Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
san4nie schreef:Afgezien van het geloof (waar wij ook niks mee hebben) zal ik niet extreem afgelegen willen wonen, om de kinderen die eventueel ooit zullen komen.
Vriendlief en ik komen beide uit hetzelfde kleine dorpje en willen later graag met veel ruimte wonen. Ik ivm de paarden en hij wil graag een grote schuur. Toch zal ik nooit voor een afgelegen boerderij kiezen. Omdat eerst de kinderen naar school moeten, een stukje fietsen is dan geen probleem, maar vriendjes en vriendinnetjes in de buurt vind ik wel belangrijk. En als ze groter zijn en op stap willen, is een heel stuk fietsen door de polder niet echt fijn.
Puur om het praktische, als ik kinderen krijg, zou ik niet zo afgelegen willen wonen.
Verder zal ik zelf de kwaliteit van het onderwijs en het personeel belangrijker vinden, hoewel geloof ook bij mij zeker wel meespeelt..
Ik denk dat dit iets is waar je heel goed zelf over na moet denken. Is het een leeglopend en vergrijzend gebied? Dan kunnen de scholen en andere voorzieningen sowieso langzaamaan verdwijnen..
dus deed ik het toch maar.xSCWx schreef:Ik ben als atheist opgegroeid op katholieke scholen. Al vroeg wist ik dat ik niks met het geloof had, en tijdens bidden voor het eten hield ik gewoon mijn mond uit respect. Paas en kerst vieringen waren gewoon gezellig met de familie en lekker eten. Maar toen ik 8 werd moest ik mijn communie doen. Iets waar ik niet achter stond, en oh wat vond ik het vreselijk. De bijeenkomsten met klasgenootjes en dan verhalen en tekeningen maken die met God te maken hadden. Ik wilde niet maarja als kind ben je makkelijk over te halen met 'maar na afloop krijg je cadeautjes', en daarbij het doet geen pijndus deed ik het toch maar.
Voor dat soort dingen zou ik wel oppassen als je je kind dichtbij op een gelovige school doet. Of wellicht wil je kind juist wel geloven, dat is ook mogelijk.
). Ik kreeg ook een jurk zoals alle andere kinderen en mocht die dragen in het pretpark.anneliesdj schreef:kiki1976 schreef:Omdat zowel mijn man als ik geen van beide bekend waren met scholen hier in het dorp vonden we het best lastig (beide import).
Hier in het dorp zijn er 4 type's basisscholen
*OSB
*Christelijke
*Katholieke
*Jenaplan.
Omdat we echt werkelijk geen idee hadden zijn we ook eens gaan zoeken op informatie op de website van de onderwijsinspectie.
In diverse rapporten van div jaargangen viel ons een heel duidelijk iets op.
Zowel de OSB als de Jenaplan stonden al jaren onder extra toezicht van de onderwijs inspectie.
De christelijke en de katholieke niet, die hadden de beste doorstroming naar het voortgezet onderwijs.
Ook met best veel mensen die al schoolgaande kinderen hadden hierover gesproken. En uit verschillende hoeken hoorde je over de OSB en JP best veel negatieve verhalen, oa over achterstanden bij kinderen.
Voor ons een duidelijke reden om daar dus niet heen te gaan.
Tja en toen bleven alleen de CH en de KA over. Welke kies je dan als niet gelovige?
We zijn gewoon ga kijken en uiteindelijk voor de CH gekozen.
Word er veel met het geloof gedaan? Nou nee!
Met de gewone dingen als pasen, pinksteren, kerst.
Hoe ben je daar achter gekomen dat ze onder toezicht staan? Waar vind je die rapporten?
Iris82 schreef:kwita schreef:Ik heb er ook naar gekeken omdat ik het ongeveer meegemaakt heb als bijna niet christelijk kind op een oudgegreformeerde school.
Niet doen! je hoort er nooit bij, en bij de normale kinderen ben je die refo!. Je kon nooit leuke dingen vertellen want een tv serie was zondig, bioskoopje pikken was des duivels....een concert was alleen verantwoord met een stuk van Bach etc
Bovendien ging alle aandacht uit naar god en was het onderwijs bar slecht.
(En dan nog maar te zwijgen van het haat zaaien over andere geloven, en mensen die anders dachten en leefden echt verschrikkelijk!)
Het is voor een kind belangrijk om tussen zijn dorp's genootjes op te groeien en een persoontje te zijn als hun. Licht geloof zou bij mij wel mogen maar het overdreven zwaar geloof zou ik nooit doen.
En ik woon nu ook in de polder... ja dan moet je vaker halen en brengen en verder fietsen dat hoort bij het polder leven.Maar als je dan toch moet halen en brengen maken die kilometers extra ook niets meer uit.
( en dan heb ik het over andere dorpen dichter in de buurt)
Zo werkt het niet bij katholieke scholen.
,