Geld geven aan de kranten/folder bezorger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:48

Zoe_97 schreef:
ik ben eigenlijk verbaasd hoeveel mensen het normaal vinden zo extra geld te geven

'T is geen verplichting, gewoon een leuk extraatje.
Hier kreeg de dagblad bezorger trouwens een kerstkaart en 20 euro. De overige bezorgers meestal iets van twee euro.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:48

Ik geef eigenlijk niemand iets vind dat niet nodig

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:56

Hier komen ze ook langs, maar ook oplichters. -O-
Beetje jammer, daardoor zijn we wel voorzichtiger geworden. Ik vind dat ze het ook niet moeten verwachten maar iets extra's is altijd fijn.

Ik ga met mijn kassa baantje ook wel zitten. Fijne feestdagen krijg ik dan ook wat? :D

Maaikevdk

Re: Geld geven aan de kranten/folder bezorger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:26

Ik loop folders en ga ook langs de deuren. Gewoon om fijne feestdagen te wensen! Een extra'tje is leuk, maar ik bedel niet. Daarbij geef ik de krant tegelijkertijd af, zodat mensen weten wat ik bezorg.
Ik had vorige week een oppas-oma aan de deur die zich helenaal verontschuldigde dat ze geen contant geld had. Was een hele lieve vrouw waar ik nog gezellig mee gekletst had.
En tja, iets geven verschilt per persoon. Ik vind het leuk om een extra'tje te krijgen, dat zeg ik eerlijk. Maar ik vind dat dat ook wel mag, als je 4 uur werkt en €5,50 per keer krijgt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:30

Mijn buurman is er zelfs voor gaan zitten, de jongen die ochtendkrant bezorgde kreeg nooit wat en dat vond hij sneu. Hij is in zijn badjas om half 5 s'ochtends gaan zitten wachten om die jongen toch iets te geven. <3

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:53

Dreamybol schreef:
Lonneke, je bent 14. Je hoeft nog niet te werken, dat is een keuze. Jouw ouders horen jouw onkosten te betalen, dat jij een extraatje wilt is prima, dat je het dan moet doen met wat er is, is logisch. Zo zal het je hele leven gaan.
Ik wil ook wel het salaris van een bankdirecteur (en de extraatjes die daarbij horen), maar ja, dat zit er niet in. Zo is het nou eenmaal.

Voor dat salaris lever je meer in dan je lief is, denk aan al je vrije tijd. Je word gebeld op vakantie / de begrafenis van je moeder Etc.

Ohja, en 60uur per week werken is niet gek.

Geld komt niet aanwaaien maar eeh het jeugdloon is zo achterlijk laag... En niet alle ouders kunnen kinderen betalen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:55

eclair98 schreef:
Mijn buurman is er zelfs voor gaan zitten, de jongen die ochtendkrant bezorgde kreeg nooit wat en dat vond hij sneu. Hij is in zijn badjas om half 5 s'ochtends gaan zitten wachten om die jongen toch iets te geven. <3

Dat is de ware gedachte {:) +:)+

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:57

Nee, we hebben een sticker op de deur dus krijgen geen folders e.d.
Maar als we het wel hadden kregen ze niets. Alleen wellicht kinderen die het rondbrengen, maar voor volwassenen niet. Het is je werk.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:17

SdaphneS schreef:
Nee, we hebben een sticker op de deur dus krijgen geen folders e.d.
Maar als we het wel hadden kregen ze niets. Alleen wellicht kinderen die het rondbrengen, maar voor volwassenen niet. Het is je werk.

Als je als volwassenen niet rond kan komen met het werk wat je al doet of geen baan kan krijgen en je loopt dus door weer en wind trouw die krantjes dan vind ik ook dat die volwassenen wat verdienen.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:49

Jammer dan. Ik ga toch niet eerst vragen: Oh je wilt geld hebben voor de folders, wat voor financiële situatie heeft u? Oh u kunt niet rondkomen dan geef ik u geld.
Zo werkt het niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:54

Ik heb voor het eerst in mijn leven geld gegeven aan de folder jongen (vorig jaar ben ik hem misgelopen) die jongen doet het al 3 jaar, altijd met een lach en ontzettend vriendelijk en attent. Als je je werk goed doet en het uitstraalt dat je het ook echt leuk vindt, wil ik met liefde belonen :) De folders komen altijd keurig op tijd :D

De jongen die 4 jaar geleden liep, hield zijn hand al op; die kreeg een ferme handdruk van mij :') t is wel goed haha, bedelen ga ik niet belonen :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:11

Ik vind het vooral storend dat sommigen het echt verwachten en dus gaan staan wachten nadat je ze prettige feestdagen hebt gewenst. Zo erg als handjes ophouden gelukkig niet gehad, maar die nonverbale 'eis' stoort me mateloos. Ik ben niet verantwoordelijk voor het lage jeugdloon, ik betaal je salaris niet. Waarom moet ik dan wel extra geven? Dat hoort bij je baas vandaan te komen.
Ik doe het dus meestal ook niet maar voel me soms verplicht. Hangt dus van mn bui af.
Door weer en wind is sowieso geen sprake van hier, iedereen komt met de auto. Zijn dus ook meestal volwassenen, soms een kind wat door de ouders wordt rondgereden. Zo hard werken die dus ook niet. Dat maakt voor mij wel verschil merk ik.

Iedere jongere werkt toch voor het jeugdloon? Belonen jullie vakkenvullers dan ook? En elke andere jongere die werkt? Deze komen toevallig bij je thuis, wat maakt dat zij het wel verdienen en die vakkenvuller niet? Of die jongere die zomers aarbeien plukt? Zo zijn er veel meer, die ook niks extras krijgen. Heel krom eigenlijk.

Voor de bezorgers die hier zo lief zeggen dat ze het doen om mensen fijne feestdagen te wensen: zouden jullie dit ook doen als je van tevoren al weet dat je helemaal niks krijgt? Misschien cynisch gedacht, maar ik geloof gewoon niet dat jongeren zoveel waarde hechten aan mensen prettige feestdagen te wensen als daar niks tegenover zou staan. Dat je het beide leuk vind geloof ik dan weer wel, maar durf aardig zeker te zeggen dat niemand het meer zou doen als je er niks voor krijgt.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 16:32

Zwerte schreef:
Ik vind het vooral storend dat sommigen het echt verwachten en dus gaan staan wachten nadat je ze prettige feestdagen hebt gewenst. Zo erg als handjes ophouden gelukkig niet gehad, maar die nonverbale 'eis' stoort me mateloos. Ik ben niet verantwoordelijk voor het lage jeugdloon, ik betaal je salaris niet. Waarom moet ik dan wel extra geven? Dat hoort bij je baas vandaan te komen.
Ik doe het dus meestal ook niet maar voel me soms verplicht. Hangt dus van mn bui af.
Door weer en wind is sowieso geen sprake van hier, iedereen komt met de auto. Zijn dus ook meestal volwassenen, soms een kind wat door de ouders wordt rondgereden. Zo hard werken die dus ook niet. Dat maakt voor mij wel verschil merk ik.

Iedere jongere werkt toch voor het jeugdloon? Belonen jullie vakkenvullers dan ook? En elke andere jongere die werkt? Deze komen toevallig bij je thuis, wat maakt dat zij het wel verdienen en die vakkenvuller niet? Of die jongere die zomers aarbeien plukt? Zo zijn er veel meer, die ook niks extras krijgen. Heel krom eigenlijk.

Voor de bezorgers die hier zo lief zeggen dat ze het doen om mensen fijne feestdagen te wensen: zouden jullie dit ook doen als je van tevoren al weet dat je helemaal niks krijgt? Misschien cynisch gedacht, maar ik geloof gewoon niet dat jongeren zoveel waarde hechten aan mensen prettige feestdagen te wensen als daar niks tegenover zou staan. Dat je het beide leuk vind geloof ik dan weer wel, maar durf aardig zeker te zeggen dat niemand het meer zou doen als je er niks voor krijgt.

Als ik zie hoe blij ik word van mensen (vooral de ouderen) die naar mij glimlachen en mij fijne feestdagen wensen, dan ga ik volgend jaar (als ik dan nog krantjes doe, weet niet of ik dan vakkenvuller word) weer lopen, en echt niet voor het geld, want dat heb ik in principe niet nodig. Overigens heb ik een deel van het geld wat ik heb opgehaald met mijn krantenwijk gesponsord voor onze sponsorloop op school, voor de straatkinderen in Roemenië, dat was niet veel, maar wel een beetje en dat helpt ook al :)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:16

@Zwerte Nee, ik denk het niet. Maar ik vind het beide leuk, en dat zeg ik eerlijk. Ik doe het ook voor het geld, maar mag dat niet? Jij zou toch ook je kerstpakket/extra loon/etc niet afslaan?
Dat het niet via de werkgever gaat klopt is een verschil, maar voor de krant die ik rondbreng betalen mensen niks. Is het dan zo'n grote moeite om 50 cent te geven?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:19

Maaikevdk schreef:
@Zwerte Nee, ik denk het niet. Maar ik vind het beide leuk, en dat zeg ik eerlijk. Ik doe het ook voor het geld, maar mag dat niet? Jij zou toch ook je kerstpakket/extra loon/etc niet afslaan?
Dat het niet via de werkgever gaat klopt is een verschil, maar voor de krant die ik rondbreng betalen mensen niks. Is het dan zo'n grote moeite om 50 cent te geven?

sorry maar dat laatste zinnetje.. wat een arrogantie. Omdat jou werkgever je geen bonus geeft moeten klanten dat maar doen... Nee bah, wie ben jij om te bepalen of dat moeite is?

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:43

Als de persoon in kwestie netjes de krant afleverd dan geef ik graag iets. Simpel.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:55

Maaikevdk schreef:

Meid, groot gelijk hoor! Voor jouw loon zou ik (en ik denk vele hier met mij) niet eens m'n bed uitkomen. +:)+

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:58

@Zwerte, ja dan zou ik dat nog steeds doen. Ik liep ook een wijk met voornamelijk oude mensen. En het is gewoon leuk om een glimlach te krijgen als je hun fijne dagen wenst.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:01

Hier stond net de bezorger van de plaatselijke krant aan de deur. Dus ik zei tegen hem; Zo, je bent er vroeg bij. Normaal krijgen we hem pas veel later dan de rest of je vergeet ons.
Zijn reactie; ja, maar ik kwam mijn kerstkaartje brengen.
Dus ik: ja en dan wil je graag geld?
Hij: uhhh... Ja ...nou...
Ik: laat deze 2 euro dan een aanmoediging zijn om ook bij ons op tijd te bezorgen anders kun je volgend jaar je kaartje en de krant gewoon, net als altijd, 2 dagen later door de bus gooien.

Zijn gezicht was die 2 euro meer dan waard :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:17

Maaikevdk schreef:

Ik zeg nergens dat je het niet voor het geld mag doen hoor. Maar het valt me altijd op in deze topics dat veel bezorgers beweren dat ze het echt niet voor het geld doen. Dat geloof ik gewoon niet en vind ik schijnheilig. Wees gewoon eerlijk, zoals jij doet. Er zijn vast uitzonderingen (zoals de bokkers hier die nu zeggen dat ze het ook zonder geld zouden doen) maar het meerendeel geloof ik gewoon niet.
Maare, als mensen niks betalen voor een krant, vragen ze er ook niet om...ik krijg hier ook tig krantjes in de brievenbus en zou het heus niet missen als ze niet komen. Ik vraag er dus niet om, waarom zou ik dan wel de bezorger moeten betalen? Zou je mij een extraatje geven als ik elke week iets bij jou ongevraagd in de brievenbus stop?
Het gaat mij ook niet om de moeite hoor, maar ik ben vreselijk principieel. Dus ik wil niet mensen betalen omdat hun werkgever dat niet doet...en heb er moeite mee dat zoveel jongeren voor jeugdloon werken en niet die mogelijkheid hebben omdat ze toevallig niet langs deuren komen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:19

Maaikevdk schreef:
Ik loop folders en ga ook langs de deuren. Gewoon om fijne feestdagen te wensen! Een extra'tje is leuk, maar ik bedel niet. Daarbij geef ik de krant tegelijkertijd af, zodat mensen weten wat ik bezorg.
Ik had vorige week een oppas-oma aan de deur die zich helenaal verontschuldigde dat ze geen contant geld had. Was een hele lieve vrouw waar ik nog gezellig mee gekletst had.
En tja, iets geven verschilt per persoon. Ik vind het leuk om een extra'tje te krijgen, dat zeg ik eerlijk. Maar ik vind dat dat ook wel mag, als je 4 uur werkt en €5,50 per keer krijgt.

Je kiest er toch zelf voor dat je 5,50 per keer krijgt? :)

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:24

Ik weet nog dat ik voor het eerst sinds mijn verhuizing vanuit België de krantenbezorger aan de deur had met zijn kaartje.
Ik bedankte hem en gooide de deur weer dicht, wist ik veel :')
Geld geven aan een krantenbezorger is iets wat in België helemaal niet voorkomt.

Eleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:36

Eerlijk gezegd kende ik het gebruik niet. Vroeger bij mijn ouders is er nooit iemand langs geweest, en ons appartement sloegen ze ook over.
Het eerste kind wat hier aan de deur stond heb ik dan ook alleen maar vriendelijk prettige feestdagen terug gewenst.
Bij de tweede had ik alleen maar een paar 5centjes in mijn portemonnee zitten, dus die heeft ze gekregen.
Anders had ik iets van 50 cent gedaan ofzo. Het gaat om het gebaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:36

Jillsil schreef:
Hier stond net de bezorger van de plaatselijke krant aan de deur. Dus ik zei tegen hem; Zo, je bent er vroeg bij. Normaal krijgen we hem pas veel later dan de rest of je vergeet ons.
Zijn reactie; ja, maar ik kwam mijn kerstkaartje brengen.
Dus ik: ja en dan wil je graag geld?
Hij: uhhh... Ja ...nou...
Ik: laat deze 2 euro dan een aanmoediging zijn om ook bij ons op tijd te bezorgen anders kun je volgend jaar je kaartje en de krant gewoon, net als altijd, 2 dagen later door de bus gooien.

Zijn gezicht was die 2 euro meer dan waard :D

Ik had gezegd als je volgend jaar nou de krant het hele jaar bezorgd krijg je van mij iets. Eerst iets laten doen voor z'n extraatje

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:39

Wat raar! Hier komt nooit iemand aan de deur en als bezorger zou ik het ook niet doen, beetje vreemd :') :\