Hebben jullie vragen over moslima's die paardrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:51

x_Heidi schreef:
Ik vind het een beetje apart dat je jezelf wilt onderscheiden.. iedereen rijdt paard op zijn/haar eigen manier en ik denk niet dat elke moslim hetzelfde met paarden omgaat. Vind het dus een beetje ver gaan. We krijgen in jou filmpje gewoon antwoord over hoe jij erover denkt en misschien hoe de islam er in staat volgens de koran, maar ik denk dat iedereen er anders in staat. Je kan niet alle moslims over een kam scheren in een filmpje..

Idd je spreekt niet namens moslims maar namens jezelf.
Ik ben geen vragen voor je want jou geloof boeit mij verder niet. Paarden wel :)
Jammer vind ik het wel dat je je geloof zo hangt aan het paardrijden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 14:52

eilleen333 schreef:
Ik snap niet zo goed wat geloof voor invloed kan hebben op het paardrijden. En dan bedoel ik echt het rijden an sich. Afgezien van de kleding dan. Ik bedoel, je rijdt paard met de intentie het paard beter te maken. Dus zo lang je paard geen bepaald geloof heeft zou het mijns inzien niet uit moeten maken of je nou een atheist, katholiek of moslim bent. Je moet je paard geven wat deze nodig heeft. En of je dat nou met of zonder hoofddoek doet, dat maakt toch niets uit?

Maar ik ben ergens wel benieuwd naar je filmpje. Hoop alleen wel dat je het niet ingewikkelder, groter of meer bijzonder gaat maken dan het is. Ik denk dat dat namelijk helemaal niet nodig is.

Dat klopt, op het rijtechnische heeft het niet heel veel invloed. Ja 'vriendelijk rijden', maar dat willen we denk ik allemaal.
Maar het moslim zijn is nog zoveel meer ipv alleen een hoofddoek onder mijn cap. Ik zie de paardensport als een soort lifestyle, het gaat verder dan even 'een uurtje sporten'. Maar anderzijds is mijn geloof ook mijn lifestyle, het is niet iets dat ik thuis laat want ik zie mijn geloof als iets heel praktisch en iets voor het dagelijkse leven. Dus ik probeer beiden te 'combineren' en dat gaat soms heel goed samen (bv dierenrechten vanuit de Islam komen goed over met mijn visie op de omgang met paarden) en soms past het minder goed (zoals bv een strakke paardrijbroek en anderzijds de regels uit het geloof om wijde kleding te dragen) en daar tussen probeer ik te combineren, prioriteiten te stellen en gewoon te leven.
Voor degene die dat interessant vinden, over hoe ik dat doe, kan ik vragen beantwoorden.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 14:54

Snooki schreef:
x_Heidi schreef:
Ik vind het een beetje apart dat je jezelf wilt onderscheiden.. iedereen rijdt paard op zijn/haar eigen manier en ik denk niet dat elke moslim hetzelfde met paarden omgaat. Vind het dus een beetje ver gaan. We krijgen in jou filmpje gewoon antwoord over hoe jij erover denkt en misschien hoe de islam er in staat volgens de koran, maar ik denk dat iedereen er anders in staat. Je kan niet alle moslims over een kam scheren in een filmpje..

Idd je spreekt niet namens moslims maar namens jezelf.
Ik ben geen vragen voor je want jou geloof boeit mij verder niet. Paarden wel :)
Jammer vind ik het wel dat je je geloof zo hangt aan het paardrijden.

Jouw goed recht.
Jammer dat jij dat jammer vind.
Maar het is mijn leven en in mijn leven is mijn geloof het meest belangrijke dat er is. Daarom heeft dat dus invloed op álles wat ik doe, ook het paardrijden. En aangezien paardrijden ook belangrijk is in mijn leven en veel tijd in beslag neemt, probeer ik deze 2 te combineren.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:54

Maar wat voegt jouw verhaal toe aan het paardrijaspect? waarom ben jij anders? omdat je moslim bent? maar moet elke christen, jood, boeddhist ook een topic maken hoe die geloof combineert met sport?

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:55

rumay schreef:
Waarschijnlijk ben jij ruimdenkend, modern en denk je niet als de standaard moslim vandaar dat er een vraag naar boven komt ben je van huis uit moslim of ben je later bekeerd tot de islam?

Alleen dit stukje van jouw post is relevant voor dit topic. En eigenlijk deze vraag ook niet, want het heeft geen betrekking tot haar als moslim amazone, maar TS zal de vraag vast wel willen beantwoorden. Open voor de rest van je post een apart topic, want het is offtopic. TS vraagt om leuke paardenvragen mbt haar geloof en hoe zij dit doet, niet jouw essay over de Koran en aanpassing en gelijkheid in verschillende landen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:58

jameyskatje schreef:
Ja 'vriendelijk rijden', maar dat willen we denk ik allemaal.

Volg jij de paardensport in Arabië (en dus moslimlanden) eigenlijk wel????
Staat nu niet echt als diervriendelijk te boek...

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:01

jameyskatje schreef:
Dat is dan een gemis voor jou Grit.
Dat valt wel mee, als ik nieuwsgierig genoeg zou zijn, zou ik nu al aan het googelen zijn naar de antwoorden of alsnog het filmpje afwachten :D

Zou er bij ons op stal een moslima zijn en ik zou merken dat diegene dingen anders of niet doet, dan zou ik uit interesse wel daarover een gesprek aangaan. Maar dat is niet het geval. Wat ik al eerder zei, ik zou mij eigenlijk niks af gevraagd hebben als ik bijvoorbeeld iemand met een hoofddoekje zou zien rijden. En dat is toch juist prima? Hoe, wat of waarom maakt dan toch niet uit?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:03

saphire schreef:
Citaat:
Nee. Ik draai mijn mening niet in watten en windels en bubbeltjes plastick zoals men dat tegenwoordig blijkbaar wil op bokt.

Precies dit. Ik beschrijf hoe je in elk topic wel een een negatieve reactie hebt. Ik zeg niet dat ik er niet tegen kan als jij je mening niet in watten legt.

En ik zeg dat dat niet waar is maar dat heb je even gemist geloof ik. :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 15:03

Grit schreef:
jameyskatje schreef:
Dat is dan een gemis voor jou Grit.
Dat valt wel mee, als ik nieuwsgierig genoeg zou zijn, zou ik nu al aan het googelen zijn naar de antwoorden of alsnog het filmpje afwachten :D

Zou er bij ons op stal een moslima zijn en ik zou merken dat diegene dingen anders of niet doet, dan zou ik uit interesse wel daarover een gesprek aangaan. Maar dat is niet het geval. Wat ik al eerder zei, ik zou mij eigenlijk niks af gevraagd hebben als ik bijvoorbeeld iemand met een hoofddoekje zou zien rijden. En dat is toch juist prima? Hoe, wat of waarom maakt dan toch niet uit?

+:)+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:03

Krijg je meer punten als je moslim bent? Dan bekeer ik me gelijk.....
Ik zie het verschil niet tussen een moslim, een christen en een atheïst die paard rijdt... Behalve dat sport kan verbroederen.....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:05

jameyskatje schreef:
eilleen333 schreef:
Ik snap niet zo goed wat geloof voor invloed kan hebben op het paardrijden. En dan bedoel ik echt het rijden an sich. Afgezien van de kleding dan. Ik bedoel, je rijdt paard met de intentie het paard beter te maken. Dus zo lang je paard geen bepaald geloof heeft zou het mijns inzien niet uit moeten maken of je nou een atheist, katholiek of moslim bent. Je moet je paard geven wat deze nodig heeft. En of je dat nou met of zonder hoofddoek doet, dat maakt toch niets uit?

Maar ik ben ergens wel benieuwd naar je filmpje. Hoop alleen wel dat je het niet ingewikkelder, groter of meer bijzonder gaat maken dan het is. Ik denk dat dat namelijk helemaal niet nodig is.

Dat klopt, op het rijtechnische heeft het niet heel veel invloed. Ja 'vriendelijk rijden', maar dat willen we denk ik allemaal.
Maar het moslim zijn is nog zoveel meer ipv alleen een hoofddoek onder mijn cap. Ik zie de paardensport als een soort lifestyle, het gaat verder dan even 'een uurtje sporten'. Maar anderzijds is mijn geloof ook mijn lifestyle, het is niet iets dat ik thuis laat want ik zie mijn geloof als iets heel praktisch en iets voor het dagelijkse leven. Dus ik probeer beiden te 'combineren' en dat gaat soms heel goed samen (bv dierenrechten vanuit de Islam komen goed over met mijn visie op de omgang met paarden) en soms past het minder goed (zoals bv een strakke paardrijbroek en anderzijds de regels uit het geloof om wijde kleding te dragen) en daar tussen probeer ik te combineren, prioriteiten te stellen en gewoon te leven.
Voor degene die dat interessant vinden, over hoe ik dat doe, kan ik vragen beantwoorden.

En dat snap ik dus niet, waarom er dan een verschil is. De manier van omgaan met het dier moet gewoon diervriendelijk zijn, ongeacht geloof. en als dat ik strijd is met je geloof moet je mijns inziens niet gaan rijden (al zie ik genoeg wanpraktijken die niets met geloof te maken hebben, maar dat is weer een andere discussie).

Je hebt het over kleding, maar in hoeverre moet de ruitersport dan worden beinvloed door geloof? Ik geloof zelf niet (echt), en de ene keer heb ik een rijbroek aan, de andere keer een spijkerbroek. Dan heb ik weer geen zin om om te kleden en loop ik in een joggingsbroek. Maar ik zie dan de meerwaarde niet van er een filmpje van te maken.
Ik doe dingen bv ook anders omdat ik een student ben met weinig tijd, en een diergeneeskundige achtergrond. Dat neem ik heel erg mee in mijn omgang met mijn paard en het rijden. Maar is dat echt voer voor een filmpje? Nou nee. Iedereen doet zo zijn eigen ding.

Dan zouden we ook filmpjes kunnen maken over mannen in de paardensport (hoe doen ze dat toch in een strakke rijbroek?!), zwangere vrouwen (waar laat je die dikke buik in een rijbroek?!), kleine mensen (hoe kom je toch op je paard?!), lange mensen (hoe doe je dat met laaghangende takken?!), mensen met hooikoorts (hoe geef je je paard dan hooi?!), mensen met lang haar (past dat wel met een cap?!).
Dan kan je overal wel een video over maken.

Het is niet bedoeld als flauw commentaar, maar ik vraag me wel een beetje af of het onderwerp hier niet onnodig groot gemaakt wordt.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:06

vibabu schreef:
Maar wat voegt jouw verhaal toe aan het paardrijaspect? waarom ben jij anders? omdat je moslim bent? maar moet elke christen, jood, boeddhist ook een topic maken hoe die geloof combineert met sport?

Laten we allemaal even eerlijk zijn, moslims zijn over het algemeen nu een stuk minder geaccepteerd dan de bovenstaande geloven, zeker door de gebeurtenissen van de afgelopen tijd. Dat maakt ze niet meer bijzonder, maar dat maakt wel dat mensen er nu met een vooroordeel tegen aankijken (hoe heilig we er ook van overtuigd zijn dat het niet zo is). Ik vind het juist een goed idee van TS dat ze een video wil maken met daarin antwoorden op de vragen van mensen, met vragen beantwoorden is toch niets mis? Ik heb juist altijd geleerd dat door mensen als allemaal hetzelfde te zien je hun identiteit uitwist, wat volgens de mensen wiens identiteit uitgewist worden vaak een vorm van racisme is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:08

jameyskatje schreef:
Jouw goed recht.
Jammer dat jij dat jammer vind.
Maar het is mijn leven en in mijn leven is mijn geloof het meest belangrijke dat er is. Daarom heeft dat dus invloed op álles wat ik doe, ook het paardrijden. En aangezien paardrijden ook belangrijk is in mijn leven en veel tijd in beslag neemt, probeer ik deze 2 te combineren.

Ik moet zeggen, ondanks je belerende manier van doen en schrijven, was ik nog een beetje geïnteresseerd.
Maar met dit laatste zinnetje ben jij mij dus ook helemaal kwijt. Fijn dat geloof voor jou het allerbelangrijkste is, maar dat zou helemaal geen invloed mogen hebben in jouw omgang met dieren of mensen wat dit betreft. Dus ik sla ook effe over...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:09

Wat een aanvallende reacties hier. Ik vind het op zich wel een interessant topic. Wanneer ik aan paardrijden + moslims denk zie ik meteen mannen op een Arabier door de woestijn razen. Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat moslima's ook mogen rijden, en dit zelfs als sport beoefenen.
Natuurlijk zou het fijn zijn als er geen verschillen zijn tussen ruiters en hun geloofsovertuigingen, maar ik heb nog nooit iemand met een hoofddoek op een paard zien zitten, en ik kan me heus wel voorstellen dat sommigen daar vreemd van opkijken, ook al beweert iedereen hier dat er geen verschil is.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:09

nou ik heb wel een vraag.
Heb je filmpje gezien van endurance by the sea dit jaar(leuk leerzaam filmpje) en had toen idd je hoofddoekje gezien.
Toen schoten me idd een paar vragen te binnen:

bv (aangezien kledingeisen binnen de Islam behoorlijk streng zijn, zeker voor vrouwen) hoe kies je je rijkleding in de zomer als het echt heel warm is? Mag je dan een shirtje aan of moet je perse lange mouwen met een kol blijven dragen.
Stel je trouwt later met een strenge moslimman, mag je dan blijven paardrijden en ook nog wedstrijden blijven rijden?

Eigenlijk schoten er tijdens het filmpje nog een paar vragen naar binnen, maar kan daar nu zo niet opkomen, dus hou het ff bij die 2.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 22-12-15 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Rawr

Re: Hebben jullie vragen over moslima's die paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:11

Beetje jammer dat TS bokt wil gebruiken om content voor haar YT-kanaal te genereren om zo views en abonnees te krijgen. Haar deel van het topic plaatst ze buiten de website om hier zelf beter van te worden. Het linken/embedden van haar antwoorden in het topic is niet de manier waarop er op bokt gecommuniceerd wordt, en dat zou ook niet toegestaan mogen worden. Anders is het hek van de dam en kunnen we beter allemaal in video's gaan antwoorden voor wat advertentie-inkomsten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:13

enezijds is het feit dat je moslim bent een non issue, maar verder wel leuk toch dat ik eens een moslima aantref die rijdt! Want weet je, ik heb eigenlijk nog nooit een moslim te paard aangetroffen. Weet jij hoe dat komt?
Is paardrijden niet iets van jullie cultuur?
Ik weet wel dat er iets over in de Koran beschreven moet staan over de 7 stammoeders van de Arabische volbloed, die met ik geloof dat het Mohammed was, de rivier overstaken.

Enerzijds heb je de rijke arabieren die paarden houden, meestal voor de endurance, maar tegenwoordig ook paarden voor de springsport, maar anderzijds weten mensen in islamitische landen niet veel van paarden, vandaar dat Brooke hospital in moet springen en kennis bij moet brengen bij de bevolking.

Kun jij mij het een en ander hier over vertellen? En ken jij nog veel andere moslims die rijden?

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:13

Hallo allemaal,

ik ben mandy en ik heb ook een geloof.
ik geloof namelijk in God, op mn eigen manier. Ik ga namelijk niet naar de kkerk maar geloof wel dat er een god is.
Nou vind ik mij zelf wel speciaal dus als jullie nu vragen hebben over mijn manier van geloof en paardrijden hoor ik dat graag!
:+

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:14

Heb toch wel een vraag. Ga jij anders met je paarden om dan wij om maar zo te zeggen?

Of wat doe jij als moslim anders dan de rest van de Ruiters' hier daar ben ik wel benieuwd na.
Als je het mij vraagt met mijn boeren verstand denk ik alleen van Owh ja jij hebt een hoofddoek onder je cap en wij niet verder zie ik geen verschil.???
En zo op je foto's te zien ben jij bekeerd na moslim of?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:15

Heel sneu dat je geloof je zo geïndoctrineerd heeft dat je denkt op een "aangepaste" manier met paarden om hoort te gaan.. Ik heb verder geen enkele interesse in de manier waarop je je geloof combineert met het dagelijks leven. Vind dit soort topics (en mensen) echt niet passen in de (ooit zo mooie) Nederlandse samenleving, laat staan op een site als bokt. Genoeg (moslim) fora waar je je alla akhbar kan verkondigen. (Wat ik expres niet correct uitschrijf)

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:17

Citaat:
En ik zeg dat dat niet waar is maar dat heb je even gemist geloof ik. :)

:')

secricible

Re: Hebben jullie vragen over moslima's die paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:20

TS, op de helft van de vragen hier heb je al eens antwoord gegeven volgens je profiel: http://bokt.digidip.net/visit?url=http% ... %3D1871294
Dus ik snap dit topic nog minder, al helemaal als je de vragen helemaal niet wil beantwoorden maar alleen views wil genereren en verkapt reclame voor je eigen sites enzo wil maken. Ik heb even een TEM uitgedaan ook.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:21

En dan nog is het het antwoord van 1 iemand die moslim is. Ik ga er maar zo even vanuit dat je daar, net als in alle andere geloofsstromingen, ontelbaar veel verschillende manieren hebt om je geloof uit te dragen. Eigenlijk maak je dus gewoon een filmpje over jouw manier van paardrijden en de combinatie met jouw eigen versie van een moslim levensovertuiging.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:21

Volgens mij reed er tijdens de OS in London met het springen een Moslima mee, wat geweldig ! Paardrijden=paardrijden , waarom zouden dan Moslima's niet mogen paardrijden ??? Daar is toch niks op tegen ? Moslima's die paardrijden daar heb ik respect voor.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:24

BenaLaars schreef:
Heel sneu dat je geloof je zo geïndoctrineerd heeft dat je denkt op een "aangepaste" manier met paarden om hoort te gaan.. Ik heb verder geen enkele interesse in de manier waarop je je geloof combineert met het dagelijks leven. Vind dit soort topics (en mensen) echt niet passen in de (ooit zo mooie) Nederlandse samenleving, laat staan op een site als bokt. Genoeg (moslim) fora waar je je alla akhbar kan verkondigen. (Wat ik expres niet correct uitschrijf)

Klinkt niet zo vriendelijk wat je zegt, maar (helaas) moet ik bekennen dat ik het volkomen met je eens ben. Daarnaast heb ik ook getemd op dit topic, omdat het niets meer is dan publiciteit voor haar YouTube/Facebook. En dat is niet toegestaan op Bokt.