iets verbieden in een relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: iets verbieden in een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:30

Een vriend die rookt is voor mij no go. Ik heb een tijdje een vriendjes gehad die rookte, zou stoppen, maar helaas. Ik vind roken zo goor dat het bijdraagt aan ergernis in een relatie, en dus aan het einde van een relatie. Op dit moment ben ik ook happy single. Ik ga niet minder paardrijden of duiken omdat mijn vriend vindt dat ik dat moet doen. Hij zoekt zelf maar een hobby om net zo veel tijd en energie in te steken als wat ik doe. Of hij gaat maar dezelfde hobby beoefenen. Dus ik verbied niemand iets, maar er zijn dingen die een no go zijn. Dat zijn voor mij, ja, het klinkt hard, ziektes en zwakheden in het menselijk gestel die voor aanvang van een relatie al aanwezig zijn, roken, geen werk, geen auto en iemand belemmeren in uitvoeren van hobby's, en niet kerkelijk. En ik wil geen kinderen, dus dat is absoluut onbespreekbaar. Als hij al een paar koters uit een eerdere relatie heeft kan ik er mee leven.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:51

Mijn partner en ik hebben het verboden, elkaar iets te verbieden! :D

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:21

Verbieden doe ik niet in mijn relatie. Echter mijn partner weet dat er door zake uit het verleden. Ik sommige zaken moeilijk vind. Wat hij ee mee doet Is zijn ding.

Gelukkig is dat nooit een probleem geweest.

Mijn vorige relatie verbood mij wel dingen verschrikkelijk. Maar dat ging zo geleidelijk dat ik er eigenlijk op een gegevenmoment blind voor was

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:20

chanel1985 schreef:
Ok, Als haar vriend paardrijden walgelijk en vies vind, vraag ik me af wat zij zou doen en vooral wat ze zou vinden en zeggen over die keuze die ze zou maken.
K bedoel dit ook in het algemeen.

Ik wil geen vriend die tegen paarden of paardrijden is. Vanwege mijn rk geloof ben ik tegen echtscheiding, daarom ga ik niet lichtvaardig een relatie aan.Maar als ik getrouwd zou zijn, zou de enige reden dat ik toch absoluut zou gaan scheiden zijn als hij zou proberen mijn paard te verkopen.Maar iemand die van je houdt doet zoiets niet.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:24

Ikzelf verbied bijvoorbeeld roken wel, dat wil zeggen: jij roken, relatie afgelopen.
Klinkt misschien heel hard, maar ik heb zelf astma en kan daar dus ook gewoon niet tegen, in de eerste plaats krijg ik daar dan meer last van en in de tweede plaats vind ik het gewoon niet kunnen omdat het slecht voor hem is, een beetje zijn gezonde longen verpesten..

En ik denk dat bij iedereen de regel vreemdgaan ook geldt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:40

Yasmijntje schreef:

Fout gedacht. Bepaald niet bij iedereen:

Een heel groot %, de meerderheid, gaat vreemd en het is niet bekend welk deel daarvan er achter komt.
Het deel wat uitkomt is ruwweg tweederde van de duurzame relaties. Lang niet alle relaties stranden daarop.

Ook is er een behoorlijk groot % wat niet sexclusief is. Hetzij vanaf het begin of gaandeweg. Daarbij speelt de regel helemaal niet.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:57

als je niet sexclusief bent, is het geen vreemdgaan meer. :Y)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:02

Ik vind verbieden en weggaan bij bepaalde acties eigenlijk hetzelfde.
Als verbieden alleen het niet laten van geen keuze is, dan is verbieden echt onmogelijk. De andere partij heeft altijd wel opties natuurlijk.

Overigens wil mijn vriend best een open relatie, ik niet. Daar praten we over en dan is het prima te doen, hij houd immers van mij en wil dus best concessies maken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:11

Ik 'verbied' dan ook alleen dat iemand liegt tegen me, alles is bespreekbaar ook als je later van gedachten veranderd.
Stel dat we sexclusiviteit hebben afgesproken (vrijwel onmogelijk, maar even als voorbeeld) maar m'n partner veranderd van gedachten en gaat in gesprek met me of maakt een wip en gaat daarna met me in gesprek dan is er imo niets aan de hand.
Ik zou het niet leuk vinden als ze tegen de afspraak is ingegaan door die wip te maken, maar zou tegelijk erg blij zijn dat ze eerlijk is erover en het gesprek aangaat. :)
Maar besluit m'n partner niets met me te delen hierover en structureel vreemd te gaan dan is het foute boel. _-:(
Dan heb je mijn vertrouwen beschadigd en het voor jezelf verkloot zeg ik maar. :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:44

anjali schreef:
chanel1985 schreef:
Ok, Als haar vriend paardrijden walgelijk en vies vind, vraag ik me af wat zij zou doen en vooral wat ze zou vinden en zeggen over die keuze die ze zou maken.
K bedoel dit ook in het algemeen.

Ik wil geen vriend die tegen paarden of paardrijden is. Vanwege mijn rk geloof ben ik tegen echtscheiding, daarom ga ik niet lichtvaardig een relatie aan.Maar als ik getrouwd zou zijn, zou de enige reden dat ik toch absoluut zou gaan scheiden zijn als hij zou proberen mijn paard te verkopen.Maar iemand die van je houdt doet zoiets niet.

Maar wat dan met roken verbieden, kan je ook zeggen als je van hem houd, doe je dat niet?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:32

Yasmijntje schreef:
Ikzelf verbied bijvoorbeeld roken wel, dat wil zeggen: jij roken, relatie afgelopen.
Klinkt misschien heel hard, maar ik heb zelf astma en kan daar dus ook gewoon niet tegen, in de eerste plaats krijg ik daar dan meer last van en in de tweede plaats vind ik het gewoon niet kunnen omdat het slecht voor hem is, een beetje zijn gezonde longen verpesten..

Maar als hij niet bij jou in de buurt rookt, heb je er toch geen last van? Om daar nou je relatie voor te verbreken...
En dat t ongezond is... ach, jij doet ook vast dingen waar je ziek of dood aan kunt gaan? Verbiedt hij je die ook?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:34

sflj schreef:
Yasmijntje schreef:

Maar als hij niet bij jou in de buurt rookt, heb je er toch geen last van? Om daar nou je relatie voor te verbreken...
En dat t ongezond is... ach, jij doet ook vast dingen waar je ziek of dood aan kunt gaan? Verbiedt hij je die ook?

Die rooklucht gaat in kleding zitten, bijvoorbeeld. En daar kan je als je astma hebt zeker last van hebben.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:38

Dat weet ik (ben zelf een beetje astmatisch en heel soms heb ik daar ook last van ;) ) maar ook daar is vast wel iets op te verzinnen, als hij nou heel graag wil roken.
Ik vind het hele idee 'iemand iets verbieden' al absurd. Met iemand die mij iets verbiedt, hoef ik geen relatie. Ik verbied zelf ook niks, in principe is alles bespreekbaar. Voordat je serieuzer wordt in een relatie, weet je toch wel wat voor vlees je in de kuip hebt en wat je wel en niet wil?
Als je iets moet verbieden, ben je iets met de verkeerde begonnen, lijkt mij.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:39

Mijn vriend rookt altijd buiten, ik ruik regelmatig aan zijn kleren en hij riekt niet naar de sigarettenrook. En ik heb ook slechte longen.

K vraag me dan af als den ander allergisch is aan paarden, of je er ook mee gaat stoppen? Want het minste haartje, kan dan al een allergische reactie uitlokken. Of de auto instappen, als jij er juist in bent geweest, hoe ha je dat dan oplossen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:43

sflj schreef:
Dat weet ik (ben zelf een beetje astmatisch en heel soms heb ik daar ook last van ;) ) maar ook daar is vast wel iets op te verzinnen, als hij nou heel graag wil roken.
Ik vind het hele idee 'iemand iets verbieden' al absurd. Met iemand die mij iets verbiedt, hoef ik geen relatie. Ik verbied zelf ook niks, in principe is alles bespreekbaar. Voordat je serieuzer wordt in een relatie, weet je toch wel wat voor vlees je in de kuip hebt en wat je wel en niet wil?
Als je iets moet verbieden, ben je iets met de verkeerde begonnen, lijkt mij.

Klopt. Maar dat is voor de reactie waar jij op antwoordde niet het issue. In dat geval wordt iets 'verboden' om eigen gezondheid te waarborgen en is de keuze simpel: niet roken, of wel roken en einde relatie.

Ik vind dat mensen moeten doen wat ze niet laten kunnen, maar wel andermans gezondheid in acht moeten nemen. Ik vind daarom roken in de buurt van je astmatische vriendin absoluut een no go en kan me dus heel goed voorstellen dat een dergelijke consequentie wordt gesteld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:45

chanel1985 schreef:
Mijn vriend rookt altijd buiten, ik ruik regelmatig aan zijn kleren en hij riekt niet naar de sigarettenrook. En ik heb ook slechte longen.

K vraag me dan af als den ander allergisch is aan paarden, of je er ook mee gaat stoppen? Want het minste haartje, kan dan al een allergische reactie uitlokken. Of de auto instappen, als jij er juist in bent geweest, hoe ha je dat dan oplossen?

Ik ruik het meteen wanneer mijn vriend heeft gerookt. Ook wanneer hij buiten rookt. En ik kan me heel goed voorstellen dat meer mensen dat hebben. Het is een vieze, penetrante geur.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:47

De reukzin kan inderdaad verschillen met die van een ander, de één is supergevoelig de ander niet.

Maar wat van mijn 2de deel van mijn reactie.
Zou jij compleet stoppen met rijden en paarden houden als je vriend allergisch is voor paarden? Want dan is het voor de gezondheid van je vriend.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:59

Mijn vriend en ik doen niet aan verbieden, moest dat er ooit van komen is de relatie ook over voor mij. Er is een groot verschil tussen iets verbieden, of iets bespreekbaar maken en rekening met de andere houden. Als je elkaar verbodsregels gaat opleggen zit er voor mij iets niet juist, een ultimatum zou bijvoorbeeld wel gesteld kunnen worden, maar dat zie ik niet als verbieden. Dat zijn gewoon acties die bepaalde consequenties zullen hebben indien men een keuze maakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 16:22

@Chanel: De ENIGE reden waarvoor ik een sacramenteel in de RK Kerk gesloten huwelijk zou verbreken is als hij mijn paard of andere dieren of eventuele kinderen [mijn dieren zijn mijn kinderen] zou willen verkopen of iets aandoen. Dus niet als hij zou gaan roken of zo, wel zou ik dan zeer dringend verzoeken om buiten te gaan roken omdat ik er niet tegen kan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:40

chanel1985 schreef:
De reukzin kan inderdaad verschillen met die van een ander, de één is supergevoelig de ander niet.

Zou jij compleet stoppen met rijden en paarden houden als je vriend allergisch is voor paarden? Want dan is het voor de gezondheid van je vriend.

Ik zou dat zeker doen, zelfs zelf aanbieden . Ik vind de gezondheid van mijn geliefden erg belangrijk.

Gelukkig is mijn vriend niet allergisch voor paarden en ben ik niet astmatisch. Hij weet wat ik van roken vind en houdt daarin rekening met mij. Meer vraag ik niet.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:54

Ik dacht eerst: nee, je kunt het je partner niet verbieden. Maar toen zat ik eens even na te denken..

Mijn vriend heeft wel eens een mega hoge kroegrekening gehad. En dus hadden we ineens een schuld. Toen heb ik wel verboden om de aankomende maand uit te gaan. Maar dat was meer omdat we een heel stel betalingen in het vooruitzicht hadden en ik geen zin had in een dikke schuld.
Gelukkig had mijn vriend zelf ook al bedacht dat het beter was om de biertjes even te laten staan.

Maar verbieden om te roken, terwijl je al wist dat hij rookte.. een no go.

En in een goede relatie hoef je denk ik niet eens iets te verbieden. Want dan beslis je iets samen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:19

Maar Milkberry, is het in jouw geval niet beter om samen om de tafel te gaan zitten en SAMEN te bespreken waarom uitgaan de eerst komende periode misschien niet zo'n geweldig idee is? Dat is een hele andere insteek dan hem verbieden uit te gaan en hopen dat hij zelf begrijpt waarom dat hem verboden wordt.

Door het te bespreken hoef jij hem niets te verbieden, en kan je samen een oplossing voor het ontstane probleem zoeken. Lijkt me een stuk constructiever.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:53

Dat hebben we uiteindelijk ook gedaan hoor. Maar meteen toen hij het vertelde van die rekening, riep ik al: NOU DAT WORDT DUS NIET UITGAAN!!
Dat was meer een uiting van pissigheid. Zoals ik hierboven al aan heb gegeven, hij had dat zelf ook al bedacht XD

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:10

_San87_ schreef:
chanel1985 schreef:

Ik zou dat zeker doen, zelfs zelf aanbieden . Ik vind de gezondheid van mijn geliefden erg belangrijk.

Gelukkig is mijn vriend niet allergisch voor paarden en ben ik niet astmatisch. Hij weet wat ik van roken vind en houdt daarin rekening met mij. Meer vraag ik niet.

Nee, ik zou voor de allergie van een vriend niet mijn paard wegdoen. I.t.t. sigarettenrook is paardengeur niet schadelijk voor de gezondheid, als iemand toch allergisch is kan daar een desensibilisatiekuur voor gevolgd worden.Ik was vrieger allergisch voor de onschadelijke graspollen, na zo'n kuur heb ik nu nergens meer last van wat gras betreft.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:23

Als je extreem allergisch bent, is het minste haartje genoeg om een aanval op te wekken.Het gaat niet om de paardengeur maar over de reactie op het haar.

Ik ben zelf allergisch aan paard en heb al last van mijn longen, als je het nog extremer hebt, dan kan dat wel echt gevaarlijk worden.