Zijn mensen ook dieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn we dieren?

ja
500 (92%)
nee
40 (7%)
hè? wist ik niet?
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 541

Bokkertje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:09

AlwaysH schreef:
Haha, geen probleem, vind de gelovige meningen juist interessant, al ben ik niet gelovig opgevoed en kan ik me er absoluut niet in plaatsen!

Ik ook ! (Niet gelovig, maar vind het wel interessant) Ik vind het zelf altijd moeilijk om erover te discussiëren, zonder bang te zijn respectloos te zijn. Wat net zoals gelovigen de evolutietheorie nonsens kunnen vinden, vind ik sommige dingen in een geloof ook nonsens, maar ik vind eigelijk niet dat ik dat zomaar kan zeggen. Maar ik ben van mezelf al altijd bang om onbeleefd, respectloos, of anderen tot last te zijn, dus daar heeft het ook mee te maken denk ik.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:09

Ik denk dat afbeeldingen zoals onderstaande veel verwarring scheppen bij mensen die zich niet goed hebben ingelezen in evolutie.

Afbeelding

Deze afbeelding is dus compleet fout. De mens is niet zo simpelweg ontstaan uit een aap. Er is enkel een gemeenschappelijke voorouder. En voor dat die er was kun je nog zover terug tot de eencelligen.

Ik vind dit ook een erg boeiende aflevering van Adieu God: http://www.npo.nl/adieu-god/08-03-2015/VPWON_1240350
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 22-03-16 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:11

silverdapple schreef:
Vind het wel een interessante discussie!
Wat maakt nou dat een organisme een ziel heeft, ja of nee?

Fenrir schreef:
Ik denk dat er zeker verwantschap is tussen de twee; wij mensen vallen ook onder de 'zoogdieren'.
Maar ik vind dat er wel een verschil is tussen de mens en de rest van het dierenrijk, wij bezitten namelijk oa een bepaalde vorm van bewustzijn wat er in de dierenwereld niet in die mate te vinden is (voor zover we weten - maar ik ga er even vanuit dat dat niet zo is). Dat wil zeggen, nog niet. Mensen hebben ook hun 'dierlijke' kant maar tegelijkertijd is er nog iets extra's. Daarmee bedoel ik overigens niet dat het een beter zou zijn dan de ander, het is gewoon anders. Tussen een insect, een vogel en een geit zitten immers ook verschillen.

Even een persoonlijke vraag: misschien vind je het dan interessant om te weten dat die vorm van bewustzijn wel bij walvissoorten zoals orka's en dolfijnen aanwezig lijkt te zijn. Stel dat dit ook daadwerkelijk zo is, zijn wij mensen volgens jou dan op dezelfde lijn als dieren, of zijn die walvissoorten dan op dezelfde lijn als mensen? :)

Voor zover ik weet lijkt die mate van bewustzijn er bij geen enkel dier te zijn. Neem bijv. het feit dat de mens kan nadenken over de dood, de toekomst, kan nadenken over zijn handelen etc. Dat zien we (nog) niet terug bij de dieren. Wel zijn er enkele diersoorten die bijzonder ontwikkelde cognitieve vermogens hebben, zoals inderdaad orka's en dolfijnen, en natuurlijk de mensapen. Minder bekend zijn de vogels; neem bijv. de kraaiachtigen, die extreem intelligent zijn. De Nieuw-Caledonische kraai is hier een goed voorbeeld van. Als het gaat om werktuigengebruik en problemen oplossen zijn zij hier beter in dan chimpansees.
Wel lijkt er bij enkele diersoorten zeker een vorm van zelfbewustzijn aanwezig te zijn, neem bijv. de spiegeltest. Sommige diersoorten snappen dat zij het zelf zijn in een spiegel, de meeste snappen dat niet. Dolfijnen, eksters maar ook olifanten zijn door deze test gekomen. Overigens snappen jonge kinderen dit ook pas als ze rond de 18 maanden oud zijn.
Maar als het gaat om het (zelf)bewustzijn lijkt het erop dat tot nu toe geen enkele diersoort op dezelfde voet staat met de mens. Er zijn enkele soorten die cognitieve vermogens lijken te hebben die vergelijkbaar zijn met die van (jonge) kinderen, maar er is nog niks gevonden dat verder gaat dan dat. Ik ben met name benieuwd of bepaalde diersoorten daar uiteindelijk wel naar toe op weg zijn en dat zouden kunnen ontwikkelen (dan hebben we het uiteraard over vele, vele jaren evolutie).

Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg dieren die heel andere dingen veel beter kunnen dan de mens. Beter ontwikkeld gehoor, reuk, ga zo maar door.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 22-03-16 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:12

Ik geloof sowieso dat mensen naar de hemel gaan (tenminste, dat is nog weer een ander onderwerp, hemel/hel), dieren weet ik niet. Daar heb ik zelf nog niet echt een goed beeld over :o

vuurneon, hoe bedoel je hoe moet ik dit voor mij zien? :) Bij ons komt er vaak genoeg geloof aan bod, maar wij zijn dan wel echt een evangelische school waar alle leraren gelovig zijn en een groot deel van de leerlingen ook. Wij hebben bij aarderijkskunde meerdere uren besteedt aan het verhaal schepping/evolutie :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:15

dunja_11 schreef:
vuurneon, hoe bedoel je hoe moet ik dit voor mij zien? :) Bij ons komt er vaak genoeg geloof aan bod, maar wij zijn dan wel echt een evangelische school waar alle leraren gelovig zijn en een groot deel van de leerlingen ook. Wij hebben bij aarderijkskunde meerdere uren besteedt aan het verhaal schepping/evolutie :')

Hoe wordt God toegepast bij scheikunde? Of natuurkunde?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-03-16 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:18

Zoogdieren vallen we onder om precies te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:23

Ik kan nu niet zo iets voor je oplepelen, sorry. Ik weet dat het nu echt super slecht onderbouwd is, maar ik ben zelf niet heel goed in discussiëren, ik kijk meestal toe :o Vind het dan ook lastig om nu met argumenten en voorbeelden te komen, ik klap dan dicht. :x

Maar nog 2 vragen, daarna kijk ik gewoon mee;
- denken jullie echt dat (bijv.) het hele heelal zo is ontstaan? Ik heb er gewoon respect voor dat je dat gelooft. Alle dieren, al dat DNA, alles.. Dat kán toch niet zomaar?
- hoe verklaren jullie het dan dat er mensen opeens genezen? :)

vuurneon

Re: Zijn mensen ook dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:26

Ik geloof in de kracht van toeval, de kracht van overtuiging én het placebo effect. Om die reden gaan mensen ook nog steeds naar Lourdes en was Jomanda groot. Niet omdat ze magische krachten hebben, absoluut niet. Maar omdat wij willen geloven en mensen daar handig gebruik van maken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:26

dunja_11 schreef:
Ik kan nu niet zo iets voor je oplepelen, sorry. Ik weet dat het nu echt super slecht onderbouwd is, maar ik ben zelf niet heel goed in discussiëren, ik kijk meestal toe :o Vind het dan ook lastig om nu met argumenten en voorbeelden te komen, ik klap dan dicht. :x

- denken jullie echt dat (bijv.) het hele heelal zo is ontstaan? Ik heb er gewoon respect voor dat je dat gelooft. Alle dieren, al dat DNA, alles.. Dat kán toch niet zomaar?

Voor mij is het verloop van eencelligen naar mens heel logisch te verklaren als je al kijkt naar alles wat op dit moment nog bestaat.

Opeens genezen is denk ik eigenlijk nooit "opeens", maar wonderen zullen rustig bestaan. Ik geloof alleen niet dat een god de touwtjes in handen heeft ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:29

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:30

Ja ik geloof dat het heelal 'zomaar' is ontstaan. Maar met dat woord suggereer je eigenlijk dat ik denk dat het heelal er poef zomaar was, en dat geloof ik niet. Ik denk dat daar allemaal ingewikkelde chemische processen bij kwamen kijken. Nu is het heelal een van de dingen die nog vrij onbekend is qua wetenschap en waarin ik me ook niet echt heb verdiept dus het precieze weet ik er ook niet van.

En mensen die zomaar genezen, mensem maken fouten dus of de diagnose in eerste instantie al juist was is nog maar de vraag. Ik denk dat dat een belangrijke rol speelt. Daarnaast hebben we ook nog wel een gedeeltelijk 'herstellend vermogen' natuurlijk, vele ziektes waar we prima van kunnen genezen. En ook weer hier, nog lang niet alles is uitgeplozen. Er wordt dagelijks nog zoveel nieuwe informatie vergaard.
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 22-03-16 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:30

dunja_11 schreef:

Die eerste weet ik niet, maar dat opeens genezen klinkt een beetje raar, is dat niet gewoon het werk van je lichaam om tegen ziektes te vechten?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:32

karuna schreef:
Enige waarin we verschillen van het gemiddelde dier is dat de mens ook dood voor het plezier. Dus niet alleen ter bescherming van territorium, kudde of voor voedsel. Voor zover ik weet is er geen enkel dier dat dat doet.

Chimpansees. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:32

Sorry, misschien een verkeerd woord gekozen idd. ;)

Mensen met een gebroken arm/been? Een röntgenfoto waar dat overduidelijk op te zien is liegt niet, denk ik? Mensen met kanker?
Maar je lichaam is niet in staat iets binnen een paar seconden te genezen, dat duurt altijd wel even. Bij mij wel, in ieder geval :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:34

Laatst bijgewerkt door Yunomi op 22-03-16 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:35

dunja_11 schreef:

Meid,
Je hoeft je niet te verdedigen met feiten of argumenten.
Het is jouw Geloof en daarom is het ook Geloof.

Ik geloof zelf ook in de schepping.

Maar ik heb verder ook niet echt de behoefte om binnen dit topic alles te 'verdedigen'.

Ga weer opwekking luisteren ( mag wel even na een tornado van ellende via het nieuws en de continue pijn die ik heb sinds mijn verstandskiezen getrokken zijn ;(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:35

dunja_11 schreef:
Sorry, misschien een verkeerd woord gekozen idd. ;)

Mensen met een gebroken arm/been? Een röntgenfoto waar dat overduidelijk op te zien is liegt niet, denk ik? Mensen met kanker?
Maar je lichaam is niet in staat iets binnen een paar seconden te genezen, dat duurt altijd wel even. Bij mij wel, in ieder geval :)

Dat bestaat ook niet, een breuk binnen een paar seconden genezen. Wonder of niet.

Kanker kan door bijvoorbeeld bepaalde soa's een tijdje beter worden, of verkeerde diagnoses uiteraard.
Het lichaam op zich is al erg wonderlijk, we hebben echt nog niet alles gevonden wat het kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:37

Dat kan inderdaad prima, helemaal mee eens, maar binnen een paar seconden?

Voor de mensen die het interessant vinden om wat meer te weten over de onderbouwing van gelovigen raad ik Kent Hovind aan. Legt het erg goed uit, vind ik zelf.
En nu ga ik dit topic ontstippen en vanaf de zijlijn meelezen :D

ravellie, daarom stop ik er nu ook maar mee, anders ga ik dat wel doen en dat wil ik juist niet, ik wil mensen gewoon vrij laten in wat ze willen geloven :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:38

dunja_11 schreef:

Voor de mensen die het interessant vinden om wat meer te weten over de onderbouwing van gelovigen raad ik Kent Hovind aan. Legt het erg goed uit, vind ik zelf.

ravellie, daarom stop ik er nu ook maar mee, anders ga ik dat wel doen en dat wil ik juist niet, ik wil mensen gewoon vrij laten in wat ze willen geloven :j

Maar wanneer is het dan binnen een paar seconden geweest?
2 MRI's achter elkaar gedaan oid? Ben oprecht benieuwd wat je nu bedoeld eigenlijk ;)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:38

dunja_11 schreef:

Heb je een bron van die botbreuk die binnen een paar seconden herstelt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:40

dunja_11 schreef:
http://www.scheppingofevolutie.nl/index ... nschap.htm
Aangezien ikzelf dus niet zo goed ben in onderbouwen, gebruik ik maar even een site.. :o

Even een mooi stukje:
Eigenlijk is de creationist (diegene die in schepping gelooft) misschien wel in het voordeel. Hij beschikt immers over een geschreven getuigenverslag van de gebeurtenissen aan het begin van ons bestaan.

Tja... In het begin schiep god hemel en aarde etc etc, maar t is pas zoveel later door de mens opgeschreven in een poging iets onbegrijpelijks te verklaren. Enige dat Genesis laat zien is hoe een mens werkt, de nieuwsgierigheid daarin en de drang om dingen te verklaren die onverklaarbaar zijn. In die zin strookt het ook met de wetenschap: ook het doel om verbanden te leggen en zaken te willen verklaren. En daarom zijn ze nog steeds druk bezig met de deeltjes versneller, want er is nog zoveel te verklaren :)

Ik laat een ieder vrij om te geloven, of ze een boomgod willen aanbidden of de Bijbel willen volgen. Sterker nog, ik zal mijn kind ook naar christelijk onderwijs sturen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-03-16 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:41

Niet op internet. Heb het zelf zien gebeuren, maar dat is dus niet echt geloofwaardig als je mensen dat vertelt. Mensen geloven dat niet als je dat zegt, dus ja :) Geeft verder niet, maar dat is dus mijn bron, persoonlijke ervaring..

Azmay, ik vind je interesse fijn, maar ik stop er nu denk ik maar mee, anders ga ik me verdedigen.. (waar ik volgens mij al mee bezig ben |o )

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:43

dunja_11 schreef:
Niet op internet. Heb het zelf zien gebeuren, maar dat is dus niet echt geloofwaardig als je mensen dat vertelt. Mensen geloven dat niet als je dat zegt, dus ja :) Geeft verder niet, maar dat is dus mijn bron, persoonlijke ervaring..

Azmay, ik vind je interesse fijn, maar ik stop er nu denk ik maar mee, anders ga ik me verdedigen.. (waar ik volgens mij al mee bezig ben |o )

Persoonlijke ervaring kan heel goed en ik ben ook oprecht geïnteresseerd maar ik kan mijn mening niet vormen als jij niet het verhaal in het geheel vertelt. Op deze manier kan ik er niet veel zinnigs over zeggen.

Anoniem

Re: Zijn mensen ook dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:44

Het verhaal van wat er gebeurde, bedoel je? Ik wil je wel even een pb sturen ;)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:44

vuurneon schreef:
dunja_11 schreef:
http://www.scheppingofevolutie.nl/index ... nschap.htm
Aangezien ikzelf dus niet zo goed ben in onderbouwen, gebruik ik maar even een site.. :o

Even een mooi stukje:
Eigenlijk is de creationist (diegene die in schepping gelooft) misschien wel in het voordeel. Hij beschikt immers over een geschreven getuigenverslag van de gebeurtenissen aan het begin van ons bestaan.

Tja... In het begin schiep god hemel en aarde etc etc, maar t is pas zoveel later door de mens opgeschreven in een poging iets onbegrijpelijks te verklaren. Enige dat Genesis laat zien is hoe een mens werkt, de nieuwsgierigheid daarin en de drang om dingen te verklaren die onverklaarbaar zijn. In die zin strookt het ook met de wetenschap: ook het doel om verbanden te leggen en zaken te willen verklaren. En daarom zijn ze nog steeds druk bezig met de deeltjes versneller, want er is nog zoveel te verklaren :)

Ik laat een ieder vrij om te geloven, of ze een boomgod willen aanbidden of de Bijbel willen volgen. Sterker nog, ik zal mijn kind ook naar christelijk onderwijs sturen.

Interessante en mooie denkwijze. Zet ook aan het denken. :j