Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:41

Naamloos1 schreef:
Bedankt voor al jullie reacties. Ik zie toch nog een hoop wisselende reacties helaas..
Wat me wel duidelijk is geworden, is het feit dat het vrachtwagenvervoer met varkens dus niet zo zielig is als ik had verwacht, en dat op elkaar gepropte, is ergens ook wel logisch natuurlijk. Dus dat is een 'fijne' gedachte.

Echter blijkt het wel uit de reacties dat de koeien een redelijk goed leven hebben, maar de kippen en varkens dus niet..

Ik ga eens kijken naar een slager of boerderij die aan huis verkoopt..

Buren van mijn ouders hadden ook plofkippen, komen als kleine donzige kuikentjes binnen en 6 weken later zijn het grote kippen die niet meer kunnen staan/lopen.. Zij zijn nu over op diervriendelijkere manier van opfokken, krijgen ze er nu ook meer geld voor (dat was dus in het verleden niet zo..) de kuikens blijven langer, mogen niet meer dan zoveel gram per week groeien (anders ten koste van de prijs), minder kippen in 1 schuur en ze hebben meer daglicht. Echt een hele verbetering :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:43

:') dood gemaakt, is niet leuk voor het dier... :')

En dat weet jij omdat?

Dat doodmaken gebeurd pijnloos, in 1 fractie van een seconde.
Denk je nu werkelijk dat dieren gaan na denken: "En nu ga ik dood?" :')

Hier moet ik écht om lachen, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:43

maralyn schreef:

En dat weet jij omdat?

En dood gaan ze toch wel, dat is de enige zekerheid die ieder dier op deze aarde heeft :j

maralyn

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:46

Inderdaad Relaxed!!

Ook wij gaan dood.
Nou... als ik mag kiezen tussen de kogel onverwachts krijgen, en een nare slepende ziekte, doe mij die kogel maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:47

maralyn schreef:
Inderdaad Relaxed!!

Ook wij gaan dood.
Nou... als ik mag kiezen tussen de kogel onverwachts krijgen, en een nare slepende ziekte, doe mij die kogel maar...

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:48

Ik ben flexitarier, wat voor mij in feite inhoudt dat ik zeer zelden een stukje vis of een klein stukje vlees eet. Niet in situaties waar het 'niet anders kan', want niemand moet vlees eten, maar omdat ik er op dat moment even erg veel zin in heb of omdat ik ergens eet waar ik niet per se de touwtjes in handen heb.

Ik vind het eigenlijk best wel erg hoe sommige mensen hier praten over de dood van dieren :o Wij hebben geen vlees nodig om te overleven, maar we fokken wel dieren voor de slacht.. Dan kan je wel zeggen dat de dood de enige zekerheid is, maar is het dan alsnog niet ontzettend cru om een beestje in slechte omstandigheden te houden (want eerlijk is eerlijk, geen enkel vleesdier heeft hetzelfde leven als een dier dat als hobby of huisdier wordt gehouden), en hem dan uiteindelijk dood te maken?

Ik ben verder niet tegen mensen die vlees eten hoor, ik ben zelf lang niet 'heilig' genoeg om daarover te oordelen uberhaupt. Maar sommige dingen die hier gezegd worden vind ik behoorlijk krom.

Overigens ook eentje om over na te denken, de vleesindustrie is in Nederland de grootste milieuvervuiler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:49

maralyn schreef:

En dat weet jij omdat?

Dus als een mens doodgeschoten word is het ook niet zielig? Want dat is in een fractie van een seconde, en ze kunnen niet denken 'nu ga ik dood'. Dus maakt het toch niet uit. Ja, iedereen gaat dood, maar ook elk levend wezen wil leven.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:49

Iemand die weet hoe het er in Duitsland aan toe gaat? Mijn moeder doet boodschappen bij de aldi en daar komt het vlees dus vanuit duitsland..

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:51

Emmaa_ schreef:
Ik ben flexitarier, wat voor mij in feite inhoudt dat ik zeer zelden een stukje vis of een klein stukje vlees eet. Niet in situaties waar het 'niet anders kan', want niemand moet vlees eten, maar omdat ik er op dat moment even erg veel zin in heb of omdat ik ergens eet waar ik niet per se de touwtjes in handen heb.

Ik vind het eigenlijk best wel erg hoe sommige mensen hier praten over de dood van dieren :o Wij hebben geen vlees nodig om te overleven, maar we fokken wel dieren voor de slacht.. Dan kan je wel zeggen dat de dood de enige zekerheid is, maar is het dan alsnog niet ontzettend cru om een beestje in slechte omstandigheden te houden (want eerlijk is eerlijk, geen enkel vleesdier heeft hetzelfde leven als een dier dat als hobby of huisdier wordt gehouden), en hem dan uiteindelijk dood te maken?

Ik ben verder niet tegen mensen die vlees eten hoor, ik ben zelf lang niet 'heilig' genoeg om daarover te oordelen uberhaupt. Maar sommige dingen die hier gezegd worden vind ik behoorlijk krom.

Overigens ook eentje om over na te denken, de vleesindustrie is in Nederland de grootste milieuvervuiler.

Klopt, de meeste huisdieren hebben het 'slechter' ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:52

IvankBacardi schreef:
Emmaa_ schreef:

Klopt, de meeste huisdieren hebben het 'slechter' ;)

Waar kan je dat mee onderbouwen als ik vragen mag?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:52

Emma, onderbouw deze slechte omstandigheden eens in volledige waarheden bij eigen ervaring? Ofwel, wat heb jij zelf in het echt gezien?

Anders, neem ik je reactie maar weinig serieus. Sorry.

Linda, nee, deze heeft geen pijn gehad.
De timing was ongelukkig.
En serieus? Denk je echt dat dieren echt bewust zijn van het leven en willen leven??
Waar basseer jij dat op?

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:53

Marlyn heeft dat op de vorige pagina prachtig onderbouwd.
Als ik zo vrij mag zijn om haar reactie te noemen.

Tessake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:53

benangelique schreef:
Je hebt gelijk. Ik bedoel geen soja maar tofu

Tofu is gemaakt van soja dus zelfde verhaal van dat inderdaad de meeste soja verwekt wordt in vee voeders en maar weinig voor mensen. Heb zelf een tijd gewerkt in een bedrijf waar er tofu gemaakt werd ;)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:54

Dat koeien meer binnen staan dan buiten is soms ook de keuze van de koe zelf ;)
Koeien hebben het snel al veel te warm, in de lente/zomer kiezen ze dan eerder voor de koele stal dan buiten op het gras. Wij hebben in de zomer een ventilator in de stal staan en lunchen soms zelf ook in de koeienstal omdat het er zo lekker is qua temperatuur :P

Onze koeien hebben een melkrobot dus kunnen zelf besluiten wanneer ze gemolken willen worden, hebben een ruime ligboxstal en meerdere voermomenten op een dag. Het jongvee staat zolang mogelijk buiten, per leeftijdsgroep en daarna in een ligboxstal met meerdere voermomenten kuil/brok/mais

Transport van de koeien verbaas ik mij over de luxe van de vrachtwagen die soms het erf op komt, airconditioning erin, meerdere hekken zodat er minder koeien tegen elkaar hoeven maar ze wel stabilliteit hebben. Veilige loopplank. Heb menig paardentrailer gezien met kapotte laadplank en heel bedompt.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:00

maralyn schreef:
En serieus? Denk je echt dat dieren echt bewust zijn van het leven en willen leven??
Waar basseer jij dat op?

Mag ik nu even lachen? :')

Natuurlijk zijn ze bewust van het leven. Alleen al om het feit dat ze pijn kunnen voelen, en vluchtgedrag vertonen als ze ergens van schrikken. Daarnaast is het bekend dat bijvoorbeeld varkens een sociale rangorde vormen etc. etc.

Dus laat ik de vraag omdraaien: Waarom denk je dat dieren NIET bewust zijn? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:00

Eloya schreef:
Dat koeien meer binnen staan dan buiten is soms ook de keuze van de koe zelf ;)
Koeien hebben het snel al veel te warm, in de lente/zomer kiezen ze dan eerder voor de koele stal dan buiten op het gras. Wij hebben in de zomer een ventilator in de stal staan en lunchen soms zelf ook in de koeienstal omdat het er zo lekker is qua temperatuur :P

Onze koeien hebben een melkrobot dus kunnen zelf besluiten wanneer ze gemolken willen worden, hebben een ruime ligboxstal en meerdere voermomenten op een dag. Het jongvee staat zolang mogelijk buiten, per leeftijdsgroep en daarna in een ligboxstal met meerdere voermomenten kuil/brok/mais

Transport van de koeien verbaas ik mij over de luxe van de vrachtwagen die soms het erf op komt, airconditioning erin, meerdere hekken zodat er minder koeien tegen elkaar hoeven maar ze wel stabilliteit hebben. Veilige loopplank. Heb menig paardentrailer gezien met kapotte laadplank en heel bedompt.

TS, misschien kun je eens bij Eloya gaan kijken, zelfde provincie :j ;)

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:01

Mooie berichten van sommige mensen hier!
Las ook iemand die zei dat je 30 cent voor een ei bij een boer betaald als je het bij de boer thuis koopt.
Bij ons (rand van de Randarad) betaal je €1,20 per doosje van 10 eieren.
Dat lijkt mij netjes en dat zie ik hier overal wel. Kippen kan je bekijken als je wilt, dieren hebben de vrijheid.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:03

269_life schreef:
maralyn schreef:
Waar basseer jij dat op?

Natuurlijk zijn ze bewust van het leven. Alleen al om het feit dat ze pijn kunnen voelen, en vluchtgedrag vertonen als ze ergens van schrikken. Daarnaast is het bekend dat bijvoorbeeld varkens een sociale rangorde vormen etc. etc.

Ik zeg nergens dat ik niet bewust zijn van het leven...??
Ik vraag me alleen af, of jij daar een onderbouwing voor hebt.
En alleen op gebied van pijn en dat soort dingen, tja, wie zegt mij dan die dieren ook echt willen leven?
Fluisteren ze je dat in je oor dan ofzo?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:03

269_life schreef:
maralyn schreef:
Waar basseer jij dat op?

Ik denk dat jullie naast elkaar heen redeneren.
Jullie hebben beide gelijk:
Een dier is niet bewust van 'het leven' zoals wij dat zijn en hier over redeneren, noch kiest een dier om te willen leven.
Zo kan het eigenlijk geen zelfmoord plegen (en een mens wel).
Dieren hebben wel degelijk pijn, gevoel en vluchtgedrag. Emoties en gevoel wat een levend wezen bezit.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:06

maralyn schreef:
En alleen op gebied van pijn en dat soort dingen, tja, wie zegt mij dan die dieren ook echt willen leven?

Jij wil toch ook niet dood en hebt de wil om te leven? Wat maakt jou anders dan een dier? Jij en ik zijn ook dieren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:08

Als ik dood ga, dan ga ik dood.
Punt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:32

[***] schreef:
maralyn schreef:

En dat weet jij omdat?

Dus als een mens doodgeschoten word is het ook niet zielig? Want dat is in een fractie van een seconde, en ze kunnen niet denken 'nu ga ik dood'. Dus maakt het toch niet uit. Ja, iedereen gaat dood, maar ook elk levend wezen wil leven.

ik sterf inderdaad liever door een verdwaalde kogel die mij in mij binnen een seconden of bij missen, binnen enkele seconden dood..

dan dat ik maanden of jaren lijd aan een een of andere ziekte..

als je wilt referen aan oorlog etc.. we hebben het wel over onverwacht uit het leven gegrepen worden..
Dus niet dat je in een oorlogsgebied maanden rent voor vliegend geschut, half uithongerd en dan een keer geraakt wordt in je bovenbeen en niet voldoende verzorging zodat je aan een infectie overlijd.

---

als ik mocht kiezen.. oud worden met allerlei ziektes of zodra de kwalen ernstig worden zeggen geef mij maar een nekschot.. tot die tijd leef ik met plezier, want in tegenstelling tot dieren leven wij niet bij de dag, wij kunnen vooruit blikken en verheugen, plannen maken en streven naar uitleving daarvan.

maar zet iemand mij morgen out of the blue klem en schiet mij door mijn hersenpan, dan heb ik daar ook nauwelijks benul van net als een dier dat voor de slacht gaat. dus nee, daar zou ik niet mee zitten.. tot het moment daar is weet je van niets en daarna maakt het al helemaal niet meer uit

kom maar op met dat nekschot, waar mag ik tekenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:34

269_life schreef:
maralyn schreef:

Jij wil toch ook niet dood en hebt de wil om te leven? Wat maakt jou anders dan een dier? Jij en ik zijn ook dieren.

Dieren zijn niet bewust van het leven. Ze zijn bewust om te overleven. Zij denken niet: Morgen ga ik dat grasje eten en ga ik van 13.00 tot 13.05 een sprintje trekken. Ik wil 3 veulens/kalfjes/biggen. De eerste binnen 2 jaar. Ik ben nu 15 jaar dus zit ik op de helft van mijn leven.

Bovenstaande is bewust zijn van het leven. Jij doelt op het dierlijk overleven. Vluchten voor pijn etc. Mijn paard dacht 3 maand terug echt niet: Oh, de dierenarts is er en ze nemen mij mee, ik zal nu wel sterven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:34

luuca schreef:
Mizora schreef:
Voor iedere kg vlees wordt er 4-8kg voer gebruikt excl gras (voerconversie van 2-4 levend gewicht, geslacht gewicht is ongeveer de helft). Zeker het voer dat kippen en varkens is ook voor menselijke consumptie geschikt. Er zou dus maar 1/5e van het diervoederland nodig zijn als iedereen vrijwel vegetarisch zou worden en alleen nog maar grasgevoerd vee zou eten.

Voor zover ik weet klopt die niet helemaal. De voederconversie voor een kip is 1,9 kilo voer voor 1 kilo kip. Bij varkens is het 5,9 kilo voer voor 1 kilo varken, dat is inderdaad slecht, maar veel varkens krijgen afval van onze voedselindustrie te eten, dus gebroken koekjes, maar ook andere restproducten, dit krijgen ze als een natte brei.

Koeien hebben een nog slechtere voederconversie van ongeveer 8,7 kilo voor een kilo rund.

Het hangt af van de gebruikte producten wat de exacte voederconversie van varkens en rudneren zijn. De 1.9kg voer voor 1kg kip is levend gewicht, niet slachtgewicht(=ongeveer de helft). Runderen hebben zulke slechte scores omdat ze gras (moeten) eten, aangezien gras voor ons niet te verteren valt heb ik deze er vanaf getrokken en zodoende kwam ik op de 2-4kg voer per kg levend dier. Als je bij de varkens de kg voedingsindustrieafval weglaat kom je ook ongeveer daarop uit. Of er brei-voer of brokvoer gevoerd wordt wisselt trouwens per bedrijf bij varkens, beide is mogelijk maar onafhankelijk daarvan wordt het afval gevoerd.

Er wordt in Nederland tussen de 128g (kalfsvlees) en 575g (pluimveevlees) per kg geslacht gewicht aan sojaproducten gevoerd. Nederland voert relatief weinig soja (zeker t.o.v. de vs), maar gebruikt vrij veel andere graanproducten (mais, tarwe, haver en gerst). Hoewel er dus een stijging in soja zou zijn, zou alsnog het totale landgebruik naar beneden gaan. Soja kan (en wordt al) ook in Nederland geteelt worden.

http://www.varkens.nl/sites/default/fil ... t_soja.pdf

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:39

Wij hebben zelf een stiermesterij gehad. Hadden er dingen beter gekunt? Ja zeker. Maar relatief gezien vind ik dat ze het best goed hadden. wanneer het weer het toeliet stonden alle runderen 24/7 buiten. Er waren 2 inloopstallen en er was 1 weide elders waar de runderen dus 's zomers naartoe gingen. Dit waren de runderen die verder aan de ketting stonden (dat stukje vind ik dus wel minder). Maar dit is allemaal 18 jaar geleden. Volgens mij zie je die kettingen tegenwoordig niet meer.

Verder, ik ken de nodige boeren, melk- en slachtvee. Koeien komen weinig/niet buiten maar hebben een hele grote stal waar meerdere koeien staan, dus altijd sociaal contact en ze kunnen de hele stal doorlopen. Een paard kan in een stal alleen z'n kont draaien en staat alleen. Dus in vergelijking, vind ik dat die het nog niet zo slecht hebben :) Varkensbedrijven ben ik eigenlijk weinig in geweest dus kan ik niet over oordelen kippen idem.