Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 02:14

Leuk topic dit, ik ben juist van friesland naar Hilversum verhuisd.
Herken het erg wat nz92 schreef. Vaak de oudere mensen zijn wel dom ja. Maar wel vriendelijk, alle ouderen begroeten je daar. Ouder dan ong 25 bedoel ik dan..Heb slechte ervaring met de jeugd, ze begroeten je niet, maar schelden je uit. Echt stom boeren gedrag noem ik het altijd :') Dit heb ik tot nu toe in andere provincies nog nooit meegemaakt. En mensen staren vaak naar je.
Verder is het wel leuk om in friesland te wonen, 's zomers dan, maar mis wel bos
. Mijn vriendinnen doen gewoon hbo en mbo, tegenwoordig heeft iedereen wel minstens mavo en mbo niveau. Velen doen hbo, ken weinig die uni doen. Dat stug en gesloten zijn herken ik ook erg, in leeftijdsgenoten dan. Toen ik de eerste dag in Hilversum kwam, vroeg mijn buurmeisje mij meteen al mee shoppen haha.

Oja en huren is inderdaad erg goedkoop, mijn ouders betalen maar €300 per maand...

wemkelover

Re: Hoe is het om in Friesland te wonen (noordwest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:06

Tsja het is maar net waar je gaat wonen. Ik heb in een dorp gewoond waar je als buitenstaander beetje vreemd werd aangekeken, en iedereen wist alles van elkaar. Maar woon nu in sneek en dat is echt totaal anders.

Ik scheer toch ook niet alle rottedammers en amsterdammers over een kam omdat ik stel ken die altijd overal een discussie over moeten beginnen en altijd alles denken beter te weten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:17

Ik heb voorheen in Drachten gewoond en woon nu in een dorpje naast Drachten. Heb voorheen in Hoogezand(Groningen) gewoond maar woon hier echt veel liever!

Wel denk ik dat het echt heel erg ligt aan wat voor persoon je bent. Fries spreken hoeft absoluut niet en waar die vooroordelen vandaan komen weet ik ook echt niet. In de grotere plaatsen zoals Heerenveen, Drachten, Leeuwarden enzovoorts wordt er in openbare gelegenheden gewoon Nederlands gesproken. Het zijn daar echt alleen de oudjes of bekenden van elkaar die Fries tegen elkaar spreken. Wij wonen nu in een dorp waar wel veel Fries wordt gesproken maar mijn vriend bijvoorbeeld spreekt geen woord Fries. Wanneer hij in de supermarkt komt spreekt iedereen gewoon Nederlands tegen hem en dat onthouden ze ook voor de volgende keer. Totaal geen problemen mee en hij wordt ook niet minder behandeld, raar aangekeken of wat dan ook. Daarnaast is er ook gewoon personeel (vooral de jongeren) die zelf geen Fries spreken.

Het is wel zo dat Friezen over het algemeen wat stug en nuchter zijn. Toch ligt dat ook heel erg aan je eigen instelling vind ik. Wanneer je erg overdreven doet zullen de meesten dat niet waarderen gok ik. :D Gewoon normaal doen en even spontaan voorstellen aan je naaste buren!

Ik houd ervan om in de rust te wonen, ik vind bijvoorbeeld vele plekken in Drachten al te druk terwijl dat voor iemand uit de randstad waarschijnlijk als een dorp voelt. Ook vind ik het geen probleem om de auto te moeten pakken als ik ergens naar toe wil. Vind het juist heerlijk om een dagje shoppen te plannen en daarna thuis te komen in mijn rustige dorp met de schaapjes en de koeien vlakbij. Ik bezoek bijvoorbeeld regelmatig concerten en heb het ervoor over om dan 1,5 uur te moeten rijden naar Amsterdam. Dit moet je wel trekken anders is wonen in Friesland misschien niet zo handig.

De opmerkingen dat iedereen laagopgeleid is en iedereen uitscheldt en het allemaal stomme boeren zijn laat ik maar even voor wat het is. Ik neem aan dat je daar wel overheen kunt lezen. :')

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:38

Ik heb stage gelopen in Friesland en kom zelf uit Drenthe. Ik heb nooit gemerkt dat mensen geen Abn wilden praten. Ik versta prima fries en vind het ook prima als mensen in het fries blijven praten, maar ik geef dan wel in het abn antwoord (spreek nou eenmaal geen fries). Eigenlijk altijd gaan mensen dan direct ook zelf abn verder.
Ohja en dat laagopgeleid zijn is wel echt een vooroordeel. Er zijn nog steeds genoeg mensen die wel een studie hebben gedaan en anders so what. Denk dat er ook in de Bijlmer/schilderswijk heel veel mensen wonen die laagopgeleid zijn. Zegt dan toch niet meteen dat alle Amsterdammers/ Hagenezen laag opgeleid zijn.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:49

NZ92 schreef:
Ik zou inderdaad ook kijken naar een andere provincie ;) Friesland is ook een uithoek.. je zit overal ver vanaf en de voorzieningen zijn echt een stuk minder.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, dat is in andere (noordelijke) provincies namelijk net zo.

Ik ben 16 jaar geleden vanuit Rotterdam naar Friesland verhuisd, heb in het begin wel moeite gehad met wennen (mn aan sluitingstijden tussen de middag van winkels ivm lange lunchtijden), maar dat is allemaal positief veranderd. Ik woon niet in de hoofdstad van Friesland, maar in een dorpje dicht tegen een ander stad aan. Er wordt hier wel Fries gesproken, maar mijn ervaring is dat mensen zich ook aanpassen als je aangeeft dat je het niet verstaat.

Wat ik wel heel erg aanraad is het eerst zoeken naar werk, dat is iets wat hier in de omgeving niet echt voor het oprapen ligt.

Ik zou hier, ondanks dat ik momenteel iedere 2 jaar weer werkeloos ben voor een periode, niet meer weg willen, de ruimte die ik hier om mij heen heb, vind ik voor dit geld niet weer ergens in midden Nederland ben ik bang.

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:04

NZ92 schreef:
pillow schreef:
Ik weet niet waar jij terecht gekomen bent, maar ik zou niet weten waar in Friesland dit moet zijn. Ik zou jou adviseren heel snel terug te gaan naar waar je vandaan gekomen bent. Het bevalt jou kennelijk niet en de Friezen zitten niet op mensen te wachten die zo over ze denken.

Dit bedoel ik dus met stugge en inzichzelf gekeerde friezen ;) :Y)

Ik heb overigens nooit gezegd dat alle Friezen zo zijn, maar in de dorpen heb je er behoorlijk wat tussen zitten.

Over dat Friesland laag opgeleid is en er gewoon geen toekomst is voor de jongeren is overigens geen vooroordeel maar gewoon een feit.
Stug blijven volhouden dat het niet zo is kan.. maar bij deze dus ook ff de feiten toegevoegd.

http://www.friessociaalplanbureau.nl/ni ... n-werkloos
http://www.cbs.nl/nl-nl/menu/themas/arb ... ussers.htm
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... agopgeleid

Ik wil me verder niet te veel in deze discussie mengen hoor, maar kom alsjeblieft dan ook met goeie feiten :+
De werkloosheid onder jongeren was in 2014 slechts 0,3 procent hoger ten opzichte van het gemiddelde van Nederland. En als je de grafiek goed bekijkt zie je ook nog dat de werkloosheid in Friesland sinds 2013 harder aan het dalen is, dan in de rest van het land.

En die laatste bron, gaat over een onderzoek tussen 1990 en 2000. Dat is 20 jaar geleden 8)7

Voor de TS, als je rust en ruimte zoekt is Friesland zeker een mooie optie. Ik ben opgegroeid in een klein dorpje en zou zelf graag naar de randstad willen omdat ik nou eenmaal graag die drukte wil. Maar verder is Friesland echt een mooie plek om te wonen. Altijd de ruimte en rust om je heen. Mensen kunnen inderdaad stug zijn omdat ze zo nuchter zijn, maar dit betekend niet dat ze je niet willen helpen. Juist wel, omdat de saamhorigheid naar mijn idee veel groter is dan in andere delen van het land.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:19

Ik woon tussen de "oude garde" en ik kan niet beter wonen.
Dat stugge(re) is niet negatief hoor, iedereen laat iedereen gewoon lekker zijn ding doen en ze bemoeien zich niet overal zo mee.

Ik kom van de Veluwe en daar "moet" je (sneller) doen wat andere ook doen, anders val je snel buiten de boot.
En ja dat Fries.... mijn moeder is Brabantse en dat is voor buitenstaanders ook niet te verstaan.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:04

Om dit topic moet ik stiekem wel lachen :') Wat een onzin komt hier voorbij :')

Ik woon ook ik Friesland en doe gymnasium. Dus niet iedereen is laagopgeleid hoor :P

Dat stugge heb ik ook nog niks van gemerkt... En Fries praten kan ik ook niet zo goed. Maar gelukkig verstaan de mensen hier gewoon Nederlands :)

En dat de afstand van Friesland naar het westen korter is dan van het westen naar Friesland, herken ik ook wel _O-

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 17:55

nienke555 schreef:

Ik woon ook ik Friesland en doe gymnasium. Dus niet iedereen is laagopgeleid hoor :P

Dat stugge heb ik ook nog niks van gemerkt... En Fries praten kan ik ook niet zo goed. Maar gelukkig verstaan de mensen hier gewoon Nederlands :)

En dat de afstand van Friesland naar het westen korter is dan van het westen naar Friesland, herken ik ook wel _O-

Wow! Echt? Jeetje wat bijzonder! Zit je alleen in de klas zeker? :')

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:02

Jildau schreef:
nienke555 schreef:

Wow! Echt? Jeetje wat bijzonder! Zit je alleen in de klas zeker? :')

Ik en de leraar, gezellig toch? :')

Nee hoor :P De school waar ik op zit heeft ongeveer 540 leerlingen. Er is ook nog een ander gymnasium in Leeuwarden, ik weet niet hoeveel leerlingen die heeft. En behalve in Leeuwarden zijn er ook wel meer gymnasiums volgens mij :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:02

In Drachten zit ook een grote school met Havo en Vwo!

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:05

Jildau schreef:
In Drachten zit ook een grote school met Havo en Vwo!

In Heerenveen ook met havo vwo en gymnasium

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:08

Maar het is meestal zo dat als iemand in een groep geen Fries praat dat je daar Nederlands tegen gaat praten, en als je dan tegen andere mensen weer in het Fries overschakelt, ikzelf beging ook nooit tegen vreemden in het Fries te praten dat komt meestal vanzelf als je merkt dat diegene ook Fries praat

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:13

Precies! En mensen vinden het soms raar dat ik met mijn moeder Fries spreek maar het is gewoon heel vreemd om in een andere taal tegen je ouders/vrienden te praten. Wanneer je op vakantie bent met je ouders in Duitsland doe je ook je best om in de winkel Duits te spreken tegen het personeel maar dan ga je toch niet tegen je eigen ouders ook Duits spreken? Het is heel vreemd om in een andere taal dan gewend te spreken tegen bekenden. Ik heb in het begin erg mijn best gedaan om Nederlands te spreken tegen mijn moeder wanneer mijn vriend erbij was zodat hij het gesprek ook kon volgen en zich niet buitengesloten voelde maar dat was zó lastig! Gelukkig verstaat hij het nu prima.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:16

Ik woon in Burgum, al mijn hele leven en ik kan geen Fries. Ik kan het verstaan, tot zo ver, maar spreken? Ho maar. :') Echter heb ik hier nog nooit problemen mee gehad. Mijn ervaring is dat zodra iemand erachter kwam dat ik geen Fries sprak, dat ze meteen naar Nederlands overgingen. Ik vind Leeuwarden een hele leuke stad! Gezellig en heel open. Het is dat ik niet in Nederland wil blijven wonen, anders was ik zeker in Leeuwarden gaan wonen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:20

Ik ben geboren en getogen in een klein dorp en ik woon hier nog steeds. Tot nu toe bevalt het mij erg goed. Tuurlijk, je moet je aanpassen aan bepaalde dingen zoals de afstand en de natuur, maar dat is voor mij geen probleem.

Stug en nuchter? Jep, dat zijn wij Friezen nou eenmaal. Ik vind dat wel leuk, het typeert de Friezen toch wel een beetje. Ik ben er dus ook wel trots op :o We bedoelen het meestal goed, maar als je niet gewend bent aan de manier waarop wij dingen zeggen enzo, dan kan het misschien wel even raar overkomen.

Maar ik zou Friesland zeker aanraden hoor!

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:21

Jildau schreef:
Precies! En mensen vinden het soms raar dat ik met mijn moeder Fries spreek maar het is gewoon heel vreemd om in een andere taal tegen je ouders/vrienden te praten. Wanneer je op vakantie bent met je ouders in Duitsland doe je ook je best om in de winkel Duits te spreken tegen het personeel maar dan ga je toch niet tegen je eigen ouders ook Duits spreken? Het is heel vreemd om in een andere taal dan gewend te spreken tegen bekenden. Ik heb in het begin erg mijn best gedaan om Nederlands te spreken tegen mijn moeder wanneer mijn vriend erbij was zodat hij het gesprek ook kon volgen en zich niet buitengesloten voelde maar dat was zó lastig! Gelukkig verstaat hij het nu prima.

Haha Jaa dat klopt klinkt echt heel vreemd :j

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:23

NadjaNadja schreef:
Ik ben geboren en getogen in een klein dorp en ik woon hier nog steeds. Tot nu toe bevalt het mij erg goed. Tuurlijk, je moet je aanpassen aan bepaalde dingen zoals de afstand en de natuur, maar dat is voor mij geen probleem.

Stug en nuchter? Jep, dat zijn wij Friezen nou eenmaal. Ik vind dat wel leuk, het typeert de Friezen toch wel een beetje. Ik ben er dus ook wel trots op :o We bedoelen het meestal goed, maar als je niet gewend bent aan de manier waarop wij dingen zeggen enzo, dan kan het misschien wel even raar overkomen.

Heb ik toch ook een beetje als je dan mensen allemaal negatieve dingen hoort zeggen komt echt meteen het gevoel van bescherming en trots haha, soms kan het wat bot overkomen maar wij bedoelen het meestal nooit zo maar wij zeggen gewoon wat we vinden en maken er geen problemen van.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:28

iris_relente schreef:
NadjaNadja schreef:

Heb ik toch ook een beetje als je dan mensen allemaal negatieve dingen hoort zeggen komt echt meteen het gevoel van bescherming en trots haha, soms kan het wat bot overkomen maar wij bedoelen het meestal nooit zo maar wij zeggen gewoon wat we vinden en maken er geen problemen van.

Ja, ik kan ook vol trots dit topic lezen :+
Het feit dat mensen van buitenaf niet zo goed weten om te gaan met 'ons' karakter heeft wel iets vind ik. Alsof je een beetje een Fries bent en altijd zult zijn, maar nooit een Fries kan worden.
Wat ben ik toch weer heerlijk zelfingenomen vandaag! :')

Maar serieus, wat jij ook zegt, we maken er geen probleem van. We zeggen hoe het is en denken er dan verder ook niet meer over na. Als het goed is, is het ook daadwerkelijk goed. Die mind-setting is ergens anders toch wel heel anders eigenlijk.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:30

Dat herken ik ook inderdaad! Als er vriendinnen van mij/mijn zusje zijn, of andere mensen die alleen Nederlands kunnen, praat mijn moeder af en toe Nederlands tegen mij. Maar dat vind ik zo raar klinken :') Ik ben gewend dat ze altijd Fries tegen mij praat haha

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:35

TS ik vind Friesland echt een super provincie. Als jij je goed voelt bij een nieuwe start in Friesland moet je dat gewoon doen. Wie niet waagt.... Verhuizen kan altijd nog. Mocht je ergens niet uitkomen dan kun je de positieve Friezen uit dit topic vast om hulp vragen. Trek je niet teveel van NZ92 aan, die mening is echt bekrompen.........

Ik zal wel een uitzonderlijk geval zijn volgens NZ92. Wat ik gelukkig echt niet ben hoor ;) Woon met mijn vriend op een boerderij , hebben een melkveebedrijf, woon in een klein dorp met zo'n 50 inwoners. Iedereen kent hier Nederlands en heb me nog nooit zo geaccepteerd gevoeld sinds ik hier ben gaan wonen. Zolang je bent wie je bent is het altijd goed. Daarnaast studeer ik op de universiteit en ben dus niet laag opgeleid.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:36

Hoi,
Ik weet ook wat het is om van NH naar het noorden, weliswaar Drenthe te verhuizen. Wij werden goed ontvangen, mensen vriendelijk.... Maar altijd oppervlakkig en blijvend achterdochtig. Dit is mijn ogen het grootste mentaliteitsverschil tussen " jullie en zullie".... *\o/* .
Inmiddels woon ik weer in NH en merk dat ik me toch meer op mijn gemak voel bij de West Friezen.
De afgelopen 3 jaar heb ik gestudeerd in Leeuwarden, en moet je zeggen dat het me toch weer aanvloog, andere vorm van communicatie, ja is niet altijd ja of nee... De Friezen vinden het lastig om met de NH directheid om te gaan en beschouwen dit al snel als brutaal/ grote bek....

Persoonlijk heb ik hier veel moeite mee.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:42

Ik moet toch wel lachen om sommige reacties hier.. :+
Ik woon mijn hele leven lang hier in Friesland. Ja, gewoon in een klein dorpje, nog geen 5 kilometer van Sneek en 3 kilometer van Bolsward. Het dorpje ligt langs de A7, je rijdt het dorp uit en bent in 20 minuten in Leeuwarden of Joure. Ik geniet van de rust en ruimte, maar het is ook heerlijk dat je gewoon overal lekker makkelijk en goed kunt komen, dus ik woon niet in 'the middle of nowhere', zoals het bekende beeld van Friese dorpjes dan wel is.
En ook hoop ik dit jaar mijn HAVO diploma te halen en daarna HBO te gaan studeren in Leeuwarden. Ik groet netjes iedereen die ik tegen kom en ken dan ook veel mensen uit de omgeving, zo heb je dus altijd wel een praatje met iemand. Niks niet dom en onbeleefd dus, en ik zou zo ook niet iemand kunnen noemen die dat wel is. Natuurlijk zijn er hier ook mensen die laag opgeleid zijn, maar die vind je overal wel. De school waar ik op zit is ook een van de beste scholen van heel Nederland op het gebied van HAVO, VWO volgens het onderzoek van RTL (bron : http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... indexamens) dus waar het beeld van 'domme' mensen weg komt snap ik ook niet helemaal.

Voor veel bos en heide moet je hier niet wezen, maar dat zegt niet dat de natuur hier niet prachtig kan zijn. Zo heeft Friesland Gaasterland, waar ook veel bos te vinden is en andere prachtige gebieden. Er is veel water hier, en veel natuurgebieden zullen dus ook gebieden met water zijn, maar dit kan ook ontzettend mooi zijn kan ik je vertellen.

Ik zou hier zelf zo niet weg kunnen, zou ik hier toch weg gaan zou ik richting drenthe/overijssel/gelderland verhuizen, omdat hier iets meer bos is en ik dit toch ook wel prachtig vind. Maar ook omdat de mentaliteit van de mensen hier echt niet veel van de mentaliteit van de friezen verschilt. Ik geniet hier gewoon ontzettend van de rust en ruimte, maar ook van het feit dat je overal snel kunt zijn zonder overal in de file te hoeven staan oid.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:44

Als laatste wil ik de opmerking nog maken dat ik het over één kam scheren van Friezen en 'hun' mentaliteit echt jammer vind. Ik bekijk mensen als individueel persoon en iedereen is wie hij is. Misschien kunnen sommige mensen beter eerst wat kritischer naar zichzelf kijken voor ze zulke uitspraken doen. Ligt het wel aan 'de' friezen of kun je jezelf gewoon niet genoeg openstellen voor dingen die 'anders' zijn dan jij gewend bent. ;) Open je ogen en kijk eens door een andere bril.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:54

Ik woon in West-Friesland, maar dat ligt in Noord-Holland, in het stukje waar ik zit is het een 'uithoek'. Maar alles is relatief. We zijn evengoed nog binnen een uur in Amsterdam, maar wel alle voordelen van het platteland. Veel ruimte, mensen zijn minder gehaast. Maar ik zou er niet aan moeten denken om in Drenthe te zitten of Groningen, ja ik vind de mensen stug en als je een ander accent hebt dan kom je er toch minder makkelijk tussen. In de zomer ziet alles er leuk uit, maar ik moet er niet aan denken om in de winter in Geeuwenbrug te wonen (opa en oma hadden daar een tweede huisje), er is geen zak aan in de winter en er is geen drol te doen. Hier zitten we op 10 km van Hoorn en op 10 km van Enkhuizen, Alkmaar is een half uurtje rijden, Amsterdam 45 minuten. Hiervoor woonde ik in Tuitjenhorn, ook best een gat, maar Alkmaar 12 km, de kust 10 km en Schagen 8 km.