Zitten in de trein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:37

Ik zou eens aankloppen bij je gemeente. Je bent 17 en dus leerplichtig. De gemeente moet zorgen voor vervoer naar jouw school als je er zelf niet kan komen (en er geen mogelijkheid is om naar een school te gaan waar je wél zelf kan komen, bijv. eentje op fietsafstand). Ik denk dat als je het even uitzoekt je prima met een argument kan komen als "Ik kan niet [de hele reis/als het druk is] tweedeklas reizen en daarom is het aan jullie om mijn eersteklaskaartje te betalen." Ik krijg taxivervoer omdat ik niet met het OV kan. Een klasgenoot van mij (ik zit odm op het speciaal onderwijs, dus er zijn nogal wat mensen die van verder komen) krijgt haar bus- en treinabonnement (2e klas) betaald door de gemeente omdat de gemeente moet zorgen dat jij op school kunt komen. Echter, een andere klasgenoot krijgt haar treinreizen niet betaald - dit verschilt per gemeente, ligt aan hun beleid.

Maar ik zou zeker eens aankloppen bij het gemeenteloket dat Leerlingenvervoer regelt.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aanmerking
Hierin staat dat het leerlingenvervoer ook is voor leerlingen die niet (zelfstandig) met het OV kunnen reizen, en dat de gemeente soms het OV-abonnement betaalt. Het is 'not big of a stretch' (sorry, weet niet goed hoe je dat in het Nederlands zegt) om te zeggen dat je inderdaad niet altijd in de tweede klas kan reizen en je daarom een eersteklasvergoeding verlangt voor de keren dat je niet in de tweede klas kunt.
Ander kun je altijd nog dreigen met dat je als dat niet kan, je maar taxivervoer nodig hebt voor die keren.

En als de ambtenaren niet meewerken kun je altijd nog vragen of je de burgemeester kunt spreken en het verhaal aan hem uitleggen. Iemand in mijn klas haar moeder heeft dit gedaan en kreeg zo solovervoer. (Ze ging maar halve dagen naar school en de gemeenteambtenaren weigerden haar taxivervoer te geven voor de afwijkende tijden - als je op de 'standaardtijden' naar school gaat kun je met 'het busje mee', dus dan zit je met 7 anderen in de taxi en ben je als je pech hebt een uur onderweg voor een ritje van 20 minuten (=mijn situatie), maar dit is wel het goedkoopst voor de gemeente. Solovervoer is dat je alleen in het busje zit (met de chauffeur), bijvoorbeeld omdat je op afwijkende tijden naar school gaat).

Sammie

Re: Zitten in de trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:19

Nou... ik hier toch durven zweren om bier uit mn laarzen te drinken als je dat geintje voor elkaar krijgt. :=

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:43

Wie niet waagt, wie niet wint. De informatie valt zo uit te leggen dat je er wél recht op hebt.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:47

Zoe_97 schreef:
bagage rek past idd niet, maar meestal wel onder de stoelen hoor.

Bij de NS niet :') Ik reis ook traject Utrecht - Schiphol, maar dan altijd de IC van .13 of .43 en dat zijn tegenwoordig deze IC's: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 090818.JPG
In deze treinen heb je veel minder ruimte dan de dubbeldekkers, dus ik kan mijn kleine trolley nergens kwijt. Alleen in de tussenstukken bij de klapstoeltjes. Maar in de spits kun je daar al niet eens normaal staan. Koffertjes passen echt niet onder de stoelen of in de bagagevakken.. Zeker de koffers die 9/10 toeristen meenemen niet, dat zijn koffers zo groot dat ík erin pas.

TS, ik zou wel voor jou opstaan als je het zou vragen! Ik weet hoe het is om in de spits te reizen, heel begrijpelijk dat het dan niet vol te houden is voor jou. Misschien kun je voor de keren dat het zo druk is een 1e klas kaartje kopen? Dus geen abonnement, maar een los kaartje. Al is dat wel een stuk duurder denk ik.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:44

In België mag je wel vanaf je 6de maand zwangerschap in 1e klas reizen voor de prijs van 2de klas. Maar dat helpt je natuurlijk niet met je probleem...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 22:20

Nette regeling in België!!!

Ik kan naar een andere school, in zwolle. Maar door mijn autisme is dat niet errug handig en die in barneveld is veel beter aan geschreven :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:21

eclair98 schreef:

Ik kan naar een andere school, in zwolle. Maar door mijn autisme is dat niet errug handig en die in barneveld is veel beter aan geschreven :)

Heel eerlijk? Niet klagen dan. :o

Je wist voor je de opleiding koos dat het OV altijd druk is in de spits.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:27

Waarom zou dat niet handig zijn, Barneveld is toch ook gewoon regulier onderwijs?

Beter aangeschreven is wel fijner natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:31

MarlindeRooz schreef:

Het klinkt zo onaardig. (En alsof het zo'n luxe keuze is dat ze ver moet reizen voor een school waar ze beter op haar plek is. Dat lijkt me meer een tekortkoming van het onderwijs dan van TS.)
Is dat nou nodig?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:52

Is het niet een optie om de spits te mijden, dat je dan eerder naar school gaat en later vertrekt? Vaak is het een uurtje eerder of later een stuk rustiger in de trein? Kun je vast op school wat huiswerk doen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:54

Shadow0 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Het klinkt zo onaardig. (En alsof het zo'n luxe keuze is dat ze ver moet reizen voor een school waar ze beter op haar plek is. Dat lijkt me meer een tekortkoming van het onderwijs dan van TS.)
Is dat nou nodig?

Ik ging ook elke dag met de trein (dik half uur bij elkaar) terwijl er een school dichterbij was (10 min fietsen). Omdat ik gepest werd door de mensen die op die andere school zaten. Dus hard? Ja. Maar het is wel zo... Je wordt vanzelf wel hard door pesten. :Y)

Mijn ouders hebben ook altijd mijn treinabbo betaald zonder klagen/zeuren. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 23:01

MarlindeRooz schreef:
Dus hard? Ja. Maar het is wel zo...

Dat vind ik dus precies het probleem, omdat jij (ook) pech had verspreid je die onaardigheid nu verder. Ik zou liever hebben dat jij een betere school had gehad, EN dat iedereen in eenzelfde situatie gewoon niet teveel benadeeld wordt, EN dat we zoeken naar fijne oplossing, EN trouwens dat ouders geen enorme reiskosten hoeven te maken voor hun kinderen.
Gewoon, omdat een fijne school/plek voor kinderen iets is dat we prima kunnen organiseren. Gewoon, vanuit beschaving, empathie, medemenselijkheid, dat soort dingen. En ook vanuit kil winstbejag: goed onderwijs voor kinderen betaalt zich aan alle kanten terug. En de mogelijkheid om behoorlijk op die school te komen betaalt zich dus ook gewoon terug.

Maar nu lijkt het wel of mensen elkaar van alles misgunnen. En dat is echt echt echt niet nodig. Niet menselijk, niet financieel, niks. Dat kunnen we als maatschappij prima oplossen, het enige dat er voor nodig is, is het idee dat we het voor elkaar een beetje leuker maken ipv meteen vooraan te staan met waarom het allemaal eigen schuld is en 'had je moeten weten' en 'ik heb ook' en 'kunt niet verwachten dat.'

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 06:03

Suzzy_3 schreef:
In België mag je wel vanaf je 6de maand zwangerschap in 1e klas reizen voor de prijs van 2de klas. Maar dat helpt je natuurlijk niet met je probleem...

Kussen onder je trui!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 08:41

Helaas heb je wel een bewijs can de gyn nodig voor die regeling ;)
Maar TS, als het toch maar 2/3x in de maand is moet je toch geen abo eerste klas kopen?
Die paar keer kan je toch een kaartje klasverhoging (verschil 1ste en 2de klas) kopen voor dat stukje dat moeilijk is voor jou?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:01

Als het zo druk is dat er nergens zitplaatsen zijn en zelfs niet op de grond ofzo kunt zitten dan mag er volgens mij in de eerste klas gezeten worden. al meerdere malen gehad dat de conducteur dit omriep.
Zo kunnen er ook nóg meer mensen mee ;)

ik reis ook dagelijks 2,5 a 3uur met het OV, erger mij er ook dood aan dat het altijd zo druk is...

en dat je niet op staat snap ik heel goed. er zijn ook zat mensen zonder beperking die kunnen op staan ;)

op een gegeven moment vroeg een oud vrouwtje ook of ik wilde opstaan want ze wilde zitten. heb dit vriendelijk geweigerd omdat zowat alle stoelen om mij heen vrij waren :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:02

Wij betalen ook bijna 350 euro in de maand om onze dochter naar school te laten reizen, treinen zijn ongelooflijk vol afgelopen weken en de mensen staan zelfs tussen de banken in, op kamers gaan is nog duurder, ik verbaas me over hoe makkelijk mensen hier praten over het er even bijkopen van een eerste klas kaartje of op kamers gaan.
De ns heeft gewoon een materiaalprobleem door achterstallig vervangen en onderhoud. en heeft zelfs scholen opgeroepen om andere schooltijden te gaan invoeren zodat hun treinen het gaan redden, omgekeerde wereld

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:09

Meestal mag je gewoon in de eerste klas zitten als je het even aan de conducteur vraagt. Ik heb dan wel geen handicap maar ik zit vaak genoeg in de eerste klas omdat de trein helemaal vol zit.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:12

Mijn kamer kost +- 300€. De trein is gewoon zo idioot duur dat op kamers gaan snel goedkoper is.

Ik verbaas me trouwens ook over de reacties. Ga zelf tegenwoordig nooit meer met de trein, was het beu. Het leek de laatste tijd meer op veevoer dan op iets waarvoor je €20! enkele reis betaald.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:14

alsof het zo moet zijn lees ik na mijn vorige post de metro met het volgende artikel:

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:17

MarlindeRooz schreef:
eclair98 schreef:

Heel eerlijk? Niet klagen dan. :o

Daar kan ik het dan wel weer mee eens zijn.

Oh, enne, nog wat: de reiskosten a 0,19 per km zijn belastingvrij. Die kun je dus ook als kosten opvoeren bij de belastingdienst als je geen vergoeding krijgt. De NS geeft kosteloos die verklaring af, als de belastingdienst daarom vraagt.

Als ik het juist doe, kan ik van de 0,19 die mijn werkgever me betaald (ik heb best een goede werkgever) gewoon 1e klas naar m'n werk reizen en daar nog geld aan overhouden ook!!! (ok, het is maar een paar euro, maar toch...)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:18

eclair98 schreef:

Kan je niet een jaar in Zwolle doen tot je een rijbewijs hebt en dan met de auto naar Barneveld?

Je hebt in ieder geval andere opties. Mijn opleiding kan alleen in Utrecht, dus ik heb weinig keus. Ga vaak met de auto, omdat het ontzettend veel tijd scheelt.
Of krukken meenemen, als de mensen dan wel voor je opstaan.

Ik sta ook niet altijd op. Na een dag van 8 uur staan, als ik 's avonds nog 6 uur moet werken (nog meer staan) wil ik graag even zitten. Maar ja, als er een 'krakkemikkig' iemand aankomt heb je weinig keus vind ik. Maar het moet wel te begrijpen zijn. Als iemand mij vraagt op te staan en het is een jonge meid van 17 waar je niets aan ziet met een aandoening die ik niet ken (laat staan dat ik weet hoe jij je klachten ervaart) dan denk ik: toedeledoki!
Niet dat ik te beroerd ben om op te staan, maar ik moet wel snappen waarom jij wel moet zitten en ik niet. We zijn allemaal moe aan het eind van de dag.
Dan kan je inderdaad beter zeggen dat je reuma hebt.

En dan nog vind ik in dit geval dat je misschien beter een stoeltje, koffertje oid kan meenemen. Je weet dat het aantal zitplekken dus vaak tekort schiet, dus daar kan je op anticiperen. Is dat eerlijk? Nee.
Ik kan zelf erg slecht tegen staan als het warm is. Vaak laat ik een volle bus gaan als ik weet dat ik niet kan zitten. Dan ga ik van mijn stokje. Maar dat is mijn probleem, vind ik. Ik kies ervoor om daar te studeren, die bus te nemen. Er zijn andere opties, dus dan neem ik die.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:00

Ik vind dat als je zelf in een rot situatie hebt gezeten je niet kan verwachten dat een ander ook maar in een rotsituatie komt.
Ik heb wel eens in het verleden een vrouw gezien die slechthorend was en die een button droeg. Is er geen mogelijkheid dat je zoiets op speld zodat mensen zien dat je niet kan staan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:02

ikke schreef:
Oh, enne, nog wat: de reiskosten a 0,19 per km zijn belastingvrij. Die kun je dus ook als kosten opvoeren bij de belastingdienst als je geen vergoeding krijgt. De NS geeft kosteloos die verklaring af, als de belastingdienst daarom vraagt.

Daar zal een meisje van 17 op het MBO niet zo heel veel aan hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:04

Shadow0 schreef:
ikke schreef:

Daar zal een meisje van 17 op het MBO niet zo heel veel aan hebben.

Maar haar ouders wel.....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 10:12

eclair98 schreef:
Maar dan zou er voor die mensen toch ook een uitzondering kunnen worden gemaakt? :D

Ik snap wat jullie bedoelen, maar het is echt een duur grapje, dus als het niet anders kan, dan doe ik dat, maar misschien is er een andere oplossing?

Als het je echt zoveel waard is om 1e klas te zitten, dan moet je gewoon een 1e klas kaart kopen.

Het is al die andere mensen om welke reden dan ook, ook veel waard om in de 1e klas te zitten en die betalen daar ook gewoon voor.