Me gekozen tot irritantste woord van het jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:38

Nies_ schreef:
Maar een lerares Nederlands is dus al na de basisschool. Dan zou dat toch niet meer nodig moeten zijn? We hebben het hier echt niet over ingewikkelde dingen. Ik wil ook niet beweren dat leerkrachten hun werk niet kunnen doen, maar als je weleens ziet wat voor brieven en mails worden geschreven door mensen met vaak toch nog best een redelijke opleiding dan vraag ik me echt af hoe dat kan.

Gebrek aan interesse? Als ik zie hoeveel schrijffouten er op mijn werk in de uitgaande emails gemaakt worden dan word ik daar serieus ziek van. En geloof me, die hebben de nodige pittige trainingen gehad.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:39

Werd tijd, ergernis nummer 1 qua taal. Sla zulke topics ed. ook principieel over.

Wbt het niveau onder leerkrachten, we hebben een paar weken geleden een Nederlands toets gekregen waar zoveel taalfouten in zaten dat we eerst gevraagd hebben of ze dat wilden verbeteren voor ze ons weer een toets zouden geven. En dat is dan opgesteld door 2 docenten Nederlands.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:43

Maar misschien hebben we ook structureel slecht taalonderwijs in Nederland. Ik had laatst een aanvaring met een 13 jarige die continu 'ik ben dat niet gedaan' schreef in plaats van 'heb'. Zelfs mijn zoontje van drie weet het verschil al. Maar kennelijk leren ze dat niet meer op de basisschool...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:43

Nies_ schreef:
Maar een lerares Nederlands is dus al na de basisschool. Dan zou dat toch niet meer nodig moeten zijn? We hebben het hier echt niet over ingewikkelde dingen. Ik wil ook niet beweren dat leerkrachten hun werk niet kunnen doen, maar als je weleens ziet wat voor brieven en mails worden geschreven door mensen met vaak toch nog best een redelijke opleiding dan vraag ik me echt af hoe dat kan.

niet persee,
wij hadden voor aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, basis taal en rekenen onze eigen docent.
handwerken, handvaardigheid, computerles (ja daar had je toen nog weinig docenten voor), engels, bijbelse geschiedenis. kerkgeschiedenis (bijbelse kennis gewoon eigen docent), verdieping taal en leesvaardigheid werden verdeeld onder alle docenten, degene die het meest kennis had van een gebied nam die lessen op zich.. Dus wij hadden inderdaad al flink docentenwissel op de lagere school.. Gym hadden we zelfs van een externe docent.

maar ik heb dan ook op een redelijk ouderwetse lagere school gezeten, wel met het gevolg dat ik mij met nederlands zo'n beetje de hele middelbare schooltijd uit mijn neus heb zitten dineren.. want buiten dat je opstellen beter leert formuleren (wat je eigenlijk gewoon zelf doet), heb ik pas bij literatuurgeschiedenis, dus 4 havo weer nieuwe dingen qua Nederlands geleerd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:48

Iris82 schreef:
Maar misschien hebben we ook structureel slecht taalonderwijs in Nederland. Ik had laatst een aanvaring met een 13 jarige die continu 'ik ben dat niet gedaan' schreef in plaats van 'heb'. Zelfs mijn zoontje van drie weet het verschil al. Maar kennelijk leren ze dat niet meer op de basisschool...

Maar waar zijn alle ouders gebleven?
Taal vind ik pure algemene opvoeding, daarmee mede verantwoordelijkheid van de ouders.

want alle kinderen die
me/zullie/hullie en dat soort ongein uit hun mond weten te krijgen,
hebben blijkbaar ook ouders die gewoon de boel de boel laten in plaats van hun kinderen netjes leren spreken. Met name voor de toekomst van je kinderen lijkt mij dat nogal een vanzelfsprekendheid.

ik moest netjes spreken bij mijn ouders, wat er uit mijn mond kwam als ik samen was met vriendjes moest ik zelf weten.. Maar bij volwassenen en vreemden, hoorde ik gewoon ABN te spreken..

overigens ben ik opgegroeid onder de rook van Amsterdam..
'krijg toch allemaal de kolere' kan ik perfect plat eruit brallen, maar het plat spreken krijg ik niet eens voor elkaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:51

Ik corrigeer mijn man ook al op zijn taalgebruik, omdat hij hield/haalde door elkaar haalt en woorden inslikt. 'Me fiets' heb ik er al snel uitgekregen overigens :') Juist omdat de basis van taal thuis is.

Oftewel, dialect is verbannen. Wat ook ergens weer jammer is natuurlijk, stukje cultuur. Maar ik vind het een spraakgebrek :+ (van thuis uit meegekregen, AN was en is de voertaal)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-12-15 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:52

Hullie en gullie is echt heel specifiek Brabants. Dat zie je niet in schrijftaal terug. Kennelijk weet men dan wel dat het niet hoort.

Ik weet echt niet waar de me-hype vandaan komt. We zouden eens interviews af moeten nemen. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:53

De me-hype is ook hardnekkig, msn taal had een korter leven. De me-hype is ook van kinderen tot aan volwassenen -O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 23:54

Iris82 schreef:
Hullie en gullie is echt heel specifiek Brabants. Dat zie je niet in schrijftaal terug. Kennelijk weet men dan wel dat het niet hoort.

Ik weet echt niet waar de me-hype vandaan komt. We zouden eens interviews af moeten nemen. :+

niet alleen brabant hoor..
hullie is al een bekende term uit mijn jeugd, lang lang lang lang geleden en toen kwam ik niet verder als amsterdam en het gooi

Iris82

Re: Me gekozen tot irritantste woord van het jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:01

Alleen hullie of ook zullie en gullie en ullie? Oké, dit klinkt awkward, maar het is een serieuze vraag. :')

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:03

Ik, importbrabo, kan me nog steeds ergeren aan "ons-ma", "ons-pa." Ik schrijf het hier even voor het gemak met een streepje maar je zegt het als onsma...

Als ouder corrigeer ik mijn jongens ook wel maar niet altijd. Soms willen ze gewoon hun verhaal doen, dan is grammaticales door mama even niet belangrijk. Maar correct Nederlands begint wel bij de ouders. En als je als ouder zelf ook niet het juiste voorbeeld hebt gehad of misschien was je gewoon geen kei in grammatica, dan nog is jezelf bijspijkeren geen overbodige luxe. Zeker in dit geval dat eigenlijk heel simpel is. Hullie/zullie vind ik stiekem wel weer leuk. Vooral omdat je hier grapjes van kan maken met de kinderen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:06

Ulliën gullie d'n ulliën ok?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:08

elenaMM77: verder als of dan??

Afbeelding

mijn reactie: getuigt :x

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:09

Hier hoor ik weer veel Zullie bij de dialecten diehards.

Ullie ken ik niet overigens, waar is dat een samentrekking van?

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:10

Zo lief dat mensen nog een poging ondernemen om onze taal uit te leggen. Ik heb 't opgegeven. Ik begrijp werkelijk niet waar het mis is gegaan in Nederland maar wat een taalfouten worden er gemaakt. Hier op bokt maar ook in de mails die ik op mijn werk tegenkom, zelfs bij hoogopgeleide collega's. Misschien speelt het feit dat er veel minder wordt gelezen een rol? Maar ik erger me er enorm aan, op mij maakt het toch een niet-heel-slimme indruk |(

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:16

Ik ben niet goed met taal. Superslecht eigenlijk. Ondanks de basissschool, Havo en hbo opleiding, alsnog kan ik er helemaal niets van en maak ik veel d en t fouten, als ik, als mij en al die onzin.. Dat vind ik ook niet zo erg.. Maar me, daar kan ik gewoon niet tegen. Je mag elke andere fout maken die er is, maar me niet :P.

Wat ik dan wel weer jammer vind is dat mensen, als je in een discussietopic over taal post, meteen elke post gaan analyseren en je op je fouten gaan wijzen. Je zou bijna niet meer durven posten, soms. Het is hier nog niet gebeurd, maar het gaat vast nog gebeuren :P. Fouten maken in taal is menselijk en zolang het binnen bepaalde proporties blijft vind ik het oké. Ik kan niet goed tegen me, of hele alinea's zonder hoofdletters en punten.. y ipv ij is ook iets waar ik kriegel van word. Maar of word met een d of dt moet, getuigt met een d of een t moet.. Ach... Ik vind dat geen erge fouten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:18

Nederlandse taal is ook niet de makkelijkste taal qua regels :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:20

Ik vind het gebruik van mits waar tenzij hoort te staan toch nog het ergste. Spelling vind ik lastig, daar zul je me niet over horen. Maar mits verkeerd gebruiken is gewoon de betekenis van een woord niet kennen. Het kan wel tot hilarische verhalen leiden, dat vind ik wel weer leuk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:21

Iris82 schreef:
Alleen hullie of ook zullie en gullie en ullie? Oké, dit klinkt awkward, maar het is een serieuze vraag. :')

nee, in het westen wordt/werd dat meestal in grappende zin gebruikt ook, niet in serieus taalgebruikt..

hullie, zullie, hunnie en zunnie..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:24

Gypsy schreef:
Ik vind het gebruik van mits waar tenzij hoort te staan toch nog het ergste. Spelling vind ik lastig, daar zul je me niet over horen. Maar mits verkeerd gebruiken is gewoon de betekenis van een woord niet kennen. Het kan wel tot hilarische verhalen leiden, dat vind ik wel weer leuk.

dan schiet ik altijd juist enorm in de lach.. waardoor ik een enorm pissed off gesprekspartner krijg..

'we gaan dit jaar naar frankrijk op vakantie, mits onze zoon dan nog zo ziek is'.

hoorde ik voor de zomervakantie.. vond dat nog de mooiste..

Ja kinderen, we gaan lekker op vakantie.. maar alleen als je broertje nog fijn ziek is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:33

Rede ipv reden kom je ook om de haverklap tegen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:44

karijn schreef:
Ik, importbrabo, kan me nog steeds ergeren aan "ons-ma", "ons-pa." Ik schrijf het hier even voor het gemak met een streepje maar je zegt het als onsma...

Nee hoor, smam en spap :-)

Ik krijg het me (bb) strot niet uit, maar zo klinkt het in omg ehv en den Bosch :j

Maar sinds een paar jaar met stip op 1 idd mits verkeerd gebruiken!

En de briljante column van De Speld hierover
http://speld.nl/2013/07/26/me-leerlinge ... naamwoord/

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 00:52

Haha las het net en zie dit nu op bokt :')

Ik heb zo'n hekel aan "me" paard dat ik echt te vaak hier tegenkom. Schijnbaar niet de enige dus!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 01:01

Me,is vandaag ,geheel terecht,tot het stomste woord van Nederland verkozen.
Ook ik erger me mateloos aan het foutief gebruik van het woordje me,in plaats van mijn.
Het wekt bij mij de associatie op van uiterst domme mensen,achterstandswijken ,en onaangepast gedrag.
Het is zelfs zo stug,dat als iemand mij in een topic met dergelijk taalgebruik benadert ,ik mijn gesprekspartner niet voor vol aan kan zien,en dus maar niet antwoord,domweg om dat ik vermoed dat deze mijn antwoord toch niet begrijpt.
Je hoeft heus niet foutloos Nederlands te schrijven,dat doe ik vast ook niet altijd,maar me in plaats van mijn straalt zo`n grote domheid uit dat ik de gebruiker van dit korte woordje simpelweg niet serieus kan nemen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 01:20

ik kon me er ook echt aan ergeren. staat zo stom