Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ben ik onredelijk? (klagende buurvrouw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:10

Ts moet toch gewoon haar ding kunnen doen? Kom op zeg, 2x per week 1 uur gitaar spelen stelt niks voor.
Als mevrouw doodse stilte verwacht moet ze maar naar het bejaardentehuis. Ze kan niet verwachten dat iedereen doodstil is.
Tuurlijk is de hele dag door muziek maken of savonds na 8 uur niet "normaal", maar dat doet ts niet.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:22

Ik zou ook zeker met elkaar spreken, maar stoppen met af en toe een uurtje muziek maken overdag lijkt mij nergens voor nodig. Je kan wel kijken naar de positie waar je speelt. Ik speel fanatiek fluit en mijn buurman houdt van rockmuziek. Samen met hem heb ik een onderzoekje gedaan naar het geluid. Zo zet hij zomers de ramen aan de voorkant open en ik aan de achterkant en hebben we een box van de muur gehaald en zo hebben we geen last van elkaar. Als één van ons nachtdienst heeft dan zeggen we dat ook en dan houden we er ook beide rekening mee. Dit werkt bij ons heel goed en geen ergernissen meer. Helaas wel buren aan de andere kant die van stevig ruziemaken 's nachts, maar dat is weer een ander probleem en is de woningbouw en politie bij betrokken en zijn de verhoudingen verziekt.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 15:50

Toevallig stond mijn buurvrouw net weer bij mij aan de deur.
Iemand anders was aan het zingen -wat ik ook kon horen maar geen hinder van ervaar- en ze kwam bij mij aan de deur.

Ik heb haar verteld dat ik het niet was en direct gevraagd wanneer zij het wel oké vindt als ik muziek maak. Ze wilt dat ik het helemaal niet doe. -O- Ik heb haar rustig uitgelegd dat ik het oprecht vervelend vind voor haar dat zij overlast ervaart, maar dat ik niet mijn hobby ga stop zetten voor haar, omdat ik ook woongenot wil hebben en dit is voor mij o.a. af en toe muziek maken. Nogmaals gevraagd naar een moment op de dag wanneer zij er het minst last van heeft, maar ze wil me écht niet tegemoet komen hiermee. Ik kreeg nogmaals het argument dat zij hier al 14 jaar woont en ik niet. Toen heb ik haar maar een fijne dag gewenst en ben ik terug naar binnen gegaan.

Om eerlijk te zijn zit ik met de handen in het haar momenteel, ik wil geen slechte verstandshouding krijgen met mijn buurvrouw, maar op deze manier gebeurt dat al. Misschien toch maar de woningbouw inschakelen.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:53

PureSG schreef:
Iemand anders was aan het zingen -wat ik ook kon horen maar geen hinder van ervaar- en ze kwam bij mij aan de deur.

Ik heb haar verteld dat ik het niet was en direct gevraagd wanneer zij het wel oké vindt als ik muziek maak. Ze wilt dat ik het helemaal niet doe. -O- Ik heb haar rustig uitgelegd dat ik het oprecht vervelend vind voor haar dat zij overlast ervaart, maar dat ik niet mijn hobby ga stop zetten voor haar, omdat ik ook woongenot wil hebben en dit is voor mij o.a. af en toe muziek maken. Nogmaals gevraagd naar een moment op de dag wanneer zij er het minst last van heeft, maar ze wil me écht niet tegemoet komen hiermee. Ik kreeg nogmaals het argument dat zij hier al 14 jaar woont en ik niet. Toen heb ik haar maar een fijne dag gewenst en ben ik terug naar binnen gegaan.

Om eerlijk te zijn zit ik met de handen in het haar momenteel, ik wil geen slechte verstandshouding krijgen met mijn buurvrouw, maar op deze manier gebeurt dat al. Misschien toch maar de woningbouw inschakelen.

:(:)

Ik zou inderdaad de woningbouw gaan inschakelen. Dat je helemaal geen muziek mag maken is absurd. En ik zou een paar oordoppen voor haar kopen, kun je die aan haar geven de volgende keer dat ze aan de deur komt. :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:54

Kom zeg.. Nu gedraagt ze zich wel als een eiken houten. Het argument dat zij hier al 14 jaar woont slaat nergens op. Ik snap dat je geen slechte verstandhoudingen wil en je kunt proberen de woningbouw te laten bemiddelen, maar mijn ervaringen is dat die hier bitter weinig mee gaan doen. Dikke kans dat ze nog zeggen maak dan maar geen muziek.

Als je meerdere kamers heb hang in een ervan wat dekens, kussen, matrassen tegen de muur en tegen metalen pijpen, luchtgaten, stekker uit de voordeur en pingelen maar. Van dat uurtje gaat ze niet dood, dan leert ze maar dat allemaal meevalt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:57

Ja dan maar jammer voor buuf hoor. Je hebt het geprobeerd en woongenot geldt voor iedereen dus dat houdt in dat jij gewoon muziek moet kunnen maken. Bekijk het ff zeg. Helemaal geen muziek mogen maken... Kan mij ook niet voorstellen dat de woningbouw daarin mee gaat omdat mevrouw er al 14 jaar woont. Maar ik zou wel z.s.m. contact opnemen met de woningbouw zodat zij niet een getekend verhaal gaan krijgen. Leg dan ook vooral uit wat jij al hebt geprobeerd en vraag wat zij hierin adviseren. Om de goede band met buuf hoef je het in elk geval niet te doen zo te lezen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 15:58

Ik ben ook gewoon een beetje flabber gasted van haar reactie. :')

Vorige keer zei ze al dat ik er maar mijn carriére van moest maken en maar lekker op een podium muziek moest gaan maken, dat vond ik al best wel gemeen eigenlijk. Achteraf gezien was dit misschien haar (subtiele) manier om te laten weten dat ze liever niet heeft dat ik uberhaupt muziek maak. :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:58

In dit geval zou ik een melding maken naar de woningbouw vereniging zodat ze weten wat er speelt (snap je m, speelt? ;) ) en verder de volgende keer dat jij gitaarspeelt en zijn aan de deur komt haar mooi laten staan... Gewoon niet meer opendoen. Is ze nou helemaal besodemietert.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:59

PureSG schreef:

Triest, als mensen zo verschrikkelijk weinig van een ander kunnen hebben.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:00

Gordijnen dicht, onder het mom van: wat ik niet zie bestaat niet? :P Zou het overwegen. Maar wellicht dat ene uurtje dan ook de bel afkoppelen, anders wordt je spel nog gestoord door het aanhoudende bellen. Verder zoekt ze het maar uit.

Verder zou ik de tip van Tomaatje ook zwaar overwegen. De eerstvolgende keer dat ze er weer staat de deur opentrekken: *deur open ''astublieft buurvrouw'' *deur dicht* :')
Laatst bijgewerkt door friendly op 11-02-16 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:01

Ik vind het wel apart dat iemand behoorlijk harde geluiden want dat is het als je muziek maakt en zingt, maar moet accepteren..alsof dat iets is wat er vij hoort als je ergens woont..

Er zullen echt wel mensen zijn die dat niet erg vinden, maar sommigen hebben daar wel last van..dat gaat een woningbouwvereniging echt niet oplossen door die mevrouw ter verantwoording te roepen dat ze niet moet zeuren en herrie moet incasseren..

Het is het zelfde als je met regelmaat een uur lang je radio knalhard zet, al is het maar alleen op zaterdag...kan een bron van storende ergenis zijn en daar kan tegen opgetrden worden door de woningbouw vereniging..

Je kamer geluiddicht inrichten mer speciale geluidsmateriaal zal sympathieker zijn m.i. Dan verwachten dat men maar niet moet zeuren..
Dat buuf weer bij je staat, is omdat ze er van uit gaat dat jij weer bezig bent, lijkt mij logisch..

Ik denk ook dat ze je stem en muziek keuze niet echt waardeert, helaas.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:03

Ja kom nou, moet TS zich maar aanpassen omdat buuf geen geluid kan verdragen? Als je in een flat woont heb je nou eenmaal geluid om je heen. Deal with it. Het is max 1 uur per dag en dat maar 2 dagen hoor. Geen dagenlange gitaarspel.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:04

Zoals ik jouw verhaal lees is dit een vrouw die, ongeacht wat je ook doet, toch wel komt klagen. En als ze al bij je aan de deur komt omdat er iemand zingt? Nou gewoon je ding doen en er verder niet teveel op ingaan. Als ze zelf ook niet een beetje wil meegeven.
Ze woont er met meerdere mensen dus er zal altijd geluid zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:05

Ik vind dat de TS behoorlijk haar best heeft gedaan om een compromis met de buurvrouw te sluiten. Als je in een flat woont zal je zo nu en dan iets van elkaar horen, dat is nou eenmaal zo. Wil niet zeggen dat je als buur dan maar alles moet pikken, maar normale dingen als af en toe een uurtje muziek moet toch kunnen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:07

Tcm62 schreef:
Ik vind het wel apart dat iemand behoorlijk harde geluiden want dat is het als je muziek maakt en zingt, maar moet accepteren..alsof dat iets is wat er vij hoort als je ergens woont..

Oh, kom op. Een enkele persoon die zingt en een enkel akoestisch gitaartje. Dat kun je toch moeilijk harde geluiden noemen. En ja, ik heb twee jaar in een flat gewoond met een buurman die regelmatig met zijn band (!) repeteerde in de woonkamer direct boven de onze. Honderd keer op een avond hetzelfde nummer, kan het nu nog dromen. Met een parketvloer en ramen zonder gordijnen, dus ik weet hoe het klinkt. Maar je moet ook iets kunnen hebben van elkaar. TS probeert de buurvrouw tegemoet te komen, dan moet buurvrouw ook een klein beetje meegeven.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:07

je mag van 10 uur 's ochtends tot 22.00 's avonds geluid maken ;-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:09

Daarvoor en daarna ook hoor :) Als het maar redelijk geluid is en dat geldt voor alle uren op een dag.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:09

Anoniem schreef:
Je mag hopen dat je buurvrouw niet bij de woningstichting gaat klagen over dat jij haar woongenot ernstig verstoord, dan kun je op zoek gaan naar een geschikte oefenruimte.
Ik zou proberen onderling goede afspraken te maken.

Kan dan ook andersom. Ts klagen dat ze niet echt kan doen een uurtje per dag omdat anders de buurvrouw op de lip zit.

Ik vind het erg overdreven hoor van die buurvrouw.
Ze doet het ook nog eens overdags, Wat wil ze nog meer.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:10

Het is een gebouw waar je woont en elkaar geen overlast mag bezorgrn.

Ik schrik van de reakties, dat men het kennelijk heel normaal vind om je rust te verstoren...is niet zomaar wat hoor....muziek en zingen...dat zijn decibels en geluiden waar je heel veel last van kan hebben..de muren dragen geluid de verwarmingsbuizen...

Ik heb jaren in een 3 verdiepingen gewoond, boven aan, de ellende die ik daar heb gehad aan geluidsoverlast, bahbahbah...

De woningbouwvereniging zal tennalle tijde in het gelijk van de klagende reageren..niet alleen de boven buuf komt, maar ook de buuf boven haar heeft er last van, want die maakt tegen geluid..

Heel,apart dat men dat gitaartje kennelijk 2 verdieping hoger ook hoort..
Niemand kent de situatie ter plekke en de buuf is al veroordeelt......heel apart...

AlphaDaemon

Nou, ik vind dat wel een beetje kort door de bocht, Tcm62...
TS is absoluut bereid zich aan te passen, speelt niet lang, produceert ook geluid wat niet per see lelijk is. Ze doet het ook niet om mevrouw te pesten, maar alleen omdat ze zelf muziek maken leuk vindt (ook geen ongewone hobby).
Ik kan me altijd behoorlijk irriteren aan mensen die 24/7 thuis zitten en dan ook verwachten dat alles en iedereen 24/7 stil is. Desnoods past mevrouw haar boodschappen-haal routine aan en zorgen TS en mevrouw ervoor dat TS kan spelen als mevrouw even de deur uit is.

En ik vind het ook belachelijk dat mevrouw weer direct komt klagen als ze even iemand anders hoort zingen. Alsof TS steevast een baken van herrie is. Als TS zachter kon spelen, had ze het ook gedaan (maar gitaar maakt nou eenmaal een bepaald volume). TV of radio aanzetten super hard vind ik er daarom ook absoluut niet mee te vergelijken. Want dat kan ook zachter.

Ik irriteer me thuis ook als mijn buren gaan boren, of als de bovenbuurvrouw op haar hakken op het laminaat blijft rondlopen. Ik ben ook erg gevoelig voor geluid en ervaar dat ook echt als storend. Maar soms moet iemand nou eenmaal even iets doen of is het leven even zoals je t zelf liever niet zou willen zien.

TS, je kan 2 dingen doen denk ik:
- Mevrouw negeren en gewoon af en toe kort spelen terwijl je zo veel mogelijk rekening houdt. Als het dan daarna nog gaat escaleren (mevrouw gaat vervelend lopen doen), kan je altijd daarover met de woningbouw in gesprek.
- Alvast een mailtje naar woningbouw schrijven dat je je best doet en of zij weten wat mag en normaal is.

Djilna

Ik vind de buurvrouw hier ook wel heel erg onredelijk. Dus omdat zij 24/7 thuis zit mag TS geen muziek maken? Sorry hoor, maar dat gaat te ver. En als ik dan lees dat haar medebewoners en vorige bewoners van haar appartement aangeven dat die mevrouw overal over klaagt. Ben benieuwd waarom ze er last van heeft. Als ze het 24/7 stil wil hebben in haar woning zal ze toch echt zelf haar huis maar beter moeten isoleren of in een alleenstaande woning gaan zitten. Het is niet dat TS dagelijks een uur bezig is, maar heel af en toe.

TS ik zou nog eens met je andere medebewoners overleggen hoe zij er hiermee omgaan. En ik denk gewoon je ding gaan doen en haar maar laten klagen. Je weet dat ze onredelijk is in haar eisen, meer kun je niet doen behalve wat je gedaan hebt. Dus doen wat je wil (binnen het redelijke dan hè :D) en zou niet weten wat ze daar dan tegen wil gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:11

Ik vind het nogal heftig om in een huurwoning een kamer helemaal soundproof te maken omdat je buurvrouw boos wordt als je 2 keer in een half jaar een uurtje muziek maakt. Natuurlijk wil je het liefst een compromis sluiten, en ik denk dat dat ook is waar je naartoe moet gaan, maar dan moet zij daar wel voor open staan.

Het is heel vervelend dat zij er zo veel last van heeft, je kan natuurlijk ook niet gokken hoe veel er doorklinkt in haar huis. In flats heb je gewoon last van je buren, je zal ze altijd horen. Je kan er rekening mee houden door op redelijke tijden te spelen (dus idd niet voor 10 uur 's morgens en niet na 10 uur 's avonds) maar als zij zo standvastig is dan is dat jammer maar helaas..

Wat ik wel zou doen in dit geval is de woningbouwvereniging inlichten dat er een geschil is. Niet vragen om hun mening, maar gewoon aangeven dat jij af en toe gitaar speelt en zingt en dat de buurvrouw dat erg vervelend vindt. Je kan het maar beter voor zijn en het aangeven, dan wachten tot zij naar de vereniging stapt en ze dan niet op de hoogte zijn van de situatie. Zo hebben ze beide kanten van het verhaal en dan sta jij veel beter in je recht dan wanneer zij aanklopt en de boel wellicht verdraait.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:13

Blue_Eyes schreef:
Tcm62 schreef:

Oh, kom op. Een enkele persoon die zingt en een enkel akoestisch gitaartje. Dat kun je toch moeilijk harde geluiden noemen. En ja, ik heb twee jaar in een flat gewoond met een buurman die regelmatig met zijn band (!) repeteerde in de woonkamer direct boven de onze. Honderd keer op een avond hetzelfde nummer, kan het nu nog dromen. Met een parketvloer en ramen zonder gordijnen, dus ik weet hoe het klinkt. Maar je moet ook iets kunnen hebben van elkaar. TS probeert de buurvrouw tegemoet te komen, dan moet buurvrouw ook een klein beetje meegeven.

Omdat jij dat normaal vind, moet jij weten, maar dat betekend niet dat het dan per definitie normaal is...jouw normen zijn niet de normen voor iedereen...

De normen van de woningbouwvereniging is Geen levende muziek...daar zal TS nog achter komen als ze denkt te kunenn gaan klagen omdat een buuf klaagt over HAAR herrie..

I rest my case.....maar de meesten in dit topic zijn nog jong denk ik en denken dat alles maar kan..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:13

Tcm62 schreef:
Niemand kent de situatie ter plekke en de buuf is al veroordeelt......heel apart...

Jij ook niet en jij veroordeelt ts ;) Plus betrek je ook nog eens veelsteveel je eigen situatie erbij, alsof het krek hetzelfde is. En dat weet je ook niet.

Woongenot en overlast werken twee kanten op. Je kan ook overlast hebben van een buurvrouw die om elke klapscheet aanbelt en zeurt.

Met pesterijen ala oordopjes is niemand geholpen dus houdt het iig netjes.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 11-02-16 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:14

PureSG, wat jammer dat het tot niks heeft geleid :\ Helemaal nooit is inderdaad gewoon echt geen redelijk uitgangspunt.

Hoe verder is lastig - want op een of andere manier moet je dan toch de confrontatie aan. Ik weet niet in hoeverre de woningbouw daarin al iets doet maar je kunt het zeker proberen.

De andere manier is gewoon toch doen, en een paar keer heel duidelijk maar kalm de grenzen aangeven. ("Ik woon hier ook. Ik speel nu nog 40 minuten, tot zo en zo laat, dan is het weer rustig.") En dan maar zien wat er van komt. Een slechte verstandhouding is vrijwel onvermijdelijk denk ik - een goede verstandhouding moet toch een beetje van 2 kanten komen. Dat zij bepaalt en jij je alleen maar kunt schikken naar haar wensen is geen goede verstandhouding.