Alsof die kanker niet genoeg was..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jillsil

Re: Alsof die kankerzooi niet genoeg was..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:29

TS gooi het er maar lekker uit! Als jij het een kankerzooi wilt noemen en het lucht je op, gewoon doen! Mensen die er hier opeens zo'n punt van maken roepen vast alleen "chips" en "potsjandikkie" als ze heel boos-verdrietig -teleurgesteld of gekwetst zijn.

Ik hoop dat de gesprekken goed verlopen en dat je steun kunt vinden bij vrienden en familie. Vanaf hier in ieder geval ook veel sterkte gewenst voor iedereen.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:30

Het betreffende woord is hier geen scheldwoord maar een zelfstandig naamwoord.

Alsof die kanker niet genoeg was... Ook hier is het zelfstandig gebruikt. Punt.

Ook ik heb een ouder, mijn moeder verloren aan kanker. Evenals mijn oma en 2 tantes. Ik weet wat een ellende die kanker veroorzaakt.

Meis ontzettend veel sterkte toegewenst en ik vind het oprecht klote dat je topic overschaduwd is door allerlei berichten. Heel veel sterkte.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:31

TS heel erg veel sterkte. Het is niet niks wat jij, en je familie, nu mee maken!

En de woord keuze kan ik zo goed begrijpen, het omschrijft voor jou de situatie waarschijnlijk het meest treffend, en die gevoelens moet je ook kunnen uiten! Als dat in "het echt" lastig gaat, dan is een forum als bokt juist de utgelezen mogelijkheid om je hart te luchten. Van mij hoef je dan niet op tere zieltjes te letten. Als mensen dit niet willen lezen openen ze maar een ander topic. Voor jou is dat helaas niet mogelijk, dit is jouw leven, of je nu wilt of niet. :(:)

Pak mee uit dit topic waar je wat aan hebt, en laat de rest maar lekker tegen zichzelf praten ;-)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:48

yvje86 schreef:
Als eerste wens ik je onwijs veel sterkte voor de komende tijd TS.

Verder snap ik absoluut dat je het woord kankerzooi gebruikt.
Het is namelijk maar een woord, dat sommige anderen mensen daar andere dingen mee associëren kun jij niets aan doen.

Een paar jaar geleden (toen mijn schoonmoeder nog leefde) hebben mijn man en ik Kerst "gevierd" bij mijn erg zieke schoonmoeder. Ik zag de blijdschap van de drukke kinderen, de pijn van mijn schoonmoeder en kon het niet meer droog houden.

Wat betreft de opmerking dat je naaste beter in 1x weg kan zijn dan een langdurige ziekte vind ik niet helemaal waar.
Zowel de zieke als de naasten hebben tijd om afscheid te nemen en kunnen nog het een en ander bespreken en de verwerking is (uit eigen ervaring) makkelijker.
Ook had ik er meer vrede mee dat de langdurig zieke overleden is dan toen een andere naaste in 1x uit het leven is.
Je blijft met zoveel vragen achter.

Ik denk dat het wel goed is dat je bij feesten stil staat bij (mogelijk) verlies maar ik denk ook dat je ook gewoon moet kunnen feesten. Tuurlijk is het verlies zwaar maar je moet ook nog een beetje van je eigen leven kunnen genieten vind ik.

Voor degene die ziek is denk ik dat ze beter in 1 keer weg kunnen zijn, hoe zwaar dat ook is voor de mensen die ze achter laten.
Een lange weg naar de dood is ook niet fijn voor de mensen er omheen. Hoe lang zou het nog duren? Zal dit de laatste keer geweest zijn? Veel onzekerheid dus.
Tuurlijk kun je dan wel rustig afscheid nemen en dingen afsluiten, dat bij plotselinge dood niet kan, maar hoe zou het voor de stervende zijn om daar dagen of weken te liggen en te vechten voor je leven, terwijl iedereen om je heen elke dag afscheid van je neemt (want misschien is het wel de laatste keer), dat moet je toch ook slopen na een tijdje?

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:51

Ik heb getemd. Ts heeft aangegeven waarom ze de titel zo heeft gemaakt en er blijven mensen over doordrammen.

Ts; hoe ging het gesprek?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:58

Heftig om zo mee te maken. De angst, het verdriet, de machteloosheid. Gewoon ontzettend moeilijk om een geliefde zo te zien lijden.
Ik maak het nu zelf ook mee met mijn moeder en kan me je titel juist zo goed indenken. Het woord klinkt heftig maar het omvat in dit geval wel juist wat het is. In andere gevallen kan ik het me niet voorstellen en ik zou het ook nooit als scheldwoord gebruiken of willen horen.
Ik wens je veel sterkte toe en hoop dat jullie nog wat tijd krijgen en je vader niet teveel lijd, al is het relatief want het is gewoon lijden. Hopelijk gaat het lijden niet bepalen.

Misschien een idee om de discussie in 1 keer weg of langer ziek zijn ergens anders te voeren? Vind ik persoonlijker ongepaster dan een woord wat precies omschrijft hoe het is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 22:09

lin_ schreef:
Toch raar dat ik nu pb van iemand krijg die vind dat mijn post niet kan. Vind het zo jammer dat iemand mij de les gaat lezen :(

Zelfs nadat ik dit heb gepost weer een pb. Dat ik het topic verpest. Als deze persoon zo doorgaat zal ik het even aan een mod doorgeven.

Opnieuw sterkte voor ts

Gelukkig kreeg ik maar 1 PB....duidelijk aan wie het ligt dus,niet aan ons :+

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 07:44

Toch knap hoe sommigen het voor elkaar krijgen zo'n heftig topic om een woord te laten draaien :). Echt, wauw.

Hoe is het nu, TS?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:26

Ik heb echt met verbazing zitten lezen hoe sommigen dit topic compleet een andere draai weten te geven. Dat je het niet eens bent met de woordkeuze van TS prima, maar het lijkt mij duidelijk dat TS steun zoekt met dit topic en dat het nou niet bepaald handig is om iemand die duidelijk steun kan gebruiken in een moeilijke tijd zo de grond in de trappen. Ik zie palousa_boy zelfs het woord 'slachtofferrol' gebruiken in het topic en ik snap werkelijk niet hoe je het in je hoofd krijgt om het zelfs maar te overwegen om het op te schrijven. Vervolgens komt er dan nog een 'discussie' over wat beter is qua overlijden. Lijkt me hier ook zeer ongepast. Geef de TS steun en open anders je eigen topic als je het over dat soort dingen wil hebben,.

TS, heel erg veel sterkte in deze moeilijke tijd. Ontzettend heftig om je vader zo achteruit te zien gaan. Niemand wil een ouder missen. :(:)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:42

Vreselijk dit
Sterkte ermee ts.. is er al wat veranderd bij je vader?.

Die tutjes die lopen te zeiken om de tt hebben zelf nooit wat van het leven gezien geloof ik. Lekker laten gaan +:)+ en voel je vooral niet schuldig

<3

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:58

TS heel veel sterkte ook voor je vader en moeder :(:)

Ik snap je goed, het is verschrikkelijk om een familie lid zo ellendig te zien liggen met slangen en pijpen en al die stomme piepmachines met metertjes.

Het maakt je zo machteloos dat je niks kunt doen voor die persoon.

Blijf zoveel mogelijk naar je vader gaan, aanwezig zijn is al heel fijn voor ze.
Maar zorg dat je met je moeder ook dingen blijft doen bij bij het leven horen en soms gewoon even er tussen uit met vriendinnen en/of paard(en).

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:09

heel veel sterkte TS Y;(

Anomiepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 12:13

Het gesprek, tja.. voorzichtig positief, maar het blijft een ernstige situatie. Ook al komt hij hier uit, als het opnieuw gebeurt, wordt er 'niks' meer gedaan door artsen. Heftig om te horen.
Het positieve is dat de bloedwaarden sinds vrijdag toch wat verbeterd lijken en hij wat minder ondersteuning nodig heeft met ademen (natuurlijk nog wel flinke ondersteuning, maar goed, minder dan de voorgaande dagen) :)

Over de discussie over 'kankerzooi', ik heb de vraag gehad vanuit het modteam gehad of ik de titel wilde veranderen in verband met de discussie.
Nee, liever niet, ik wil mijn gevoel niet censureren. Als mensen niet voorbij dat ene woord kunnen kijken om steun te geven, dan heb ik liever geen steun van die mensen. Niet dat ik mezelf te goed voel daarvoor, maar omdat die mensen geen steun kunnen geven als ze er zelf emotioneel nog zo diep in zitten. En ik vind het heel erg dat die mensen zulke emotionele, negatieve associaties hebben aan het woord 'kankerzooi', maar ik heb al eerder geschreven dat ik het niet gebruik als scheldwoord. Ik scheld niet met kanker. Als mensen het als scheldwoord zien, ervaren en/of gebruiken, zegt dat meer over hen en/of hun ervaringen.

Maar het geldt ook voor andere ziektes. Klere en téring worden gebruikt en geaccepteerd als scheldwoorden. Zoek maar eens op Bokt hoeveel hits 'téringzooi' en 'klerezooi' hebben ten opzichte van 'kankerzooi'. Klere (cholera) en téring (tuberculose) zijn serieuze ziektes die in deze tijd nog steeds voorkomen en doden veroorzaken.

En ik wil echt oprecht de mensen bedanken die verder dan de discussie kunnen kijken. Bedankt voor alle steun :)
Voor de mensen die hun (soortgelijke) verhaal gedeeld hebben, bedankt daarvoor en jullie ook veel sterkte :(:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:37

Dat is inderdaad heel heftig en beangstigend.
Is dat in overleg met jullie besloten?

En trek je nou niks aan van die discussie.
Het is jouw keus het zo te omschrijven.

Dat een ander daar aanstoot aan neemt, wil overigens niet zeggen dat diegenen nooit wat hebben meegemaakt, poiuytrewq, integendeel, denk ik ;)

Anomiepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 12:53

Meer een mededeling dan in overleg met. Artsen hebben wel uitgelegd waarom en ik snap het. Voor mijn moeder was het vooral verdrietig en mijn vader.. op dat moment begreep hij het, maar of hij het onthoudt door het slaapmiddel?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:04

Dat begrijp ik.
Het klinkt dan zo definitief.
Denk ook niet dat je vader zelf veel mee krijgt nu, als hij slapend wordt gehouden.

Sta je er samen met je moeder voor of zijn er nog meer naaste familieleden/vrienden nauw bij betrokken?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:05

Jeetje TS, wat een heftige tijd voor jou en je familie.
Is je vader aanspreekbaar of krijgt hij er weinig van mee?
Ik kan je niet zeggen dat ik weet hoe het voelt, maar ik kan wel mijn best doen om het me voor te stellen en ik kan dan ook weinig anders zeggen dan dat ik je heel veel sterkte wil wensen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:10

Bizar om dit soort gesprekken te voeren met artsen.
Elk beetje dat je vader vooruit gaat is meegenomen.
Probeer te genieten van de kleine dingen.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:14

Sterkte!!
Vorig jaar kreeg mijn schoonmoeder kanker, is gelukkig weer op de been na operatie.
Mijn schoonzus wordt volgende week geopereerd vanwege borstkanker.
20 november kreeg mijn moeder te horen dat ze kanker had met uitzaaiingen.
Kreeg vlak na de uitslag longembolieën. Medisch onverantwoord om nog maar iets te doen.
4 week later overleed ze op 17 december ;(

Ik weet hoe je je voelt... Sterkte!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:15

Gadverdamme wat een zeikerds hier. Ik vind de titel juist heel gepast. Dat sommige mensen het ongepast als scheldwoord gebruiken is hun probleem, in de context van het verhaal past 'kankerzooi' heel goed. Want inderdaad, het gaat om de ziekte en de heisa er omheen. Vond het juist wel 'sterk' gekozen.

Vind sommige reacties harteloos, om je voor te schamen. Ga ergens anders zeiken.

TS sterkte, hou je taai en hou moed!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:00

Wat onwijs heftig en nachtmerrie-achtig allemaal voor jullie lieve TS.
Ik hoop dat je inmiddels al wat aan de 'toeters en bellen' gewend bent wat betreft het beademen en dergelijke. Zal voor je pap ook wat rust geven als jullie er 'makkelijker' mee om kunnen gaan. Hopelijk kan hij in ieder geval snel van de beadememing af.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:07

Wat vreselijk.... ik kan me niet eens voorstellen wat jullie nu doormaken....

Heel veel sterkte...!

Gevoel is gevoel... dat kun je niet censurenen ... dat is mijn mening... Dit is jouw verhaal ... jouw gevoel... jouw vreselijk moeilijke verdrietige situatie.... jouw woorden om dit uit te drukken....

Anomiepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 14:31

Shirley: alleen mijn moeder en ik. Familie wordt bewust niet ingelicht, omdat mensen egocentrisch zijn. Die beginnen hele gesprekken over hun eigen sores tegen iemand die ongeneeslijke kanker heeft.

Jolien87: hij is met momenten aanspreekbaar, reageert dan op vragen met ja knikken of nee schudden, maar hij is ook vaak moe en slaapt veel.

Liss: Sterkte, bizar dat het zo snel kan gaan ;(

Voor de mensen die benadrukken dat ik maar eens alle ellende moet meemaken voordat ik kan begrijpen waarom mensen zo reageren op het woord en niet schromen om dit mij ook via pb mede te delen. Ik heb genoeg meegemaakt omtrent kanker. Iedereen gaat er anders mee om. De truc is om iedereen in zijn waarde te laten en hen dit zelf uit te laten zoeken.
Er zijn geen geschreven regels over hoe om te gaan met kanker, verlies of welke ziekte dan ook. Heb je die regels? Schrijf ze dan op en publiceer een boek.

Ja, ik ben vrij hard en sarcastisch, maar ik bepaal zelf hoe ik omga met kanker en laat me niet de les lezen dat ik anderen niet moet kwetsen. Alsof al die reacties over kankerzooi mij niet kwetsen? Alsof daar rekening mee gehouden wordt?
Dat men liever zaagt over een fiets WOORD, terwijl mijn vader voor zijn leven ligt te vechten? Wauw, echt wauw. De mensheid blijft me verbazen :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:33

vallen ze je ook lastig per PB?vanwege je topic titel?
Alsof je niets anders aan je hoofd hebt :(:)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:40

Laat nou die discussie maar rusten, het is het niet waard.

Heel veel sterkte de komende tijd, TS.