Tips gevraagd: peuter wil niet naar bed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:08

Maartje1990 schreef:
Ik snap nu waarom al die kinderen tegenwoordig zo slecht zijn opgevoed. Want jeetje wat lees ik hier veel opmerkingen van softe ouders.

Ik (en mn broer) ben er echt niet slechter van geworden dat we maar sventjes negeert werden als we huilent in bed lagen of niet wilde slapen. En zo nog zat andere dingen die tegenwoordig niet meer gedaan worden onder het mom dat je kinderen schijnbaar niet mag straffen.

Ohja ik weet het ik ben nog geen moeder dus ik weet er niks van af (zal de opermkingen al vast voor zijn ;) )

_/-\o_ Ik had het niet beter kunnen formuleren.

Opeens krijsen en niet meer naar bed willen uit het niets? Dan was het gewoon klaar en werd er opgetreden. Opeens iets "niet meer lusten"? Dat werd gewoon genegeerd. Heb ik er iets van over gehouden? Nee, ik ben mijn ouders zeer dankbaar dat ze me gewoon hebben opgevoed in plaats van me altijd maar laten krijsen en troosten omdat "ik zo zielig was en er vast iets aan de hand is".

Tegenwoordig moet alles van kinderen maar goed worden gevonden en moet er altijd maar naar een of andere reden die er niet is worden gezocht. Het het niet voor niets peuter"pubertijd". Maar als je in de maatschappij van tegenwoordig een keer streng optreedt wordt je gelijk afgeschilderd als een kindermishandelaar, dus op zich snap ik waarom van kinderen alles maar goed wordt gevonden en ze getroost worden terwijl ze zich gewoon misdragen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:23

Wat het beste helpt zijn broertjes en zusjes.

Als een kind als enige naar bed moet is dat natuurlijk niet leuk, die wil er gezellig bij blijven.
Als er 2 of meer kinderen zijn die allemaal naar bed gaan is het een normaal ritueel.

Mijn oudste was een slaapkop(nog en inmiddels 21 jaar) dus die ging gemakkelijk naar bed maar ik had ook een vast ritueel.
Tiktak kijken, eten en dan uitkleden en wassen en dan op bed verhaaltje voorlezen.
NR 2, mijn oudste dochter kwam toen de oudste 1.5 jaar was dus die ging zelfs vaker naar bed als hij, hij was ouder en hoefde natuurlijk niet zo vaak.
Wel gingen ze smiddags en savonds tegelijk naar bed.
Toen nr 3, mijn jongste dochter kwam, gingen ze met 3en tegelijk naar bed, nouja, niet smiddags natuurlijk maar wel savonds en ze zijn echt jaren lang alledrie om 7 uur naar bed gegaan.

De middelste had moeite met inslapen dus ik had een cassette speler gekocht en om de beurt mochten ze een casette uitzoeken met hun favoriete liedjes of verhaaltjes.
Dan hadden ze nog een half uur om ergens naar te luisteren en heel soms draaide ik hem nog eens om en dan sliepen ze altijd.

Het heeft tegenwoordig allemaal zulke mooie termen maar het komt altijd weer terug op regelmaat en rust.
Niet alleen bij het naar bed gaan, nee, de hele dag moet volgens ongeveer hetzelfde ritme lopen voor kleine kinderen en namate ze ouder worden kunnen ze steeds beter tegen veranderingen.

Verder let op wat je je kind te eten en te drinken geeft.
Van een glas cola of fris stuiteren ze nog uren na, na een zware maaltijd slapen ze ook moeilijker en onrustiger.
Zeker geen suikers vlak voor het naar bed gaan en eigenlijk ook geen ander eten of drinken, behalve water.
Van actieve darmen kunnen kleintjes slecht slapen en van een vieze luier kunnen ze wakker worden.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 13:57

Wat een onzin dat daar softe kindjes vandaan komen. Dan zou ik kunnen zeggen: 'vind je het gek dat de wereld zo hard is geworden en we elkaar aan gort schoppen en schieten' :?

Mijn dochtertje heeft heel veel moeite met slapen. Ik wil het niet nog spannender en vervelender voor haar maken dan het al is. Daarnaast bestaat er in mijn ogen niet zoiets als teveel liefde. Wel te weinig liefde. En dat zegt helemaal niets over alles maar mogen maar over hoe je daar mee omgaat.
Bij mijn dochtertje van bijna 2 doen we het zo:
Aangeven dat we bijna naar bed gaan
Samen haar avondflesje maken
Papa dikke kus geven
Naar haar kamertje lopen
Het uiltje (lampje) aanzetten en het flesje op het nachtkastje neerzetten
In bed kruipen, Nijntje muziekknuffel aanzetten en flesje opdrinken.
Als het flesje leeg is, geeft ze hem zelf aan mij en krijgt ze haar speentje
Dan gaat ze 'goed' liggen en gaat Nijntje nog een keer aan
Ik ga naast haar liggen (1 persoonsbed) en houd haar handjes vast
Afhankelijk van haar bui duurt het 5 tot 30 min (soms nog veel langer maar dat is nu gelukkig sporadisch geworden) voor ze in slaap valt.
Dit alles tegenwoordig zonder huilen en in paniek zijn. Dat is zo fijn, het breekt je mamahart als zo'n kleintje in paniek naar bed moet gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:05

Marley schreef:
Wat een onzin dat daar softe kindjes vandaan komen. Dan zou ik kunnen zeggen: 'vind je het gek dat de wereld zo hard is geworden en we elkaar aan gort schoppen en schieten' :?

Mijn dochtertje heeft heel veel moeite met slapen. Ik wil het niet nog spannender en vervelender voor haar maken dan het al is. Daarnaast bestaat er in mijn ogen niet zoiets als teveel liefde. Wel te weinig liefde. En dat zegt helemaal niets over alles maar mogen maar over hoe je daar mee omgaat.
Bij mijn dochtertje van bijna 2 doen we het zo:
Aangeven dat we bijna naar bed gaan
Samen haar avondflesje maken
Papa dikke kus geven
Naar haar kamertje lopen
Het uiltje (lampje) aanzetten en het flesje op het nachtkastje neerzetten
In bed kruipen, Nijntje muziekknuffel aanzetten en flesje opdrinken.
Als het flesje leeg is, geeft ze hem zelf aan mij en krijgt ze haar speentje
Dan gaat ze 'goed' liggen en gaat Nijntje nog een keer aan
Ik ga naast haar liggen (1 persoonsbed) en houd haar handjes vast
Afhankelijk van haar bui duurt het 5 tot 30 min (soms nog veel langer maar dat is nu gelukkig sporadisch geworden) voor ze in slaap valt.
Dit alles tegenwoordig zonder huilen en in paniek zijn. Dat is zo fijn, het breekt je mamahart als zo'n kleintje in paniek naar bed moet gaan.

Ik denk dat je mijn reactie verkeerd begreep. Ik ben het helemaal met je eens, je kan je kind niet genoeg liefde geven. Ik heb dan ook altijd heel veel liefde gehad van mijn ouders, dat krijg ik nog steeds.

Maar moeite met slapen hebben en opeens niet willen slapen en een scene schoppen zijn in mijn ogen niet dezelfde dingen. Je geef aan dat je dochtertje moeite heeft met slapen en lost dat zo op: hartstikke goed! :) Echter is opeens niet naar bed willen uit gewoon uittestend gedrag wat inderdaad in de peuterpubertijd kan komen anders. Als je kind op een dag opeens zonder reden niet meer naar bed wil en een hele scene erom schopt moet je naar mijn mening gewoon optreden. Even streng; het ging hiervoor toch ook gewoon goed? Als je kind verder gewoon gezond is en er niets aan de hand is is het gewoon aanstellerij. Mijn ouders pikten het niet als ik dat deed en waren dan gewoon even streng. Dat is iets anders dan met paniek naar bed sturen omdat er moeite is met slapen en daar niet naar geluisterd wordt. Dan is de situatie totaal anders en moet er weer anders gehandeld worden.

Youknowme

Re: Tips gevraagd: peuter wil niet naar bed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:08

Resistance; hoe weet je dat het kind opeens niet meer wilt? Wie zegt dat er niks is? Er zal vast iets zijn waarom het kind niet meer wilt. Een kind doet het echt niet om je te pesten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:09

Ineens niet kunnen/willen slapen en krijsen kan meerdere redenen hebben van pijn tot angst, waarom zou je er meteen van uit gaan dat je kind aan het uitproberen is?
Dat ze daarvoor altijd goed sliepen wil niet zeggen dat ze door iets engs op TV, een gebeurtenis op school of bijvoorbeeld oorpijn nu toch ineens moeite hebben met slapen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:12

Marley hoe wil je dat doen als er 2 kinders of meer zijn?

Dit zijn gewoon geen gezonde praktijken, al dat blijven slapen bij een kleintje.
Het geeft aan dat ze of nog helemaal niet moe zijn of te moe , maar dat er in ieder geval veels teveel onrust zit in het kleintje om in slaap te vallen.
Het betekent dat het kind in de uren voorafgaand aan het naar bed gaan veels teveel indrukken heeft gehad, misschien zelfs een veels te drukke dag waardoor het niet kan loslaten en rustig slapen.

Verder pubert een kind juist om een reden en als jij als ouders geen regels stelt blijft een kind puberen .
Puberen is juist om de regels te testen, wat wordt er van me verwacht en waar moet ik me aan houden.
Dat geeft namelijk rust en duidelijkheid.
Jonge kinderen zijn net jonge honden en die laat je ook niet je huis afbreken en de boel bij elkaar janken omdat ze dat zo graag willen.

Punt is dus om uit te zoeken wat er precies speelt, is het puberen of is er wat anders aan de hand.
Laatst bijgewerkt door spatter op 31-03-16 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:14

Denk dat dat alleen te beoordelen is door de ouders zelf, want daarvoor moet je het kind goed kennen.
Pijn hebben en daardoor niet willen gaan slapen of aanstelleritis, je merkt het wel als het het laatste is.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:19

Resistance wie zegt dat dat kind geen enorme nachtmerries had, de smaak van het kind niet is veranderd?
Ik heb een gruwelijke hekel aan de mensen die een beetje aan de oude manier van denken vasthouden. 'Vroeger' waren de kids niet zo. Nee, vind je het gek. Als er geen aandacht aan wordt gegeven gata dat kind het vanzelf opkroppen... :S
Ik heb tot nu toe braaf meegelezen maar dit wil ik écht zeggen.

-

@TS er is al veel genoemd wat bij anderen helpt, ik zou alles waarbij je een goed gevoel hebt uitproberen en wat bij jouw kind werkt doen. Elk kind is anders! ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:20

Waarom denken zo veel mensen altijd dat luisteren naar en respect hebben voor de gevoelens van je kind gelijk staat aan geen grenzen hebben?
Hier zijn ook genoeg grenzen, sommige dingen zijn gewoon gevaarlijk of wil ik niet hebben, dat mag gewoon niet, PUNT. En ook dan zal ze weleens huilen of krijsen, maar ik leg wel uit waarom iets niet wil dat ze iets doet.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:21

zonnebloem18 schreef:
Waarom denken zo veel mensen altijd dat luisteren naar en respect hebben voor de gevoelens van je kind gelijk staat aan geen grenzen hebben?
Hier zijn ook genoeg grenzen, sommige dingen zijn gewoon gevaarlijk of wil ik niet hebben, dat mag gewoon niet, PUNT. En ook dan zal ze weleens huilen of krijsen, maar ik leg wel uit waarom iets niet wil dat ze iets doet.

_/-\o_
Een kind is ook een mens met gevoelens, al weten zij dat misschien lastiger te uiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:23

spatter schreef:
Marley hoe wil je dat doen als er 2 kinders of meer zijn?

Dit zijn gewoon geen gezonde praktijken, al dat blijven slapen bij een kleintje.
Het geeft aan dat ze of nog helemaal niet moe zijn of te moe , maar dat er in ieder geval veels teveel onrust zit in het kleintje om in slaap te vallen.
Het betekent dat het kind in de uren voorafgaand aan het naar bed gaan veels teveel indrukken heeft gehad, misschien zelfs een veels te drukke dag waardoor het niet kan loslaten en rustig slapen.

Verder pubert een kind juist om een reden en als jij als ouders geen regels stelt blijft een kind puberen .
Puberen is juist om de regels te testen, wat wordt er van me verwacht en waar moet ik me aan houden.
Dat geeft namelijk rust en duidelijkheid.
Jonge kinderen zijn net jonge honden en die laat je ook niet je huis afbreken en de boel bij elkaar janken omdat ze dat zo graag willen.

Punt is dus om uit te zoeken wat er precies speelt, is het puberen of is er wat anders aan de hand.

Dit inderdaad.

En zoals chanel zegt, het is aan de ouders om dat te beoordelen, maar zoals Spatter zegt: Er zijn regels nodig. Ik zie vaak dat ouders door blijven zoeken naar een reden die er dan uiteindelijk niet is (tuurlijk kan er iets zijn, maar ik heb het nu over ALS er niets is), en geen regels stellen omdat ze er heilig in geloven dat hun kind niet zomaar huilt om uit te testen. Op zo'n moment moet er gewoon even worden opgetreden. Dat heeft verder niets met minder liefde geven te maken maar gewoon met opvoeden, wat ook een vorm van liefde geven is.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:25

spatter puberen is niet het uitproberen. weet niet of je ooit een documentaire over het brein hebt gezien, maar een puberbrein werkt heel anders, en dat is waar het mis gaat. onbegrip. Ik ben 13 en zelfs ik weet dit soort dingen. Ben je volwasesn en weet je dit niet, ga dit soort uitspraken niet doen :r

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:26

Denk dat voor iedereen juist anders is wat mag of niet. Sommige vinden het niet erg om uren bezig te zijn om hun kind te doen slapen andere wel.

Voor sommige is dus slapen iets dat moet en waarover een discussie mogelijk is, en dat kan men goed uitleggen voor het slapen maar veranderd niets aan het feit dat er geslapen moet worden.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:27

Hier idd tijdje terug gehad dat ze ineens niet meer op haar kamer wou slapen. Daardoor maanden goed geslapen.
Ik wist dat er iets was maar wat. Was het omdat ml zijn oma op streven lag of wat anders. We hadden echt geen idee en waren op een gegeven moment echt wanhopig. Uiteindelijk bleek oplossing en peuterbed.
Ze heeft in die tijd veel bij ons geslapen of wij op haar kamer tot ze sliep.

Nu slaapt ze weer in haar eigen kamer vaak speelt ze eerst in haar bedje en valt dan in slaap. Hebben we ook nooit moeilijk over gedaan. Soms slaapt ze heel snel en soms duurt het wel 2 uur voor ze in slaap valt. Maar ze slaapt ook heerlijk uit tot half 10.

Maar als ze aangeeft behoefte te hebben om bij ons te slapen geen probleem.

We leggen haar ook alles uit ze snapt heel veel. En zeg ook tegen haar als ze bij ons heeft geslapen dat het niet erg is. Maar dat het ook fijn is als ze in haar eigen bed slaapt.
En in de tijd dat ze veel bij ons sliep en een keer wel in haar eigen kamer sliep zij ik dat ik heel trots op haar was dat ze daar geslapen had. Maar als ze bij ons wou slapen dat ook goed was. En dat heeft hier echt goed gewerkt. Ze slaapt bijna nooit bij ons. Alleen als ze een hele drukke dag heeft gehad met veel nieuwe prikkels.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:30

Je kan aan het huilen vaak wel horen of het menens is of niet. ik laat ook uk wel huilen, maar alleen als ik hoor dat het 'ik zit tegen mijn slaap aan en zeur' huiltje is. Dan kijk ik wel om de zoveel minuten even om het hoekje en blijf gewoon boven: was opvouwen in de kamer ernaast bv. Zo heb je een slaapritme er in en zo kun je het weer omgooien omdat kind het anders wil :+ Oftwel, hij slaapt nu weer bij ons in bed, want wij willen ook gewoon slapen :')

Moet zeggen dat ik de tip van ongezellig maken beneden (als in krant voor jezelf lezen) wel een hele slimme vindt :j

En verder, mijn schoonmoeder heeft wekenlang met een matras op de grond bij haar kind van 2 geslapen, omdat hij zo om mama vroeg en tja, je wil toch slapen. Dus dan maar zo. Was maar een fase gelukkig. T is even afzien.

En blijf vooral vasthouden aan: als hij een vriendin/vriend heeft later, dan wil hij echt niet meer bij mama liggen :D

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:31

zonnebloem18 schreef:

Helemaal mee eens zo doen wij het ook. En merk vooral dat het uitleggen werkt. En vaak stopt het huilen dan ook snel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:31

Omdat je een heel verhaal kan gaan afsteken tegen een kind van 1.5 maar dat ze vaak de eerste woorden horen en de rest zelden het eene oor ingaat.

Als je in staat bent om in 2 zinnen uit te leggen waarom een kind iets niet of juist wel moet doen is het goed, wordt het een lang verhaal of te ingewikkeld, dan laat maar.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:33

conejo schreef:
Hier idd tijdje terug gehad dat ze ineens niet meer op haar kamer wou slapen. Daardoor maanden goed geslapen.
Ik wist dat er iets was maar wat. Was het omdat ml zijn oma op streven lag of wat anders. We hadden echt geen idee en waren op een gegeven moment echt wanhopig. Uiteindelijk bleek oplossing en peuterbed.

Nu slaapt ze weer in haar eigen kamer vaak speelt ze eerst in haar bedje en valt dan in slaap. Hebben we ook nooit moeilijk over gedaan. Soms slaapt ze heel snel en soms duurt het wel 2 uur voor ze in slaap valt. Maar ze slaapt ook heerlijk uit tot half 10.

We leggen haar ook alles uit ze snapt heel veel. En zeg ook tegen haar als ze bij ons heeft geslapen dat het niet erg is. Maar dat het ook fijn is als ze in haar eigen bed slaapt.
En in de tijd dat ze veel bij ons sliep en een keer wel in haar eigen kamer sliep zij ik dat ik heel trots op haar was dat ze daar geslapen had. Maar als ze bij ons wou slapen dat ook goed was. En dat heeft hier echt goed gewerkt. Ze slaapt bijna nooit bij ons. Alleen als ze een hele drukke dag heeft gehad met veel nieuwe prikkels.

Fijn dat die aanpak voor jullie werkt +:)+

Voor iedereen zal dat anders zijn, wat voor de één werkt, werkt voor de ander niet.

Onze zoon heeft in zijn 9 maanden nog nooit bij ons geslapen en zal dit ook nooit mogen. Bij ons is het in eerste plaats voor zijn eigen veiligheid maar als dat niet had meegespeeld, zijn wij er ook principieel tegen. Maar dan zou er misschien een uitzondering mogelijk zijn als hij ziek is ofzo. Nu gaat dat ook niet wegen de veiligheid.
Ieder zijn ding toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:34

Ik zat even te denken, werken pictogrammen niet om voor te bereiden op bed? Mijn vriendin werkt voor de kleuters (dus iets ouder al) met pictogrammen, als 1 activiteit gedaan is, gaat die pictogram weg en weten ze precies welke activiteit daarna dus komt.

Mbt slapen in ouderlijk bed, wij hebben wel als vast uitgangspunt; eerst in eigen bed proberen, dat is het startpunt. En zoals afgelopen week bij ziekte, is zijn bedje bij ons op de kamer geschoven omdat hij zo spuugde en dat vond ik zonder toezicht onveilig.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 31-03-16 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

conejo

spatter schreef:
Omdat je een heel verhaal kan gaan afsteken tegen een kind van 1.5 maar dat ze vaak de eerste woorden horen en de rest zelden het eene oor ingaat.

Als je in staat bent om in 2 zinnen uit te leggen waarom een kind iets niet of juist wel moet doen is het goed, wordt het een lang verhaal of te ingewikkeld, dan laat maar.

Hier luisterd ze echt tot ik klaar ben met uitleggen en heb ook het idee dat het echt werkt. Ml deed het eerst niet en dan bleef ze jammeren. Nu hij ook uitlegt is het snel klaar en gaat ze wat anders doen. EnIk doe dit al vanaf de geboorte.

Gianti

Lusitana schreef:
Ik heb een tijdje engelse buren gehad met een kind van twee dat weigerde te gaan slapen als zijn moeder hem naar bed bracht, maar ik had een trucje dat altjd werkte, namelijk zijn voetjes wrijven/masseren.
Om een of andere reden (en dit werkt ook bij dieren) worden ze daar enorm slaperig van. Een volledige massage ook, maar daar moet je maar net zin in hebben... :+
Voetjes wrijven kan tijdens verhaaltje vertellen.
Dit kun je ook bij wijze van spreke op de bank doen en hem dan slapend naar bed brengen.
Ik begon trouwens met hardop tenen tellen. :D

Helaas werkt dit nog steeds bij mij :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:36

vuurneon schreef:
Ik zat even te denken, werken pictogrammen niet om voor te bereiden op bed? Mijn vriendin werkt voor de kleuters (dus iets ouder al) met pictogrammen, als 1 activiteit gedaan is, gaat die pictogram weg en weten ze precies welke activiteit daarna dus komt.

Mbt slapen in ouderlijk bed, wij hebben wel als vast uitgangspunt; eerst in eigen bed proberen, dat is het startpunt. En zoals afgelopen week bij ziekte, is zijn bedje bij ons op de kamer geschoven omdat hij zo spuugde en dat vond ik zonder toezicht onveilig.

Deze hebben vrienden van ons voor hun dochtertje, lijkt me ook wel een goede. :)
Afbeelding

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 14:39

spatter schreef:
Wat het beste helpt zijn broertjes en zusjes.

Als een kind als enige naar bed moet is dat natuurlijk niet leuk, die wil er gezellig bij blijven.
Als er 2 of meer kinderen zijn die allemaal naar bed gaan is het een normaal ritueel.

Mijn oudste was een slaapkop(nog en inmiddels 21 jaar) dus die ging gemakkelijk naar bed maar ik had ook een vast ritueel.
Tiktak kijken, eten en dan uitkleden en wassen en dan op bed verhaaltje voorlezen.
NR 2, mijn oudste dochter kwam toen de oudste 1.5 jaar was dus die ging zelfs vaker naar bed als hij, hij was ouder en hoefde natuurlijk niet zo vaak.
Wel gingen ze smiddags en savonds tegelijk naar bed.
Toen nr 3, mijn jongste dochter kwam, gingen ze met 3en tegelijk naar bed, nouja, niet smiddags natuurlijk maar wel savonds en ze zijn echt jaren lang alledrie om 7 uur naar bed gegaan.

De middelste had moeite met inslapen dus ik had een cassette speler gekocht en om de beurt mochten ze een casette uitzoeken met hun favoriete liedjes of verhaaltjes.
Dan hadden ze nog een half uur om ergens naar te luisteren en heel soms draaide ik hem nog eens om en dan sliepen ze altijd.

Het heeft tegenwoordig allemaal zulke mooie termen maar het komt altijd weer terug op regelmaat en rust.
Niet alleen bij het naar bed gaan, nee, de hele dag moet volgens ongeveer hetzelfde ritme lopen voor kleine kinderen en namate ze ouder worden kunnen ze steeds beter tegen veranderingen.

Verder let op wat je je kind te eten en te drinken geeft.
Van een glas cola of fris stuiteren ze nog uren na, na een zware maaltijd slapen ze ook moeilijker en onrustiger.
Zeker geen suikers vlak voor het naar bed gaan en eigenlijk ook geen ander eten of drinken, behalve water.
Van actieve darmen kunnen kleintjes slecht slapen en van een vieze luier kunnen ze wakker worden.

En wat als je maar 1kind wil ;) Heb het nu al'druk' met deze druktemaker

En daarbij. Mijn (schoon) ouders staan daar totaat niet om te springen
Laatst bijgewerkt door doezel2 op 31-03-16 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:39

chanel1985 schreef:
conejo schreef:

Fijn dat die aanpak voor jullie werkt +:)+

Voor iedereen zal dat anders zijn, wat voor de één werkt, werkt voor de ander niet.

Onze zoon heeft in zijn 9 maanden nog nooit bij ons geslapen en zal dit ook nooit mogen. Bij ons is het in eerste plaats voor zijn eigen veiligheid maar als dat niet had meegespeeld, zijn wij er ook principieel tegen. Maar dan zou er misschien een uitzondering mogelijk zijn als hij ziek is ofzo. Nu gaat dat ook niet wegen de veiligheid.
Ieder zijn ding toch?

Daar gaat het vaak mis ieder zijn ding. Er word hier door mensen gezegd dat degene die niet laten huilen en oorzaak zoeken te soft zijn en onopgevoede kinderen hebben.

Ik kreeg pas in de da en compliment omdat mijn dochter van bijna 2 niet alles uit de schappen trok en goed luisterde en dit heb ik voor me kaar gekregen door rustige uit te leggen dat het niet mag en waarom niet en begrip voor haar te hebben. En niet door aan te pakken en heel steng te zijn.