Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarlindeRooz schreef:musiqolog schreef:Hoi, noem het alsjeblieft niet "seksualiteiten", dat is een anglicisme. In het Nederlands spreken we van verschillende geaardheden.
Hoi, er is niks mis met anglicismen.
MarlindeRooz schreef:Ik zie het juist als een aanvulling op de taal en laat TS lekker een foute formulering maken daar gaat dit hele topic niet op, ga daar lekker een eigen topic over openen.
BlauweSteen schreef:@troi, ha, daar stel je een paar vragen, de 2e en 3e kunnen denk ik uren worden gefilosofeerd/gediscussieerd.
De eerste vraag: bij (voornamelijk binary, maar ook non-binary)trans mensen ligt de focus veel op gender dysforie(ik ben het niet 100% eens met een woordgebruik in deze bron maargoed). Iets waarover ik laatst had gelezen wat ik heel erg mooi vind is gender euforie, dus eigenlijk je goed en comfortabel voelen met je gender. Ik heb gender dysforie, maar ik ervaar ook gender euforie, wanneer ik in de winkel wordt aangesproken als jongeman, of 'die jongen daar' op het schoolplein oid.
Dat is hoe ik het verschil tussen cis en trans mensen zie op dit moment. Een cis vrouw zal het vervelend of grappig vinden als ze aangesproken met hij, een trans persoon die hij/hem gebruikt zal het geweldig vinden.
de vierde vraag: nu haal je gender en genderrollen door elkaar, natuurlijk associëren we dingen met man of vrouw, de kleur blauw, rokjes zelfs dingen zoals shampoo of sieraden krijgen het stempel 'mannelijk' of 'vrouwelijk'. Zo ook hobby's en activiteiten, maar dat heeft allemaal met voorkeur of presentatie te maken, wat wel te maken kan hebben met gender maar het uiteindelijk niet bepaalt.
De woorden mannelijk en vrouwelijk hebben sowieso niet zoveel met gender te maken. Ik zelf identificeer 0% met het label vrouw(het genderfluid in mij is meer richting neutraal), toch zou je zeggen als je mij ziet en kent zeggen dat ik vrij vrouwelijk ben, ik brei, heb een paard, zit 'als een meisje' praat 'als een meisje' en toch ben ik nog steeds geen meisje, ik zie mezelf wel als vrij vrouwelijk(ik heb wel een voorkeur voor het engelse woord 'feminine' of 'femme' het klinkt minder hard).
Dit is een beetje een rotzooi van meerdere dingen, maar ik hoop dat ik toch je vragen een beetje heb beantwoord
Simoonzel schreef:Panseksueel is hetzelfde als biseksueel. Maar op een dag werd een of andere tumblr-toetsenbordactivist wakker die zich bedacht dat biseksuelen niet op transgenders kunnen vallen of zo. Totaal nutteloze term. Ik weiger me daarmee te identificeren.
Lestrange01 schreef:Simoonzel schreef:Panseksueel is hetzelfde als biseksueel. Maar op een dag werd een of andere tumblr-toetsenbordactivist wakker die zich bedacht dat biseksuelen niet op transgenders kunnen vallen of zo. Totaal nutteloze term. Ik weiger me daarmee te identificeren.
Dat is het NIET, biseksueel houd in dat je op twee genders kan vallen (wat niet perse alleen man of vrouw hoeven te zijn, maar gewoon "twee")
En panseksueel houdt in dat je niet naar de gender kijkt. Oftewel, je kan je aangetrokken voelen tot iedereen/alle genders.
Hhilde schreef:Welke genders zijn er allemaal dan?
_Micha_ schreef:Ik vind pan en polyseksueel echt de grootste onzin die er bestaat. Je bent een man of een vrouw (transseksueel of niet). De mate waarin je met een gender identificeert is dan weer voor ieder persoonlijk, maar ben je daardoor minder dat gender?
Dat lijstje dus, echt waar slaat het op? imo ben je hiermee ook zelf bezig om jezelf in een hokje te duwen en jezelf anders te maken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van de meeste ook geen idee heb wat ze betekenen.
Lestrange01 schreef:_Micha_ schreef:Ik vind pan en polyseksueel echt de grootste onzin die er bestaat. Je bent een man of een vrouw (transseksueel of niet). De mate waarin je met een gender identificeert is dan weer voor ieder persoonlijk, maar ben je daardoor minder dat gender?
Dat lijstje dus, echt waar slaat het op? imo ben je hiermee ook zelf bezig om jezelf in een hokje te duwen en jezelf anders te maken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van de meeste ook geen idee heb wat ze betekenen.
Het punt is, dat het dus géén onzin is. Dat jij en de meeste mensen zich in jouw omgeving zich identificeren als 'man' of 'vrouw', betekent niet dat het niet een ongelooflijke strijd is voor anderen. Die zich niet serieus genomen voelen doordat ze niet voldoen aan de "norm". Jij, en in principe niemand, weet niet hoe iemand anders zich voelt over zijn/haar gender. Dus in plaats van iedereen in het hokje "vrouw" of "man" te stoppen kun je je beter afvragen wat die persoon zelf zich erbij voelt.