Vuurwerk, wat vind jij er van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:46

Heb er nooit geen last van gehad, toen ik klein was, was ik vaak bang. Durf ook nooit zo goed over straat te fietsen op oudjaarsavond, omdat ik bang ben dat iemand wat naar mij toe gaat gooien.
Hebben altijd al (sier)vuurwerk gehad en ben er mee opgegroeid, sinds een paar jaar uit het buitenland, is goedkoper en mooier.
Vind het wel leuk en gezellig, is anders altijd zo saai daar in het dorp. Vorig jaar ging alleen een beetje mis, zo'n ding moest uit een buis geschoten worden, maar die viel terug en knalde een paar meter boven de grond uit elkaar. Ik dacht dat ik wel veilig stond op 100 m, maar moest nog snel rennen, ben wel geschrokken. Ik had nog gezegd dat ze te dichtbij huis in het weiland hadden gezet, maar wilden niet naar mij luisteren...Dus dat vond ik wel dom. Je moet er ook goed mee om kunnen gaan, denk dat dan veel ongelukken voorkomen kunnen worden. En kinderen van onder de 16 horen geen vuurwerk af te steken vind ik.
Laatst hoorde ik nog een verhaal van een man die zijn oog was kwijtgeraakt, maar met zijn hoofd erboven blijf hangen, dat moet je dus nooit doen :+

Paarden, katten en honden zijn verder niet bang hier. Hebben nu een nieuwe kat, die laten we een paar dagen binnen, die wil ik echt niet kwijt. Nog even afwachten hoe mijn nieuwe pony erop gaat reageren. Als het afgeschaft wordt is goed, maar wel jammer, is toch een soort traditie en doet me denken aan vroeger. Alleen jammer dat mensen die er niet mee om kunnen gaan het een beetje verpesten op deze manier...

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:48

Hikarii schreef:
Nee maar op die manier is het begrijpelijk, en dan is het voor de baasjes veel begrijpelijker zegmaar, beetje lastig uit te leggen.

Maar gewoon gezonde honden zonder trauma, dat is onzin als ze bang zijn. Dan word er teveel aandacht aan besteed en gedaan alsof het iets speciaals is.

En een kat zonder trauma mag dan wel bang zijn :?

Ik vind siervuurwerk prachtig om te zien, maar al dat geknal overdag mag van mij afgeschaft worden (carbid ook, dat knallen ze al weken af). Desnoods dat ze enkel op lokale punten vuurwerkshows geven :)

Nies_

Re: Vuurwerk, wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:53

Ik snap niet dat mensen niet snappen dat het geen zin heeft om iets wat verboden is te verbieden. Je mag vinden wat je vindt, die discussie wil ik niet eens aangaan, want daar worden we het toch nooit over eens en dat hoeft ook niet. Echter gaan kansloze oplossingen niets helpen, eerder het probleem vergroten. Kijk eens in de geschiedenis, verbieden heeft nog nooit wat goeds gebracht en je kunt de boetes zo hoog maken als je wil, dat heeft ook helemaal geen zin als de pakkans nihil is. Je kunt je ogen sluiten, je kop in het zand steken en doen of verbieden iets oplost en dat zo hard mogelijk roepen zodat je het zelf blijft geloven, maar de waarheid ligt anders.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:19

Nies_ schreef:
Ik snap niet dat mensen niet snappen dat het geen zin heeft om iets wat verboden is te verbieden.

Het is niet verboden om 3 dagen van te voren vuurwerk te kopen
Het is niet verboden omdat via internet te doen(weinig controle op wat er precies binnenkomt aan vuurwerk)
Het is niet verboden om tussen 18:00 en 2 uur oud op nieuw vuurwerk af te steken.

Als er een absoluut importverbod is
Nergens vuurwerk gekocht mag worden
En je nooit nergens vuurwerk mag afsteken zijn we dus al een hele stap verder.

Want gelijk aan wapens. In de VS kan je gewoon wapens kopen--> gevolg zeer vele wapendoden.
In Nederland wapens verboden--> gevolg er vallen hier heel veel minder wapendoden.Onder gewone burgers vrijwel nooit. Dat zijn vooral mensen uit het illegale milieu. En ja,..in de VS is het ook gewoon verboden om iemand dood te schieten. Maar als het er is zullen mensen het gebruiken.

Dat zal je na een aantal jaar strikte handhaving in NL op vuurwerk afsteken ook zien.
Er zullen er echt nog wel een paar zijn die het proberen. Maar als het er (vrijwel) niet is gaan ze het ook niet al 3 dagen van te voren af steken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:27

Voor degenen die het liever 'centraal' willen laten organiseren, besef je wel dat iedereen daar dan aan meebetaald? En geloof me, zo'n show is niet goedkoop.

Ik koop geen vuurwerk, ik vind het zonde van mijn geld. Maar ik zou het nog veel erger vinden als de gemeente zoveel geld er aan uit moet gaan geven, terwijl er zoveel schrijnende tekorten zijn. Als de gemeentebelasting dan omhoog moet, doe dat dan ergens voor wat nut heeft, en niet voor zoiets. Maar dat zou wel een gevolg zijn als dit de taak van de gemeente word.

Daarnaast vind ik die vuurwerkshows vaak niet erg denderend en heb ik bovendien een hekel om me in grote groepen te bevinden. Veel leuker om om 00.00 even een rondje door de wijk te wandelen waar veel mensen buiten zijn en iedereen gelukkig nieuw jaar te wensen. Ook dat raak je kwijt als je het centraliseert.

Bovendien, 1 keer per jaar overlast, waar hebben we het over?

Wat ik dan weer wel een goede ontwikkeling vind, is die vuurwerkmelders bij de politie. Dmv het meten van geluid weten ze waar (hoogstwaarschijnlijk) vuurwerk word afgestoken en kunnen ze de surveillanten er op af sturen. Dit maakt de pakkans bij te vroeg of illegaal vuurwerk afsteken een stuk groter. Flinke boetes om de systemen te betalen en voila.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:17

Ik vond het vuurwerk met oud en nieuw ook altijd leuk! Hoorde er gewoon bij. Maar sinds dit jaar ben ik er wel anders over gaan denken. Wat een bommen gaan hier al af zeg! Kan je geen vuurwerk meer noemen.

Vorige week lag ik lekker te slapen. En schrok ik wakker van 3 enorme knallen. Gelijk daarna hoorde ik mensen buiten schreeuwen: de oorlog is begonnen! Pff naar wakker worden kan ik je vertellen! Achteraf waren dat gewoon dronken jongelui >;)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:14

Lalidan schreef:
Voor degenen die het liever 'centraal' willen laten organiseren, besef je wel dat iedereen daar dan aan meebetaald? En geloof me, zo'n show is niet goedkoop.

Ik koop geen vuurwerk, ik vind het zonde van mijn geld. Maar ik zou het nog veel erger vinden als de gemeente zoveel geld er aan uit moet gaan geven, terwijl er zoveel schrijnende tekorten zijn. Als de gemeentebelasting dan omhoog moet, doe dat dan ergens voor wat nut heeft, en niet voor zoiets. Maar dat zou wel een gevolg zijn als dit de taak van de gemeente word.

Uh...waar denk je dat alle vernielingen en het opruimen van de rotzooi van betaald worden? Of de gevolgen van alle afgeblazen klauwtjes, ogen en andere lichaamsdelen? De Kerstman en Sinterklaas zijn al lang weer naar huis hoor, op 1 januari...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:23

Ik vermoed als je centraal plekken kiest voor vuurwerk dat je veel meer vechtpartijen etc creëert..

Ik heb in ieder geval geen behoefte om tussen die drukte met een gehandicapt persoon te staan... mijn terminaal zieke vader kon prima nog even naar buiten om 12 met de rest. Maar was echt niet in staat om naar 1 plek te reizen om daar in drukte te staan... als je centrale plekken kiest ga je heel veel groepen afzonderen van het feest.. oudere, gehandicapte,zieke etc

Ik word beetje misselijk van de 'afschaf' cultuur die er momenteel in Nederland hangt.... volgens mij kan niets on aangeroerd blijven.

Ik denk dat je de angst bij beesten ook grotendeels zelf creëert (daargelaten die trauma hebben). Mijn hond gaat om 12 uur lekker mee naar buiten en vind het prachtig.. vond juist fijn dat toen ze pup was al 2 weken ervoor begon met knallen wat steeds meer werd. Prima training!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:25

En het opruimen nu in elke straat, wat dat kost.
Ik koop zelf nooit vuurwerk, maar zou graag betalen aan een centraal vuurwerk.
Dan weet je ook dat elke knal elders een illegale is, laat daar maar flink op gecontroleerd worden dan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:29

Troep, wat is er nou leuk aan een harde knal, je ziet er niks van.

Je steekt gewoon je geld in de fik, nou leuk hoor

Beetje siervuurwerk vind ik wel leuk, maar meer ook niet. Ohja, sterretjes :Y)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:46

Ik vind het helemaal niks....
Maar als het een dag zou zijn of desnoods 2 dagen ok, valt mee te leven.
Allewn hier is het al meer dan een maand!!! bezig en nu ben ik het zo enorm zat.

Heb gisteren na weer zo'n mega knal de politie gebeld want ik wist waar de *** jochies stonden en die zijn ook gepakt. Hoop dat ze het niet meer flikken en op zijn minst flink balen van hun terechte straf.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:47

Normaal vuurwerk,Prima. Maar het vuurwerk van tegenwoordig begint te lijken op oorlog materiaal,zoals een bom of handgranaat.
Van mij mogen ze vuurwerk voor particulieren ook verbieden.Gewoon door de gemeente laten afsteken,heb je mooi sier vuurwerk en dat knalt ook niet zo hard.

Als je ergens niet normaal mee kan omgaan,verbieden!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:55

Ik denk dat die vuurwerk discussie een mooi alternatief is na de Zwarte pieten discussie.

Leef en laat leven. Mijn katten vinden het ook echt gruwelijk eng. Maar elk jaar komen we door, met wat aanpassinkjes van mijn kant.

Ook de paarden krijg ik altijd goed door deze periode. Zelfs met het karbit schieten. Wat regelmatig in de wei ernaast plaats vindt.

Ken de gevaren van vuurwerk en let op uw kinderen. Neem geen risico.

Kom er wel doorheen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:59

Ik heb nog geen afgerukte handen gezien of opgeblazen eenden door de zwarte pieten.
Dus persoonlijk zie ik dat vergelijk niet.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:04

Siervuurwerk vind ik mooi, tussen 23 en 1u, knallen vind ik vervelend en zeer nutteloos. Een verbod op particulier en gemeenten die shows organiseren ben ik absoluut voor.

Qua dieren, zolang het daadwerkelijk beperkt wordt tot rondom 12u moeten ze maar even een paar uurtjes 'doorbijten', maar dagenlang knallen vind ik ook voor de beesten sneu. Nadat ik mijn merrie vorig jaar op oudejaarsdag aantrof met een koliekaanval vanwege de stress ben ik er toch iets anders tegenaan gaan kijken.

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:22

Ik vind die knallen doodeng. Ik schrik me als ik nu over straat ga elke keer rot. Net alsof er echt geschoten wordt of bom ontploft.

Siervuurwerk vind ik dan wel weer leuk.

En dat terwijl ik vroeger ontzettend van vuurwerk hield ben ik nu toch wel een enorme wat geworden. :P

Van mij zouden ze het ook wel af mogen schaffen. Ik vind sier dan wel mooi maar het hoeft van mij ook niet. Geef mij maar het knallen van een champagne fles. :+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:34

Afgelopen week reed ik op de snelweg. Ik pakte de afrit. Toen zag ik ineens een flits (was in de avond) en daarna een knal. Ik weet niet wat het anders moet zijn geweest, maar het leek erop of een andere auto een rotje mijn kant op had gegooid :? Geen idee wat het anders kan zijn. En dat er zo mee wordt om gegaan vind ik echt heel slecht... Vuurwerk op de snelweg, kom op zeg.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:36

Ik heb weinig last van het vuurwerk, poeslief gelukkig ook niet (behalve middennacht wanneer er wel heel veel is. Dit jaar vind het ik het ook nog verassend rustig heb nog maar weinig knallen gehad (en woon echt in de binnenstad)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:37

bruintje123 schreef:
Ik heb nog geen afgerukte handen gezien of opgeblazen eenden door de zwarte pieten.
Dus persoonlijk zie ik dat vergelijk niet.

Die vorm bedoelde ik ook niet. :')

Meer dat nu de pieten discussie voorbij is, men behoefte heeft op iets anders te duiken.

De paashaas... Pure dieren mishandeling!
Kerstboom; milieu verpesten
Vuurwerk: te gevaarlijk
Pieten: racisme
Carnaval; te veel herrie en wederom straat vervuiling
Fruitcorso; Zonde van het eten
Negerzoen: racisme

Soms... Mis ik het positieve.

Vuurwerk is natuurlijk wel een opvaller in het rijtje, gezien de gewonden. Dat gun je niemand. Toch zijn er velen die afwijken van de gebruiksaanwijzing. Of hun kinderen op 5 meter afstand laten kijken... En die dierenmishandelaars die halen op een andere manier hun gram wel.

Mensen blijven onverstandige dingen doen. Sommige in het extreme. Ook zonder vuurwerk.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 25-12-15 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:44

Ik heb er geen last van, en er niks op tegen.
Mijn honden lopen er dwars doorheen,
En mijn katten blijven gezellig een dagje binnen .
Muziekje aan en lampjes aan, liggen heerlijk te knorren op de bank!
Mijn baby krijgt gehoorbescherming op buiten.
Mijn paard vind zijn eten belangrijker.
snachts hebben hun ook een muziekje.

Je kan je er zelf zo druk om maken als je wilt.
Het is maar 1 keer per jaar, kom op zeg.
En die klojo's die hun vingers verliezen, moeten ze maar opletten.
En dingen vernielen.. als of dat niet zou gebeuren zonder vuurwerk?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:49

Van mij mogen ze het consumenten vuurwerk verbieden. En dan niet eens alleen voor de overlast die het geeft, maar ook doordat er door het afsteken van vuurwerk zoveel slachtoffers vallen ieder jaar. En dan niet eens alleen de mensen die het afsteken, maar ook toevallige voorbijgangers. Oogartsen pleiten niet voor niets al jaren voor een verbod. Mensen kunnen er gewoon niet op een verantwoorde manier mee omgaan. Dan kun je er dus beter voor zorgen dat mensen er niet meer mee in aanraking komen.

Vanuit milieuoogpunt vind ik het trouwens ook goed om niet meer massaal zoveel zooi de lucht in te schieten met zijn alleen. De hoeveelheid fijnstof is echt gigantisch met oud en nieuw.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:51

Ik vind het wel prima, maar de het wel binnen de afgesproken tijd en niet daarbuiten, vanochtend al carbid gehoord toen ik wandelde met ponylief, vond ze niet zo leuk.. -O- {:)-:(

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:52

Vuurwerk mogen ze van mij ook afschaffen. SierVW vind ik mooi om te te zien , het liefst zit ik beinnen te kijken . Ik ben geen held met VW.

Mijn paardjes hebben 3 jaar lang op een gemeente weiland gelopen bij een woonwijk. Daar werd erg veel VW afgestoken . Tijdens oud en nieuw stonden alle paardjes op een rijtje naast elkaar na het VW te kijken.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:53

Angeliquee18 schreef:
Ik heb er geen last van, en er niks op tegen.
Mijn honden lopen er dwars doorheen,
En mijn katten blijven gezellig een dagje binnen .
Muziekje aan en lampjes aan, liggen heerlijk te knorren op de bank!
Mijn baby krijgt gehoorbescherming op buiten.
Mijn paard vind zijn eten belangrijker.
snachts hebben hun ook een muziekje.

Je kan je er zelf zo druk om maken als je wilt.
Het is maar 1 keer per jaar, kom op zeg.
En die klojo's die hun vingers verliezen, moeten ze maar opletten.
En dingen vernielen.. als of dat niet zou gebeuren zonder vuurwerk?

Helemaal mee eens, wel makkelijk dat je dieren er niet bang voor zijn! Die van ons worden helemaal gek :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:54

Angelique: het is niet maar 1 keer per jaar, maar een periode van een paar weken aan het eind van het jaar.