Stiltecoupe trein, aanspreken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:44

ik had gisteren een kaartje via de spoordeelwinkel gekocht, en kon voor 7,50 extra een upgrade doen naar 1e klas (voor een retourtje). Dacht…laat ik eens decadent doen deze keer :D Moet zeggen….wat een genot was dat, er zat bijna niemand, coupe dicht…heerlijk stil :D

Kinke

Re: Stiltecoupe trein, aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:45

Toch klopt het, je betaalt voor het vervoer, niet voor een zitplaats. Dit is wat de NS zelf zegt overigens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:50

Je betaalt inderdaad voor vervoer, maar er bestaat ook nog zoiets als fatsoenlijk vervoeren. Tuurlijk zegt de NS dat zelf.. Die willen zoveel mogelijk winst. Die gaan zich zeker niet inzetten voor iedereen een stoel. (en ergens hoeft dat ook niet, met staan is niks mis, maar 3 uur hutjemutje staan of zelfs 3 treinen moeten wachten omdat het niet pas dat gaat de verkeerde kant op) Dit gaat een beetje richting 'het maakt niet uit hoe ze je vervoeren, wees blij dat je je blauw betaalt en hoe je vervoert wordt maakt niet uit'. Nou wat zeuren we dan nog over het 'hebben' van een stiltecoupé en eisen hoe men zich daar gedraagt.. Alles eender en gaan met die gele banaan.. Nog even en je mag zelf de trein aanduwen.. :')

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:52

Ik vind het overigens wel apart dat niet iedereen het door lijkt te hebben dat ze een stiltecoupé inlopen. Als je de trap op loopt staat het op de muur (symbool sticker), in de coupé zelf OVERAL op de ramen, ja...veel worden er af gekrabt maar lang niet overal en de meesten zijn niet blind, dus HOE? Plus dat het meestal wel HEEL stil is als je in zo'n coupé binnenloopt dus dat je dan sneller denkt: hmmm...is wel heel stil hier, stiltecoupé?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:56

Mensen zien wat ze willen zien.. Als je er bewust op let zie je het, ben je er niet bewust op aan het letten of ken je het concept niet dan let je er niet op. En juist dingen die OVERAL staan zie je op een gegeven moment niet meer. Teveel info. Daarnaast zijn er nog andere factoren van belang, zijn we moe, zijn we geconcentreerd op zoek naar een zitplek, zijn we in gedachte voor iets of vul maar in Dus ja dat kan echt.. Tuurlijk heb je aso's, maar ik zou hier maar niet te snel vanuit gaan.

Even netjes aangeven bij teveel gepraat is ook een kleine moeite.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 24-02-16 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:58

Ik moet zeggen dat ik de stilte coupé's bij NS duidelijker vind aangegeven dan bij Arriva.
Zelf ga ik ook wel eens in de stilte coupé zitten voor de rust, maar ik vind dat ik dat in de spits niet kan verwachten. Dan willen mensen gewoon zitten. Nou vind ik wel dat als je dan per se wilt praten in de stilte coupé (in de spits bedoel ik dan) dat je dat dan op een normale manier hoort te doen, dus niet zo hard dat iedereen kan 'meegenieten'.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:12

De stiltecoupé's van Arriva slaan echt nergens op. Op mijn lijn in ieder geval dan. De stilte coupé is niet eens afgesloten van de rest van de coupé en naar de fiets-gedeelte van de trein geplaatst, waar 's ochtends middelbare schoolleerlingen met hun fiets staan (probeer die maar eens stil te houden, mag niet eens want waar zij staan mag je praten).

Nu scheelt het dat 'mijn gedeelte' van de Arriva-lijn zo rustig is, dat je het bijna een stiltetrein kunt noemen ;P.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:25

De eerste keer dat ik in een stiltecoupé zat had ik het echt niet door!! Het stond daar op de ramen, maar als je met een groepje vrienden bent en het is donker dan let je daar niet op. Wij waren dus gewoon een gesprek aan het voeren. Er zaten ook nauwelijks mensen in de trein, dus aan blikken of gedrag was het niet echt af te lezen. Pas bij het eindpunt van de trein stond er een man op die boos tegen ons begon dat het een stilte coupé was. Als hij dat nou meteen had gezegd dan waren we uiteraard stil geweest en had hij niet de hele rit last van ons gehad.

Ik kan me voorstellen dat als je niet vaak met de trein gaat je het soms gewoon niet doorhebt.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:30

Ook als je vaker gaat, kan je het niet door hebben hoor! Treinreizen is een soort automatisme geworden. Ik ga zitten waar er plek is, dan pak ik mijn boek of mijn telefoon en kijk ik niet om me heen. Nu reis ik vrijwel altijd alleen, dus ik ben toch wel stil.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:32

Ik zie het anders niet bewust ofzo maar als ik de trap oploop ''zie'' ik het gewoon in mijn ooghoek. Onbewust zie ik het dan dus toch.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:18

Goldie schreef:
Mijn grootste ergernis is nog wel die mensen die zo ontzettend naar rook stinken :r Dat zijn vaak ook dan van die types die geen wasmachine lijken te hebben en ook nog een halve liter bier opentrekken (liefst van een B-merk)... Ik voelde me al niet lekker, dus ik zat echt te kokhalzen in de trein :=

Spreek uit ervaring dat mensen die naar rook ruiken gewoon een wasmachine hebben en ook vaakwassen maar omdat vaak ook gewoon in huis gerookt word ruikt het hekje huis er naar en trekt het gelijk weer in de kleren na dat ze gewassen zijn.

Bij mijn moeder is het ook zo. Als de kleine meid daar een dag is geweest gaat alles de was in wat ze mee had. En ook wij doen bewust geen schone kleren aan. En ze rookt niet als de kleine meid daar is.

Ik vind het ook heel erg stinken maar die mensen ruiken het zelf niet meer.

Over dat mensen niet snappen dat je het niet ziet dat het een stilte coupe is. Als je acher iemand aan loopt de coupe in zie je het al niet op de deur staan. En weet niet hoe het nu is maar paar jaar terug stond het alleen boven op de ramen dat is ook een plek waar ik niet echt kijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:32

conejo schreef:
Spreek uit ervaring dat mensen die naar rook ruiken gewoon een wasmachine hebben en ook vaakwassen maar omdat vaak ook gewoon in huis gerookt word ruikt het hekje huis er naar en trekt het gelijk weer in de kleren na dat ze gewassen zijn.

Bij mijn moeder is het ook zo. Als de kleine meid daar een dag is geweest gaat alles de was in wat ze mee had. En ook wij doen bewust geen schone kleren aan. En ze rookt niet als de kleine meid daar is.

Over dat mensen niet snappen dat je het niet ziet dat het een stilte coupe is. Als je acher iemand aan loopt de coupe in zie je het al niet op de deur staan. En weet niet hoe het nu is maar paar jaar terug stond het alleen boven op de ramen dat is ook een plek waar ik niet echt kijk.

Klopt, een paar jaar terug was het nauwelijks te zien... ik kwam er 's avonds eens pas achter nadat we al bijna bij de plaats van bestemming waren... oeps. :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:33

Vjestagirl schreef:
Als je dat telefoontje even aanneemt in het halletje gaat er ook niemand dood ;)

Moet je geen mobieltje hebben dat na 3 x overgaan al de voicemail inschakelt... -O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:52

Zoolgangster schreef:
Vjestagirl schreef:
Als je dat telefoontje even aanneemt in het halletje gaat er ook niemand dood ;)

Moet je geen mobieltje hebben dat na 3 x overgaan al de voicemail inschakelt... -O-

Dan neem je op, zeg je zachtjes dat je eventjes naar een plek loopt waar je een gesprek kan voeren en loop je weg.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:55

friendly schreef:
Ik zie het anders niet bewust ofzo maar als ik de trap oploop ''zie'' ik het gewoon in mijn ooghoek. Onbewust zie ik het dan dus toch.
Je ziet dan wel degelijk bewust en dat zal een reden hebben, maar mensen zijn allemaal anders en hebben ook allemaal een ander focuspunt. Het is nl. onmogelijk voor elk mens om elk visueel signaal op te pikken. Er gebeurt gewoon teveel dus je hersenen filteren en dat doen ze op punten die op dat moment voor jou als individu van belang zijn. Ben je op zoek naar een auto, vallen reclames voor nieuwe auto's je op. Zoek je een bh dan vallen de lingeriemodellen je op :)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:33

Zoolgangster schreef:

Dat kan je als jet goed is instellen .

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:00

En anders mis je eens een keer een telefoontje.... Waarom iedereen altijd maar a lá minuut bereikbaar moet zijn. Je zit niet de rest van je leven in de trein hoor.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:03

conejo schreef:
Goldie schreef:
Mijn grootste ergernis is nog wel die mensen die zo ontzettend naar rook stinken :r Dat zijn vaak ook dan van die types die geen wasmachine lijken te hebben en ook nog een halve liter bier opentrekken (liefst van een B-merk)... Ik voelde me al niet lekker, dus ik zat echt te kokhalzen in de trein :=

Fijn dat ze iig niet roken als je kleine meid daar is.
Tuurlijk hebben ze wel een wasmachine, hihi dat geloof ik direct :P Maar dit is gewoon sowieso een smerige man, zie hem regelmatig in de trein. Kleren zijn altijd supersmerig, die handen zijn gewoon zwart en worden nooit schoon *zal wel door z'n werk komen*, naja beetje protoype zwerver om het maar zo te zeggen :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:47

Heerlijk die stilte-coupes. Ik heb het overgrote deel van meerdere studies tijdens het woon-werk reizen gedaan zonder dat het me extra tijd heeft gekost (die reistijd ben je toch al kwijt).

In het algemeen heb ik nooit problemen gehad met mensen die de regels daar niet volgen, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd 1e klas reis (privilege van het werk). Mocht er toch iemand praten, dan zeg ik er meteen wat van op een beleefde manier en in 90% van de gevallen was het daarmee klaar. Ik heb slechts enkele malen meegemaakt dat ik een reactie van "ja, dus?" kreeg, de laatste keer nog wel van 2 mannen van rond de 40 in een net pak met koffertje op de schoot.
Het is ook een keer voorgekomen dat een politicus al in een coupe zat (apart compartiment met 6 zitplaatsen en een deur om het af te sluiten) met secretaresse en ze vroegen netjes of ik het erg vond als ze soms wat woorden wisselden aangezien ze de agenda moesten doornemen. In zo'n geval heb ik er natuurlijk geen problemen mee.

De enkele keer dat ik in een stilte-coupe van de 2e klas terecht kom dan zou ik er niet eens poging doen de mensen daar stil te krijgen; het lijkt wel of niemand daar het fatsoen heeft de NS huisregels te volgen.

Wat me wel echt versteld doet staan is dat sommige mensen hier er blijkbaar een gigantisch probleem mee hebben om hun mond een tijdje te houden. Het lijkt wel een straf dat je eens een uurtje op de dag niet kan kletsen of je telefoon op kan nemen. Ik kan me voorstellen dat als je net een nieuwe behandelingsmethode tegen een ziekte ontdekt of een uitweg ziet hoe je global warming kan oplossing dat je het absoluut meteen uit wilt schreeuwen, maar die verhalen over je nieuwe schoenen of wat een vriend/vriendin gisteren zei kan heus wel even wachten tot een ander tijdstip van de dag.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:10

Dat ja enzino, helemaal mee eens :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:27

Ik vind de stiltecoupé ook heerlijk en zoek ook altijd een plek in deze coupé.Nu reis ik niet vaak en altijd buiten de spits om zoveel mogelijk drukte te voorkomen.

Geroezemoes is voor mij echt een aanslag,ik wordt er letterlijk ziek van.Probleempje met mijn autonome zenuwstelsel waardoor ik ook niet kan staan.
Treinreizen doe ik zo min mogelijk omdat het een enorme belasting voor mijn gezondheid is maar soms moet ik voor medische behandeling reizen.

Ik heb altijd een koptelefoon op zodat ik zo min mogelijk last heb van omgevingsgeluid,helaas werkt dit niet als mensen uitgebreid luidkeels met elkaar gaan kletsen of ongegeneerd telefoneren waarbij een telefoon eigenlijk overbodig is :+
Tijdje terug was er een die muziek op zijn telefoon via de speaker aanzette,dat snap ik dus echt niet.Doe lekker oordopjes is.

Ik zeg daar ook wat van,gewoon op een normale manier en tot op heden zijn de mensen ook zo netjes om ermee te stoppen of naar een andere coupé gaan.

Ik snap ook niet waarom met niet gewoon eens even zijn snavel kan houden,zoals Enzino al zei...zolang het geen nieuws is over nieuwe behandelmethoden,of een oplossing voor global warming....kan een gesprek best even wachten.

Hoef idd ook niet te horen hoe fantastisch het gister was in de kroeg...hoe belachelijk die jurk van Marietjes stond of wat dan ook. :roll:

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:29

enzino schreef:
Wat me wel echt versteld doet staan is dat sommige mensen hier er blijkbaar een gigantisch probleem mee hebben om hun mond een tijdje te houden. Het lijkt wel een straf dat je eens een uurtje op de dag niet kan kletsen of je telefoon op kan nemen. Ik kan me voorstellen dat als je net een nieuwe behandelingsmethode tegen een ziekte ontdekt of een uitweg ziet hoe je global warming kan oplossing dat je het absoluut meteen uit wilt schreeuwen, maar die verhalen over je nieuwe schoenen of wat een vriend/vriendin gisteren zei kan heus wel even wachten tot een ander tijdstip van de dag.

Precies dit! Waarom afschaffen? Omdat je dan aan moet passen? Ik reis veel met de trein en relatief ook best lang. Ik geniet juist van de stiltecoupe, dit is voor mij juist het moment van de dag dat ik rustig mijn boek kan lezen. Of kan nadenken en dromen, zonder gestoord te worden.

En als die toch vol is, ga ik in de normale coupe zitten, tussen de pratende mensen. Geen probleem, so be it. Lekker laten gaan mensen, word veel vrolijker en rustiger van!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:13

Vjestagirl schreef:
Dan neem je op, zeg je zachtjes dat je eventjes naar een plek loopt waar je een gesprek kan voeren en loop je weg.

Tuurlijk, maar dan zijn er al mensen over gevallen dat ze een geluidje hoorden met hun tere oortjes.

Zelf loop ik ergens anders naar toe... tenzij ik dan nergens meer kan zitten omdat de trein bomvol zit.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 03:04

Sammie schreef:
Dat is dan weer een conclusie die jij, op een voor mijn onnavolgbare wijze, zelf trekt..

Ik geef enkel aan dat er bij volle treinen géén keuze is om een dergelijke coupe te mijden en zelfs soms niet eens in de gaten hebben dat ze in de stiltecoupe zijn beland. Mensen 'kleppen' niet altijd bewust in een dergelijke coupe. Die zijn blij dat ze een plekje hebben.

Citaat:
Je betaalt voor het vervoer, al laten ze je op de grond liggen.
Dit is natuurlijk wel een zeer trieste wanhoopspoging, hé.. Mag hopen dat je dat zelf ook wel doorhebt. Stel het voor bij de NS.. Mensen laten stapelen, misschien vind Rover het ook wel een goed idee. :)*

In het algemeen: Het zal mij benieuwen of alle mensen die zo klagen over de NS, het zelf beter zouden kunnen doen. Uit veiligheidsoverwegingen moeten treinen een bepaalde afstand houden tussen elkaar en is het in spits vaak helemaal niet mogelijk om nog meer treinen in te zetten.
Daarnaast kan een trein niet langer worden dan de lengte van het perron. Natuurlijk zijn er wel wat puntjes om aan te pakken, maar altijd dat geklaag over de treinen... :n.

Dat even terzijde. Ik vind dat mensen in een stilte coupé gewoon stil horen te zijn. Ikzelf heb totaal geen moeite met pratende mensen, maar ik kan me voorstellen dat dat voor anderen niet zo is.
In de spits, wanneer de treinen bomvol zitten, vind ik dit trouwens wel anders. Naast spitstijden is er genoeg keuze om ergens anders te gaan zitten. In de spits vaak nou eenmaal niet. Je loopt een kant op in de hoop nog een beetje knap te kunnen zitten, eventueel te staan. Dan kun je nou eenmaal in een stilte coupé belanden met bv iemand anders. Om elkaar dan te negeren de hele rit vind ik niet erg prettig en ergens anders heenlopen, is geen optie :'). Of je moet je door een hele meute mensen willen heenwrikken..
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 27-02-16 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:18

Cinderella schreef:
In de spits, wanneer de treinen bomvol zitten, vind ik dit trouwens wel anders. Naast spitstijden is er genoeg keuze om ergens anders te gaan zitten. In de spits vaak nou eenmaal niet. Je loopt een kant op in de hoop nog een beetje knap te kunnen zitten, eventueel te staan. Dan kun je nou eenmaal in een stilte coupé belanden met bv iemand anders. Om elkaar dan te negeren de hele rit vind ik niet erg prettig en ergens anders heenlopen, is geen optie :'). Of je moet je door een hele meute mensen willen heenwrikken..

Ik zie deze redenering vaker langskomen maar begrijp hem nog steeds niet; dus omdat je "onder dwang" in de stilte-coupe terecht komt moeten de regels daar opgeheven worden omdat jij helemaal niet stil wilt zijn?

Niemand verwacht dat je mensen daar negeert tijdens de hele rit. Wanneer je binnen komt en oogcontact maakt mag je gerust zachtjes gedag zeggen, even glimlachen, of je hoofd naar voren knikken als begroeting. Daarna word er wel van je verwacht dat je stil bent. Zo moeilijk is dat toch niet? Misschien voel jij je daar niet prettig bij, andere mensen voelen zich niet prettig als jij praat.

Waarom zijn jouw behoeftes (om te praten) zoveel belangrijker dan de behoeftes van alle andere mensen (om stilte te hebben)? En misschien heb je wel gelijk dat de stilte-coupes afgeschaft moeten worden in de spits (daar ben ik het trouwens totaal niet mee eens), maar die keuze is aan de NS en tot die tijd behoor jij je gewoon aan hun regels te houden.