Gootsteen (snij)plank voor demente vader (lees verhaal)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 01:25

Wat een situatie. Het kan ook zo zijn dat je vader dit doet doordat het met zijn ziektebeeld te maken heeft. Heeft je vader aangegeven dat hij bang is voor die ander of heb jij dat aangenomen.
Mensen die gaan dementeren gaan vaak ook dingen door elkaar halen. Zo denkt hij misschien dat de gootsteen een toilet is. Ik kan alleen niet op die naam komen.
En misschien is het een optie om je vader alvast in te schrijven bij een verpleeghuis? Daar is vrijwel continu zorg aanwezig.
Wij hadden toen ik in de verpleging werkte ook iemand die in elk hoekje ging plassen. Kwestie van om de 2 uur even begeleiden naar een desnoods ander toilet. Maar dat zou je voor kunnen stellen tijdens het mdo

anneliesdj

Re: Gootsteen (snij)plank voor demente vader (lees verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 01:41

Maar als degene die hem s morgens uit bed helpt even een scheutje chloor door de vaak doet en even na spoelt is het probleem toch opgelost?
Ik kan me niet voorstellen dat je vader de enige is die dit doet.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 07:32

Het met kleren aan slapen gebeurd hier ook op werk.

Zou jij je utkleden als je angst hebt? Jammer maar helaas volgende dag nieuwe ronde. Ik ga niet iemand overstuur maken omdat hij moet omkleden volgens het boekje. Laat die man in eigenwaarde en ga kijken hoe je dit de volgende keer anders had kunnen aanpakken.

Hier een mevr die 90% geen pyama aa wilt. Nu zetten we mevr op toilet en geven aan dat we de kleding wille wassen zodat ze morgen schoon zijn. Vaak trekt ze wel pyama aan en soms ook niet. Tja, is t zo erg in kleding te slapen. Ik ga haar niet over de zeik helpen omdat dit 'moet'. Mee gaan in de beleving van de cliënt..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 11:26

Dan heb ik me idd vergist: het is een verpleeghuis. Maar ze noemen het een zorghotel als je ze opbelt. Je hebt afdelingen waar mensen nog redelijk zelfstandig wonen/leven en gesloten afdelingen voor dementerenden.

Toiletrondes willen ze hem misschien aan gaan bieden maar er is nog niets toegezegd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:28

anneliesdj schreef:
Maar als degene die hem s morgens uit bed helpt even een scheutje chloor door de vaak doet en even na spoelt is het probleem toch opgelost?

Mag niet, er mag geen chloor gebruikt worden door de medewerkers ivm mileu. Is een vrij algemene richtlijn in alle tehuizen. Bovendien mag een dementerende bewoner idd geen chloor op de kamer hebben, het is niet uniek dat ze het opdrinken of chloortabletten opeten als pepermuntjes.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:30

Ik heb niet het hele topic doorgelezen.
Maar is het geen mogelijkheid om een grote afwasteil in de gootsteen te zetten zodat daar de urine in komt?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:36

vuurneon schreef:
anneliesdj schreef:

Mag niet, er mag geen chloor gebruikt worden door de medewerkers ivm mileu. Is een vrij algemene richtlijn in alle tehuizen. Bovendien mag een dementerende bewoner idd geen chloor op de kamer hebben, het is niet uniek dat ze het opdrinken of chloortabletten opeten als pepermuntjes.

Bij mijn vader hadden ze een fles met roze spul voor de postoel, die was ook helemaal roze aan het worden binnenin. Er zullen dus wel meer ontsmettingsmiddelen zijn die ze wel mogen gebruiken.
Ik vind het trouwens ook bijzonder onhygiënisch voor het personeel, die wassen hun handen toch ook in de wasbak?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:03

Jeetje wat vreselijk om je pa zo te moeten zien :(:)

Wat betreft die deksel: als je naar een kunststofhandelaar gaat kun je een plaatje kunststof precies in vorm laten frezen. Greepje van de bouwmarkt erop plakken en klaar.
Mocht je meer willen weten dan pb maar, ik kan je ook wel helpen de vorm digitaal aan te leveren naar zo'n bedrijf.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 17:43

En een opname op een gesloten afdeling? Ik denk niet dat de zorg die hij nu heeft genoeg voor hem is.

Ook dementerende kún je iets leren maar dat kost tijd.. En die tijd heeft een Open afdeling niet.
Daarnaast vraag ik me af of deze man niet vereenzaamd. Op een gesloten afdeling (kleinschalig wonen) zou hij wellicht meer tot z'n recht komen. Alleen zijn is ook mogelijk, maar veel mensen misse de 'warmte' om zich heen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:21

vuurneon schreef:
anneliesdj schreef:

Ze moeten daar de toiletten toch ook schoonmaken? Wat ze daar ook voor gebruiken kan ook door de bak.
En het lijkt me nogal logisch dat je de fles dan niet op de slaapkamer laat staan, dat doe je bij een kind ook niet.

Vreemd dat dat allemaal niet mag/kan naar dat meneer wel in de stank mag zien de hele dag.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:30

Jolandaa_ schreef:
En een opname op een gesloten afdeling? Ik denk niet dat de zorg die hij nu heeft genoeg voor hem is.

Ook dementerende kún je iets leren maar dat kost tijd.. En die tijd heeft een Open afdeling niet.
Daarnaast vraag ik me af of deze man niet vereenzaamd. Op een gesloten afdeling (kleinschalig wonen) zou hij wellicht meer tot z'n recht komen. Alleen zijn is ook mogelijk, maar veel mensen misse de 'warmte' om zich heen

Ook ik ga hier in mee! Ik denk dat je Pa absoluut niet prettig woont momenteel, ik zou me hard maken voor een andere optie! Of een ander tehuis.
Moeilijk maar even je best doen!! Mijn moeder heeft destijds mijn oma ook verplaatst naar een ander verzorgingstehuis, met meer privacy en betere zorg.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:39

Mijn vader zit in een gesloten afdeling (heb ik al eerder aangegeven in het topic), hij leeft al 30 jaar in afzondering en hij wil niet samen met anderen leven.
Mijn vader mist het gezelschap van andere mensen totaal niet. Hij trekt zich eigenlijk altijd terug in zijn kamer. De verzorging heeft dit (moeten) leren accepteren. Van teveel mensen om zich heen wordt hij heel onrustig en ongelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:18

TS, voel je niet schuldig hierom. Ga om de tafel zitten met het verplegend personeel en eis dat ze een oplossing zoeken. Ofwel staan ze toe dat er een chemisch toilet of iets dergelijks onder de wasbak wordt aangesloten, ofwel gaan ze alles dagelijks (bij voorkeur meermaals) even uitspoelen.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:27

Is er geen mogelijkheid om aan de andere kant een slot/haakje te plaatsen in de badkamer. mijn vader zit ook in verzorgingshuis weliswaar jong dement en nog wel aardig bij maar die heeft een gedeelde badkamer met mogelijkheid de kant van de andere op slot te doen met een haakje.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:31

Elmars_Floor schreef:
Is er geen mogelijkheid om aan de andere kant een slot/haakje te plaatsen in de badkamer. mijn vader zit ook in verzorgingshuis weliswaar jong dement en nog wel aardig bij maar die heeft een gedeelde badkamer met mogelijkheid de kant van de andere op slot te doen met een haakje.

En dan vervolgens vergeten het haakje er weer af te halen, waardoor de mevrouw aan de andere kant het in haar broek doet... Nee, in dit stadium van dementie geen handig idee!

Saski_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:44

Ook ik heb niet het hele topic gelezen. Chloor is geen optie uiteraard. Citronella is minder schadelijk, en verdrijft ook de lucht. Maar ik heb zelf jaren in een gesloten verpleeg afdeling gewerkt, en ik vind dit zeer zeker ook een probleem voor de leiding. Het is onhygiënisch voor het verzorgend personeel. Dit schrijf ik niet om de vinger naar je vader te wijzen, want die arme man kan niet anders in zijn belevingswereld. Ik zou als ik jou was het even wat hogerop gaan zoeken. Maak er maar een probleem van, word maar "lastig"..want ze doen zich er nou lekker makkelijk vanaf. Een po-stoel zou een voorstel kunnen zijn, in combinatie met begeleiding van verzorgend personeel, die je vader begeleid door hem naar de po stoel te brengen. Laat jezelf horen meid, want jij zit even in de stank maar je vader de hele dag. En wat ik al schreef, de hygiene is ook ver te zoeken. Laat je iig niet afschepen en sla met de vuist op tafel!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:47

Slotje valt onder vrijheidsbeperkende maatregel. Waar ik mij meer zorgen om maak is dat er niet even een paar keer per dag een moment is om de vader van ts te begeleiden. Doen ze dat wel ts of heb ik erover heen gelezen?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:05

Hoe is het nou afgelopen TS?

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:13

Misschien een ander verzorgingshuis?
En anders een emmer? Liever dat dan in de gootsteen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:51

purny schreef:
Slotje valt onder vrijheidsbeperkende maatregel.

Klopt helemaal purny, een slotje is een vrijheidsbeperkende maatregel. Maar een gedeelde was- en toiletruimte valt onder de privacybeperkende regel. En dat telt zwaarder dan een vrijheidsbeperkende regel omdat "privacy" boven "vrijheid" gaat.
Echt, ik dacht dat het hier in België slecht gesteld was met de ouderenzorg maar ik krijg nu het idee dat Nederland hierin vèr achterloopt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 09:04

De badkamer kan aan twee zijden op slot gedaan worden, met een draaislot, net zoals bij een gewone badkamer.
Tot op heden is er geen actie ondernomen vanuit het VZhuis zelf.
Verhuizen is geen optie. Ik ben de enige die voor hem zorgt en op bezoek komt en behalve dit voorval is het een prima tehuis en heeft hij het er verder super. Er zijn veel activiteiten en begeleiding, het eten is goed, het is er huiselijk (maar waarom zit ik me dan toch te verdedigen?) en behalve de buurvrouw, heeft mijn vader zijn draai hier gevonden.
Wordt vervolgd.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:10

Verhuizen is geen prettige oplossing voor je vader. Goed dat je buiten dit om ook positief bent. Wil niet zeggen dat hij het slecht heeft. Wel vind ik het jammer dat het vz huis niet met je mee denkt. Zij horen juist creatief te zijn met dit soort dingen. Is er evt geen cliënten belangengroep?

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:35

Het is al eerder genoemd, maar het afdekken van de gootsteen is geen vrijheidsbeperkende maatregel. En buiten dat, stel dat het dat wel zou zijn, kan er een M&M aangevraagd worden voor het afdekken. Dus dat is te ondervangen.

Maar zoals ook al meer gezegd, waarschijnlijk lost dat het niet op want je vader heeft de gootsteen immers als 'toilet' in zijn systeem.
Is het een optie om de chiffon er af te schroeven en er een emmer onder te plaatsen? Die kan dan een paar keer per dag geleegd worden, waardoor de lucht (hopelijk) minder sterk is. En de civiele dienst kan, hoop ik, toch wel twee keer per dag even een scheutje schoonmaakmiddel er door spoelen.

En blijf vooral 'klagen' (niet het juiste woord, maar wees wel volhardend) en wees niet bang om het hogerop te zoeken of een officiële klacht in te dienen. Soms is het nodig om gehoord te worden.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:21

Heb mijn vriend (uitzendkracht in ong 60 verpleeg/verzorgingshuizen) gevraagd en die komt met het idee dat er geurvreters bestaan die je in/onder de gootsteen laat monteren. Die kan je vader er dus niet makkelijk weghalen, maar het werkt wel tegen de lucht. Misschien is dat een idee? Ik heb al even aan Google gevraagd of die het wist, maar hoe ze heten weten we niet....