken in als ik eens bij AH kom :D