Seksualiteiten verdeling op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben

hetero
1024 (68%)
homo
2 (0%)
lesbisch
48 (3%)
biseksueel
137 (9%)
panseksueel
21 (1%)
aseksueel
43 (2%)
seksueel
149 (9%)
Anders, namelijk...
8 (0%)
Nog niet zeker
66 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1498

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:57

Hoi, noem het alsjeblieft niet "seksualiteiten", dat is een anglicisme. In het Nederlands spreken we van verschillende geaardheden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:59

musiqolog schreef:
Hoi, noem het alsjeblieft niet "seksualiteiten", dat is een anglicisme. In het Nederlands spreken we van verschillende geaardheden.

Hoi, er is niks mis met anglicismen. :+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:02

MarlindeRooz schreef:
musiqolog schreef:

Hoi, er is niks mis met anglicismen. :+

Met anglicismen is alles mis. Er gaat Nederlands taaleigen verloren. Bovendien is "seksualiteiten" (in het meervoud) domweg geen woord.

MarlindeRooz

Re: Seksualiteiten verdeling op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:09

Ik zie het juist als een aanvulling op de taal en laat TS lekker een foute formulering maken daar gaat dit hele topic niet op, ga daar lekker een eigen topic over openen. >;)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:39

MarlindeRooz schreef:
Ik zie het juist als een aanvulling op de taal en laat TS lekker een foute formulering maken daar gaat dit hele topic niet op, ga daar lekker een eigen topic over openen. >;)

Ik wilde TS gewoon kort op een taalfout wijzen in de hoop dat ze die zou aanpassen. Maar je hebt gelijk, een hele discussie daarover kan beter ergens anders.

Overigens vind ik het een interessante poll en heb ik gewoon gestemd. Hetero, hoe saai...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:51

BlauweSteen schreef:
@troi, ha, daar stel je een paar vragen :D, de 2e en 3e kunnen denk ik uren worden gefilosofeerd/gediscussieerd.

De eerste vraag: bij (voornamelijk binary, maar ook non-binary)trans mensen ligt de focus veel op gender dysforie(ik ben het niet 100% eens met een woordgebruik in deze bron maargoed). Iets waarover ik laatst had gelezen wat ik heel erg mooi vind is gender euforie, dus eigenlijk je goed en comfortabel voelen met je gender. Ik heb gender dysforie, maar ik ervaar ook gender euforie, wanneer ik in de winkel wordt aangesproken als jongeman, of 'die jongen daar' op het schoolplein oid.

Dat is hoe ik het verschil tussen cis en trans mensen zie op dit moment. Een cis vrouw zal het vervelend of grappig vinden als ze aangesproken met hij, een trans persoon die hij/hem gebruikt zal het geweldig vinden.

de vierde vraag: nu haal je gender en genderrollen door elkaar :D, natuurlijk associëren we dingen met man of vrouw, de kleur blauw, rokjes zelfs dingen zoals shampoo of sieraden krijgen het stempel 'mannelijk' of 'vrouwelijk'. Zo ook hobby's en activiteiten, maar dat heeft allemaal met voorkeur of presentatie te maken, wat wel te maken kan hebben met gender maar het uiteindelijk niet bepaalt.

De woorden mannelijk en vrouwelijk hebben sowieso niet zoveel met gender te maken. Ik zelf identificeer 0% met het label vrouw(het genderfluid in mij is meer richting neutraal), toch zou je zeggen als je mij ziet en kent zeggen dat ik vrij vrouwelijk ben, ik brei, heb een paard, zit 'als een meisje' praat 'als een meisje' en toch ben ik nog steeds geen meisje, ik zie mezelf wel als vrij vrouwelijk(ik heb wel een voorkeur voor het engelse woord 'feminine' of 'femme' het klinkt minder hard).

Dit is een beetje een rotzooi van meerdere dingen, maar ik hoop dat ik toch je vragen een beetje heb beantwoord :D

Dank voor je antwoord! Ingewikkelde kost in elk geval.

Ik vind je trouwens fraai en weldoordacht schrijven, had je leeftijd op basis hiervan minstens 10 jaar ouder ingeschat.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:52

Ik word er werkelijk waar zó ziek van dat mensen van die dingen zeggen zoals "ik ben sofaseksueel" of weet ik het. :') Maar goed, dat zal ik wel weer zijn.

Ben zelf non-binary en het maakt me idd geen ruk uit met wie ik date. Heb er momenteel alles behalve interesse in ook.

Gender & seksualiteit spectrum is inderdaad heeeeel breed. Jammer dat sommige mensen termen gewoon aan de kant gooien omdat ze er niet in "geloven". Laat imo ook zien hoe open-minded je bent. Als je het niet kent is het één ding maar soms heb ik het idee dat mensen niet eens moeite doen om het te begrijpen of er überhaupt een seconde over na denken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:33

Jeetje Minke, wat ben je fel? Dat is toch niet nodig? :(:) Een beetje humor mag best toch?
Het niet geloven in al die verschillende labels hoeft toch niet negatief te zijn? Het geeft meestal juist aan dat het iemand niet uitmaakt wat de ander is, maar dat het gaat om hoe diegene is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:36

Hey Minke, gelukkig ligt dat probleem bij jou en niet bij mij.
Wat jij hieruit kunt zoeken is de reden dat je zo gefrustreerd daardoor raakt daardoor.

Ik ben genderfluïd als een modderfokker, sofaseksueel hoort daar lekker ook bij. :)
Daarnaast geef ik voorlichting bij het COC, dus ik denk dat ik wel weet wat de meeste termen inhouden.
Geen kwestie van geen interesse dus, maar een kwestie van klaar zijn met relaties op dit moment en dat op deze manier kunnen en durven aanduiden.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:42

Misschien is het omdat ik het zo vaak zie, dat ik de humor er niet van in zie. Gelukkig dat ik zoiets wel serieus neem :o.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:45

Simoonzel schreef:
Panseksueel is hetzelfde als biseksueel. Maar op een dag werd een of andere tumblr-toetsenbordactivist wakker die zich bedacht dat biseksuelen niet op transgenders kunnen vallen of zo. Totaal nutteloze term. Ik weiger me daarmee te identificeren. _O-

Dat is het NIET, biseksueel houd in dat je op twee genders kan vallen (wat niet perse alleen man of vrouw hoeven te zijn, maar gewoon "twee")
En panseksueel houdt in dat je niet naar de gender kijkt. Oftewel, je kan je aangetrokken voelen tot iedereen/alle genders.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:48

Lestrange01 schreef:
Simoonzel schreef:
Panseksueel is hetzelfde als biseksueel. Maar op een dag werd een of andere tumblr-toetsenbordactivist wakker die zich bedacht dat biseksuelen niet op transgenders kunnen vallen of zo. Totaal nutteloze term. Ik weiger me daarmee te identificeren. _O-

Dat is het NIET, biseksueel houd in dat je op twee genders kan vallen (wat niet perse alleen man of vrouw hoeven te zijn, maar gewoon "twee")
En panseksueel houdt in dat je niet naar de gender kijkt. Oftewel, je kan je aangetrokken voelen tot iedereen/alle genders.

Iemand zei ooit dat biseksueel het vallen is op meerdere genders, maar niet álle. Maar nu ben ik zelf in de war door de definitie van biseksueel, want ik dacht idd ook dat biseksueel het vallen was op max 2 genders. Was trouwens ook op Tumblr. :')

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:50

Nee dat is polyseksueel (vallen op een aantal genders, maar niet alle, maar weer méér dan twee). Biseksueel is echt gewoon 2 :D

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:51

Welke genders zijn er allemaal dan?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:54

Hhilde schreef:

Heb je even tijd :')?

Ik zal er even aan aantal noemen..

Genderfluid
Demi(boy/girl)
neutrois
Agender
Bigender
Pangender
Aporagender
Trigender
Polygender.
En natuurlijk gewoon 'cisgender'.

Vast nog véél meer, maar dit is waar ik nu op kan komen.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:56

Hhilde schreef:

Een heleboel!

Je hebt mensen en die zijn gewoon man en vrouw.
Je hebt mensen die zich grotendeels man voelen of grotendeels vrouw (demi man/demi vrouw), mensen die constant switchen tussen man en vrouw (genderfluid of bigender), maar ook genders die er binnen (of erbuiten) vallen (bijvoorbeeld non-binary). Mensen die zich gewoon als geen enkel gender voelen (a-gender) Dat zijn in principe allemaal transgenders. Het zijn er heeeel veel.

Veel mensen denken nog steeds dat gender ook in je broek zit, helaas :D .

Ik zie dat Lestrange01 net een lijstje heeft gestuurd :).

Edit: vaag taalgebruik

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:58

Ik vind pan en polyseksueel echt de grootste onzin die er bestaat. Je bent een man of een vrouw (transseksueel of niet). De mate waarin je met een gender identificeert is dan weer voor ieder persoonlijk, maar ben je daardoor minder dat gender?

Dat lijstje dus, echt waar slaat het op? imo ben je hiermee ook zelf bezig om jezelf in een hokje te duwen en jezelf anders te maken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik van de meeste ook geen idee heb wat ze betekenen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:58

Ik vind het ook een hoop gedoe en een boel stickertjes.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:00

Dacht ik eerst ook. Maar ik merk zelf dat het helpt je gevoel een plaatsje te geven. Snap helemaal waar het vandaan komt hoor, maar misschien is het een stukje veiligheid?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:02

_Micha_ schreef:
Ik vind pan en polyseksueel echt de grootste onzin die er bestaat. Je bent een man of een vrouw (transseksueel of niet). De mate waarin je met een gender identificeert is dan weer voor ieder persoonlijk, maar ben je daardoor minder dat gender?

Dat lijstje dus, echt waar slaat het op? imo ben je hiermee ook zelf bezig om jezelf in een hokje te duwen en jezelf anders te maken.

Het punt is, dat het dus géén onzin is. Dat jij en de meeste mensen zich in jouw omgeving zich identificeren als 'man' of 'vrouw', betekent niet dat het niet een ongelooflijke strijd is voor anderen. Die zich niet serieus genomen voelen doordat ze niet voldoen aan de "norm". Jij, en in principe niemand, weet niet hoe iemand anders zich voelt over zijn/haar gender. Dus in plaats van iedereen in het hokje "vrouw" of "man" te stoppen kun je je beter afvragen wat die persoon zelf zich erbij voelt.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:06

Lestrange01 schreef:
_Micha_ schreef:

Het punt is, dat het dus géén onzin is. Dat jij en de meeste mensen zich in jouw omgeving zich identificeren als 'man' of 'vrouw', betekent niet dat het niet een ongelooflijke strijd is voor anderen. Die zich niet serieus genomen voelen doordat ze niet voldoen aan de "norm". Jij, en in principe niemand, weet niet hoe iemand anders zich voelt over zijn/haar gender. Dus in plaats van iedereen in het hokje "vrouw" of "man" te stoppen kun je je beter afvragen wat die persoon zelf zich erbij voelt.

Kan niks anders toevoegen. _/-\o_

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:07

Ik denk dat er inderdaad een wildgroei aan etiketjes is geweest, die elkaar goeddeels overlappen. Maar ik ga niet heel hard roepen dat het onzin is. Ik weet domweg niet hoe het is om je anders te voelen dan wat je biologisch gezien bent.

Naarmate het onderzoek naar en de discussie over die verschillende geslachtsidentiteiten vordert, zullen een hoop van die termen wel in onbruik raken.

Maar goed, laten we ook niet vergeten: deze discussie betreft maar een klein deel van de wereldbevolking. In de praktijk zijn 'biseksueel' en 'panseksueel' bijna hetzelfde.

Als het aan mij lag spraken we in het Nederlands trouwens niet van 'gender'. 'Sekse' voor het biologisch gegeven en 'geslacht' voor de eigen identiteit. Maar die verandering voer ik wel door als ik in dit land de macht overneem. :D
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 10-01-16 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:08

Ik geloof dat Micha júist niemand in een hokje duwt. Maar waarom kun je niet gewoon zijn in plaats van alles te benoemen en te bestickeren. Net zoiets als geaardheid, daar plak ik ook geen sticker op. Het is wat het is en ik word verliefd of niet.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:09

Ik ben bi..
altijd relaties met mannen gehad,nu verloofd met een vrouw..
en hier is echt niet mannelijks te bekennen..allebei lange blonde haren&hoge hakken..en allebei echt meisje meisjes..

Dus dat bi vrouwen op 'mannelijke'vrouwen vallen is echt een hele achterhaalde conclusie!!
ik ben echt op 'mijn'vrouw gevallen,en kan andere (hele knappe!!)vrouwen ook wel mooi vinden maar vaak denken ze van een bi vrouw dat ze elke vrouw aantrekkelijk vinden... _-:(
hele aparte gedachte :') behalve 'mijn'vrouw voel ik mij nooit door andere vrouwen aangetrokken..dat heb ik eigenlijk echt alleen met mannen..

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:13

Maar kijk, (ik heb dit al heel vaak proberen uit te leggen om er dus ook voor te zorgen dat ik begrijp waarom mensen zo vinden dan pan- poly- en biseksueel zo anders zijn). Ik val op mannen en op vrouwen, dat vat toch alle soorten mensen samen die er zijn op de wereld? Of je je nou grotendeels man voelt, of juist meer vrouw, of je transgender bent of niet. Hoe kun je nou zeggen, ik ben biseksueel maar ik val niet op een ftm? Dat ís toch gewoon een man?

Ik vind het een mooi verhaal maar nog niemand heeft kunnen vertellen waarom er een label moet zijn voor bi- poly- en panseksueel. Ben je als panseksueel beter en ruimdenkender omdat je op 'iedereen' kunt vallen?

Waarom kun je niet gewoon jezelf zijn? Waarom kan je niet gewoon Micha zijn, die de ene keer verliefd is op een vrouw en een andere keer op een man?

En dan vraag ik me ook wel af, hoe het dan is als je jezelf het ene moment meer man voelt dan vrouw? Want je kunt niet zeggen dat je in je 'vrouw' momenten bijvoorbeeld zin hebt om jurkjes te dragen en je nagels te lakken (bijvoorbeeld) want dat zijn dan weer genderrollen, toch?

Precies wat Lee zegt dus.