Ik kan niet (lekker) koken ..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:52

MightyMike schreef:
Een cursus is leuk om te doen, er zijn vast wel basis cursussen bij je in de buurt. Mijn schoonvader is een tijd terug ook op zo'n cursus geweest, die had nog nooit iets gekookt en heeft er best wat van opgestoken.

Mag ik vragen waar/bij wie hij die cursus gedaan heeft? Ik zou heel graag zoiets doen, domweg uitproberen werkt voor mij gewoon niet (enig idee hoeveel combinaties en variaties er mogelijk zijn en hoeveel daarvan er werkelijk niet te eten zijn :') ), maar ik kan hier nergens zoiets vinden.

MightyMike

Re: Ik kan niet (lekker) koken ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:05

Dat is al even terug Lalidan en helaas is het concept van eigenaar verwisseld, maar dat was bij een restaurant die deze cursussen gaven op een avond in de week. Doelgroep alleenstaande mannen of mensen die echt de basis onder de knie willen krijgen. Misschien op fb in jouw omgeving eens een oproepje plaatsen of iemand beginners cursussen geeft?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:09

Weet je wie ook kookcursussen kan geven? Je moeder of oma ;) Of wie van de familie het lekkerst kookt. Is ook nog goedkoop.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:16

Ja, ik heb precies hetzelfde als jij! Een aantal huisgenoten kunnen echt ontzettend lekker koken, dus dat wil ik dan ook. Als ik dan ga koken, maak ik meestal het aller makkelijkste zodat het nog enigszins okee is. Voor de rest probeer ik altijd zo veel mogelijk met een van hen mee te koken zodat ik het leer. Heb je er zelf wel 'lol' in? Als ik aan het koken ben, blijf ik er wel bij. Dit is wel gewoon belangrijk want je moet alles gewoon in de gaten houden. Is het een optie als je man ook wat meer kookt? Of doet hij dit al?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:28

Elicious schreef:
Dankjewel voor jullie tips..
Ik kook met een wekkertje, maar moet bekennen dat ik tussendoor de was ophang, kamer stofzuig etc. Proeven tussendoor doe ik eigenlijk nooit.... Ik kan toch geen rauw vlees proeven?

Hoe dan? :') Ik heb geeneens tijd om even naar de televisie te lopen tijdens het koken... := Behalve als het kip uit de oven is natuurlijk.. Alsnog.. Ik ga echt niet iets tussendoor doen.. Als je groente kookt moet je het ook af en toe eens doorroeren, dit doe ik dus ook om de twee a drie minuten ongeveer, ondertussen het vlees op laag vuur bakken, moet ook regelmatig omgedraaid worden etc, etc... Conclusie: Geen tijd om weg te lopen..

Ohja, nog een tip.. Kruiden! Ik heb nu van die standaard potjes voor vleeskruiden en kipkruiden, echt heerlijk! En als je toch weg wilt lopen, die papyrusvellen van Maggi mals en kruidig zijn ideaal, iedereen smult er van bij ons! Je stopt de kipfilet in die vellen, drukt ze plat tot ong 1 cm geloof ik (staat op de verpakking, zorg ervoor dat alles wel tussen de vellen blijft) en dan 9 minuten per kant laten liggen op LAAG (echt laaglaaglaag lager dan lager kan niet dan lager enzo) en klaar!

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:31

Nog iemand die vooral problemen heeft met de kruiding? En dat kan je helaas niet leren van een recept. Bij mij zou er echt bij moeten staan : "doe er een halve gram van dit kruid bij en een kwart gram van dat kruid" :+ . Ik ben intussen zo ver dat ik wel aardappelen, vlees en groenten kan garen, maar het op smaak brengen is een ramp. Ik proef wel of het lekker is of niet, maar kan totaal niet inschatten wat er nog meer op moet. Mijn vriend kan wel vrij goed koken, en als hij dan iets gemaakt heeft dat heerlijk smaakt, dan vraagt hij of ik proef wat hij er voor extra kruiding op gedaan heeft. Ik proef dat dus echt niet, heel vervelend.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:35

Cowgirl.

als je moeite hebt met je eten gekruid krijgen.. Dan is de beste tip: kruiden tot je denkt dat goed is, en dan een klein beetje extra (10-20% meer als dat je zelf denkt).

als je kruid voor het koken, verlies je minimaal 50% van de kracht van de smaak.. daar moet je ook een beetje rekening mee houden.. daarom kook je aardappels ook niet in water met een snufje zout, maar in water dat neigt naar zeewater.

gewoon blijven proeven. je weet van jezelf wel hoe jouw smaak zich verhoud tot anderen.. als je dan voor anderen kookt, houd je daar rekening mee.. kook je te flauw en vind jij het lekker.. dan kan er nog wel een korreltje zout bij.. kook je te gekruid en vind jij het lekker, dan heb je er wat teveel bij gedaan..

spelen en uitproberen en vooral om feedback vragen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:36

Wij hebben al jaren een Hello Freshpakket. Niet omdat ik niet kan of wil koken, maar omdat ik niet elke dag wil bedenken wat we nu weer moeten eten. Na al die jaren ervaring durf ik wel te zeggen dat de recepten van HF echt kloppen qua voorbereidings- en kooktijd. En bovendien zijn het allemaal snel klaar te maken gerechten, zonder pakjes en zakjes. Mijn vriendje, die echt 0 kookervaring had, heeft hiermee aardig leren inschatten hoe koken werkt. De oudere recepten zijn vrij in te zien via de website, hier bijvoorbeeld die van 2015: https://www.hellofresh.nl/recipe/all/2015/

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:37

oefenen, oefenen, oefenen

Ik heb ook wel eens iets linea recta in de prullenbak gegooid en een patatje gehaald omdat mijn experiment mislukte. Hoe vaker je wat doet en probeert hoe makkelijker je leer wat bepaalde handelingen met je eten doen. Welke kruiden, hoe hoog het vuur moet, hoe lang iets moet koken of bakken. Vlees af en toe eens opensnijden kan heel leerzaam zijn, dat hoef je niet te proeven. Wat kruiden betreft, liever te weinig dan te veel, je kunt er namelijk wel wat bij doen, maar niets meer uithalen.
Ik blijf ook altijd bij mijn eten. Alleen als ik nog wacht op pasta of rijst dat kookt of wanneer er nog even wat moet sudderen en ovengerechten doe ik nog wel eens een klein klusje tussendoor (kippen of paard voeren, even mail checken)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:38

Aardappelen koken in water dat neigt zeezout? Ik kook ze gewoon zonder zout.. Zit al genoeg zouten in andere voedingsproducten en zo goed is het ook niet voor je, te veel zout bedoel ik dan.. Maar dat is natuurlijk ook ieder zijn ding, mijn schoonmoeder doet bijvoorbeeld wel met zout koken en mijn eigen moeder heeft aan mij meegegeven dat dat niet persé hoeft.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:38

abosluut Qimm..

en als je stoof mislukt, gooi er extra water bij en blijf erbij dat je maaltijdsoep gemaakt hebt..
heb al aardig wat maaltijdsoepjes geserveerd.. met sommigen nog weggekomen ook.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:40

Joanieke schreef:
Aardappelen koken in water dat neigt zeezout? Ik kook ze gewoon zonder zout.. Zit al genoeg zouten in andere voedingsproducten en zo goed is het ook niet voor je, te veel zout bedoel ik dan.. Maar dat is natuurlijk ook ieder zijn ding, mijn schoonmoeder doet bijvoorbeeld wel met zout koken en mijn eigen moeder heeft aan mij meegegeven dat dat niet persé hoeft.

dat is een andere discussie zout of zoutloos.. sommigen willen koken in gezout water voor de aardappels.. sommigen willen zoutloos koken.. dat is puur smaak, of uit medische overweging, of uit preventief medische overweging.

je kunt prima zoutloze aardappels eten, ik vind ze alleen niet lekker..
stelregel met aardappels gekookt in gezout water, is water richting zeewater gezout..

zo wat beter beschreven?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:41

Als je er niet bij blijft ben je niet aan het proberen. Tenzij je echt veel gevoel hebt voor koken kan je bij simpele middag wel eens wat anders doen tussendoor maar dan heb ik het meer over snel de tafel afvegen en niet over de was ophangen een kamer verder. Koken = er bij blijven. Anders gaat het mis. :)
Aardappelen is afhankelijk van de grootte 15 tot 25 min koken. Als je groenten uit pot haalt, zijn die over het algemeen het snelst klaar. Dus Eerst aardappelen opzetten. Na een vijftal minuten maak je de pan voor het vlees klaar en leg je je vlees er in (en je vuur niet te hard zetten zodat het niet zwart is voordat de binnenkant gaar is) en dan een ketel met je groenten die je, als ze uit een potje komen, meestal gewoon moet opwarmen. :)

Hier mik ik bij het aardappelwater vaak wat paprika poeder of curry poeder :9 Dat is eens een ander smaakje dan. :)
Meestal is het gewoon met zout, aardappelen zonder zout krijg ik niet door mijn keel. :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-03-16 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:42

elenaMM77 schreef:
Joanieke schreef:

dat is een andere discussie zout of zoutloos.. sommigen willen koken in gezout water voor de aardappels.. sommigen willen zoutloos koken.. dat is puur smaak, of uit medische overweging, of uit preventief medische overweging.

stelregel met aardappels gekookt in gezout water, is water richting zeewater gezout..

zo wat beter beschreven?

Ja ik snapte al wat je bedoelde haha :)
Maar gezout water, wat richting zeewater gezout is, moet enorm zout zijn lijkt mij?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:43

Lalidan schreef:
Hoezo weet ik dan precies wat er moet gebeuren? Ik proef, dan weet ik of ik het lekker vind of niet. Zo ja, dan heb ik uitermate geluk, zo nee, geen idee hoe ik het dan wel lekker kan maken. En er op de gok iets doorgooien, als je écht geen idee hebt waar je mee bezig bent, kan je je eten wel héél vaak weggooien. Dus wat kan ik dan met proeven?
Dan kun je misschien tijdens het koken 5 lepels verdelen in bakjes en dat op smaak brengen met kruiden. Goed het verschil proeven en naar smaak aanvullen.

De meest gangbare kruiden zijn:

- Peper.
- Zout.
- Paprikapoeder.
- Knoflook.
- Kerriepoeder.
- Oregano.
- Thijm.
- Peterselie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:45

In het begin kom je met peper, zout en kip-kruiden (voor kip natuurlijk) al een heel eind. Als TS werkelijk koken zo moeilijk vind zijn die drie al moeilijk zat. :) Zwarte peper geeft smaak, witte peper maakt 'pikant'. Mijn voorkeur gaat uit naar zwarte. :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:46

Ayasha schreef:
In het begin kom je met peper, zout en kip-kruiden (voor kip natuurlijk) al een heel eind. Als TS werkelijk koken zo moeilijk vind zijn die drie al moeilijk zat. :) Zwarte peper geeft smaak, witte peper maakt 'pikant'. Mijn voorkeur gaat uit naar zwarte. :)

Ik maak het nog makkelijker met gewoon vlees en kip kruiden _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:48

Dat kan idd ook. :j Maar dan kom je uiteindelijk op dezelfde hoeveelheid potjes :P

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:52

Mijn tip is vooral alleen op koken richten. Zodra ik ook maar denk dat ik meerdere dingen tegelijk kan (en ja dat kunnen vrouwen zeggen ze :') ) gaat het mis. Dan heb ik ook te gare groentes of juist niet.
Om je kookkunsten net iets extra te geven is het gebruik van kruiden. Dit heb ik op de try and error manier geleerd :') . Voor jou zou ik gewoon de basis even opzoeken zodat je niet mensen vergiftigd. Als je een kookcursus niet ziet zitten kun je ook eens naar een kookshow kijken (24 kitchen bijvoorbeeld). Gaat af en toe misschien snel maar als je het recept opzoek met het beeld erbij gaat het misschien makkelijker. Dit werkt wel voor iedereen verschillend.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:55

Ailill schreef:
Dan kun je misschien tijdens het koken 5 lepels verdelen in bakjes en dat op smaak brengen met kruiden. Goed het verschil proeven en naar smaak aanvullen.

De meest gangbare kruiden zijn:

- Peper.
- Zout.
- Paprikapoeder.
- Knoflook.
- Kerriepoeder.
- Oregano.
- Thijm.
- Peterselie.

Dat is een mooie, dank je wel! *\o/* Alleen denk ik dat ik er dan eerst een aparte 'probeersessie' van maak en het niet tijdens het koken zelf zal doen. Ik vind het zo zonde hoe vaak ik eten weg heb kunnen gooien..... Dat is niet meer 'af en toe een keer'.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:57

Joanieke schreef:
Ja ik snapte al wat je bedoelde haha :)
Maar gezout water, wat richting zeewater gezout is, moet enorm zout zijn lijkt mij?

valt heel erg mee eigenlijk, heel veel van het zout komt niet in de aardappel terecht uiteindelijk (lol en niet zoveel als in de dode zee natuurlijk). Voorheen kookte ik wel in wat lichter gezout water, tot ik het een keer uitprobeerde en zouter water kwam de smaak van de aardappel zelf meer ten goede..

dus uiteindelijk eet ik ze nu of compleet ongezout, of goed gezout, niet meer ertussen in wat dat is het net niet beide kanten op.
---

ts; een lekkere tip voor gebakken aardappels..

zelf de aardappels koken (dus geen voorgekookte schijfjes uit de winkel), geeft een mooiere en lossere structuur dan de voorverpakte.

als je wel schijfjes gebruikt.. zout, beetje peper en de tip die ik ooit kreeg: paprikapoeder. dit geeft een mooie smaak aan de aardappel die afwijkt van 'standaard' en geeft de aardappel ook nog eens een mooiere goudgeel/bruine kleur bij het bakken.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-03-16 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:59

elenaMM77 schreef:

zo wat beter beschreven?

Zeewater bevat 35 gram per liter aan zout.
Een theelepel is 5 gram... dus jij gebruikt 7 theelepels zout per liter?

Ik kook redelijk gekruid en zout, maar dat is wel heel erg zout.
Het is ook lekkerder (vind ik) om aardappels met weinig water te koken (eigenlijk te stomen).
Dus een klein laagje water in de pan meer daarop de aardappels.
Tegen de tijd dat het water (bijna) is verdampt zijn de aardappels gaar.
Zo behoud je de meeste smaak en vitamines (anders verdwijnen deze met het water in de gootsteen).

Mijn kinderen vinden de aardappels bij andere zo smaakloos :D

Ik kook zoveel mogelijk vers (of uit de diepvries), potjes/blikken groenten worden hier niet gewaardeerd en vinden wij te smaakloos en te slap.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:00

ik meet geen maten Brainless..
maar dat zou goed kunnen..
En het is richting zeewater, geen compleet zeewater..

op zich maakt het ook niet heel veel uit voor het gehalte in het eindproduct,
het zout trekt namelijk alleen in het buitenste deel van de aardappel,
rest giet je af met het water.

ik denk dat de stelregel zo is, zodat er maximale smaakafgifte is aan de aardappel (t randje wordt 'zoutig')..
--
edit: als je je aardappel in kleine partjes snijd voor je ze kookt, zou ik zeer zeker minder zout gebruiken, anders wordt het zoutgehalte in je portie aardappels wel heel hoog.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 22-03-16 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:05

Ik kook met bijna geen zout, wij zijn er aan gewend en vinden het lekker zo, als mijn moeder komt eten staat de zoutpot op tafel :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:07

iewwww Qim, nazouten van aardappels vind ik echt heel vies.. dan eet ik wel wat de pot schaft..
met groenten ligt het eraan hoe het mij smaakt..
vlees ben ik bereid na te kruiden, lekker zelfs een klein beetje zout, beste nog een paar korreltjes grof zeezout (grijnss laat het duidelijk zijn dat mijn bloeddruk niets te vrezen heeft)