Thuismoederen / werken en toch je kind naar KDV laten gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Re: Thuismoederen / werken en toch je kind naar KDV laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:22

@pmarena: goede punten hoor haha. Thuis kan je eventueel ook speelgoed opruimen en telkens maar een paar dingen geven. Dan houd je nog een beetje afwisseling.

Snap wel heel goed wat je bedoeld hoor. Ze zijn ook dan net overal een beetje te klein voor.

Hier moet je minimaal 18uur afnemen. Dus voor mij was het sowieso al geen optie 1 dagje haha.

Wacht maar tot hij gaat lopen, dan gaat er echt een hele nieuwe wereld open voor jullie :D Ik vond dat echt heerlijk toen ze eindelijk liep :+ kon ik tenminste wat meer doen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 15:35

Is dat 18 uur in een week? Da's wel veel!

Ja precies dat, als die nou kan lopen dan gaat mijn fantasie ook al een stuk verder wat ik ermee kan doen... de rest is toch veel van hetzelfde en van die zouteloze mierzoete kinderliedjes op schoot zingen zijn we alle 3 niet echt bijzonder gecharmeerd :P Dat zal vast leuker zijn met andere kindertjes erbij :P

Ja speelgoed afwisselen doen we ook uiteraard, maarja zachtjes aan weet hij wel hoe het allemaal werkt, dus steeds maar weer wat wegdoen en een nieuwe uitdaging om te ontdekken zoeken :P

Maar ik heb het idee dat hij vooral graag wat nieuwe interactie zou willen, hij is wel van het sociale volgens ons.

Ik ben al dolblij dat hij kruipt, is het al veel leuker voor ons allemaal inclusief hemzelf :j
Ben gewoon niet zo'n baby-type en net wat je zegt vind ik ook maar weinig babies / peuters leuk, hoewel die van ons echt wel om op te vreten is en natuurlijk hij wèl leuk is (godzijdank :+ ) heb ik nog steeds wel regelmatig zoiets van ja wat moet ik er eigenlijk mee om hem op een leuke manier bezig te houden en te voorzien van nieuwe informatie om rustig te kunnen verwerken :)

Ik wil heel graag met het ventje op stap maar nu is dat (volgens mij) zo beperkt qua mogelijkheden waar die echt iets aan heeft... je kan hem wel ergens in een zwembad of ballenbad neerzetten ofzo maar dat is ook niet iets met een terugkerende groeps-structuur onder fijne begeleiding.

En dat is juist iets dat ik hem graag mee wil geven, onderdeel zijn van een groepje en leren dat zon situatie ook heel leuk kan zijn, wennen aan kinderen om zich heen te hebben en dat er op toegezien wordt dat die hem fijn behandelen, met andere kinderen en mensen leuke dingen doen en niet alleen met zijn eigen familie :)

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:42

Je kindje is wat jong. Psz begint niet voor niets pas met 2,5 jaar. Maar, jij kent jouw kind het beste. Voor de gewenning is 2 ochtenden makkelijker dan 1 hele dag per week.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:45

Alle 5 de pagina's heb ik niet gelezen, maar ik vind het een super idee.
Bij mijn kinderen heb ik het ook gedaan. Vooral voor de sociale vaardigheden en het veranderen van de omgeving.
Mijn kinderen hebben de éénkennige-fase overgeslagen en konden zich prima in een vreemde omgeving vermaken. Op sociaal vlak groeien ze op een KDV flink en ik vond het ook heel fijn dat ze omgingen met andere kindjes van hun leeftijd.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:46

Haha erg herkenbaar allemaal :')
Mijn zolder staat echt vol met speelgoed :') en heb een heel wagenpark in de schuur :') en dan spelen ze het liefst met een balletje ofzo :+

Ik ging Zelf wel 1 x per week zwemmen, heb echt een waterrat. Kan ook al een beetje zonder bandjes zwemmen nu. Maar dat moet je kindje wel echt leuk vinden. Ik vind het namelijk verschrikkelijk :+

Ik zat op baby zwemmen en daarna peuter zwemmen. Dan zijn ze ook met andere kindjes. En ik wisselde ook nog elke keer van zwembad zodat de lessen niet elke week hetzelfde waren.

Ik heb nu ook tijdelijk alleen een fiets en dan ben je sowieso al beperkt vind ik. Toen zij zo klein was had ik een auto en reed ik heel Nederland door :+

18 uur is minimaal, moest toen voor max 12 uurtjes opvang hebben en dat deden ze niet. Heb toen gekozen voor een gastouder en dat was nog goedkoper ook.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:49

Mijn kinders gingen 2 ochtenden in de week.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:58

Zelf kom ik uit de kinderopvang en dan met name de gastouderopvang. Veel contact altijd gehad met onze collega instellingen de kinderdagverblijven.

Er zitten voor en nadelen aan als je besluit om je kindje een dag naar het KDV te laten gaan.

Nadelen zijn:
1.
Je kindje zal van alles gaan vangen als het gaat om virussen en bacteriën. Nogal wat kleine kindjes zijn veel ziek de eerste tijd op het KDV. Vanwege deze reden zou ik wachten tot je kindje anderhalf jaar is zodat de weerstand wat groter is.
2.
Je kindje zal in het begin compleet afgedraaid thuis komen (ik ga dan uit dat je kindje vanaf 1,5 naar het KDV gaat) want onderschat niet de vermoeidheid van zo'n kinderdag verblijf.
3.
Ik weet niet zeker, omdat je het KDV niet nodig hebt vanwege werk, of je dit gesubsidieerd krijgt. Dus zoek even goed het kostenplaatje uit. Omdat ik inmiddels al weer paar jaar uit de kinderopvang ben en in het buitenland woon, ken ik de regelgeving niet op dit moment. Toen ik er werkte moest KDV te maken hebben met werkgerelateerde uren.

Voordelen:
1.
Het is fijn voor jou om een kort dagje vrij te hebben.
2.
Als je kindje ondernemend is, dan zal het echt heel erg veel afleiding hebben en veel zien.
3.
Je kindje zal uiteraard er ook veel van leren want ziet en hoort veel andere kinderen en dat zal de overgang later naar de kleuterschool wat gemakkelijker maken. Tevens zal het ook als het gaat om taalvaardigheid veel leren. Mochten er dingetjes niet helemaal kloppen dan zal dat waarschijnlijk wat eerder opgemerkt worden (denk aan taalachterstand, sociaal gedrag etc).

Zelf zou ik niet gaan voor 10 maanden maar vanaf anderhalf jaar (vanwege het vangen van van alles en een dreumes is toch weer wat sterker dan een baby van 10 maanden). De tip van een klein particulier kinderdagverblijf vind ik niet verkeerd ook al heb je ook grotere kinderdagverblijven met kleine groepen die top zijn.
Hoe dan ook wat je ook beslist, hou je kind goed in de gaten, ben altijd kritisch hoe je kindje thuis komt, hoe hij de groep in gaat etc. Ik zei altijd tegen alle ouders waarvan de kindjes naar de gastouders gingen: "blijf goed voelen of het pluis of niet pluis voelt en handel daar naar".

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:12

Ik denk dat het een goede ben aangename afwisseling voor beide is. Ik werkte niet tot mijn zoontje 20 maanden was en toen moest hij naar het kdv. Hij heeft veel moeite gehad omdat hij gigantisch aan mij hing. Hij leerde dat andere kindjes okay waren en zich te vermaken zonder mij. Hij gaat 1 dag per week nu al 9 maanden lang. Leuk voor de afwisseling! We zijn hem op een gegeven moment zelfs later op gaan halen omdat ze om 4 uur gingen zingen drinken en een koekje eten. Dat wilde hij niet missen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:24

De SER heeft de regering onlangs geadviseerd om alle peuters tussen 2 en 4 jaar ongeacht of de ouders werken minimaal 16 uur per week naar de kinderopvang te laten gaan. Het is goed voor de sector en voor de ontwikkeling van kinderen: minder achterstanden en gelijke kansen aan de start voor alle kinderen. De ouders zouden hiervoor een inkomensafhankelijke bijdrage moeten gaan betalen. Kosten 176 tot 231 miljoen. VVD is niet zo enthousiast, PVDA is groot voorstander.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:27

Leuk hoor dat inkomens afhankelijk. Mijn vriendin moet daardoor bovenop haar normale bedrag van de peuterspeelzaal 181 euro per maand extra betalen!

Ik betaal 63 euro per maand voor 2 middagen van kwart voor 12 tot half 4. Had het echt nooit gedaan als Ik zoveel had moeten betalen. Dan ga ik wel 2 keer per week naar een peuter ochtend in een speelhal.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:26

Boras schreef:
De SER heeft de regering onlangs geadviseerd om alle peuters tussen 2 en 4 jaar ongeacht of de ouders werken minimaal 16 uur per week naar de kinderopvang te laten gaan. Het is goed voor de sector en voor de ontwikkeling van kinderen: minder achterstanden en gelijke kansen aan de start voor alle kinderen. De ouders zouden hiervoor een inkomensafhankelijke bijdrage moeten gaan betalen. Kosten 176 tot 231 miljoen. VVD is niet zo enthousiast, PVDA is groot voorstander.

Boeiend dat het goed is voor de sector. Het zou ook goed zijn voor de kapperssector als we allemaal iedere week ons haar lieten knippen :') :'). Das toch geen reden om iets te doen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:59

Dat is mede een reden om zoiets te doen.
Om dat te begrijpen moet je weten wat er loos is in de sector, wat de gevolgen daarvan zijn voor de voortgang en de kwaliteit van de kinderopvang en de gevolgen daarvan op termijn als de vraag weer toeneemt. En moet je aanvoelen waarom iets als kinderopvang door de overheid financieel wordt ondersteund en het knippen van haren niet. Die vergelijking is niet de handigste.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:07

Ja, maar ik ga echt mijn kinderen niet wegbrengen naar de opvang omdat dat goed is voor de sector. Het is mooi meegenomen voor de sector, maar ik zou dit gegeven echt niet mee laten spelen in de keuze van wel of niet naar de opvang.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:19

Dat vind ook echt een bijzonder rare reden :+
Pure bemoeizuchtigheid van de overheid.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:19

Ons zoontje gaat twee dagen heen sinds hij ongeveer vijf maanden was. Natuurlijk ook omdat ik moet werken, maar een dag heb ik een paar uurtjes voor m'n werk even tijd voor mezelf. Zoontje vindt het prachtig! Vanaf de leeftijd van jouw zoontje hebben ze echt wel oog voor de omgeving en andere kinderen :)
Nu zit ons zoontje op een agrarisch kinderdagverblijf, dat vind ik zelf een leuk extraatje met alle dieren om hem heen. Als je de mogelijkheid hebt zou ik gewoon eens gaan kijken en het proberen. Stoppen kan altijd nog!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:59

Het gaat om een recht waar je verder niets mee hoeft als het je niet aanstaat of als je vindt dat jouw kind er geen gebruik van mag of hoeft te maken om welke reden dan ook. Je moet helemaal niets.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:03

Boras schreef:
Ik ben blij met dergelijke faciliteiten vanuit de overheid en met het inzicht van de ser, dat het belang van het kind voor ogen heeft (ook als ze spreken over de sector, want ook dat gaat natuurlijk over het belang van kinderen als je er verder over nadenkt).

Da's iets te simpel gesteld hoor... De belangen van de kinderopvang als sector zijn zeker niet altijd hetzelfde als de belangen van het kind.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:21

Mijn zoontje is bijna precies even oud als die van Pmarena. Hij gaat al sinds hij 11 weken is 2 dagen per week naar een kdv. Het is maar een klein kdv met ongeveer 8 kinderen per groep van 0 tot 4 jaar. Ik merk dat het mijn zoontje echt goed doet. Hij trekt naar andere kinderen toe en leert daar ontzettend veel. Ik zou juist niet kiezen voor een opvang bij een sportschool/peuterochtend bij ballorig ofzoiets. Juist bij de opvang heeft hij structuur. Hij ziet iedere week dezelfde kinderen en het ritme daar is ongeveer hetzelfde als thuis. Hij slaapt daar ook 2x per dag en eet op ongeveer dezelfde tijden.
Ze gaan daar ook lekker met hem/de hele groep wandelen. En hij word verder bij alles betrokken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:21

Shadow0 schreef:
Boras schreef:
Ik ben blij met dergelijke faciliteiten vanuit de overheid en met het inzicht van de ser, dat het belang van het kind voor ogen heeft (ook als ze spreken over de sector, want ook dat gaat natuurlijk over het belang van kinderen als je er verder over nadenkt).

Da's iets te simpel gesteld hoor... De belangen van de kinderopvang als sector zijn zeker niet altijd hetzelfde als de belangen van het kind.

Je was me te snel af. Ik had dat stuk tekst al verwijderd, omdat ik verder niet uit ben op een discussie over dit onderwerp. Het plan was even lekker bijlezen na een drukke dag, niet tekst produceren over wat dan ook.

Een kort antwoord: ik bedoel het dan ook niet zo (simpel). En nu ga ik bijlezen op bokt.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:47

Het lijkt me dat het zeker wel een verrijking kan zijn voor je zoontje om naar een KDV te gaan. Alleen de leeftijd lijkt me wat moeilijker. Ik lees wel dat je zoontje geen mama-hanger is, maar zo tussen 8 maanden en een jaar zijn ze toch vaak wat eenkenniger, en vinden ze het moeilijk om zich aan te passen bij onbekenden. En ze zitten ook wat op een tussenin leeftijd, te groot om echt tussen de baby's te zitten, en te klein om met de grotere peuters mee te kunnen doen. Met 1 dag per week, lijkt het mij ook moeilijker om gewend te geraken daar. Twee of drie halve dagen gaan waarschijnlijk gemakkelijker zijn voor je zoontje om zich aan te passen.

Mijn dochter ging sinds ze 4,5 maanden was naar het KDV, 3 dagen per week. Het was een kleinschalig KDV, mag 8 kindjes per dag met twee verzorgsters. Ze hadden een aparte afgesloten hoek voor de kleinsten die nog niet konden stappen, zodat er geen risico was dat die overhoop gelopen werden door de groteren. Bij activiteiten als poppenkast en zo, werden de kleintjes wel vaak in een wipstoeltje of op schoot betrokken. Bij mooi weer gingen de kleintjes gewoon mee naar buiten, daar legden ze dan een heel dik deken op de grond zodat die konden spelen / zitten / kruipen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 13:56

Bedankt voor de info!

Hij gaat ook al van heel kleins af aan een dag en nacht per week naar oma toe, dus wat dat betreft heb ik dan al mijn handen vrij zeg maar. Voor iedereen hartstikke fijn want guppie heeft het daar super naar zijn zin, opa en oma vinden het leuk en pappa en mamma hebben even lucht.

Doen we dan express op de 2 dagen per week dat pappa nachtdienst heeft gehad zodat die rustig uit kan slapen overdag :)

Vandaar dat ik 1 kort dagje (6 uur) per week KDV wel genoeg zou vinden, echt puur voor het sociale en even lekker gestructureerd in een andere setting wat zelfstandiger zichzelf ontwikkelen.

We gaan maandag kijken en ik ben echt super benieuwd of hij (en wij :P ) zich op zijn gemak zou voelen daar.

Twee ochtendjes lijkt me op zich ook wel fijner misschien, maar als we hem dan pas om een uur of half 10 brengen dan is een ochtend wel erg snel voorbij. Denk dat dat misschien wel onrustiger is als je net een beetje geacclamatiseerd bent dat je dan weer weggaat... en ik gun het hem ook wel om die groepsdynamiek en die structuur mee te maken, te leren daar een dutje te doen...zou mooi zijn als dat zou lukken :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:57

Daar kun je je echt op verkijken hoor! Twee uur is echt al heellang voor zo'n kleine.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 15:38

Dat is ook weer zoiets, op het ene moment is 2 uur lang, andere moment is 2 uur kort.

Ligt er echt helemaal aan hoe hij het zal ervaren, daar ben ik ook zo benieuwd naar :j

Even afdroppen voor 2 uurtjes spelen is ook wel een totaal andere ervaring natuurlijk dan echt een kort dagje meedraaien met een groepje. Dan zijn er denk ik ook wel andere mogelijkheden om zelf ergens 2 uurtjes te gaan spelen met andere kindjes :)

Het mooie lijkt het me juist dat hij zeg maar 2 uurtjes kan spelen, 2 uurtjes slapen, 2 uurtjes spelen, en dan weer lekker naar huis :)

Met 10 maanden zijn het natuurlijk ook niet meer van die halve planten hè, die alleen nog maar op hun rug ergens op liggen te sabbelen :P

Hier was de betreffende kerel precies 10 maanden:

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:31

Hier hebben we rustig opgebouwd. Eerst een paar uurtjes en dan steeds meer. Voor kindjes in de eenkennige fase is het net ff moeilijker wennen, dus we hebben het rustig aan gedaan. Eerste paar keer vond ze het nog moeilijk, maar toen er een ander juffie terug van vakantie kwam was ze ineens helemaal om en was het helemaal goed. Is nog lang haar lievelingsleidster geweest. En zelfs de eerste mens die ze bij naam noemde als ze thuiskwam, zo schattig. Intussen vindt ze de andere vaste leidsters even lief.

Heerlijk manneke hoor!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:43

Die van mij liep al lang en breed met 10 maanden, dus dat was in ons geval ook al weer iets anders :)
Ik denk dat moeders hun kinderen het best kennen, dus doe wat jou goed lijkt. Wilde je alleen iets mee geven :)