Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lienie_F schreef:Wat een leuk topic zeg!
Ik eet nu al een jaar of 6 vegetarisch, in een gezin waar altijd gewoon vlees gegeten werd.
Toen ik als 14jarige zei dat ik vegetarisch wilde worden werd ook ik uitgelachen, maar uiteindelijk is het er wel van gekomen. Eerst één à twee keer in de week, toen 4 à 5 keer en uiteindelijk helemaal. De rest van het gezin eet nu zelfs af en toe ook vegetarisch.
Omdat er hier door de rest wel vlees gegeten wordt eet ik voornamelijk vleesvervangers, maar als ik straks op mezelf woon ben ik wel van plan om toch meer veganistisch te gaan eten en ook met de hele andere recepten die hierboven al genoemd worden.
Dieuwertje92 schreef:@freya, nee ik ken hem nog niet denk dat ik het vanavond maar eens aanzet. Het blijft inderdaad veehouderij en de beelden die geschetst worden zijn niet altijd realistisch, maar ik vind het daarom heel goed dat mensen zichzelf gaan inlezen/informeren en een eigen pad gaan bewandelen. In mijn ogen is dat de oplossing i.p.v. op enkel informatie af te gaan van alle eenzijdige media die ons enkel wordt voorgeschoteld. En dat gaat over AB gebruik, maar ook over soja etc.
[***] schreef:Ik ben in 1x naar vegatarisch eten overgestapt, terwijl ik vlees altijd super lekker vond en vaak 's avonds ook 2 stukken vlees at. Echter moet ik er nu niet meer aan denken. Ik zou het niet over mijn hart krijgen om een dier te eten. Het idee vind ik nuook vies, je eet eigenlijk gewoon een lijk..Daarnaast is een vega dieet ook gewoon gezond en dus beter voor de dieren en het milieu. Als je weet waarvoor je staat is het echt niet moeilijk vol te houden, al denk je nu van wel.
Snollygoster schreef:Waarom denkt iedereen heen maar dat biologisch vlees per se beter is dan ander vlees? Dat is het heus niet hoor. Oké, de dieren zullen het wel iets beter hebben dan de gewone veehouderij, maar de diervriendelijkheid hangt hier ook gewoon van de controlerende instanties af. Ook wanneer er een dier ziek wordt mag er geen medicatie gegeven worden, want dan is het niet meer biologisch. Dieren zien hier onnodig veel af voor dat label. En ja, ik heb genoeg insight in het boerenleven.
Hier ben ik gewoon al zes jaar vegetariër, en flexibel veganistisch. Ik probeer directe producten zoals eieren en melk te vermijden, maar controleer niet altijd alles of het erin verwerkt zit. Heb vlees ook nooit lekker gevonden, en moet er zelfs niet meer aan denken om het opnieuw te beginnen eten.
Citaat:De regels voor biologische veehouderij zijn:
Preventief gebruik van antibiotica en synthetische geneesmiddelen is verboden.
Per jaar zijn maximaal drie behandelingen met antibiotica en synthetische geneesmiddelen toegestaan.
Voor dieren met een levensduur korter dan één jaar is één behandeling het maximum.
Bij het gebruik van diergeneesmiddelen geldt twee keer de wettelijke wachttermijn. Als geen wettelijke wachttijd is bepaald, geldt een wachttijd van 48 uur.
Bij de behandeling van ziekten hebben natuurlijke (fytotherapeutische) en homeopathische middelen de voorkeur. Als deze middelen niet doeltreffend zijn en toch behandeling nodig is om pijn of lijden van een dier te voorkomen, mag onder verantwoordelijkheid van een dierenarts een gangbaar geneesmiddel gebruikt worden.
Het is dus niet zo dat biologische dieren helemaal geen antibiotica mogen hebben. Als dieren - volgens de dierenarts - antibiotica nodig hebben omdat ze anders niet herstellen of pijn lijden, mogen ze antibiotica krijgen.
Nikass schreef:Ik ben vanaf mijn derde jaar vegetariër (mijn ouders gingen biologische dynamisch eten)
Tegenwoordig ben ik wel iets minder principieel: ik kijk niet altijd alle ingrediënten grondig na om te kijken of er iets van vlees in verwerkt is. Maar een stuk vlees hoef ik echt niet bah. Voor mijn vriend haal ik biologisch vlees (dat echt wel beter is voor dierenwelzijn dan niet biologisch!) En ik heb ook wel eens wat geproefd, maar ik kan er niet enthousiast van worden![]()
Thuis aten wij zilvervliesrijst met peulvruchten, meestal linzen, en groenten van het seizoen.
Tegenwoordig eet ik ook pasta of aardappel gerechten, prima te doen vegetarisch. Wat meer variatie dan vroeger thuis![]()
Vleesvervangers of sojaproducten eet ik nagenoeg nooit. Vind ik weinig aan. Supplementen gebruik ik nooit.
Ik ben prima gezond.
Ik drink geen melk, dit vind ik echt vies. Karnemelk vind ik wel lekker. Melk voor bijv pannenkoeken haal ik biologisch.
Ik ben wel benieuwd naar havermelk dit ken ik niet.
Ik ben trouwens voor veel (rauwe) groenten, fruit en noten allergisch. Maar heb alsnog geen enkele moeite om vegetarisch te eten.
Riraito schreef:De enige dingen die ik mis zijn makreel (gerookt), haring (gezouten) en zalm (gerookt). De rest kan me weinig schelen qua vlees/vis. Kom uit een vissersdorp waar het echt een beetje cultuur is. Als ze dat nou na konden maken!
Ik denk dat ik niet zo goed tegen soja kan. Had een vleesvervanger gegeten waar soja in zat en daar kreeg ik behoorlijk buikpijn van. Er zaten er twee in het pakje, als ik van die andere ook pijn krijg dan weet ik het zeker...
Freya6 schreef:Nikass schreef:Ik ben vanaf mijn derde jaar vegetariër (mijn ouders gingen biologische dynamisch eten)
Tegenwoordig ben ik wel iets minder principieel: ik kijk niet altijd alle ingrediënten grondig na om te kijken of er iets van vlees in verwerkt is. Maar een stuk vlees hoef ik echt niet bah. Voor mijn vriend haal ik biologisch vlees (dat echt wel beter is voor dierenwelzijn dan niet biologisch!) En ik heb ook wel eens wat geproefd, maar ik kan er niet enthousiast van worden![]()
Thuis aten wij zilvervliesrijst met peulvruchten, meestal linzen, en groenten van het seizoen.
Tegenwoordig eet ik ook pasta of aardappel gerechten, prima te doen vegetarisch. Wat meer variatie dan vroeger thuis![]()
Vleesvervangers of sojaproducten eet ik nagenoeg nooit. Vind ik weinig aan. Supplementen gebruik ik nooit.
Ik ben prima gezond.
Ik drink geen melk, dit vind ik echt vies. Karnemelk vind ik wel lekker. Melk voor bijv pannenkoeken haal ik biologisch.
Ik ben wel benieuwd naar havermelk dit ken ik niet.
Ik ben trouwens voor veel (rauwe) groenten, fruit en noten allergisch. Maar heb alsnog geen enkele moeite om vegetarisch te eten.
Interessant, wel een zijspoor van topic, maar allergieen kunnen wel onstaan doordat de darmwand te lang eenzijdig voedsel heeft moeten verdragen.