Wat aan op bruiloft/ kan dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:48

Cayenne schreef:
Ha, interessant topic :D

Ik ben afgelopen oktober getrouwd en mijn moeder was serieus van plan om iets wits aan te trekken. Ze vond het maar idioot dat ik daar als bruid een probleem mee had. Verder had ik geen dresscode. Iedereen moet aantrekken waar hij of zij zich goed bij voelt, maar ik wilde de enige zijn in het wit.
In sommige topics op Bokt vonden andere mensen dit ook onzin, maar blijkbaar heb ik hier toch wat medestanders gevonden :=

Absoluut Cayenne! Maar het verbaast me wel van je moeder, juist van die generatie zou je verwachten dat ze die ongeschreven regels kennen.Maar het is sowieso in Nederland droevig gesteld met kledingkeuzes en style. Ik was onlangs nog op een bruiloft waarbij sommige gasten in hun campingoutfit liepen. Het is toch juist leuk je voor een speciale gelegenheid een beetje op te doffen?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:58

Dee_Es schreef:
Ik dacht echt dat dat soort zaken algemeen bekend waren maar nadat ik bij meerdere bruiloften van vrienden mannen in spijkerbroek heb zien lopen (echt het type bouwmarkt spijkerbroek) weet ik heel zeker dat er een dresscode komt voor mijn bruiloft.

Ik vind het gewoon heel respectloos overkomen. Als je niks anders in je kast hebt hangen als versleten broeken en band-shirts rond je 30e mag je jezelf toch even achter de oren krabben.

Dat vind ik ook niet kunnen hoor. Als je naar een receptie, of volledige bruiloft gaat trek je wat netjes aan. Van de zomer naar een bruiloft geweest en liepen wat mannen rond in van die 'hippe' blokjes korte broeken, (te strakke) t shirts, en teenslippers. Vond het zelf zo ongepast. Bleek wel dat het bruidspaar het niet erg vond, maar een beetje fatsoenlijk aankleden kan toch wel. Ik heb geen moeite met kleuren (en ik ben alleen maar met etiquettes opgevoed. Vooral dat volgen!) maar wat voor moeite is het om even een dagje, of een paar uurtjes, wat netjes voor de gelegenheid aan te trekken.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:03

Ik heb 2 jaar terug een bruiloft gefotografeerd waarbij het erg moeilijk was om niet overdressed te zijn. Was alleen huwelijk voor de wet met daarna een feest, maar familie en vrienden hadden wel allemaal hun best gedaan om er netjes bij te zijn ook al was t geen grootste happening. Kwamen de bruid en bruidegom allebei in spijkerbroek met een simpel blousje en de bruidegom had voor de plechtigheid nog op de bank liggen slapen leek wel, zijn haar zat helemaal plat en door de war en de bruid had haar haar gewoon in een staartje. Moeder van de bruid kon zelf wel janken dat het bruidspaar er zelf dus echt niks toe gedaan had. Moet eerlijk toegeven dat ik het ook echt niet leuk fotograferen vond :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:05

DatBenIkNou schreef:
Cayenne schreef:
Ha, interessant topic :D

Ik ben afgelopen oktober getrouwd en mijn moeder was serieus van plan om iets wits aan te trekken. Ze vond het maar idioot dat ik daar als bruid een probleem mee had. Verder had ik geen dresscode. Iedereen moet aantrekken waar hij of zij zich goed bij voelt, maar ik wilde de enige zijn in het wit.
In sommige topics op Bokt vonden andere mensen dit ook onzin, maar blijkbaar heb ik hier toch wat medestanders gevonden :=

Absoluut Cayenne! Maar het verbaast me wel van je moeder, juist van die generatie zou je verwachten dat ze die ongeschreven regels kennen.Maar het is sowieso in Nederland droevig gesteld met kledingkeuzes en style. Ik was onlangs nog op een bruiloft waarbij sommige gasten in hun campingoutfit liepen. Het is toch juist leuk je voor een speciale gelegenheid een beetje op te doffen?

Mijn moeder had er serieus nog nooit van gehoord dat het een ongeschreven regel is dat alleen de bruid wit draagt!
Uiteindelijk zag ze er prachtig uit, hoor. Maar ik vond het jammer dat ze zo verbaasd reageerde. Het gaf me echt een gevoel alsof ik iets heel bizars vroeg :o
Nou is het verhaal rond de jurk van mams sowieso een vreemd verhaal :+ Maar dat is misschien nogal offtopic.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:09

De grap is dat volgens Beatrijs (iemand die veel van etiquette weet, persoonlijk vind ik haar een idioot) dresscode een absolute not done iets is. Daarmee stel je eisen aan je gasten. Krijg van haar altijd het idee dat je je huwelijk viert voor de gasten ipv andersom, maar het zette me wel aan het denken. Ik denk dat een hele complexe dresscode asociaal is, maar een simpele dresscode geen probleem is.

Wij hadden wel een dresscode om idd de spijkerbroeken te voorkomen
Ladies dress in dress (dus dames in jurk of eventueel rok)
Man tie your tie ( dus mannen stropdas)
Er was 1 persoon die me vooraf aangaf niet happy te zijn in een jurkje en vroeg of ik moeite had met een tuniekje wat voor mij absoluut geen probleem was.
De stropdas werd een rode draad over de hele dag (mijn schoonvader haat stropdassen, maar had er wel een om, dus toen we mijn schoonouders vertelde dat we gingen trouwen had ik een stropdas voor hem meegenomen en we hadden de babs gevraagd iets te zeggen over zijn stropdas. Einde van de dag deed mijn man zijn stropdas af en alle mannen volgde met een groot gejuich gingen alle stropdassen de lucht in. Iemand die nooit stropdassen draagt had een stropdas laten maken met onze namen en trouwdatum er op die we einde van de dag kregen. Zo nog een paar dingen)
We hadden ook een avondgast die in spijkerbroek en tshirt kwam, wat ik echt heel jammer vond...
Laatst bijgewerkt door secricible op 29-01-16 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:18

Sleeper schreef:
Dat vind ik ook niet kunnen hoor. Als je naar een receptie, of volledige bruiloft gaat trek je wat netjes aan. Van de zomer naar een bruiloft geweest en liepen wat mannen rond in van die 'hippe' blokjes korte broeken, (te strakke) t shirts, en teenslippers. Vond het zelf zo ongepast. Bleek wel dat het bruidspaar het niet erg vond, maar een beetje fatsoenlijk aankleden kan toch wel. Ik heb geen moeite met kleuren (en ik ben alleen maar met etiquettes opgevoed. Vooral dat volgen!) maar wat voor moeite is het om even een dagje, of een paar uurtjes, wat netjes voor de gelegenheid aan te trekken.

In dit geval vonden de bruid en bruidegom het ook geen probleem geloof ik. Maar ik vond het zelf wel heel raar.

Leuk gedaan secricible! Ik zal het mijn vrienden niet aan doen want ik heb een hoop vriendinnen die een rolberoerte krijgen bij de gedachte aan een jurkje maar zo'n soort dress code houdt het wel simpel en voorkomt dat mensen in hun dagelijkse kloffie komen aansloffen.

secricible

Re: Wat aan op bruiloft/ kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:29

We hebben eerst gekeken naar bestaande dresscodes, maar daar zat niks tussen.
Tenue de ville (de naam vond ik sowieso niks...) is in principe ook met een nette jeans en black tie (stapje chiquer) is meteen vol pak en dat vond ik ook too much.
Ik had 1 vriendin die geen jurk aan wilde en dus een tuniekje met broek er onder aan had. Verder niemand die er problemen mee had.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:13

Cayenne schreef:
Nou is het verhaal rond de jurk van mams sowieso een vreemd verhaal :+ Maar dat is misschien nogal offtopic.

Ja duh, nou moet je dat verhaal ook maar vertellen :+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:20

Ooit gezien op een bruiloft dat er kerels rondliepen in slordige jeans met death metal t-shirts. Dat ga ik dus echt niet toleren op mijn bruiloft. :+

Je mag van mij rustig iets comfortabels aan, ook een nette jeans prima maar dat vond ik echt geen gezicht.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:29

Volgens mij beetje ouderwets die regel van de bruid draagt wit en dus een ander niet.
Ik denk dat dit heel leuk staat, als je nou van plan was om helemaal in het wit te gaan en ook nog in een jurk dan zou ik zeggen niet doen, want dan overtref je misschien de bruid en dat moet je niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:01

Ik zou dus echt niet in een jurk of rok willen komen omdat dat moet. Die heb ik niet eens, want ik voel mij gewoon super ongemakkelijk met zo'n ding aan.

Als ik ooit ga trouwen, trouw ik denk ik niet in het wit maar in het paars. Ik zou dan wel vragen om niet in het paars te komen.
Lijkt me mooier dat ik de enige ben. Val je toch meer op en vind dat ik dat best mag op die ene dag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:10

Goof schreef:
Cayenne schreef:

Ja duh, nou moet je dat verhaal ook maar vertellen :+

. :D Ik stuur wel even een pb :D
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 29-01-16 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:14

amoj schreef:
Ik zou dus echt niet in een jurk of rok willen komen omdat dat moet. Die heb ik niet eens, want ik voel mij gewoon super ongemakkelijk met zo'n ding aan.

Dan moet je gewoon even op voorhand aan de bruid melden dat je dat écht niet zitten. Meestal doet niemand er moeilijk over als je dan gewoon iets netjes aandoet. Als er tenminste een dresscode jurk is, anders is het al helemaal geen verplichting om echt in jurk te komen.
Ik was laatst ook op zo'n bruiloft, een van de gasten die ik ook kende was echt een meid die helemaal geen jurkenmens was terwijl dat wel de dresscode was. Bruid vond het niet erg dat zij liever in broek kwam, zolang maar niet alle gasten hun jurk in de kast gingen laten hangen.

En als je eentje hebt die het echt not done vindt en eist dat je in jurk moet komen, dan koop je braaf een jurk en ga in je jurk. Of je zegt dat je dat dan echt niet zitten en je blijft thuis. Moet de bruid dan ook maar begrijpen en niet lastig over doen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:27

lees elke keer dat de bruid wit draagt, dikke onzin. Traditie was dat de bruid wit draagt als zij nog maagd is. Het concept van trouwen op kleur gaat niet meer op tegenwoordig.

Draag iets koosjers, niet te veel tiet, niet te veel been. Kleuren maken weinig uit, als het maar geen knal kleuren zijn.

Voor beide bruiloften waar ik ben geweest heb ik een half lange strakke jurk aan gehad. creme met charcoal vlinders

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:32

Woogy schreef:
Traditie was dat de bruid wit draagt als zij nog maagd is.
Lees even terug.. Dit is er pas veel later bij verzonnen. Toen was de witte kleur als trouwkleed allang ingeburgerd.

Ik snap dat gekibbel niet. We doen toch ook niet zo moeilijk over een verjaardagscadeau meenemen naar een verjaardag.. 'Ja moeten ze dat maar op een kaart zetten hoor' of 'ja dat bepaal ik mooi zelf wel en als ze daar moeite mee hebben hebben ze pech...' Wie zn dag is het nou, is het nu zo moeilijk tegenwoordig om je voor een paar uur aan te passen aan een ander. Zit dat er nu echt niet meer in?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:49

Ik ben ook lang geen maagd meer maar als ik ooit zou trouwen dan wil ik dat ook in het wit. Gewoon omdat dat de enige dag in mijn leven gaat zijn (hopelijk :p ) dat ik zoiets mag aandoen en als enige mag dragen. Omdat ik het mooi vind. Omdat ik het zo wil. Het is een traditie waar ik aan mee wil doen. Als je je al niet meer mag houden aan bepaalde dingen omdat je dan ouderwets bent dan kan heel dat feest met alles erop en eraan ook afschaffen want trouwens is toch niets meer dan een papiertje onderteken en al de rest er rond is sowieso een grote komedie. En je kan er niet onder uit dat ongeacht er wel eens andere kleuren gekozen worden en misschien meer dan 30 jaar geleden, wit nog altijd geassocieerd wordt met de bruid. Dus ja je moet er gewoon automatisch vanuit gaan, of die bruid nu maagd is of niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:15

amoj schreef:

Als ik ooit ga trouwen, trouw ik denk ik niet in het wit maar in het paars. Ik zou dan wel vragen om niet in het paars te komen.
Lijkt me mooier dat ik de enige ben. Val je toch meer op en vind dat ik dat best mag op die ene dag.

Geen idee of dit nav mijn dresscode was maar zoals je kan lezen had ik ook iemsnd die het niwt zo fijn vond, dit gewoon benoemde en een tuniek met mooie jeans aan had. Dresscode is een verzoek, geen eis in de meeste gevallen. Je wordt niet buite gezet hoor

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:20

secricible, in mijn ogen is het ook nog een beetje afhankelijk van wat iemand dan aantrekt..

als drescode jurk/rok is.. en ze mogen met een skinny jeans en vrolijk shirtje erop.. zou ik mij plaatsvervangend schamen, als andere gast.. dat kan toch nooit de bedoeling zijn. en het valt enorm op omdat het zo afwijkt van wat er gewenst was, diegene loopt eigenlijk de hele dag in de kijker, wat toch eigenlijk alleen is voorbestemd aan de bruid.

als er echter een mooi vlot broekpak aangetrokken wordt in plaats van een jurkje, dan zal ik denken 'wauw' wat een gaaf broekpak echt iets om naar een bruiloft aan te doen.

met andere woorden, jurkje en rokje zijn echt vrouwelijk.. het rokje/jurkje is geen harde eis, maar blijkbaar is het het verlangen dat de dames vrouwelijk verschijnen.. Dus als je een echte tomboy bent van jezelf (zoals ik vroeger was), dan is het even slikken en goed zoeken naar een leuk sportief pakje waarmee je op een bruiloft kunt verschijnen..want mijn voorkeur was natuurlijk eigenlijk spijkerbroek en topje hehe

jeans zou ik dan eigenlijk alleen doen als het echt een nette is.. bijvoorbeeld een egaal zwarte, die dus lijkt op een 'nette' broek.

simpelste manier bij iets uitzoeken..
wat voor soort bruiloft is het
wat voor soort locatie
en gewoon even voor de spiegel staan en jezelf even afvragen of je niet uit de toom valt of teveel op een bruidje lijkt in die kleding.. alles wat er tussen zit is meestal wel ok.

immers je wilt toch allemaal dat alles om het bruidspaar draait en je niet per ongeluk de ogen op je gericht krijgt vanwege je kledingkeuze ;)

je mag best opvallen, maar niet doordat je uit de toom valt of de bruid overschaduwt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:35

Wat een bridezilla's hier. ^&+

Ik geloof dat het not done is om helemaal in het wit te komen. Dus witte jurk of wit pak. Een wit topje met andere kleuren erbij kan volgens mij prima.

Wat is het uiteindelijk geworden ts?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:41

Bridezillas? Wie gaat hier trouwen dan? :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:48

lol, ik ga niet trouwen..

trouwerijen ga ik wel heen..
maar ik ben juist altijd heel braaf in het volgen van wat de wensen zijn van het bruidspaar..

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 03:45

shoes schreef:
Ik snap werkelijk waar niet dat men zich zo druk kan maken over een kleur van een kledingstuk. Zo lang iemand toch zijn best heeft gedaan voor je om er leuk uit te zien, daar gaat het om. Kijk, wanneer iemand in weinig verhullende kleding aan zou komen, zou het voor mij wat anders zijn.
En ja, ik heb alle etiquette 'regels' meegekregen op jonge leeftijd.

Ts: veel plezier vanavond!

Wij hadden absoluut geen eisen aan kleding, maar dat een getuige! een hawaiashirt aanhad vond niet alleen ik minder geslaagd.
Hij hoefde echt niet speciaal een pak te kopen, maar had zeker wel wat anders aan kunnen doen.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 05:32

Ik bekijk het dan financieel, als ik zoveel geld moet neertellen en zoveel weken/ maanden een feest probeer te organiseren, waar hopelijk al mijn gasten plezier hebben. Dan trekken ze aan wat ik gepast vindt (geen wit,geen type bal jurk, en zeker niet te bloot) als ik zie op mijn huwelijk dat iemand echt alles eraan doet om tegen mijn mening in te gaan zet ik die buiten hoor. Ik betaal genoeg voor zo'n dag,mogen mensen ook wel even wat anders aandoen. Trouwens echte vrienden kennen de bruid wel. Iemand die zijn voeten eraan veegt wil ik niet op mijn trouw.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 06:40

Wildgirl schreef:
Kan iemand mij vertellen, die reeds getrouwd is; waarom zij niet willen dat hun gasten in het wit komen?
Ik kan me daar namelijk echt totaal niets bij voorstellen, waarom zou je daar als bruid in hemelsnaam een probleem van maken?

Ik dus ook niet, vind het zo raar waarom de gasten geen wit mogen dragen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 07:08

Ik vind echt 'extreme' dress codes altijd vreemd. Verplicht alle dames in een jurkje of rok bv..
Ben er ook wel eens bij een bruiloft geweest dat alle gasten paars aan moesten..