Hoe leren leven als anti roker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:55

Als het je het niet boei, waarom dan om advies vrage
want jij bent toch zo zielig

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 11:55

:j
Laatst bijgewerkt door Indi_Vito op 10-12-15 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:56

Ik herken heel veel dingen ook die je schrijft TS.

helaas is mijn relatie inmiddels voorbij, maar het gevoel dat jouw geliefde niet goed voor zichzelf zorgt kan behoorlijk knagen,. Zeker als je zelf een zorgzaam type bent.

Het enige dat ik je als advies kan geven, is inderdaad niet gaan dwingen. Als het roken het enige punt is, dan moet je een weg vinden om daar mee te leren leven. Voor mijzelf heb ik besloten dat ik er niet aan wil beginnen.. een partner die rookt. Om mijzelf te behoeden voor het gevoel dat ik het afgelopen jaar heb gehad. Zeg je er wat van, dan ben je weer respectloos, maar laat je het voor wat het is, dan schrijf je je eigen gevoelens en ideeën weg. Ga nooit twijfelen aan je eigen gevoel, maar geef het een plekje of leer er mee om te gaan op een manier die voor jou goed voelt.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 11:56

Laatst bijgewerkt door Indi_Vito op 10-12-15 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: Hoe leren leven als anti roker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 11:59

Weet je TS, lees dit even rustig door zonder boos te worden; Een relatie is werken maar het mag niet als werken voelen. Zodra het voelt alsof je keihard aan het werken bent moet je IMO gaan nadenken of jullie wel bij elkaar passen.
Je neemt iemand zoals ie is, niet om hem of haar te veranderen. Zodra je wil gaan veranderen begin je boekwerken te schrijven en over het algemeen blijft het dan niet duren... :) En áls het blijft duren dan wordt de relatie vaak meer een gewoonte dan een aanvulling op je leven.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 11:59

Aartje schreef:
Ik herken heel veel dingen ook die je schrijft TS.

helaas is mijn relatie inmiddels voorbij, maar het gevoel dat jouw geliefde niet goed voor zichzelf zorgt kan behoorlijk knagen,. Zeker als je zelf een zorgzaam type bent.

Het enige dat ik je als advies kan geven, is inderdaad niet gaan dwingen. Als het roken het enige punt is, dan moet je een weg vinden om daar mee te leren leven. Voor mijzelf heb ik besloten dat ik er niet aan wil beginnen.. een partner die rookt. Om mijzelf te behoeden voor het gevoel dat ik het afgelopen jaar heb gehad. Zeg je er wat van, dan ben je weer respectloos, maar laat je het voor wat het is, dan schrijf je je eigen gevoelens en ideeën weg. Ga nooit twijfelen aan je eigen gevoel, maar geef het een plekje of leer er mee om te gaan op een manier die voor jou goed voelt.

Dankje voor je reactie! Ik ben blij dat er mensen zijn die me wel goed begrijpen.
Ik dwing hem nergens toe hij moet het zelf weten.

Toen heeft hij ook zelf besloten om te stoppen dan wel omdat ik teleurgesteld was dat hij zijn belofte niet was nagekomen maar het was wel zijn eigen keuze, en ik wil ook dat de volgende keer zijn eigen keuze wordt.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 12:00

Laatst bijgewerkt door Indi_Vito op 10-12-15 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:02

Moderatoropmerking:
Graag wil ik jullie helpen herinneren aan de regels omtrent respectvol discussiëren en jullie daarnaast dringend verzoeken je hieraan te houden:

"De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: reageer op de argumenten van de tegenpartij (op de bal) en richt je niet op de tegenpartij zelf (op de man). Hoe sterk je het ook met iemand oneens bent: maak van een discussie geen persoonlijke aanval maar weerleg het standpunt van je discussiepartner met argumenten. Commentaar geven mag en is soms zelfs hard nodig, maar blijf ook dan constructief: iemands gedrag of mening veranderen gaat een stuk eenvoudiger als je die persoon niet eerst tegen je in het harnas hebt gejaagd."

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:02

Tja TS hoe zou jij je voelen als je niet mocht paardrijden van je vriend? Dat is namelijk gevaarlijk en kost erg veel tijd dat ten koste gaat van jullie tijd samen. Eigenlijk is dat precies hetzelfde als niet mogen roken. Beide kun je wel proberen af te dwingen maar uiteindelijk lopen daar relaties op stuk. Heb je dat er voor over?

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:05

zanakuzies schreef:
Ayasha schreef:
Weet je TS, lees dit even rustig door zonder boos te worden; Een relatie is werken maar het mag niet als werken voelen. Zodra het voelt alsof je keihard aan het werken bent moet je IMO gaan nadenken of jullie wel bij elkaar passen.
Je neemt iemand zoals ie is, niet om hem of haar te veranderen. Zodra je wil gaan veranderen begin je boekwerken te schrijven en over het algemeen blijft het dan niet duren... :) En áls het blijft duren dan wordt de relatie vaak meer een gewoonte dan een aanvulling op je leven.

Zoals ik al 10x heb gezegt ondertussen hij moet niks van mij.

Wat ik eerder bedoelde, en ik denk meer mensen met mij is, dat als je zegt . 'je hoeft niets van mij, maak je eigen keuze' maar wel verdrietig en teleurgesteld wordt als iemand dan ook een keuze maakt, dat dan nog steeds niet eerlijk is.

Of je zegt, okay kies tussen mij en de cigaretten, als je zo'n relatie wilt hebben, of je laat hem zijn eigen keuze maken, maar dan ook echt, dus niet verdrietig, geirriteerd of teleurgesteld lopen doen, want dan is hij nog steeds niet vrij in zn keuze.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:05

Jawel, maar jij lijkt dat niet te beseffen. Je maakt knallende ruzie over een pakje sigaretten dat je vindt. Soms is het gewoon "nodig" om iemand tegen zichzelf te beschermen. Gelukkig heb je een ernstig zieke schoonmoeder (seriously; wtf?!!) die hem emotioneel gechanteerd heeft....
Maar hij MOET niks van je... Volgens mij moet jij eens heel goed naar jezelf en je eigen berichten gaan kijken.
Je spreekt jezelf constant tegen, mensen die het niet met je eens zijn draag je op dat ze hun smoel moeten houden....
Vergeef me dat ik niet denk dat je zo'n kalm lief meisje bent dat alleen haar bezorgdheid uit en hem verder tot niets dwingt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-12-15 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:06

Niet het hele topic doorgelezen maar TS ik kan je frustratie begrijpen.
Hebben jullie goede afspraken gemaakt? Ik kan me voorstellen dat iemand die 'verslaafd' is aan roken, niet zomaar stopt, dat blijkt moeilijk te zijn haha..
Maar je kan misschien afspraken maken zodat je er weinig last van hebt, zodat je, je er in ieder geval niet aan hoeft te irriteren?

Ik zou zelf ook geen vriend willen hebben die rookt. Ik heb zelf astma en kan er dus heel slecht tegen als mensen roken. Als ik dan toch een vriend zou hebben die rookt zou ik afspraken maken dat die dat maar lekker doet waar ik niet bij ben en sowieso buitens huis, niet in de auto etc :+

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:07

Helemaal met troi eens :j
je kunt niet teleurgesteld zijn in iemand, je kunt alleen teleurgesteld zijn in de verwachtingen die je zelf van iemand hebt...

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 12:11

Laatst bijgewerkt door Indi_Vito op 10-12-15 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:18

OKay je bent dus tegen hem ook tegenstrijdig

'ik heb geen zin om het er weer over te hebben, maar ik doe t toch'
'het boeit me geen reet maar het doet me pijn'
'ik heb het laten gaan, maar tegelijkertijd was ik aangebrand en negeerde je'
'het is je eigen lichaam, maar je weet wat ik ervan vind'

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 12:22

Laatst bijgewerkt door Indi_Vito op 10-12-15 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:23

Als het je pijn doet dan boeit het je wel, als het je geen reet boeide deed het geen pijn. Volgens mij besef je het echt niet... :) Je maakt het allemaal onnodig ingewikkeld.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:25

En als je aangebrand bent en iemand alleen maar aankijkt terwijl je zwijgt, laat je het niet gaan, dan negeer je het, en hem.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:26

Dus je accepteert het rookgedrag van je vriend nog steeds niet. Want je zegt hem teleurgesteld te zijn. Dat is geen acceptatie.

Ware het niet dat ik ook niet blij zou zijn als mijn vriend zou roken. Maar zeg niet dat je het roken van je vriend accepteert terwijl het eigenlijk niet zo is.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 12:27

Ik ga het topic verlaten jullie halen echt de grootst onzin overal vandaan. :wave:

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:28

Dat is inderdaad een volwassen reactie. :j

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 12:31

Afbeelding

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:16

Ik zou ook nooit een relatie kunnen hebben met een roker. Maar om die reden heb ik ook geen relatie met een roker. Ik denk dat jouw grote afkeer in het echt wel meevalt, misschien dat het nu door je hormonen gewoon feller opspeelt. Ik hoop immers niet dat je je zo gebonden zou hebben als dit punt voor jou iets was waar je relatie op kan vallen of doorgaan. Want dan had je ermee moeten stoppen in het begin, toen je erachter kwam en duidelijk werd dat hij niet zou stoppen. Ik ga er vanuit dat je niet samen voor een kind gaat als er zo'n zwaar discussiepunt zit. En ik vind het ook niet meer fair om op dit punt in je relatie er een issue van te maken.

Maar als ik hier je reacties lees over hoe zwaar je er aan tilt, en gewoon hoe jij hier al reageert in een discussie, kan ik mij ook voorstellen dat die jongen op den duur niet meer durft toegeven aan je dat hij het niet kan laten. Zoals jij praat, doe je net alsof hij iets heel slechts doet en jij er bent om hem op alle mogelijke manieren ermee te doen stoppen. En voor jou is dat misschien een heel slecht iets dat roken, maar voor hem duidelijk niet. Dat hij dan geen zin heeft in ruzies en discussies hierover is vrij logisch.

Ik denk dat er voor jou gewoon weinig anders aan te doen is dan ermee leven, en dat het eigenlijk meer bij jezelf ligt. Ik zou willen zeggen, maak afspraken, dat hij bv niet binnen rookt (alleen om de geur uit de meubels en de muren te houden), dat hij je niet kust nadat hij een sigaret heeft opgestoken...
Maar ik denk dat het bij jou niet alleen gaat over dat jij niet in de rook wilt leven, maar dat je bezorgd bent dat hij dat wel doet. Dat is iets wat je moet leren loslaten als je met een roker samen bent. Net zoals hij moet loslaten dat jij wel eens ooit eens flink geblesseerd kan geraken wanneer je verkeerd van je paard dondert. Hij weet zelf dondersgoed wat de negatieve gevolgen van roken zijn, maar als dat niet opweegt voor hem tegen de voordelen van eentje opsteken, gaat het voor hem niets uitmaken. En wat wil je uiteindelijk, samenzijn met iemand die af en toe rookt maar gelukkig is en zeker ook wel rekening met jou zou houden, of jarenlang ruzies, teleurstellingen en verdriet omdat jij hem maar blijft pushen om te stoppen en hij het maar stiekem blijft doen omdat hij die discussies niet meer aan wil gaan?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:45

Ayasha schreef:
Als een relatie van een jaar al tien boeken dik is vraag ik me af of jullie wel "ment to be" zijn.
Ik ben bijna 5 jaar samen met mijn inmiddels man en ik kom niet eens aan een schriftje zelfs al zou ik gaan mierenneuken. :+
Als ik jouw reacties hier lees vind ik het niet zo heel gek dat die jongen er niet eerlijk over durft zijn.

Whahaha, totaal off topic, maar ik moet hier zo om lachen!
Schuif de archiefkasten maar voor, ik schrijf wel _O- _O- Ik kan zo geweldig lachen om mijn vriend, kan enorme boeken schrijven over dingen waar ik me aan stoor (en wat het leven gewoon zo hilarisch maakt!).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:52

Ja joh dingen waar je je aan stoort, mensen zijn niet gemaakt om samen te leven. Maar als je daarmee om gaat zoals TS wordt het een drama-reeks volgens mij.