Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:34

Ik las op een ander forum een leuk idee. Elke week spaar je het bedrag van die week. Dus, week één spaar je één euro en week 52 super je dus 52 euro. Dan kom je op een bedrag van ruim 1300 euro op een jaar uit. Natuurlijk is december lastig, dus kwamen mensen daar al dat ze met een bingo kaart werken en dus per week afstrepen op een soort van bingokaart wat ze in de spaarpot gestopt hebben. Zo kan je de bedragen van 40 en hoger dus ook al eerder verwerken dan in de dure december maand.
Heb hier wel interesse in, want ik spaar eigenlijk ook te slecht! Nu nog een onbreekbare spaarpot halen!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:43

Danseresje schreef:
Ik las op een ander forum een leuk idee. Elke week spaar je het bedrag van die week. Dus, week één spaar je één euro en week 52 super je dus 52 euro. Dan kom je op een bedrag van ruim 1300 euro op een jaar uit. Natuurlijk is december lastig, dus kwamen mensen daar al dat ze met een bingo kaart werken en dus per week afstrepen op een soort van bingokaart wat ze in de spaarpot gestopt hebben. Zo kan je de bedragen van 40 en hoger dus ook al eerder verwerken dan in de dure december maand.
Heb hier wel interesse in, want ik spaar eigenlijk ook te slecht! Nu nog een onbreekbare spaarpot halen!

Wat een goed idee zeg!

Ik probeer te sparen, maar het gaat niet van harte. Einde van de maand betekende allemaal rekeningen, daar gaat mijn 13e maand. Maar toch heb ik al wat op mijn rekening staan, aldus moeders. Altijd fijn.

Ik ga even opzoek naar die bingokaart

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:50

Ik zou telkens zo veel mogelijk sparen. Ga 'begroten' en check hoeveel je eigenlijk over zou houden. Neem daar een bepaald bedrag van en spaar het. Blijk je meer geld over te hebben? Voeg je dat geld toe aan je spaarpot.

Hier ook veel mensen in de omgeving die leven op een minimum en moeite hebben met rondkomen, maar zodra je onverwachte kosten krijgt sta je pas écht te kijken. Dan heb je al niks, en ook nog eens een schuld van misschien €100 tot €1000 euro die blijft verhogen (nadeel van achteraf regelen: Rente en boetes!)

Ook willekeurige euro's erin gooien kan helpen, als je bijvoorbeeld iets hebt laten staan wat je eigenlijk wel kon kopen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:07

eenitraM schreef:
Danseresje schreef:

Wat een goed idee zeg!

Ik probeer te sparen, maar het gaat niet van harte. Einde van de maand betekende allemaal rekeningen, daar gaat mijn 13e maand. Maar toch heb ik al wat op mijn rekening staan, aldus moeders. Altijd fijn.

Heb twee voorbeeldjes van daar ook gekopieerd, weet nog niet welke ik ga printen en gebruiken....

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk de tweede

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:17

Ik ben ook fanatiek aan het sparen, zo'n 750-1000 euro per maand. Ik ben van de zomer een maand naar thailand geweest en daarna gelijk een auto gekocht dus mn spaarrekening was leeg. Wel leuk om het weer te zien groeien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:17

Ik spaar ook elke maand. :) De ene maand wat meer, de andere maand wat minder. Doel is om gemiddeld 200 euro per maand te sparen. Ben verder jammer genoeg ook een enorme materialist, dus ik red het ook regelmatig niet. Echt zonde, dus mijn nieuwjaarsdoel is om eigenlijk elke maand 250 euro te sparen en wat minder geld uit te gaan geven aan spullen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:21

Momenteel even niks, heb geen inkomen als student. Wat er van de boodschappen overblijft gaat naar de spaarrekening van de kinderen.

Over anderhalf jaar ben ik klaar, dan kan er maandelijks 1000 euro naar de bank dus nu even afzien dan maar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:26

Varekaj schreef:
Mijn moeder heeft zo ooit, in een ver verleden, geld geïnvesteerd in kasbons, voor mijn broer en mij. Wij weten dat die er zijn, maar we weten niet waar, hoeveel ze waard zijn, niks. Dat komt pas vrij als zij er niet meer is. Zoiets kan je dus doen, een rekening openen waar ze pas aan kan op het moment dat jou wat overkomt. Wanneer die rekening op haar naam staat, dan hoeft zij daar ook geen erfenisrechten op te betalen. Je kan het wel vast zo regelen met de bank, dat zij géén geld kan afhalen zonder dat jij mee je toestemming geeft of je zegt gewoon niks.

Je kan ook een rekening openen waar je wel nog steeds volmacht over houdt, ook al is ze dan al 18 bijvoorbeeld. Dan kan ze geen geld eraf halen zonder jouw akkoord.

Dat kan niet meer.
Zodra een rekening op naam van een kind staat, krijgt deze gewoon volle rechten als zij/hij 18 jaar wordt.
Het kind wordt hier door de bank ook persoonlijk over geïnformeerd.

"Vroeger" konden bv opa's/oma's een rekening op naam van een (klein)kind openen en hier wel zelf alle rechten ophouden totdat zij deze rekening over deden naar het betreffende kind.
Nu moeten ouders toestemming geven voor het openen hiervan en krijgen ook de afschriften ed. binnen.
Grootouders hebben geen rechten (alleen dat ze geld mogen storten) en kunnen geeneens navragen hoe hoog het bedrag is.
Dit bedrag komt wel ten nadelen van het vermogen van de ouders, totdat het kind 18 jaar is.
Als er teveel per jaar wordt gestort (+2000E) dan moet hierover belasting worden betaald.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:36

ik spaar zoveel mogelijk van mijn weekgeld.
Heb laatst een maand gewerkt en wat kerstgeld gekregen.
Heb wel al heel veel uitgegeven aan paardespullen maar toch houd ik nog een mooi bedrag van 500 euro over. Ga een bankrekening openen en zo kan mijn 30 euro weekgeld daar automatisch op.
Dan hoef ik niet altijd met cash geld rond te lopen!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:56

@brainless voor ouders is dit 5.277 anno 2015 en voor derden inderdaad 2.111
Daarnaast mag er eenmalig een belastingvrije schenking gedaan worden 25.322, hier mag je die 5277 dan weer niet bij optellen. En er geldt nog een uitzondering bij aankoop van huis of studie, hier moet 50% van het geld aan uitgegeven worden (52.752).

Momenteel student en in het buitenland dus geen werk. Gelukkig wel erasmus was mij een beetje op pijl houdt. Om toch te kunnen "sparen" en zekerheid te hebben heb ik de maximale studentenlening. Ik heb het 3 jaar zonder gedaan, maar zonder een inkomen van werk wilde ik het er toch graag bij hebben.
Uiteraard weet ik dat dat er weer uit gaat, maar het percentage is nihil (minder dan de rente op mijn spaarrekening, ja dat is nog mogelijk) en de afbetaling is soepel.

Verder probeer minimaal ik het geleende bedrag op mijn spaarrekening te zetten. Vaak is dit meer en heb ik een klein bedrag op mijn betaalrekening staan. Als ik dan tekort kom boek ik het weer terug maar ik houdt wel bij hoeveel er nou blijft staan.

En wat ik hiervoor ergens las dat papa en mama alles betalen vind ik wel heel heel erg makkelijk. Hoe leer je ooit met geld om gaan? Ik heb vanaf mijn 15e altijd willen (!) werken om mijn moeder te kunnen helpen zodat we minder krap bij kas zaten. Ik betaal alles zelf en als ik echt echt niet uitkom dan springt mijn moeder uiteraard bij. Maar wil er niet eens aan denken dat mijn moeder alles voor me betaald :\
Tuurlijk is het zuur om elk jaar weer 2000 euro in het putje studie te zijn verdwijnen, maar he, naarmate je ouder wordt word het er echt niet minder op -O- (ik zie het als emotionele voorbereiding haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:02

Ah da's wel jammer Brainless. Ik heb het er onlangs over gehad met mijn moeder. Mijn broer en ik hebben elk onze eigen spaarrekening, maar blijkbaar heeft mama voor ons elk apart ook nog eentje.

Het bingo-sparen vind ik eigenlijk wel leuk bedacht! Misschien een idee om zo'n kaartje te maken en dan op een spaarpot te plakken, dan kan je afstrepen welke je al gehad hebt. Aan de andere kant, sparen in zo'n "blinde" pot en niet weten hoeveel er in zit is eigenlijk wel leuk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:08

KellyR, je kan ook leren met geld om te gaan zonder dat je alles zelf alles moet betalen natuurlijk :) Mijn ouders betaalden zorgverzekering, studie, paard zolang ik student was. Ik kon en kan heel goed met geld omgaan. Dat hebben ze mij vanaf kind af aan geleerd dat het belangrijk is om ook geld opzij te zetten voor later en nood en leren sparen voor iets dat ik graag wou als kind ipv maar gewoon geven als ouders. Ik heb ook braaf gewerkt vanaf mijn 16e :j
En stukje karakter speelt mee natuurlijk: ik speel liever op safe en ben niet echt impulsief. Mijn man is wel impulsief en geeft makkelijker geld uit.

Je leert immers ook zelfstandig te worden thuis, t is niet dat je tot je uit huis gaat volledig wordt gepamperd en dan opeens eruit wordt gemikt en je niets kan. Dat leer je vaak nog veilig thuis.

En dat geld dat ik niet hoefde te stoppen in studie, paard en verzekering? Is nu in een eigen koophuis gestopt :)
Dus dat is eigenlijk mijn beste investering :D

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:16

vuurneon schreef:
KellyR, je kan ook leren met geld om te gaan zonder dat je alles zelf alles moet betalen natuurlijk :) Mijn ouders betaalden zorgverzekering, studie, paard zolang ik student was. Ik kon en kan heel goed met geld omgaan. Dat hebben ze mij vanaf kind af aan geleerd dat het belangrijk is om ook geld opzij te zetten voor later en nood en leren sparen voor iets dat ik graag wou als kind ipv maar gewoon geven als ouders. Ik heb ook braaf gewerkt vanaf mijn 16e :j

Je leert immers ook zelfstandig te worden thuis, t is niet dat je tot je uit huis gaat volledig wordt gepamperd en dan opeens eruit wordt gemikt en je niets kan. Dat leer je vaak nog veilig thuis.

En dat geld dat ik niet hoefde te stoppen in studie, paard en verzekering? Is nu in een eigen koophuis gestopt :)
Dus dat is eigenlijk mijn beste investering :D

Ja maar dat vind ik wel iets heel anders dan smijten met geld en als er iets iets, nou dan betaald de familie wel.

Ik bedoel meer van, je kan het niet leren als je geen besef van geld heb. Jij hebt geleerd geld opzij te zetten, ik het zelfde maar wilde er ook voor werken, dit laatste kwam uit mijzelf en op latere leeftijd was dit ook nodig om mijn studie te kunnen bekostigen zonder te lenen.

Natuurlijk hartstikke mooi dat dat nu in je koophuis zit! Hoop dat ik dat straks ook kan en mag en zeggen!

En dat uit huis gaan gaat niet altijd op. Ik heb een vriendin, die heeft nog bijna het ouderlijk huis in de fik gezet toen ze aardappels ging koken omdat haar moeder een boodschap was vergeten en dus even weg ging. Ze kan niets maar dan ook niets in huis, het is een lieve meid hoor. Maar die kan echt niet overleven volledig op zich zelf ook al is ze nu 20.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 01:19

Danseresje schreef:
Wat een goed idee zeg!

Heb twee voorbeeldjes van daar ook gekopieerd, weet nog niet welke ik ga printen en gebruiken....

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk de tweede[/quote]

Goed idee, maar voor sommige misschien moeilijk haalbaar naar het einde toe.

Een optie is vanaf de helft weer zakken. Dus 24, 25, 26, 25, 24, ... En zo weer naar een. Dan hè je op een jaar net geen 700€ gespaard. Ook niet slecht!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 06:58

Klopt, dat is ook een mogelijkheid! Of dus idd al in februari ook een bedrag van €50 afstellen, echt een bingokaart dus...
Ik ga in december ook geen €200 sparen via dit systeem...

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:22

Wat een interessant systeem.
Die ga ik zeker onthouden. Maar om wekelijks de hogere bedragen te sparen gaat hier lastig worden. Loopt dan toch al op naar ruim 200 in de maand. Juist in de duurste maanden van het jaar.omgekeerd bingo is dan een betere optie. 1 euro in december moet wel lukken :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 09:33

Ik spaar zeker wel, maar nadat ik een paar jaar geleden ineens zonder werk zat (en van een 2p huishouden naar 1p ging tegelijkertijd), kwam ik tot de conclusie dat een leven zonder geld echt niet leuk is. Ik geniet dus ook zoveel als het kan. Ik ga liever gezellig uit eten met de vriendengroep, dan dat ik die 50€ apart zet. Maar dat is een keuze. Nu het er is, geniet ik er ook van. Haalt niet weg dat ik sowieso elke maand ook echt nog wel geld apart zit. Kan ook niet anders met huisdieren, auto, motor en koophuis.

Dat dingetje hierboven is leuk zeg. Ga ik denk ik ook doen, en dan los in de spaarpot, bovenop wat ik op mn spaarrekening apart zet zeg maar. Echt een leuk idee dat, ga ik per 1 januari mee beginnen :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:02

Als je nou als je kerstgeld in januari in die pot stopt heb je toch al iets van die grotere bedragen gespaard? Dan rond je verjaardag nog een keer, en wie weet hoef je dan max. 30 of 35 zelf een keer op te hoesten en de rest lagere bedragen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:41

Ik wil het een beetje willekeurig gaan doen en dan waarschijnlijk wel zo snel mogelijk al wat hogere bedragen.
Daarnaast spaar ik ook wel bij de bank hoor, maar toch, met onverwachte uitgaven aan auto, koelkast, wasmachine, etc groeit ie soms minder dan ik zou willen.
Bovenop bovenstaande heb ik ook nog een zakcentje via Roamler, nu even niet heel actief vanwege weinig tijd, maar dat had ik in september zo'n 170 euro bij elkaar in anderhalve week!

Nog niet besloten welke bingokaart ik ga gebruiken, had er nog één gevonden:
Afbeelding

Of dat ik er zelf eentje ga knutselen!

Wel net bij de zeeman een leuk spaarpotje gekocht, is blik en kan alleen open met blikopener met afbeelding van coca cola...... Heb er helemaal zin in!!!!! (En er zelfs al wat ingegooid! Denk dat ik af en toe de rode muntjes ook daarin dump!)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:13

Vind die bingokaart wel erg leuk.. Ik zou hem zo doen dat je elke week kijkt naar welk bedrag je op dat moment kan missen, en dan blijft er voor de laatste maanden vanzelf wat over..
Probleem is alleen dat ik nu maandelijks een bedrag erop zet en als ik dat (voor het zelfde totaal bedrag) gemiddeld op 115 euro per maand kom := minder zou best lukken, meer absoluut niet.

Misschien halveer ik die hele kaart wel :)* met 680 zou ik ook blij zijn, + dan kan ik het wel wekelijks gaan doen. Ik zou met hoe ik nu spaar minder dan dan sparen.
Maar ik hoop gewoon een baantje te vinden, dan zou ik al veel verder komen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:17

Jep ik spaar ook :j de laatste maanden is mijn geld steeds op aan het einde van de maand dus ik heb wat minder gespaard de afgelopen periode maar ik heb er de laatste tijd ook niks afgehaald.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:23

Mijn ouders sparen voor mij totdat ik het huis uit ben en ik probeer elke maand ook wat opzij te zetten.
Dat lukt aardig i.c.m. met mijn studie en pony's, maar ik houd niet altijd evenveel over.
Ik probeer het dan wel te compenseren: als ik de ene maand wat minder apart zet, doe ik de maand er na wat meer.
Ik geef zelf best makkelijk geld uit maar door een vast bedrag af te spreken met jezelf houd je er wel rekening mee :)

zo'n afstreepkaart vind ik ook wel een goed idee :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:26

Ik probeer te sparen. Maar met een paard, uitwonend zijn en maar beperkte uren werk, gaat het niet zo best. Had een tijdje geleden wat spaargeld, maar door een hele hoop onverwachte uitgaven is het er tot nu toe niet van gekomen om te sparen.

Zou wel anders zijn als ik geen paard zou hebben, maar die doe ik ook niet zomaar weg. Dan maar geen spaargeld voor een vakantie oid.
Blijf wel zoeken naar werk waarbij ik meer vaste uren p/w kan maken, maar dat is best lastig

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:36

Ik zag trouwens deze, denk dat ik deze ga printen en dan idd bingo-afstrepen elke week :j. Vooral de december maand met alle cadeautjes zal ik niet gaan redden, kan ik die beter in mei afstrepen na vakantiegeld bijv.

Afbeelding

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:06

Leuk al die spaarplannen!

Ik ben nu wel bezig om al mijn spaardoelen in excel te verwerken en een lijstje te maken met grote uitgaven voor mij huis volgend jaar! Wasmachine, Droger, Tv's, Grote kasten, meubels etc...