Ratten ontleden biologie, mag dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Ratten ontleden biologie, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:22

Ik vind het mishandelen van zulke kleine diertjes die niets terug kunnen doen gewoon superlaf.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:28

Ik heb een kip moeten ontleden (deels dan, ging om het hart en dat open maken en kijken hoe het eruit ziet van binnen). Vond het zelf reuze interessant :) Maar scholen en instanties mogen niet zomaar een willekeurig dier kiezen om te ontleden, hun zijn ook gebonden aan regels.

En wie zegt dat het moord is; door proefdieren en door dit soort dingen te doen (ontleden e.d.) hebben de mens veel ziektes kunnen bestrijden en mensen levens kunnen redden (maar ook dat van een dier). Denk maar aan de hartkleppen van een varkenshart wat vroeger bij een mens werd gebruikt omdat wij fysiologische gemeenschappen hebben. Deze dieren zijn ervoor gefokt net zoals muizen voor slangen in terraria gefokt worden.

Het kan ook geen mishandelen zijn want ze zijn al dood.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:32

anjali schreef:
Ik vind het mishandelen van zulke kleine diertjes die niets terug kunnen doen gewoon superlaf.
Weet jij toevallig waarom ze niets terug kunnen doen? Dat is omdat ze bij het ontleden dood zijn. Maakt ook gelijk duidelijk dat er dus geen sprake kan zijn van mishandeling.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:49

In Noord- India, in Rajasthan, is een rattentempel. Daar wonen heel veel ratten die als heilig beschouwd worden omdat ze gereincarneerde zielen zijn. Ze worden daar gevoerd en je mag ze niet doden. Ik ben zelf heel lang in India geweest en ondanks dat dat land zeer veel problemen heeft, hebben ze wel respect voor dieren.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 18:55

Dus je bent ook tegen dierproeven die potentieel jouw leven kunnen redden?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:13

@Dominique: Ja. ik wil niet leven ten koste van een ander, en dat is ook echt nergens voor nodig. Er is genoeg natuurgeneeskunde, en als het mijn tijd is dan accepteer ik dat want ik ben zeer gelovig en geloof dus in het voortbestaan van de ziel na de dood.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:18

Quess what.
Natuurgeneesmiddelen zijn doorgaans ook op dieren getest :+
Tenzij je honeopathie bedoeld, water hoeft geen veiligheidstest te ondergaan.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:22

Dominique_96 schreef:
Dus je bent ook tegen dierproeven die potentieel jouw leven kunnen redden?

Ik wel. Waarom zou mijn leven méér waard zijn?

Als ik dood ga, is dat voor mij erg, en voor mijn familie. Maar op wereld niveau is het toch niet erg? IK ben een van de velen. Van de veel te velen. Dood hoort bij het leven. Dat is altijd zo geweest. Maar het is iets van de laatste tijd om dat niet meer te accepteren.

WAarom kunnen we niet tevreden zijn met de kennis die we al opgebouwd hebben? Nu is de levensverwachting veel hoger dan eerst en is het nóg niet goed. Aan de andere kant kosten oude mensen toch te veel geld, en langer doorwerken moeten we al, straks moeten we nóg langer doorwerken... wat winnen we er nou allemaal mee?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:26

Dood is op zich niet erg.
Het is wel een beetje jammer om je kind of ouder dood te zien gaan aan een steenpuist, tetanus, diabetus of een geinfecteerde wond terwijl dat simpel te voorkomen was.
Of wat te denken van een keizersnede weigeren en dan beide sterven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:28

Sizzle schreef:
Het is wel een beetje jammer om je kind of ouder dood te zien gaan aan een steenpuist, tetanus, diabetus of een geinfecteerde wond terwijl dat simpel te voorkomen was.

Gebeurt allang niet meer. We weten nu toch genoeg?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:29

Dus jij hebt geen problemen om behandeld te worden door mensen die wel in dieren gesneden hebben en met medicatie behandeld te worden die op dieren gestest is?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:30

Hier ook dode beesten ontleed.

Biggetjes die vroeg gestorven zijn.
Een mol uit een mollenklem.
Een konijn aan een ziekte.
En kwartels aan een natuurlijke dood.

Zielig? Nee hoor... Wij weten dat dezen een natuurlijke dood hadden.
Leerzaam? Jups! Zeker!!
Zijn ze gedood voor het onderwijs? Nee. Dat zijn ze niet.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:31

Desiree schreef:
Sizzle schreef:

Gebeurt allang niet meer. We weten nu toch genoeg?

Neem aan dat jij dan ook nooit een paracetamolletje pakt? Die zijn ook getest op dieren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:32

Sizzle schreef:
Dus jij hebt geen problemen om behandeld te worden door mensen die wel in dieren gesneden hebben en met medicatie behandeld te worden die op dieren gestest is?

Ik heb liever iets dat op mensen getest is. Dat lijkt me effectiever.
In veel gevallen reageren dieren net weer anders dan wij. Elk diersoort heeft zijn eigen reactie. Zo werkt bijvoorbeeld ventipulmin goed bij astma bij mensen, en bij paarden, maar niet bij honden.

En snijden kun je ook in mensen. Er zijn mensen die zich na hun dood ter beschikking stellen aan de wetenschap. IK wil dat ook doen als ik dood ben, nadat ik evt. in aanmerking gekomen ben voor donorschap. Liever dat ze in mijn lijk snijden dan dat er een dier voor geofferd wordt, dat ook graag had willen leven.
En als een dier een natuurlijke dood gestorven is, vind ik het niet zo´n punt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:34

Discussie over dierproeven is niet op z'n plaats hier; ontleden van dieren op de middelbare school zorgt nou niet bepaald voor levensreddende medicatie :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:35

Desiree, Je praat om de vraag heen ;)

Vuurneon, misschien besluit TS na die ervaring wel wetenschapper te worden en vind over 10 jaar een behandeling voor Alzheimer :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:47

Moet ze niet gaan voor een vervangende opdracht :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:07

vuurneon schreef:

Ach op de middelbare school, zegt nog steeds niet dat ze niet de nieuwe top wetenschapper wordt die iets geniaals uitvind. Of misschien wordt ze wel de nieuwe Rembrandt?

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:22

Sjolvir schreef:
Kesje schreef:
De vleeskuikens van mijn proef liggen volgende week gewoon in de supermarkt :j Al is daarvoor, in overleg met het NVWA, geen DEC-goedkeuring voor nodig geweest, aangezien we geen invasieve dingen met ze doen (voedingsonderzoek). Een deel moet wel de destructie in, die hebben iets gekregen waardoor ze ongeschikt zijn voor consumptie.

Sorry quote gesloopt.

Dat mag ook maar niet zomaar, aangezien er dan allerhande vreemde zaken in onze voedselketen zouden terecht komen die er niet in horen. Zal dus altijd nagevraagd moeten worden en in de pluimvee sector sterven ze overigens sowieso al van de regels van wat allemaal wel niet NIET mag! (vooral niet geloof ik tegenwoordig).

Heb je ook gelijk in, het hangt heel erg af van de proef die er gedaan is. Maar als ze gewoon geschikt zijn voor consumptie, gaan ze gewoon naar het slachthuis. Zou ook zonde zijn anders, vind ik. Maar ratten gaan niet naar het slachthuis, maar de verbrandingsoven in. Doe er dan eerst iets nuttigs mee.
Of het nuttig is voor biologie op de middelbare....ik denk van wel hoor, al is het maar 1x. Na je middelbare zou je je vervolgopleiding moeten gaan kiezen, daar moet je wel op voorbereid zijn. Als je later dokter wil worden (ik noem maar wat), dan zul je heel wat 'biologische taferelen' meemaken, ontleding, verwondingen, pus, gorigheid, organen, etc. etc. Beter dat je dan op de middelbare al weet dat dit je niet stoort, of juist dat je dit NOOIT meer wil doen.
Plus, zijspoortje, door dat biggetje/kip/rat op tafel realiseren scholieren zich ook meteen dat 'vlees' en 'spier' echt eerst een levend dier is geweest. Ook niet onbelangrijk, tegenwoordig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:35

Sjolvir schreef:
vuurneon schreef:

Ach op de middelbare school, zegt nog steeds niet dat ze niet de nieuwe top wetenschapper wordt die iets geniaals uitvind. Of misschien wordt ze wel de nieuwe Rembrandt?

Was ook niet serieus bedoeld :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:41

Rembrandt ook niet :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:44

Niet? Gelukkig geen van Gogh, anders had ze ook nog haar oor kunnen ontleden :')

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 21:45

ik moet zeggen dat ik t anders ontzettend interessant vind een dier van binnen, het zien van hoe dingen er uit zien en kunnen voelen hoe dingen aan voelen.

t is meer vond ik een drempel voor jezelf om over heen te gaan

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 18:38

Superfijn dat jullie zo veel vertrouwen in mij hebben, ik wordt gewoon de nieuwe Rembrandt! :')

En als dat hem toch niet wordt, wordt ik wel topsporter ofzo, jullie zullen in ieder geval van me horen :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:50

ponycrosserr schreef:
Superfijn dat jullie zo veel vertrouwen in mij hebben, ik wordt gewoon de nieuwe Rembrandt! :')

En als dat hem toch niet wordt, wordt ik wel topsporter ofzo, jullie zullen in ieder geval van me horen :')

Geen wetenschapper? -O-