Geen OBS binnen 10 km

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:04

Afgezien van het geloof (waar wij ook niks mee hebben) zal ik niet extreem afgelegen willen wonen, om de kinderen die eventueel ooit zullen komen.

Vriendlief en ik komen beide uit hetzelfde kleine dorpje en willen later graag met veel ruimte wonen. Ik ivm de paarden en hij wil graag een grote schuur. Toch zal ik nooit voor een afgelegen boerderij kiezen. Omdat eerst de kinderen naar school moeten, een stukje fietsen is dan geen probleem, maar vriendjes en vriendinnetjes in de buurt vind ik wel belangrijk. En als ze groter zijn en op stap willen, is een heel stuk fietsen door de polder niet echt fijn.

Puur om het praktische, als ik kinderen krijg, zou ik niet zo afgelegen willen wonen.

Verder zal ik zelf de kwaliteit van het onderwijs en het personeel belangrijker vinden, hoewel geloof ook bij mij zeker wel meespeelt..

Ik denk dat dit iets is waar je heel goed zelf over na moet denken. Is het een leeglopend en vergrijzend gebied? Dan kunnen de scholen en andere voorzieningen sowieso langzaamaan verdwijnen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:10

Ik ben opgegroeid in een dorp met de keus uit twee scholen.
Een christelijke en een reformatorische.
Ik ben naar de christelijke gegaan waar je idd wel godsdienst tegenkomt , zoals iedere week een psalm leren en de christelijke feestdagen maar verder niet.
De reformatorische is een ander verhaal, die is heel streng in de leer.
Een openbare daar had ik een paar dorpen verder voor gemoeten ,
zelf woon ik nu in een dorp waar we vorig jaar een openbare, een christelijke en een katholieke basisschool hadden. De Openbare is helaas sinds dit jaar gesloten.
Het gros van de kinderen is naar de christelijke overgegaan,
Geloof dat er 1 naar een openbare een paar dorpen verderop is gegaan.

Als de keuze obs ver weg of gelovig light en dichtbij is , zou ik zelf toch voor gelovig light en dichtbij gaan. Zo houd kind toch aansluiting met de omgeving , vriendjes en vriendinnetjes dichtbij , sociaal gedoe en zo.
En ja, zelf sta ik qua principes op 1 lijn met je.
Ik vind dat je geloof lekker zelf moet regelen , niet op school. Maar goed, in de praktijk werkt het helaas anders .
Maar ik denk dat ik toch contacten en aansluiting voor het kind voor stel op wel of geen religie op school(indien dit eem beetje light is, dus als de keus een streng in de leer zijnde school dichtbij is of obs verder weg... dan word het toch obs en reizen )

Wat betreft voortgezet onderwijs en reizen... ik heb jaren 15 km heen en terug moeten fietsen net zoals alle kids hier in de polder, is eigenlijk dood normaal hier dat je een 15 tot 20 km moet fietsen voor het voortgezet onderwijs.

Edit: en idd, kwaliteit , onderwijs en omgang zou voor mij zwaarder wegen dan of ze kerst vieren

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:13

ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik ben ook opgegroeid in een redelijke vergelijkbare situatie en mijn kleine nichtje van 5 groeit er nu in op.

Ik zat op de openbare school 2 km verderop. 1 moeder (steeds weer een andere) bracht ons (fietsen dus in een groep) en haalde ons weer op, met slecht weer gingen we met de auto. Dat systeem is er nu nog. geen problemen met sociale contacten buiten school, we gingen dan gewoon met iemand mee naar huis om te spelen en werden later opgehaald.

Ik zat op de middelbare school die 20 km verderop lag. Zomers fietsen we (ook in een groep) en in de winter gingen we met de bus of trein. de meeste leerlingen kwamen van ver, dus het was normaal.

Mijn kleine nichtje zit nu op de christelijke school in het dorp. ze zijn ook atheïst, maar dit was makkelijker in het vervoer en al haar vriendinnetjes gingen daar ook heen. Het zou niet mijn keus zijn, om dezelfde redenen die de ts ook geeft, maar het is een goede school en ze vind het leuk.

ook zij zal waarschijnlijk straks in de stad (op 20 km) naar de middelbare school gaan.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 13:13

san4nie schreef:
Afgezien van het geloof (waar wij ook niks mee hebben) zal ik niet extreem afgelegen willen wonen, om de kinderen die eventueel ooit zullen komen.

Vriendlief en ik komen beide uit hetzelfde kleine dorpje en willen later graag met veel ruimte wonen. Ik ivm de paarden en hij wil graag een grote schuur. Toch zal ik nooit voor een afgelegen boerderij kiezen. Omdat eerst de kinderen naar school moeten, een stukje fietsen is dan geen probleem, maar vriendjes en vriendinnetjes in de buurt vind ik wel belangrijk. En als ze groter zijn en op stap willen, is een heel stuk fietsen door de polder niet echt fijn.

Puur om het praktische, als ik kinderen krijg, zou ik niet zo afgelegen willen wonen.

Verder zal ik zelf de kwaliteit van het onderwijs en het personeel belangrijker vinden, hoewel geloof ook bij mij zeker wel meespeelt..

Ik denk dat dit iets is waar je heel goed zelf over na moet denken. Is het een leeglopend en vergrijzend gebied? Dan kunnen de scholen en andere voorzieningen sowieso langzaamaan verdwijnen..

Ik denk dat iedereen daarin zo zijn eigen overwegingen heeft. Ik zou zelf nooit meer in een dorp willen wonen. Ik ben de eerste jaren basisschool in een dorp opgegroeid en het was voor mij een verademing om naar de ruimte te verhuizen. Dat was ongeveer 3km van een dorp af. De basisschool was dan ook echt ff fietsen in vergelijking met de andere kinderen. Ik ben niet zo'n sociale vlinder, maar mijn broertje had echt wel vriendjes over de vloer. Bij ons konden ze met zijn 10en voetballen in de wei.

Ik zou het een kind niet willen aandoen om in de stad op te groeien. Daar moeten ze vaak ook een eind fietsen en is het qua verkeer veel gevaarlijker. Uiteindelijk geloof ik niet dat een kind slechter wordt van opgroeien in de binnenstad of lekker afgelegen. Die passen zich wel aan.

xSCWx

Re: Geen OBS binnen 10 km

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:23

Ik ben als atheist opgegroeid op katholieke scholen. Al vroeg wist ik dat ik niks met het geloof had, en tijdens bidden voor het eten hield ik gewoon mijn mond uit respect. Paas en kerst vieringen waren gewoon gezellig met de familie en lekker eten. Maar toen ik 8 werd moest ik mijn communie doen. Iets waar ik niet achter stond, en oh wat vond ik het vreselijk. De bijeenkomsten met klasgenootjes en dan verhalen en tekeningen maken die met God te maken hadden. Ik wilde niet maarja als kind ben je makkelijk over te halen met 'maar na afloop krijg je cadeautjes', en daarbij het doet geen pijn :P dus deed ik het toch maar.
Voor dat soort dingen zou ik wel oppassen als je je kind dichtbij op een gelovige school doet. Of wellicht wil je kind juist wel geloven, dat is ook mogelijk.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:03

xSCWx schreef:
Ik ben als atheist opgegroeid op katholieke scholen. Al vroeg wist ik dat ik niks met het geloof had, en tijdens bidden voor het eten hield ik gewoon mijn mond uit respect. Paas en kerst vieringen waren gewoon gezellig met de familie en lekker eten. Maar toen ik 8 werd moest ik mijn communie doen. Iets waar ik niet achter stond, en oh wat vond ik het vreselijk. De bijeenkomsten met klasgenootjes en dan verhalen en tekeningen maken die met God te maken hadden. Ik wilde niet maarja als kind ben je makkelijk over te halen met 'maar na afloop krijg je cadeautjes', en daarbij het doet geen pijn :P dus deed ik het toch maar.
Voor dat soort dingen zou ik wel oppassen als je je kind dichtbij op een gelovige school doet. Of wellicht wil je kind juist wel geloven, dat is ook mogelijk.

Dit verhaal is precies waarom ik de combinatie kinderen-geloof zo'n probleem vind. Ook ik had op de (openbare) basisschool een vriendinnetje uit een streng katholiek gezin. Zij vond de communie geweldig, ik wilde dat ook wel. Maar precies daar zit het probleem. Kinderen zijn niet in staat zoiets te beoordelen. Ze worden ergens in gezogen dat ze niet snappen. Wat dat betreft vind ik de protestant-christelijke belijdenis een beter moment. Op je 18e kan je denk ik beter beoordelen wat je belijdt.
Communie en vormsel is veel eerder. Kerst en pasen vind ik een ding, maar communie op school met de hele klas vind ik gewoon schadelijk. Dit hoort volgens mij ook niet op school, maar thuis of in de kerk thuis. Als mijn kind besluit te willen geloven is dat wat mij betreft niet iets dat im frage komt tot het kind zo'n leeftijd heeft bereikt dat hij/zij dat kan begrijpen. En in alle eerlijkheid zal er dan nog veel over gepraat worden, zoals er ook in mijn familie veel over gepraat wordt. Ik ben nooit gedoopt, maar mijn moeder komt uit een redelijk streng prot.chr gezin en gelooft nog steeds. Naar de kerk met kerst is er echter nooit bij geweest.

Waar ik ook nog even op wilde reageren zijn de opmerkingen over kwaliteit van onderwijs. Natuurlijk is het ieders streven om een kind goed onderwijs te laten genieten, maar het is toch verdorie belachelijk als je moet kiezen voor goed onderwijs waar je kind elke week een psalm moet leren of slecht onderwijs! Dan is er iets mis met ons systeem en is de scheiding van kerk en staat toch een stuk relatiever dan we claimen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:25

maar nog steeds vind ik dat iets waar je als ouder zelf bij bent. Mijn broer werd gedoopt, hoewel mijn ouders beide niet actief geloofde. Daarna hadden mijn ouders zoiets van "waarom doen we dit" en ik ben niet meer gedoopt.
Wij zaten beide wel op een christelijke basisschool (de OB las er naast, maar alle kinderen in onze buurt gingen naar die basisschool dus daarom hebben mijn ouders daar ook voor gekozen). In de tijd van de communie spraken mijn ouders met ons daar over. Wij krijgen ook een cadeautje net als alle andere kinderen, om te voorkomen dat we het zouden doen "vanwege cadeautjes" (ik denk zelfs dat wij een iets betere deal hadden met een weekend in een pretpark en een cadeau er naast maar dat terzijde ;) ). Ik kreeg ook een jurk zoals alle andere kinderen en mocht die dragen in het pretpark.
Ik had een klasgenootje wiens ouders op dezelfde manier er mee om gingen als wij, en dat klasgenootje heeft zich laten dopen voor de communie en heeft wel de communie gedaan.
Ik zag geen meerwaarde en heb het dus niet gedaan (mijn broer ook niet). School ging er ook heel relax mee om, ik had nog 2 klasgenootjes die niet mee deden. Wij deden wel mee met de oefendingen, dus werden nergens in buitengesloten. De kapelaan die het leidde vertelde ons hoe we hier in de toekomst mee om konden gaan als we in de kerk kwamen (waar ik nog steeds blij mee ben, als kind is niks zo ellendig als iedereen die in de kerk de communie gaat halen bij bijvoorbeeld een begrafenis en jij weet niet wat je moet doen..) en daar werd heel open over gedaan. Je bent er zelf bij en je kan er zo krampachtig mee om gaan als je zelf wil.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:41

anneliesdj schreef:
kiki1976 schreef:
Omdat zowel mijn man als ik geen van beide bekend waren met scholen hier in het dorp vonden we het best lastig (beide import).
Hier in het dorp zijn er 4 type's basisscholen
*OSB
*Christelijke
*Katholieke
*Jenaplan.
Omdat we echt werkelijk geen idee hadden zijn we ook eens gaan zoeken op informatie op de website van de onderwijsinspectie.
In diverse rapporten van div jaargangen viel ons een heel duidelijk iets op.
Zowel de OSB als de Jenaplan stonden al jaren onder extra toezicht van de onderwijs inspectie.
De christelijke en de katholieke niet, die hadden de beste doorstroming naar het voortgezet onderwijs.

Ook met best veel mensen die al schoolgaande kinderen hadden hierover gesproken. En uit verschillende hoeken hoorde je over de OSB en JP best veel negatieve verhalen, oa over achterstanden bij kinderen.

Voor ons een duidelijke reden om daar dus niet heen te gaan.
Tja en toen bleven alleen de CH en de KA over. Welke kies je dan als niet gelovige?
We zijn gewoon ga kijken en uiteindelijk voor de CH gekozen.
Word er veel met het geloof gedaan? Nou nee!
Met de gewone dingen als pasen, pinksteren, kerst.

Hoe ben je daar achter gekomen dat ze onder toezicht staan? Waar vind je die rapporten?

Die stonden toentertijd gewoon op de website van de onderwijs inspectie

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:51

Dat is het idd ook... je bent er als ouder zelf bij en kunt daar prima zelf beslissingen in nemen, zoals secrecible mooi aangeeft
Dopen etc had bij ons geen plaats op school, hier in het dorp op de katholieke worden zaken als commune etc ook niet op school gedaan maar gewoon thuis in het gezin zoals die dat willen.
Het varieert ontzettend hoe een religie een plaats krijgt binnen een school.

Ben het met je eens hoor, religie en school etc scheiden, maar nogmaals, in de praktijk is het overwegend met elkaar verweven en zul je het tegenkomen.
Ik denk alleen dat een kind minder moeite gaat hebben met godsdienstige zaken op school als met buiten de omgeving naar school gaan als enige in die omgeving.

Andere optie is onderzoeken of jullie straks alleen staan in de behoefte van openbaar onderwijs, of dat de behoefte groter is en daar eventueel mogelijkheden in zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:01

Iris82 schreef:
kwita schreef:
Ik heb er ook naar gekeken omdat ik het ongeveer meegemaakt heb als bijna niet christelijk kind op een oudgegreformeerde school.
Niet doen! je hoort er nooit bij, en bij de normale kinderen ben je die refo!. Je kon nooit leuke dingen vertellen want een tv serie was zondig, bioskoopje pikken was des duivels....een concert was alleen verantwoord met een stuk van Bach etc
Bovendien ging alle aandacht uit naar god en was het onderwijs bar slecht.
(En dan nog maar te zwijgen van het haat zaaien over andere geloven, en mensen die anders dachten en leefden echt verschrikkelijk!)

Het is voor een kind belangrijk om tussen zijn dorp's genootjes op te groeien en een persoontje te zijn als hun. Licht geloof zou bij mij wel mogen maar het overdreven zwaar geloof zou ik nooit doen.

En ik woon nu ook in de polder... ja dan moet je vaker halen en brengen en verder fietsen dat hoort bij het polder leven.Maar als je dan toch moet halen en brengen maken die kilometers extra ook niets meer uit.
( en dan heb ik het over andere dorpen dichter in de buurt)

Zo werkt het niet bij katholieke scholen. :n

Jawel hoor, op sommige katholieke scholen wel.
Ik kwam destijds als instromer op de katholieke basisschool in het dorp. Daar waren ze nog fanatiek praktiserend destijds. Dat betekende bijvoorbeeld iedere paar weken met de klas naar de klassemis waar ik dan moest voorbidden dat ik voortaan wel naar de kerk zou gaan. Met andere woorden: ik moest daar staan liegen.
Verder wilde ik graag bij het koor op school, maar dat mocht niet, omdat ik niet katholiek was.
In groep 8 waren de voorbereidingen voor het vormsel onderdeel van het curriculum. Dit betekende dat ik er verplicht bij aanwezig moest zijn, maar alleen mocht toekijken.
Zomaar een paar voorbeelden van hoe deze school kinderen die niet katholiek waren bewust buitensloten.
Nu ben ik in die periode ook flink gepest. Dit soort bewuste buitensluiting vanuit de school heeft daar bepaald niet bij geholpen.
Sterker nog: ze benadrukten alleen maar dat ik blijkbaar minder was dan de rest, ik was immers niet katholiek.
Deze school bestaat nog steeds. Ik hoop van harte dat ze inmiddels een aantal zaken veranderd hebben, maar als ik ooit kinderen zou krijgen, dan zou ik ze zeker weten nooit naar deze school sturen (en waarschijnlijk ook niet naar een andere katholieke school, omdat onder andere de zaken die ik nu beschrijf mij een behoorlijk vreemd beeld van dit schijnheilige geloof hebben gegeven).

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:03

Vraagjes aan Kpet.
Op wat voor basisschool zat je zelf en wel eens een pcbo-school van binnen gezien?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:48

Het hangt heel erg af in welk deel van Nederland je zit. Ik werk op een Katholieke school, ik denk dat 80% van onze kinderen niet gelovig is. We zijn wel de grootste school van ons dorp.
En dat komt omdat onze leerlingenzorg goed is, er een fijne sfeer is en we enorm ons best doen om ieder kind tot zijn recht te laten komen.

In Gouda heb ik op een openbare school gewerkt en een protestants Christelijke. Mijn eigen kinderen gingen toen naar de openbare school, die sprak me meer aan en was multi culti wat ik ook belangrijk vind.

Maar de ene ProtChristelijke is ook de andere niet.

Ga gewoon kijken tzt, er komt vanzelf een goede oplossing.
Laat je beslissing voor een bedrijf niet afhangen van een hypothetische schoolkeuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:20

TS misschien heb je ook hier wat aan: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs

Het artikel stelt dat elke gemeente voldoende openbaar onderwijs aan dient te bieden en zo niet, ze in vervoer moeten voorzien. Dat kan al helpen met de afstand als de dichtstbijzijnde openbare scholen niet in dezelfde gemeente liggen.

Ik moet zelf over een jaar of twee de keuze gaan maken voor een school, en ik twijfel enorm over wat voor grondslag ik wil voor mijn kind. Ik heb zelf op een openbare basisschool gezeten waar we wel wat leerden over de geloven, en een christelijke middelbare school. Ik deed zelf sochtends niet mee met dagopening en gebed. Ik las dan rustig een boekje. Ik ben ook iemand die niet op politieke partijen met een religieuze grondslag stem. Dus geen Christen Unie, of SGP of CDA, want naar mijn mening is dat niet het scheiden van kerk en staat.

Nu woon ik in een dorp met 21 basisscholen (ok, incl sommige met 3 vestigingen), dus tegen de tijd dat ik de keuze moet maken is er vast een school die bij mijn visie aansluit.

Wel even om duidelijk te maken, zelf ben ik niet gelovig, en voed ik mijn dochter niet gelovig op. Ik kom uit een Christelijke familie, mijn man Katholiek. Wij hebben zelf dus wel een achtergrond. Wij hebben zelf gekozen om er voor te kiezen niet gelovig te zijn. Als onze dochter dit wil als ze volwassen is moet zij dat zelf weten. Wij respecteren namelijk wel andere geloven. Mits het vrije keuze van iemand is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:43

:),

wisten jullie dat het wetsvoorstel dat genoemd staat in de link, dat scholen verder verbied om bijvoorbeeld een homodocent of leerling te onslaan, afkomstig is van een politicus die katholiek onderwijs heeft genoten?
Rome was not amused kan ik mij zo indenken :')
waren vast niet onder de indruk van zo'n 25% van zijn voorstellen.