Inkomstenbelasting aangifte 2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 23:34

Snorlex schreef:
Drempel studiekosten is 250 (iig vorig jaar).
Dit jaar voor het eerst: bij studie met stufi geen aftrek!

Best raar. Aangezien stufie helemaal geen stufie meer is maar een lening. :?

JustLizz

Re: Inkomstenbelasting aangifte 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:11

Brillen etc. zijn inderdaad al een paar jaar niet meer aftrekbaar.
Voor een overzicht van de aftrekbare kosten: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _2014_2016

Reiskosten naar je werk met privevervoer zijn niet aftrekbaar als je in loondienst bent, als je met het OV naar je werk gaat dan onder voorwaarden wel.

Ik adviseer ook om niet te veel af te gaan op mensen die op een forum wat plaatsen. Ik zie nu in die paar pagina's al een aantal dingen gezegd worden die gewoon echt niet kloppen. Als je er niet uit komt met je aangifte check dan goed de hulppagina's of bel de belastingtelefoon of schakel een deskundige in die je tegen een kleine vergoeding kan komen helpen met je aangifte.

Ik werk dagelijks met belastingen en kom helaas nog vaak mensen met problemen tegen omdat ze verkeerd of helemaal niet geïnformeerd zijn.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 01:12

JustLizz schreef:
Reiskosten naar je werk met privevervoer zijn niet aftrekbaar als je in loondienst bent, als je met het OV naar je werk gaat dan onder voorwaarden wel. .

Ik kan op mijn werk anders wel degelijk een deel van mijn vakantie geld en een mijn 13e maand inruilen voor zover mogelijk voor een belastingvrije reiskosten vergoeding a 19ct/km. Hoe dat zit als die regeling niet via je werk gaat geen idee. Maar wat dat betreft is mijn prive vervoer dus wel degelijk aftrekbaar.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 01:18

Shiloh schreef:
JustLizz schreef:
Reiskosten naar je werk met privevervoer zijn niet aftrekbaar als je in loondienst bent, als je met het OV naar je werk gaat dan onder voorwaarden wel. .

Ik kan op mijn werk anders wel degelijk een deel van mijn vakantie geld en een mijn 13e maand inruilen voor zover mogelijk voor een belastingvrije reiskosten vergoeding a 19ct/km. Hoe dat zit als die regeling niet via je werk gaat geen idee. Maar wat dat betreft is mijn prive vervoer dus wel degelijk aftrekbaar.

Maar jij krijgt dus reiskostenvergoeding. Ik niet.
Indirect ruil ik mijn vakantiegeld dus wel in voor reiskosten, maar omdat ik met de trein doordeweeks gratis op mijn studenten ov reis, en in het weekend met de auto, kan ik het niet terugvragen.
Volgend jaar wel, dan ga ik dus niet meer met de auto, en mijn studenten ov loopt in mei af. Dus dan kan ik die ov kosten wel aftrekken heb ik inmiddels begrepen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 01:20

Ja nee op die fiets. Reiskosten zijn niet aftrekbaar. Een reiskostenvergoeding is aftrekbaar/belastingvrij.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 01:23

Woohoo! Bijna tijd om aangifte te doen!

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:58

JustLizz schreef:
Brillen etc. zijn inderdaad al een paar jaar niet meer aftrekbaar.
Voor een overzicht van de aftrekbare kosten: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _2014_2016

Reiskosten naar je werk met privevervoer zijn niet aftrekbaar als je in loondienst bent, als je met het OV naar je werk gaat dan onder voorwaarden wel.

Ik adviseer ook om niet te veel af te gaan op mensen die op een forum wat plaatsen. Ik zie nu in die paar pagina's al een aantal dingen gezegd worden die gewoon echt niet kloppen. Als je er niet uit komt met je aangifte check dan goed de hulppagina's of bel de belastingtelefoon of schakel een deskundige in die je tegen een kleine vergoeding kan komen helpen met je aangifte.

Ik werk dagelijks met belastingen en kom helaas nog vaak mensen met problemen tegen omdat ze verkeerd of helemaal niet geïnformeerd zijn.

Eens met JustLizz (zoals meestal als het hierover gaat ;) ), op één punt na; let wel op met de informatie die je van de belastingtelefoon krijgt, ze scoren niet bijster goed qua het geven van de goede antwoorden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:12

Shiloh schreef:
Ja nee op die fiets. Reiskosten zijn niet aftrekbaar. Een reiskostenvergoeding is aftrekbaar/belastingvrij.

Wat bedoel je precies? Je lijkt nu dingen door elkaar te halen.

- Reiskosten van woon/werk verkeer met OV is aftrekbaar. Weliswaar onder bepaalde voorwaarden en met vaste bedragen, afhankelijk van het aantal kilometers wat je heen en weer reist.

- krijg je een vergoeding? Dan moet je die van het aftrekbare bedrag aftrekken.

- Werkgevers mogen 19 cent per kilometer belastingvrij vergoeden. Ook als je met de auto gaat. Dat betekent dat je het niet als inkomen hoeft op te geven en je er dus geen IB over betaald.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 12:39

Nee ik bedoel precies wat jij schrijft. Het ging over de vergoeding die werkgevers geven. In de vorm van 19ct/km, had het niet over het OV.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:09

Shiloh schreef:
Snorlex schreef:
Drempel studiekosten is 250 (iig vorig jaar).
Dit jaar voor het eerst: bij studie met stufi geen aftrek!

Best raar. Aangezien stufie helemaal geen stufie meer is maar een lening. :?

De overheid betaald al een flink deel van de opleiding waardoor collegegeld veel lager ligt dan instellingsgeld. Ik denk dat dat de reden is voor het verschil wel of niet aftrekbaar

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:12

Ik kan ook niet wachten.... not -O-
Kost elk jaar weer geld :=

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:29

Hier op het werk zegt men vaak: als je mag betalen dan heb je het ook verdiend. Met andere woorden, indien je belasting betaald heb je ook een inkomen (en hoogstwaarschijnlijk een baan). Om er toch nog een positieve draai aan te geven :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:02

Geld terug krijgen is ook gewoon een sigaar uit eigen doos eigenlijk :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:23

vuurneon schreef:
Geld terug krijgen is ook gewoon een sigaar uit eigen doos eigenlijk :')

Het is een beetje als je broek in de was willen gooien, je zakken checken, en een tientje vinden. :')

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:13

Ik heb wel eens gecheckt of iets mocht bij de belastingtelefoon. Uiteindelijk toch mijn eigen "gevoel" gevolgd na het lezen van de regels en nergens problemen mee gehad, terwijl via de belastingtelefoon mij werd vermeld dat wat ik wilde echt niet kon.

Ik gebruik als ik ergens niet uit kom de website of vraag collega's van het kantoor boven ons om advies :+

Nog even een nuancering: bij de studiekosten gaat het om gemaakte kosten voor schooljaar 2015/2016.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:32

En dan uiteraard alleen de kosten die in 2015 vallen, echt de uitgaven. Voorheen kon t ook niet mét stufi overigens, wat hierboven wel gezegd is.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:32

Celiien schreef:
En dan uiteraard alleen de kosten die in 2015 vallen, echt de uitgaven. Voorheen kon t ook niet mét stufi overigens, wat hierboven wel gezegd is.

Het is, onder voorwaarden, wel mogelijk geweest om studiekosten af te trekken als er stufi werd ontvangen. Zaten wel wat haken en ogen aan. Met ingang van het nieuwe leenstelsel is dit alleen niet meer mogelijk.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:48

Jeeeeej!

Een arme student, vier bijbanen, loonheffing, belasting opgeven.. Ik verkneukel me nu al! :):)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:50

Ja onder bepaalde voorwaarden, waar 90% van de studenten niet aan voldoen. Maar t klonk even alsof t altijd wel mocht :=

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:53

Kan iemand me uitleggen hoe dit in zijn werk gaat? Ik moet dit jaar voor het eerst zelf aangifte doen en zou bij god niet weten hoe ik dat moet doen _O-

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:55

Aedema schreef:
Kan iemand me uitleggen hoe dit in zijn werk gaat? Ik moet dit jaar voor het eerst zelf aangifte doen en zou bij god niet weten hoe ik dat moet doen _O-

Vanaf 1 maart kan je op de site van de belastingdienst je aangifte invullen. Of via een app die je kan downloaden.

Als je geen bijzondere aftrek posten hebt (huis etc) dan is hij vooraf ingevuld en hoef je eigenlijk alleen maar te ondertekenen (en hem ff checken). Kind kan de was doen:)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:00

Celiien schreef:
Ja onder bepaalde voorwaarden, waar 90% van de studenten niet aan voldoen. Maar t klonk even alsof t altijd wel mocht :=

Oh nee! Maar nu mag het echt niet meer. Hoewel, zoals het op de site belastingdienst staat "aangekondigd" lijkt het wel alsof er vorig jaar veel meer mogelijk was dan het geval is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 01:53

Ik ben ook benieuwd wat ik terug kan vragen! Vast niet heel veel, maar wel welkom. Bij mij gaat het trouwens meteen op de spaarrekening. :)

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 06:59

eilleen333 schreef:
Aedema schreef:

Vanaf 1 maart kan je op de site van de belastingdienst je aangifte invullen. Of via een app die je kan downloaden.

Als je geen bijzondere aftrek posten hebt (huis etc) dan is hij vooraf ingevuld en hoef je eigenlijk alleen maar te ondertekenen (en hem ff checken). Kind kan de was doen:)

Ik woon in een huurhuis sinds een jaar, maar ik denk niet dat dat is wat je bedoelt met huis?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:36

Meer een koophuis. Daarvan kan je dacht ik de hypotheek rente aftrekken. Maar ik heb geen idee hoor,haha!
Ben zelf student met een huurwoning, zonder partner en kinderen en vermogen/mega veel spaargeld. Dus voor mij is het altijd heel simpel.