werken, werken, werken en je verschikkelijk voelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:43

Wouw wat een kortzichtigheid komt hier voorbij...
Ten eerste,tot een aantal jaar geleden was het helemaal niet zo standaard dat iedereen (vrouwen) 40 uur werkte... Dat is echt iets van de nieuwe tijd,dus zo 'normaal' is het niet eens. :)

Zelf werk ik 27 tot 30 uur in de week. Dat is zwaar werk met veel reistijd (soms 2 keer per dag,dus 4x op en neer)
Ik heb ook 40 uur gewerkt maar ik kon het niet aan. Hoe graag ik dat ook wilde,want wat zou het fijn zijn als we het financieel eens echt makkelijk hadden.

Ik heb echt respect voor mensen die 40(+) uur werken,reistijd hebben,voor de kinderen zorgen en ook nog tijd hebben voor een paard of tennis!
Ik zou willen dat ik ook zo'n iemand kon zijn := ik heb vaak genoeg geprobeerd om dat beeld hoog te houden bij mezelf,maar ik ben daar uiteindelijk mee opgehouden.
Het is mijn leven,ik moet daar nog járen mee doen,niemand anders voelt wat ik voel :)

Ik mankeer het een en ander en ik ben iedere avond weer blij dat ik thuis ben,ookal vind ik mijn werk leuk. Een werkdag is voor mij onwijs vermoeiend en dat heb ik inmiddels geaccepteerd. Tegenwoordig heb ik geleerd om het positieve en maximale uit mezelf te halen zonder er aan onderdoor te gaan.
Ik hoop dat mensen dáár ook eens respect voor kunnen opbrengen,ookal zouden zij het anders doen.

Aan TS: aan jou dus ook het advies: het is jou lichaam,jou leven,jou geluk. Jij moet doen waar je de rest van je leven nog iets mee kan,niemand anders kan jou leven voor je leven.
Laatst bijgewerkt door Tivoli op 05-02-16 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:44

Goh ik denk ook dat mensen weinig kunnen nuanceren soms...
Ik heb een tijd lang 50u gewerkt en daarnaast een master na master opleiding gevolgd... Dat ging allemaal tot mijn omgeving opmerkte dat ik meer een machine dan mens was.
Nu werk ik 30-32u en vind het heerlijk. Ik heb tenminste tijd om van mijn leven te genieten. Ik heb een mentaal en fysiek uitdagende baan en ondanks dat ik het werk leuk vind denk ik dat ik zoals ik eerst bezig was afstevende op een burn out. Ik heb ook in horeca gewerkt en kon daar met gemak veel uren maken.
Ik denk dus dat je niet zomaar kunt oordelen over hoe zwaar iets voor iemand is en daarbij... So what als iemand parttime wilt werken? Waarom dan meteen dramatische werk ethiek? Je weet niet wat iemand ernaast nog doet...

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:12

Ts pas goed op jezelf. Blijf er niet mee rond lopen als het je echt dwars zit en denk om je gezondheid.

Ik ben vorig jaar van baan gewisseld omdat ik vond dat ik met mijn hbo studie een hbo functie moest hebben ipv een mbo functie. Vanaf t begin voelde het niet goed. Maar ik dacht ach moet even wennen. Zo ben ik 8 maand doorgegaan. Maar de prestatiedruk is me te veel geworden. Ik ben een echte doorzetter en heb me nooit ziek gemeld maar ik kwam elke dag kapot thuis. Ik durfde niks te zeggen op het werk, wou er niet aan toe geven dat het niet meer ging. Totdat ik grieperig werd en daarna besefte dat ik t niet vol ging houden om me weer volledig in het werk te storten

Wat ik hier van geleerd heb is dat je beter kunt zeggen wat je dwars zit. Anders bijt je je helemaal vast in waar je tegen aan loopt en voel je je steeds rotter en loopt je stressniveau op.
Als je niks zegt heeft je baas ook niet door wat er speelt. Ze hadden bij mij wel door dat t even niet zo lekker ging. Maar hadden nooit mij kunnen helpen als ik niks had gezegd. Dus probeer open te zijn waar je mee worstelt, misschien kunnen jullie samen naar een geschikte oplossing zoeken.

mysa
correspondent/vertaler

Re: werken, werken, werken en je verschikkelijk voelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:22

Niet iedereen is in de wieg gelegd om 40 uur in de week te werken. Ik ook niet. Heb max 28 uur gewerkt (fysiek) en daarnaast nog ong. 8uur zittend werk. En ben werkelijk dolblij dat het nu minder kan. Op zoek naar een andere baan t.s.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:44

Ik werk 32 uur pw in het onderwijs en doe dit nu al 14 jaar. Ik vind het zwaar werk, je moet er altijd voor de volle 100% staan, want als je het met minder doet lukt het echt niet. Ik haal er echter ook veel voldoening uit.
Ik ben ook nog steeds gevoelig voor alle virussen en bacteriën van de kinderen. Helaas heb ik me ook al 2 keer ziek moeten melden dit schooljaar. Gelukkig wel kort.
Sommige mensen zijn gewoon vatbaarder en dan hoef je niet meteen naar de dokter te rennen.
Ik probeer daarom genoeg te slapen, gezond te eten en flink te sporten om fit te blijven.
Ik merk wel dat de instelling van veel stagiaires matig is. Ze zijn erg verwend en hard werken hebben ze ook niet allemaal van gehoord.

Probeer toch iets anders te zoeken, ondanks dat dat nu erg moeilijk is. 40 uur pw werk doen waar je een hekel aan hebt, dat breekt iedereen op denk ik.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:03

Mensen moeten lekker zelf weten hoeveel ze werken. Iedereen is anders en je kan niet oordelen of iemand wel of niet 40 uur kan werken als je niet in de schoenen hebt gestaan van die ander.

Bah heb zo'n hekel aan die ik werk 40 uur kijk mij eens geweldig zijn. Prima, leuk voor je. Maakt andere niet minder.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:06

chanel1985 schreef:
128 uur vrije tijd zeg je, maar je hebt ook nog de tijd voor naar en van uw werk te gaan, boodschappen moeten er ook gedaan worden, een huis poetst zijn eigen ook niet zelf. Je moet jezelf ook nog verzorgen, dan de was en de strijk nog,...Hoeveel schiet er dan nog over van die 72 uur?
PLus je rekent van 8 uur slaap per nacht, reken daar al maar een uur erbij.

Normaal gesproken moet je tussen de 6 - 8 uur slaap nodig hebben per nacht. Dus ik ben van het maximale uit gegaan. :) 9 uur slaap vind ik uitslapen.. daar kom ik zelf ook nooit aan :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:23

Kunnen we ten eerste eens ophouden met ''dit is normaal dus alles wat daar vanaf wijkt is abnormaal''?

Gemiddeld heeft een mens 8 uur slaap nodig idd. Is niet voor niets een gemiddelde. Betekend dat er mensen zijn die het op 8 uur goed doen, maar er ook mensen zijn die maar 6 uur slaap nodig hebben, maar ook mensen doe 9 a 10 uur slaap nodig hebben.

Raar joh, we lijken allemaal wel individuen. :oo

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:41

Als ik 40 uur per week moest werken op kantoor, ging ik ook kapot. Ik zou dat nooit trekken. Ik weet dat bij ondervinding. En ik heb helaas eigenlijk 9 uur slaap nodig per etmaal. Na mijn 50e zou dat minder moeten worden. Dat is dan weer een aspect om naar uit te kijken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:38

Lizzyy schreef:
chanel1985 schreef:
128 uur vrije tijd zeg je, maar je hebt ook nog de tijd voor naar en van uw werk te gaan, boodschappen moeten er ook gedaan worden, een huis poetst zijn eigen ook niet zelf. Je moet jezelf ook nog verzorgen, dan de was en de strijk nog,...Hoeveel schiet er dan nog over van die 72 uur?
PLus je rekent van 8 uur slaap per nacht, reken daar al maar een uur erbij.

Normaal gesproken moet je tussen de 6 - 8 uur slaap nodig hebben per nacht. Dus ik ben van het maximale uit gegaan. :) 9 uur slaap vind ik uitslapen.. daar kom ik zelf ook nooit aan :=

Ik ben dan ook geen gemiddelde mens _O-

Wie zegt dat men tussen de 6-8 uur slaap nodig hebt per nacht?

Omdat jij nog niet met uitslapen, an 9 uur komt, maak je er maar een norm voor iedereen en wie er vanaf wijkt is niet normaal :?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:59

Het is in onze maatschappij zo dat de meeste mensen moeten werken om te kunnen leven. Je hebt niet altijd voor het uitkiezen welk werk je kan doen en moet soms al blij zijn dat je überhaupt werk hebt.
Dat aspect alleen al maakt werken lang niet altijd leuk.
Ook ik ben -zoals uit veel reacties hier blijkt zijn er meer bokkers- :D - calvinistisch opgevoed dat je dan maar iets moet doen zonder dat je het leuk vindt.
Voor een deel ben ik het daarmee eens en wordt je er ook niet slechter van, maar dit heeft wel zijn grenzen. Als je bepaald werk niet aan kan, heeft niemand er wat aan als je het koste wat kost moet blijven doen. Ook de werkgever niet.

Kijk of je wat met de goede tips hier kunt doen; praten met je baas, misschien een leuke collega eens vragen hoe die het ervaart, vragen om training: als je iets goed kan wordt het vaak minder zwaar. Als je al te ver over je grenzen bent gegaan: stap naar je huisarts.

Nb: ik had lange tijd 9 uur slaap per nacht nodig en nog voelde ik me overdag niet fit.
Nu mijn privé situatie op een aantal punten verandert is red ik het prima met 6 tot 7 uur per nacht. Met tegenzin naar je werk gaan kost heel veel energie. Ik begrijp heel goed dat ts veel slaap nodig heeft.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:35

Al die uitspraken over 'ik snap niet dat je dat als jonge gezonde vrouw niet aankan' en '40 uur is niets, dat is gewoon normaal, dat moet iedereen kunnen'
Deze uitspraken kunnen heel erg op het zelfvertrouwen van TS inwerken.
TS is al onzeker over haar baan en haar kunnen. En nu een hoop mensen haar toeschreeuwen dat ze maar eventjes over haar grenzen moet gaan, zal haar waarschijnlijk alleen maar doen twijfelen aan haar eigen kunnen.
Want: Ben ik dan wel normaal? Ben ik wel gezond? Ben ik niet minder dan iedereen? Deze gedachtes zullen alleen maar leiden tot minder zelfvertrouwen en nog meer tegenzin tijdens het werken.... Dus het mag allemaal wel wat milder en opbouwender...

Daarnaast, 40 uur normaal?
Niet voor niets komen burn out's bij jongere mensen steeds vaker voor.
Niet voor niets verkort Zweden de werkdag van 8, naar 6 uur (http://www.joop.nl/nieuws/zweden-gaan-n ... dag-werken)

Strikt lichamelijk gezien? Ja, dan zou TS waarschijnlijk die baan aankunnen. Maar wij mensen zijn nou eenmaal meer dan alleen een lichaam. Onze psyche beinvloed ons fysieke kunnen enorm. Als wij niet geloven dat we het kunnen, kunnen we het niet.
Als onze psyche moe en overprikkeld is, zullen we het werk lichamelijk ook zwaarder ondervinden.

Aangezien elk persoon anders is, zullen onze psyches niet allemaal hetzelfde verduren..
Dus nee, niet ieder gezond persoon moet een 40 uurige werkweek aankunnen....

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:24

IsabelHx schreef:
Al die uitspraken over 'ik snap niet dat je dat als jonge gezonde vrouw niet aankan' en '40 uur is niets, dat is gewoon normaal, dat moet iedereen kunnen'
Deze uitspraken kunnen heel erg op het zelfvertrouwen van TS inwerken.
TS is al onzeker over haar baan en haar kunnen. En nu een hoop mensen haar toeschreeuwen dat ze maar eventjes over haar grenzen moet gaan, zal haar waarschijnlijk alleen maar doen twijfelen aan haar eigen kunnen.
Want: Ben ik dan wel normaal? Ben ik wel gezond? Ben ik niet minder dan iedereen? Deze gedachtes zullen alleen maar leiden tot minder zelfvertrouwen en nog meer tegenzin tijdens het werken.... Dus het mag allemaal wel wat milder en opbouwender...

Daarnaast, 40 uur normaal?
Niet voor niets komen burn out's bij jongere mensen steeds vaker voor.
Niet voor niets verkort Zweden de werkdag van 8, naar 6 uur (http://www.joop.nl/nieuws/zweden-gaan-n ... dag-werken)

Strikt lichamelijk gezien? Ja, dan zou TS waarschijnlijk die baan aankunnen. Maar wij mensen zijn nou eenmaal meer dan alleen een lichaam. Onze psyche beinvloed ons fysieke kunnen enorm. Als wij niet geloven dat we het kunnen, kunnen we het niet.
Als onze psyche moe en overprikkeld is, zullen we het werk lichamelijk ook zwaarder ondervinden.

Aangezien elk persoon anders is, zullen onze psyches niet allemaal hetzelfde verduren..
Dus nee, niet ieder gezond persoon moet een 40 uurige werkweek aankunnen....

*\o/* ik denk dat ts hier heel veel aan kan hebben. En dat de meesten zoiets alleen gaan begrijpen als ze het ooit zelf mee maken.

Vooral dat over het zelfvertrouwen. En 'wat als ik dit niet kan, wat kan ik dan wel'. Het is helaas niet altijd zo makkelijk. Zo'n situatie brengt helaas veel onzekerheid met zich mee. Vooral als je zelf heel graag wilt, maar het niet lukt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:32

Nikass schreef:
Het is in onze maatschappij zo dat de meeste mensen moeten werken om te kunnen leven. Je hebt niet altijd voor het uitkiezen welk werk je kan doen en moet soms al blij zijn dat je überhaupt werk hebt.
Dat aspect alleen al maakt werken lang niet altijd leuk.
Ook ik ben -zoals uit veel reacties hier blijkt zijn er meer bokkers- :D - calvinistisch opgevoed dat je dan maar iets moet doen zonder dat je het leuk vindt.
Voor een deel ben ik het daarmee eens en wordt je er ook niet slechter van, maar dit heeft wel zijn grenzen. Als je bepaald werk niet aan kan, heeft niemand er wat aan als je het koste wat kost moet blijven doen. Ook de werkgever niet.

Ik denk dat je de kern hier goed uitlegt.
Oke, dat je wát moet doen om je geld te verdienen en dat dat niet altijd even leuk is omdat je het niet voor het kiezen hebt. Maar het heeft inderdaad z´n grenzen.

Zeker als je zoveel uren moet maken. 20 - 30 uur kun je nog wel volhouden maar geen 40 uur als het je zo tegen staat.
Je moet er ook voor oppassen TS, dat je dat gaat uitstralen en dat dit opgemerkt wordt. En dan verlies je je baan alsnog. Dus doorbijten en volhouden is denk ik niet een optie. Je móet eens gaan praten met je baas.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:38

Praten is inderdaad het beste. En ontslag krijg je in de meeste gevallen niet zomaar hoor als je gewoon je best blijft doen. Misschien wil je baas wel een goede regeling treffen waar jullie beide achter staan tot einde contract. Zo heb ik het ook op kunnen lossen. Beide tevreden en ik ga in april met een goed gevoel weg.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:49

ts stoppen met dit baantje, het loont je niet, je studie is nl het belangrijkste..dit baantje tijdelijk...als je moe en rugpijn hebt, niet meer lekker in je vel is solliciteren ook heel moeilijk, mensen kijkn tegen je aan en denken dat jij dit bent..

Ga lekker je studie doen en geef je op voor wat poetsbaantjes, dan heb je vast hetzelfde...is nog gezellig ook..

Voel je niet te verantwoordelijk, soms maak je een verkeerde keuzen en als je daar mee door gaat heb je je zelf er mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:46

Sita_xx schreef:
Praten is inderdaad het beste. En ontslag krijg je in de meeste gevallen niet zomaar hoor als je gewoon je best blijft doen. Misschien wil je baas wel een goede regeling treffen waar jullie beide achter staan tot einde contract. Zo heb ik het ook op kunnen lossen. Beide tevreden en ik ga in april met een goed gevoel weg.

Mocht je werkgever een hork blijken te zijn en je hebt het gevoel dat je daar niet verder komt, dan kun je contact opnemen met de arbo arts en daar je situatie voorleggen.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:34

Nikass schreef:
Sita_xx schreef:

Mocht je werkgever een hork blijken te zijn en je hebt het gevoel dat je daar niet verder komt, dan kun je contact opnemen met de arbo arts en daar je situatie voorleggen.

Dat is niet nodig. We hebben afgesproken dat ik tot april halve dagen werk. En de rest wordt vrijgesteld. Bovendien bieden ze mij een training aan om ander werk te vinden wat beter bij mij past. Maar ik denk dat niet veel werkgevers het zo op zullen lossen helaas.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:12

Sita_xx schreef:
Nikass schreef:

Dat is niet nodig. We hebben afgesproken dat ik tot april halve dagen werk. En de rest wordt vrijgesteld. Bovendien bieden ze mij een training aan om ander werk te vinden wat beter bij mij past. Maar ik denk dat niet veel werkgevers het zo op zullen lossen helaas.

Opmerking was naar TS bedoeld ;)

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:35

Haha excuses :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:33

Citaat:
So what als iemand parttime wilt werken? Waarom dan meteen dramatische werk ethiek? Je weet niet wat iemand ernaast nog doet...

Niks mis met parttime werken, wel iets mis met je maar ziekmelden omdat je geen zin hebt om te werken. En ja, ik vind het gepiep als je zo jong al begint met zeuren dat het je zo zwaar valt, omdat dat echt iets is van deze generatie. Het maakt niet uit wat je ernaast doet, je hoort gewoon je steentje bij te dragen, punt. Vergeet niet dat als dit zo doorgaat, straks niemand nog kinderbijstand, een ww uitkering of wat dan ook meer vangt omdat er niet genoeg werkende mensen zijn om het te bekostigen... Nou zal het gerust zo'n vaart niet lopen, maar die kans is zeer zeker wel aanwezig als dit arbeidsethos in stand blijft.

Citaat:
Omdat jij nog niet met uitslapen, an 9 uur komt, maak je er maar een norm voor iedereen en wie er vanaf wijkt is niet normaal :?

Kom op zeg, ja dat is het hele idee van een norm! Een norm is het gemiddelde van de som, de generalisatie, de meetbare gegevens en alles wat daarbuiten valt heet deviatie/afwijking/anders dan normaal. Dus ja, als jij 9 uur slaap nodig hebt wijk je af van de norm en ben je dus niet normaal in dat opzicht. Ik ook niet, want ik slaap soms maar 4 of 5 uur, ik ben dus ook niet normaal in dat opzicht.

Niet iedereen redt het om 40 uur te werken, heel prima, niks mis mee, maar een normaal, goed gezond mens (en zelfs een minder goed gezond mens) moet het binnen de grenzen van het redelijke, redden om 40 uur te werken en daarnaast zelfs nog een soort van leven te hebben. Niemand zegt dat je 40 uur moet werken, maar als daar een noodzaak voor is vanwege financiële redenen of wat voor reden dan ook, dan moet je je soms gewoon maar even vermannen en door de zure appel heenbijten. Schouders eronder en gaan, je hoeft je niet kapot te werken, maar ze hoeft ook geen 80 uur te werken, het is gewoon een heel normaal aantal uren.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 08-02-16 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:39

Je draagt toch ook je steentje bij als je 3 dagen of 4 dagen werkt? Dat je dan minder loon hebt, zo is het. Dat moet toch iedereen voor zichzelf weten.
En hoe meer parttimers er zijn hoe meer plek voor werkzoekenden :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:42

Lees het even goed, ik zeg net, niks mis met parttime werken, dan draag je ook bij (weliswaar een flink stuk minder, maar dan draag je evengoed bij), maar wel met het gebrek aan werklust van deze generatie.

40 uur werken bij een baan die je verschrikkelijk vindt is ook een ramp (trust me, I know), maar dan is elk uurtje al teveel. Dus wat moet je dan doen? In gesprek gaan met je baas om ervoor te zorgen dat je het leuker krijgt, zorgen dat je heel gauw iets anders vindt, or suck it up and just do it. Niet blijven hangen en niks doen en verwachten dat er iets aan de situatie verandert.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 08-02-16 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:46

Als je half time werkt, draag je evenredig bij aan de belastingen als voltijds. Het wordt immers berekend op je loon, als half timer, betaal ik minder belastingen maar heb ik ook minder loon. Voltijds meer loon dus mer belastingen.

Als ik voltijds zou werken, zou ik minder werklust hebben, dan dat ik nu halftijds werk. Heb nu meer werklust omdat ik het nu aankan wat ik doe en dus ook meer energie heb.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:47

Hoezo van deze generatie? We zijn nog maar net uit de generatie waarbij elke moeder stopte met werken zodra er een kind kwam :?
Tegenwoordig werkt bijna iedereen, zij het parttime, door.
Ik heb niet het idee dat dat iets is van deze generatie, de hippies uit de jaren 70 hadden ook niet veel op met werken :7