Ijzel en thuisblijven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:32

De eerste dag thuis vanwege calamiteiten met de kinderen heb ik niet zoveel moeite mee.
TS geeft aan dat de reden om niet te komen is: geen oppas, niet ik kan/durf niet de weg op.
Maar dan heb je de hele dag de tijd om iets voor de volgende dagen te regelen. Ik heb ook collega's gehad die om iedere snotneus of scheet van hun kids een week thuis bleven en het dood normaal vonden dat collega's het bezettingsprobleem oplosten. Overwerken/geen pauze nemen etc.

Gevolg is wel dat contracten niet verlengd werden. En terecht.

In deze tijd moet je blij zijn dat je een baan hebt en daar hoort ook loyaliteit naar werkgevers en collega's bij.

Later beginnen omdat het glad is, dat snap ik maar niet komen en je collega's met jouw werk opzadelen is op zij minst niet netjes.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:32

Om even aan te geven hoe glad het is, in Assen is een man dood op straat gevonden. Uitgegleden en door ernstig hoofdletsel niet in staat om zelf op te staan en te weinig mensen op straat om het direct te vinden.

Dus ja, ik begrijp wel dat mensen met kinderen thuis blijven, ookal vinden collega's dat ze zich aanstellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:33

Er zijn altijd momenten dat je echt niet naar je werk kan.
Of je dan wilt of niet.

Mijn man heeft al eens voor in de file gestaan, en ja dan kom je niet op je werk aan.
En weet je... zelfs dan draait het werk gewoon door.

Mijn man is vandaag thuis, gisteren is hij gaan werken (6 uur vertrokken, 19:30 thuis) en morgen "moet" hij echt weer gaan werken.
Is 110 km enkele reis, en ik schijt peuken thuis.
Hij gaat om 5:30 vertrekken en hoopt tegen 20 uur thuis te zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:35

Zwerte schreef:
bruintje123 schreef:
Omdat ons team te klein is.

Maar dat heb ik al vijf keer aangegeven.
Daarnaast omzeil ik niets bewust.
Maar geef denk ik niet de antwoorden die jij Wilt?

Je geeft gewoon geen echt antwoord op mn punt. Want dat blijft dat voor iedereen in elk beroep een grens is. Blijkbaar ben jij de enige uitzondering daarop. Dat is hetgene waar je niet op in gaat.
Maar als ik het goed begrijp vind jij het dus ok dat jij je leven moet wagen omdat jullie team te klein is? Ik vind dat oprecht heel erg voor je.

Ik vind dat inderdaad geen reden om thuis te blijven.

Wat ik in mijn eerste bericht aangaf. Kun je thuiswerk doen wel.

Dus ik dacht dat ik daar wel al duidelijk in was geweest.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:36

Ik heb mijn werk ook moeten afzeggen voor morgen, de mensen die oppassen die durven niet te komen. En gelijk hebben ze. Het is hier best ernstig op sommige wegen. Nu was bij mij geen probleem omdat het niet druk is in het hotel en ze mij kunnen missen. Ik was waarschijnlijk toch wel afgebeld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:38

tiwi1969 schreef:
Maar dan heb je de hele dag de tijd om iets voor de volgende dagen te regelen.

Maar wat wil je regelen dan - dat iemand anders toch de weg op gaat met alle risico's vandien? Wordt het daar beter van?

Citaat:
In deze tijd moet je blij zijn dat je een baan hebt en daar hoort ook loyaliteit naar werkgevers en collega's bij.

Onzin. Het is te belachelijk voor woorden dat we verwachten dat mensen levensgevaarlijke dingen ondernemen om werk uit te voeren dat in de meeste gevallen zonder enig probleem even kan wachten.

Het advies is 'niet de weg op als het niet heel erg noodzakelijk is.' Het meeste werk is niet noodzakelijk. Breng jezelf en anderen daar dus ook niet voor in de problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:39

Dat begrip er wel zou zijn als alles dicht zou zijn is gewoon niet zo..
Zoals ik al zei werden mensen een paar jaar geleden al boos omdat het brood er vanwege de sneeuw om 11 uur pas was..

Wij kiezen er zelf voor om wel te gaan werken, en wat betreft staan we daar allemaal hetzelfde in.. Ook de leveranciers gaan door en eigen vracht word ook gewoon geleverd. Ik zie dan ook niet in waarom we thuis zouden blijven, we doen voorzichtig en het is te doen, zolang het lopend nog te doen is gaan we door, en blijkbaar is het hier met de auto nog te doen want voor m'n collega word morgen de 3e dag dat ze rijd.

Mungbean

Re: Ijzel en thuisblijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:44

Tja, ik heb ook wel eens boos aan de telefoon gehad omdat ik niet kon komen 2 weken na mij keizersnede.
Dikke vinger :evaw:

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:49

danitiapuck schreef:
zoals hierboven ook al is gezegd, ik vind het niet eens nodig om hier een topic over te maken. Er is code rood uitgegeven en ik weet uit eigen ervaring dat lang niet alle wegen zijn gestrooid, ben namelijk ook al twee dagen vrij en kan op vrij veel wegen gewoon schaatsen :\ ik snap wel dat je hier gefrusteerd van word, maar het is gewoon niet anders

Ik zou eens ergens op de kinderen gaan passen, maar ik kwam niet eens veilig het woonerf af door de ijzel... (moest met de scooter...) dan houdt het toch echt op wat mij betreft.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:52

Shadow0 schreef:
Onzin. Het is te belachelijk voor woorden dat we verwachten dat mensen levensgevaarlijke dingen ondernemen om werk uit te voeren dat in de meeste gevallen zonder enig probleem even kan wachten.

Het advies is 'niet de weg op als het niet heel erg noodzakelijk is.' Het meeste werk is niet noodzakelijk. Breng jezelf en anderen daar dus ook niet voor in de problemen.

Dit dus. Sommige mensen voelen zich wel erg onmisbaar. Bij de meeste beroepen kan het werk echt wel even wachten zonder gigantische rampzalige gevolgen.

Ik zou echt altijd mijn best doen om op het werk te komen maar ga mijn leven, of dat van anderen, er niet voor wagen.

Heb ook het idee dat niet iedereen doorheeft hoe glad het op veel plaatsen is. Het is écht gevaarlijk en niet een kwestie van: ach dan gaan we iets eerder van huis..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:54

Wat hier boven staat inderdaad.

Bovendien, fijn dat jij je leven in gevaar wil brengen voor iets wat heus wel even tot morgen kan wachten. Maar de mensen die vervolgens weer op weg moeten om jou te redden, te opereren enz... Die breng je daarmee ook in gevaar. Dat doe je toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 07:21

Ik zie vooral mensen die thuis blijven oordelen over de mensen die wel gaan, waarom? Als jij thuis blijft heb je geen last van de mensen die wel op pad gaan, waarom zou je dan willen oordelen? Laat mensen lekker zelf de keuze maken om te gaan werken of niet, en jezelf in levensgevaar brengen is niet overal van toepassing dus dat oordeel is dan ook niet relevant.
Het gaat niet om wel of niet onmisbaar zijn of bang zijn voor je baan, knap dat daar over geoordeeld kan worden vanachter een schermpje.
Het is gewoon niet overal zo makkelijk om gewoon thuis te blijven en als het dan nog te doen is om naar het werk te gaan dan is dat een keuze die ieder voor zich maakt.
Hier heeft iedereen de instelling om door te werken, desnoods door bij collega's te slapen of door iets later te komen of lopend te gaan. Prima toch? Zolang alles nog geleverd word en de chauffeurs dus ook de keuze maken om door te gaan zie ik het probleem niet.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 07:32

Eens met dees_daan. Ik vind dat er best weleens een keer wat moeite gedaan mag worden om op je werk te komen. Ik ben ook eens, jaren geleden, gaan lopen naar het station omdat de bussen niet reden maar de treinen wel en dat anderen dan weer de weg op moeten om mij te redden vind ik overdreven, dan kunnen mensen ook niet op wintersport oid.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 07:48

Ook ik (stad Groningen) stap straks op de fiets om naar mijn werk te gaan. Het is 5 kilometer fietsen en ik fiets via de busroutes naar kantoor. Ik ga er vanuit dat zolang de bussen gewoon rijden, ik ook wel kan fietsen. Op kantoor houd ik het weer goed in de gaten en ga ik desnoods eerder naar huis. Het enige gevaarlijke stukje is hier pal voor huis omdat er hier niet gestrooid is. De hoofdwegen zijn prima begaanbaar. :)

Wat anderen doen is niet mijn pakkie an. Als mijn collega's er niet zijn hebben ze daar vast een goede reden voor. Daar ga ik niet over oordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 07:53

In Enschede valt het alles mee. Had me al voorbereid op lopen maar had uiteindelijk met de fiets kunnen gaan. Nu heeft mijn vrouw me weggebracht met de auto... Was achteraf niet nodig geweest... Arme vrouw met ochtendhumeur. :(:)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:04

dees_daan schreef:
idinn schreef:
En als je door die ijzel omvalt en je been breekt? Daar hebben je collega's toch nog minder aan dan 2-3 daagjes thuis door ijzel? Hoorde vandaag op het nieuws dat er iemand door een val is overleden. Het is echt niet voor niks dat ze code rood afgeven. Eerlijk is eerlijk over code geel heb ik vaak mijn twijfels. Maar bij rood zou ik ook thuis blijven. Kan baas en collega's hoog of laag springen. Beter voorkomen dan genezen....

Maar als iedereen zo denkt dan komt er dus niemand en moeten we de winkel dichthouden.. Dat accepteren mensen niet. Dan kan je zeggen jammer dan maar het kost dan gewoon een hoop geld.. En zolang we alles geleverd kunnen krijgen gaan we 'gewoon' door..
Als mensen al boos worden omdat er om 8 uur geen brood is door een flink pak sneeuw dan wil ik niet weten hoe het gaat als de winkel helemaal niet open gaat.. En zolang het dan nog te doen is om het open te houden dan gaan we daar wel voor.
Ik zou het overigens niet zwak vinden als de mensen van verder weg thuis zouden blijven, voor mij is het lopend in principe nog wel te doen en als mijn collega niet had gereden dan was ik ook lopend gegaan, voor hun is dat niet mogelijk en ik zou het dan ook snappen als ze zouden ruilen met iemand die dichterbij woont.

Ik zou flink balen als er geen brood is, maar dan gewoon kijken of er andere alternatieven zijn (wraps, afbakbroodjes oid).

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:12

Niet kunnen komen vanwege gladheid heb ik geen enkel probleem mee. Niet kunnen komen vanwege de kinderen vind ik een heel ander verhaal.
Ben benieuwd hoeveel bokkers ineens een andere mening hebben als het hun dierenarts betrof en hun paard ligt met koliek.

Kan ze niet komen of ze komt te laat omdat het glad is dan baal ik ontzettend, maar ik zou niet willen dat ze haar leven op het spel zet om mijn paard te redden. Komt ze niet terwijl de wegen prima te doen zijn, maar ze heeft geen oppas voor de kinderen dan hoeft ze niet weer te komen want dan zoek ik een andere dierenarts.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:16

Relaxed schreef:
Ik zal het even toelichten, hier in het noorden hebben we momenteel last van ijzel. Dinsdagochtend overviel ons dit nogal, dus de meesten waren laat op het werk. Mijn directe collega was er niet, want de kinderen konden ook niet naar school. Ook in de middag, toen het beter werd en doorgaande wegen prima waren, is ze niet gekomen, terwijl haar kinderen normaal smiddags ook naar opa en oma gaan.

Morgen zelfde verhaal, scholen zijn nog steeds dicht, dus ze komt niet, want geen oppas (terwijl je dit vandaag al op je klompen aan kon voelen komen) Qua werk is het momenteel best druk, dus ze is momenteel niet onmisbaar ofzo, is nu erg druk voor mij vooral.

Maar ben ik nu de enige die het gek vindt dat de kinderen als excuus worden gebruikt? Normaal gaan ze ook naar BSO en opa/oma en nu ineens kan dit niet? Dit is niet de eerste keer, dat ze ivm geen oppas zomaar vrij kan/neemt..

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Tja, ik zit sinds dinsdag ook al thuis i.v.m. de gladheid. Ik heb dinsdagochtend nog een poging gedaan maar ik kwam met mijn 4x4 niet eens de dijk hierop. Spekglad was en is het. Een flinke dot gas geven durf ik niet want het risico dat ik dan zo doorschiet het kanaal in zie ik ook niet zitten.
Wij wonen achteraf aan een weg waar niet standaard gestrooid wordt. Daarvoor zijn we afhankelijk van een buurman die bij een loonwerker werkt die in de winter ook wel strooidiensten rijdt. Vaak neemt hij dan aan het einde van zijn route nog even onze dijk mee terwijl die dus niet in de strooiroute ligt.
Dinsdagmiddag had ik nog goede hoop dat ik woensdag wel weer kon werken (30 km enkele reis waarvan 25 km direct langs kanalen te rijden) maar woensdagochtend lag er alweer een extra dikke laag ijzel. Vandaag zouden de scholen eigenlijk weer beginnen hier maar dat gaat niet door. Alles is dicht. Dat plus de nog steeds geldende code rood en de voorspelde ijzel/ijsregen die deze ochtend/middag gaat komen doet mij besluiten om ook vandaag niet naar werk te gaan. De kinderen zouden best naar de oppas kunnen maar daar moet ik dan eerst ook nog maar zien te komen... die woont ook nou niet echt midden in de stad.

Met iemand meerijden? Zou kunnen ja, als er een collega van mij bij mij in de buurt zou wonen :n
Nee, dit kost me helaas gewoon een drietal vrije dagen helaas -O-
Mijn collega uit Assen (en die heeft geen kinderen...) is dinsdag ook niet naar het werk gegaan, woensdag wel maar daar had hij in de loop van de ochtend alweer spijt van en is eerder naar huis gegaan. En vandaag blijft hij ook thuis met het voorspelde weer.

Nee, ik hou niet van ijzel. Geef mij dan maar liever sneeuw daar kun je veel beter op anticiperen dan hierop.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:30

Vind het niet meer dan logisch dat je met dit weer thuis blijft. Mijn buurvrouw bracht dinsdag der dochtertje naar de gastouder is aan het slippen/tollen geraakt en gelukkig in de berm voor een dikke sloot vast komen te zitten. Waarom onnodig je kinderen in gevaar brengen.
Mijn zoontje zou gisteren naar het ziekenhuis moeten heb dat afgebeld.
De mensen schaatsen hier door de straat mijn auto zit volledig dicht gevroren.
Voor de veiligheid van mijn kinderen en mezelf blijf ik thuis.
Mijn man is dinsdag thuis gebleven gisteren wel gegaan maat kon niets beginnen (in de bouw) hij ligt nu nog in bed en kijkt rond 10:00 of hij noggaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:44

_kajo_ schreef:
Niet kunnen komen vanwege gladheid heb ik geen enkel probleem mee. Niet kunnen komen vanwege de kinderen vind ik een heel ander verhaal.
Ben benieuwd hoeveel bokkers ineens een andere mening hebben als het hun dierenarts betrof en hun paard ligt met koliek.

Kan ze niet komen of ze komt te laat omdat het glad is dan baal ik ontzettend, maar ik zou niet willen dat ze haar leven op het spel zet om mijn paard te redden. Komt ze niet terwijl de wegen prima te doen zijn, maar ze heeft geen oppas voor de kinderen dan hoeft ze niet weer te komen want dan zoek ik een andere dierenarts.

Ik zou dan zeggen 'Breng maar mee, is geen probleem'. Maar daar hoef je bij de meeste banen ook niet mee aan te komen natuurlijk :P Bij een dierenarts heb ik daar niet zo'n moeite mee, maar lijkt me bijvoorbeeld in de zorg niet handig. En als het puntje bij het paaltje komt, wat moet je met je kinderen? Je kunt ze moeilijk alleen thuis laten.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:52

Mijn buurvrouw werkt in de zorg en dinsdag stonden 10 van haar collega's ook vast onder weg op deweg of in de berm. Daar is een nood plan in gegaan. En moet iedereen in een bepaalde straal komen werken.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 08:58

Je twijfelt eigenlijk of ze wel goed genoeg haar best heeft gedaan om een oppas te vinden, maar dat is niet aan jou om te oordelen.

Ik kan het me goed voorstellen dat ze door ijzel de weg niet opgaat. Hier is de snelweg en doorgaande weg ook redelijk / goed te doen, maar ik kan de straat niet uitkomen met de auto...Wij hebben geluk op loopafstand van het station te wonen.

En ja het is vervelend voor jou dat jij haar werk moet overnemen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:06

Opvallend dat 'de thuisblijvers' niet mogen oordelen over de 'bikkels die wel gaan werken'.
Maar andersom mag het wel :))

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:14

dees_daan schreef:
Laat mensen lekker zelf de keuze maken om te gaan werken of niet, en jezelf in levensgevaar brengen is niet overal van toepassing dus dat oordeel is dan ook niet relevant.

Maar de vraag is wel in hoeverre mensen echt de keuze krijgen. Er ligt toch behoorlijk wat druk op om maar te komen.

En jijzelf doet ook alsof je de keuze niet hebt, 'want dan worden de klanten boos', 'we kunnen de omzet niet missen' etc.

Dat vind ik wel een gevaarlijk punt, want dat is een situatie die het nemen van risico's uitnodigt, en ja, veel te veel werk wordt wat dat betreft als veel te belangrijk gemaakt.

Als mensen het inderdaad willen, toevallig een paar schaatsen hebben liggen en graag komen, of als het plaatselijk erg meevalt heb ik er overigens geen probleem mee, maar ik betwijfel de vrijheid van de keuze dus in veel gevallen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 09:33

Ik denk dat de hulpdiensten liever hebben dat de "bikkels" ook thuis blijven, want dat scheelt reddingsacties. Als het niet strikt noodzakelijk is, thuis blijven.
Het is code rood.
De meeste werkgevers hebben ook liever dat hun werknemers niet gewond raken. Dat kost meer dan het verlies van twee werkdagen.
op vrije feestdagen, als de kerstdagen etc. Zijn bedrijven ook wel eens dicht op doordeweekse dagen

Veiligheid boven alles.
Laatst bijgewerkt door janouk op 07-01-16 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt