Frisisme - Het 'probleem' van de Friesen :P

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:48

sigrid1182 schreef:
En als friezen onder elkaar, worden er ook wel "grapjes" gemaakt, onder de stadsfries, kleifries, waldfries...

Ik heb altijd de gek met de waldpieken.....die hebben alles te koop zeg ik altijd, zelfs hun moeder staat in de voortuin te koop!

https://youtu.be/ADl45A-4r0A

Dit vind ik friese foute humor! Echt hilarisch!

Johhny van der heide ut de pein.

Tis wel in t fries....en zo zijn dr nog meer filmpjes...

Hier versta ik dus echt de helft niet van..... vreselijk.... :oo

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:50

sigrid1182 schreef:
En als friezen onder elkaar, worden er ook wel "grapjes" gemaakt, onder de stadsfries, kleifries, waldfries...

Ik heb altijd de gek met de waldpieken.....die hebben alles te koop zeg ik altijd, zelfs hun moeder staat in de voortuin te koop!

Haha die is droog :') 'zit wel op een korfbal vereniging' _O-

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:57

sigrid1182 schreef:

Haha echt geweldig :D

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:58

Mijn broer zegt altijd eigenlijks ipv eigenlijk. En wat veel voorkomt is: als mij ipv als ik. En: ik praat Fries ipv ik spreek Fries. En niet alleen Fries sprekende mensen hebben daar last van, ook mensen die in Friesland wonen. We steken elkaar lekker aan. }>

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:13

sigrid1182 schreef:

Johhny is geweldig! Vooral als hij gaat tectimileren...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:17

Ik vind ze ook super komisch....

Nog ff de krokodil van johhny...

https://youtu.be/YftVnBf3Ykg

Ja dat tectimleren liezel...en keallepoot, en 4 krikken...ik vind t super leuk, hoef t niet elke dag te horen, maar gewoon 1 x in de zoveel tijd, dan heb ik de tranen in mn ogen , van t lachen!

Liezel1

Re: Frisisme - Het 'probleem' van de Friesen :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:19

4 krikken... en dan een cm per kant he

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:22

toch heeft het fries iets weg van het zeeuws dat is voor buitenstaanders ook zo onbegrijpelijk, Erg leuk topic TS!

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:13

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:15

Dat filmpje is echt te grappig. Al is het niet friesisme, wel heel grappig hoe het wordt vertaald!

Wat ik wel vaak hoor. Lekker eten, lekker iete ipv eetsmakelijk.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:18

Z Als ik bij een goede vriendin in Friesland ben, vind ik het altijd een feestje! Net alsof ik in het verre buitenland ben haha.. altijd wel een vakantiegevoel daar als je iedereen hoort praten... :) Zelf ben ik dus ook geen Fries..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:08

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:15

PrizTwir schreef:
Mijn broer zegt altijd eigenlijks ipv eigenlijk. En wat veel voorkomt is: als mij ipv als ik. En: ik praat Fries ipv ik spreek Fries. En niet alleen Fries sprekende mensen hebben daar last van, ook mensen die in Friesland wonen. We steken elkaar lekker aan. }>

Maar 'als mij' en 'spreek Fries', dat zeggen wij Belgen ook hoor :D Als in : die heeft hetzelfde t-shirt aan als mij, ik spreek vloeiend Engels.
Grappig dat we zo ver van elkaar zitten en dat dat dan wel hetzelfde is, van dat filmpje van die Johnny vd Heide versta ik anders niet erg veel :') :') Enkele klanken/woorden herken ik soms maar voor de rest klinkt dat Afrikaans of Oostblokland achtig ofzo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:19

Oostblokachtig nog wel! :)) Die heb ik nog niet eerder gehoord :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:46

Hammeke schreef:
PrizTwir schreef:

Maar 'als mij' en 'spreek Fries', dat zeggen wij Belgen ook hoor :D Als in : die heeft hetzelfde t-shirt aan als mij, ik spreek vloeiend Engels.
Grappig dat we zo ver van elkaar zitten en dat dat dan wel hetzelfde is, van dat filmpje van die Johnny vd Heide versta ik anders niet erg veel :') :') Enkele klanken/woorden herken ik soms maar voor de rest klinkt dat Afrikaans of Oostblokland achtig ofzo :D

Dat is gewoon incorrect Nederlands. Het is 'hetzelfde t-shirt als ik (heb)', 'als mij' is gewoon fout. Ik neem aan dat dat in het Vlaams ook zo is. Dat je het vaker hoort klopt helaas wel :P
Idem voor ik spreek/praat, die worden vaak omgewisseld. Gewoon fout Nederlands en dat hoor je door het hele land. Net zoiets als 'me paard' en dat soort dingen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:06

Wat een onwijs leuk topic dit! :)) Herken er heel veel. Geboren maar niet getogen in Leeuwarden, maar een compleet Friese familie dus aardig wat dingen overgenomen :j Lekker koese ipv welterusten bijvoorbeeld. Ik blijf dit topic even volgen, leuk :D

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:42

Net nog een mooie hier. Een bord is in het fries een pan. Moest even omschakelen toen mn vriendin zei hier een pan en me een bord gaf :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:38

Haha klopt! Net als dat een aantal Friezen eten koken(kokje) ipv bakken :P