Vragen over de opleiding paardenhouderij

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: Vragen over de opleiding paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:59

Ja op papier Was het 40 inderdaad haha. Regelmatig dagen van 10 uur (als je mazzel Had kwartier pauze)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:04

Nouja dat bedoel ik. En als je dan durft te vragen of je een broodje mag eten om 7/half 8 's avonds. :n

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:07

Wij hadden een bezichtiging van ons nieuwe huis. Week van te voren doorgegeven dat ik om 4 uur uiterlijk weg moest. Je raad het al, op de dag zelf was het ineens niet meer mogelijk... Ben in de auto gestapt en gegaan, zoek t uit. Dit Was op donderdag en toen Had ik mn 40 uur voor die week er toch al op zitten :Y)

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:36

Ik zou het je echt afraden.
Als je écht wat in de paarden wil kan je het beste meer in de randberoepen gaan kijken, waarbij je wel in de paarden werkt, maar zelf niet het onderhoud hebt.
Ik heb zelf opleiding paraveterinair gedaan, inderdaad geen werk in te vinden, maar daar leer je in ieder geval dingen waar je nog eens wat aan hebt. Alles wat je op de paardenhouderij leert hoor je, als het goed is en je zit je hele leven al in de paarden, al te weten.
En als je echt een goeie bent in de paarden (als je groom of stalruiter wil worden) Kan je daar komen zonder deze opleiding.
In onze omgeving over de mensen die paardenhouderij doen is het; oow weer zon dom paardenhouderij kind.. pff zucht steun (zijn niet de meest heldere lichten zegmaar....)

ik hoop dat je een goeie beslissing kunt maken ;)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:48

Als je een eigen bedrijfje zou willen kun je beter een opleiding in de administratieve/bedrijfskunde kant doen! Als het met een paardenbedrijf dan toch niks wordt, kun je nog iets anders doen :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:58

Cayenne schreef:
Cchanny schreef:
Heb je veel geleerd van deze opleiding, heb je nu werk in de paarden of heb je toch voor iets anders gekozen?
Het meeste wat ik heb geleerd komt van de stages. Maar die kan je ook wel volgen zonder opleiding. Stages moesten school 5 euro per dag betalen om ons stage te laten lopen. :')

:wow: Dat vind ik gewoon bijna uitbuiting := Kreeg je zelf wel een vergoeding?

Nee :') De meeste bedrijven gaven aan het einde vaak een presentje.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:58

anneliesdj schreef:
cp112 schreef:
Ik heb tijdens mijn stages in de paardenhouderij nooit een stsge vergoeding gekregen. Niemand uit de klas eigenlijk. Dat is niet standaard in die sector.

Je bent voor 40 uur in de week een mooi goedkope hulp (oftewel voetveeg).

Had je mooi geluk dat het bij 40 uur bleef :=
Ik heb tijdens mijn stage's regelmatig het klokje rond gewerkt en dan met één pauze van zo'n 20 minuten.
En dat met 16 jaar.

Die ken ik ook ja. Soms dagen van ruim 10 uur..

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:55

Joolien schreef:
Tja, dat gebeurt constant in de paardensector. Nu heb ik gruwelijk veel mazzel gehad toen ik in de paarden werkte qua loon, maar ik ken mensen die voor 950 netto per maand op een stal werken voor 50 uur in de week. Ik snap het niet. maar ze krijgt beloftes die niet worden waargemaakt, ze zou paarden te rijden krijgen maar ondertussen is het enige wat ze doet, opzadelen, uitmesten, vegen etc.
Ik heb overigens een tijd lang 6 paarden per dag gereden, vond ik na een tijdje ook niet leuk meer hoor :P

950? :wow: Ik kreeg toen ik bij DHL werkte voor 55 uur zn krappe 600,- per maand.. ( ja ik weet werd onder betaald, werk al ergens anders) Maar goed 950 blijft weinig!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:56

Tja je draait in het bedrijfsleven mee. Denk je dat co assistentes een 8 uur per dag durende stage lopen?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:08

purny schreef:
Tja je draait in het bedrijfsleven mee. Denk je dat co assistentes een 8 uur per dag durende stage lopen?

Kregen die niet een vergoeding voor hun stage?

En daarbij een hele slechte vergelijking.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:38

daffie1986 schreef:
purny schreef:

Kregen die niet een vergoeding voor hun stage?

En daarbij een hele slechte vergelijking.

Nope, vaak niet. Al is die twee studies vergelijken inderdaad geen goede vergelijking. Geneeskunde is geen pret opleiding en mensen opereren zonder opleiding lijkt mij niet handig, strontscheppen zonder opleiding wil echter uitstekend :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:43

Elke stage heeft als doel om te proeven hoe het bedrijfsleven werkt. Zo kun je ook erachter komen of het je echt ligt.
@Vuur: Tenzij je gewoon gaat oefenen op Dokter Bibber :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:47

Maar voor op dat niveau werk in de paarden heb je geen opleiding nodig om mee te kunnen draaien.

Haha ja, dan wel professor doctor dokter bibber, want titels zijn heilig :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:55

Ik wist ook niet wat ik moest toen ik naar het MBO ging. Heb ook paardenhouderij gedaan nivo 4 heb super veel geleerd leuke stages gehad op grote bedrijven en mocht altijd overal rijden. Het is keihard werken maar dat scheelde me niks. Kreeg direct een leuke baan verdiende prima maar toch.. Ben toen maar HBO gedaan en werk nu als journalist en hiervoor 5 jaar bij de Rabobank. Soms mis ik het nog maar ben blij dat ik nu een gewone goed betaalde baan heb. In mijn ogen niks mis mee om te gaan doen dus :D maar houd je opties voor daarna gewoon open.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:56

Trouwens mijn insteek van mijn bericht was dat je bij elke opleiding soms lange dagen maakt. Daarom bedoelde ik ook de stages van de co assistentes

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:07

De opleiding zelf vond ik niet bijzonder, de zaken die ik eromheen deed leerde ik meer van ;)

Verder heb ik wel vele mensen leren kennen waar ik na m'n opleiding nog wel wat aan heb of heb gehad.

De stagiaires die op m'n werk kwamen leken elk jaar steeds slechter te worden. Van meiden die stonden te huilen omdat ze een blaar hadden, tot meiden met nagels van 3 cm die uiteraard netjes moesten blijven. Ze konden nog geen bezem vasthouden, of stonden weer te huilen om wat anders..

Uiteraard hebben we ze ook wel gehad die wat geschikter waren en waarvan het jammer is dat ze weg gaan.
Maar zulke mensen wil je ook nog wat leren. Bij de eerste groep zakt de moed je weleens in de schoenen zo hopeloos waren ze.

Lange dagen, dat weet je wel voordat je aan je baan in de paarden begint neem ik aan ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:10

purny schreef:

Je hebt het over meiden van 16 jaar, die laat je geen 12 uur werken, dat mag wettelijk niet eens.
Overigens vond ik dat niet eens een probleem, wel dat je dan een grote mond krijgt als je vraagt of je alsjeblieft even een broodje mag eten om 7 uur s avonds en de laatste pauze was om 12 uur.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 01:19

Ik zou je inderdaad ook aanraden iets te gaan doen wat misschien in eerste instantie niet gericht is op iets met paarden, maar wat je uiteindelijk wel kan toepassen in de paardensector. Hier kan je dan nog op terugvallen mocht het met de paarden toch niks worden. Als je je tijdens zo'n opleiding al verdiept in hoe je het kan combineren loop je al een stapje voor.

Ikzelf heb paardenhouderij in Barneveld gedaan, heb er niks nieuws geleerd, veelal wisten de docenten zelf niet eens precies wat ze moesten doen. En ik viel met m'n IJslanders al snel buiten de boot, want ik had bv. geen stal met bepaalde afmetingen en vloerbedekking. Daar wisten ze geen raad mee.
Het is dat ik de verkorte opleiding kon doen van 2 jaar, maar heb daarna toch ook nog een HBO opleiding gevolgd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 01:24

Maar dat is het nadeel van stagiaires. Als er 1 groep studenten word uitgenomen dan is het deze wel. In de zorg staan ze ook gewoon alleen mensen te wassen terwijl ze eigenlijk boventallig zijn. En omdat als ze hun mond open trekken ze gelijk een onvoldoende krijgen durven ze dit vaak niet

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 01:38

Op welke school volg(de) je de opleiding paardenhouderij? Clusius College te Alkmaar
Wat vind je van deze school, is het een goede school, is de leerstof interessant en variërend? School was slecht geregeld, sloeg nergens op. Opleiding niet uitdagend en lesstof absoluut niet interessant en variërend.
Welk niveau volg(de) je, was het niveau makkelijk of was het wat moeilijker? Niveau 4, was veel te makkelijk.
Wat vind je van de opleiding? Het is mij echt HEEL erg tegen gevallen en dat is ook de reden dat ik ermee gestopt ben.
Heb je veel geleerd van deze opleiding, heb je nu werk in de paarden of heb je toch voor iets anders gekozen? Zoals ik al zei ben ik gestopt met de opleiding. Maar ik heb wel geleerd dat ik beter iets kan kiezen waar ik later wél wat aan heb. In de paarden werken kan altijd nog..
Waarom zou jij mij deze opleiding wel of niet aanraden? Ik raad je de opleiding sterk af.. Omdat- zoals ik al zei- je altijd nog in de paarden kan werken. Je kan je beter focussen op een studie waar je later meer aan gaat hebben.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 09:35

cp112 schreef:
Ik heb tijdens mijn stages in de paardenhouderij nooit een stsge vergoeding gekregen. Niemand uit de klas eigenlijk. Dat is niet standaard in die sector.

Je bent voor 40 uur in de week een mooi goedkope hulp (oftewel voetveeg).

Serieus? Ik had bij 1 stage kost en inwoning (heel huis voor mijzelf) en stalling paard gratis voor de gehele stage periode.
Bij stage 2 had ik huur kamer en stalling paard gratis gekregen. Het geld wat dat normaal gesproken zou moeten kosten is meer dan een goede hbo stage vergoeding.
Wat ik erger vond zijn mijn stages op vmbo-scholen daar heb ik les materiaal voor een vak geschreven en lessen gegeven en ik heb alleen het kerst pakket gekregen... Dat voelde eerder als uitbuiting dan paarden stages.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 11:22

Trouwens misschien vind je dit wel leuk om te kijken. De andere opleidingen hebben niet dezelfde constructie als Deurne had trouwens, maar wel een mooie impressie van hoe Deurne is op dit moment

https://m.youtube.com/watch?v=vN3umRORaYA

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:07

vuurneon schreef:
Maar voor werk in de paarden heb je helemaal geen opleiding nodig, dat is het ook meer. Wil je de sport in? Neem les. Wil je leren hoe je een stal moet runnen? Draai mee en volg dan los nog een opleiding gericht op ondernemerschap (want vind je geen werk in de paarden?geen punt, kun je meer kanten op. )Wil je lesgeven? Kies dan een Orun cursus. Maar voor stalhulp heb je geen enkele opleiding nodig, paar handen die je uit je mouwen wilt steken is meer dan voldoende. Wil je in een paardensportzaak werken?solliciteer dan gelijk op een vakantie baantje en wie weet blijf je steken.

T is zonde om zo specifiek richting 'paard' je te laten opleiden op dat niveau.

DIT :D!