Hoe vaak mocht jij je schoen zetten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Hoe vaak mocht jij je schoen zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:30

Ik mocht hem elke dag zetten.
Maar er kwam niet elke dag wat in.
Dat was op zich al spannend.
Is hij geweest of niet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:34

De zaterdag dat de sint in het land kwam en de zaterdagen erna tot 5 december :D

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:35

Hetzelfde hier, we mochten beginnen met zetten als de Sint in ons dorp aankwam en soms zat er iets in en soms ook niet. Het varieerde dus van niks, tot een mandarijntje, tot een chocoletter. Nooit geen cadeautjes, dat was voor 6 december.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:36

Zaterdag en woensdag geloof ik (lang geleden) en dan wat te snoepen ook geen kado.

De zaterdag dat de sint aan kwam als eerste keer.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:37

Alleen zaterdag avond, maar dan zat er ook altijd wel wat in. Vaak wat lekkers hier thuis, en bij mijn opa en oma (die kregen gek genoeg altijd kado's voor m'n broer en mij..) iets van speelgoed.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:53

its_daantjee schreef:
Blue_Eyes schreef:
Mijn kinderen mogen 1x per week, op zaterdagavond, hun schoen zetten. En dan zit er iets kleins in (kleine chocoladeletter of een cadeautje van <5 euro).

ik mocht ook elke zaterdag ( hoe kinderachtig ook, toch ben ik aan het peilen bij mn ouders of ik hem weer voor 1 keer mag zetten :+ ondanks dat ik 15 ben) en dan zat er idd ook iets van ongeveer 5 euro in.. en uiteraard kregen wij op 5 december een hoop leuke cadeautjes!

ik kan me ook herinneren dat ik in de week na 5 december een keer bij mijn opa en oma heb gelogeerd en dat ik toen ik beneden kwam het echt een t*ring zooi was.. overal lagen cadeautjes en pepernoten en alles was overhoop gehaald.. toen geloofde ik nog in sinterklaas dus voor mij was dit geweldig natuurlijk haha heeft blijkbaar grote indruk gemaakt want ik kan het me nogsteeds herinneren..

Mijn bonuskids zijn 10 en 13, maar die zetten de schoen niet meer. Zeuren er (bij ons in ieder geval) ook niet om. Maar ik heb toch hun papa opdracht gegeven om op de dag van de intocht twee kleine chocolettertjes te kopen en die heb ik in hun (niet gazette) schoen gepropt. De schoenen stonden op de slaapkamers. Toen kind 2 naar de woonkamer ging, hoorden we korte tijd later KABOUEM-BOMMERDEBOMMERDEBOMMERDEBOM-KNAL, RATS-KNAL en daarna alles in omgekeerde volgorde. Kind 1 was kennelijk niet gestruikeld over de schoen met letter en kwam er pas achter toen kind 2 met letter in de woonkamer kwam :D

Bonuskinders wilden ook altijd alle dagen bij ons de schoen zetten. Mocht bij mama ook. Bij ons niet. 1 keer per weekend dat ze bij ons zijn. En ze hebben het echt wel vaker geprobeerd, maar dan zat er gewoon niets in.

Volgens mij mocht ik vroegah (32-35 jaar terug) ook op de dag van de intocht en daarna eens per week ofzo. kan me niet meer herinneren wat erin zat. Denk wat munten ofzo en een lettertje of kleine kadootjes.

Ik vermoed (even knuppel in het hoenderhok) dat veel ouders een bepaald "schuldgevoel" tegenwoordig proberen af te kopen door de kids elke dag de schoen te laten zetten en dus veel "materialistische zaken" te geven. Of er zijn een fiks aantal ouders die geen "nee" durven te zeggen tegen hun kroost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:00

Rocamor schreef:
Ik vermoed (even knuppel in het hoenderhok) dat veel ouders een bepaald "schuldgevoel" tegenwoordig proberen af te kopen door de kids elke dag de schoen te laten zetten en dus veel "materialistische zaken" te geven. Of er zijn een fiks aantal ouders die geen "nee" durven te zeggen tegen hun kroost.
Ik vraag me af of dat erachter zit, bij ons vroeger in ieder geval niet.
Wij mochten volgens mij ongeveer een week lang elke dag onze schoen zetten en er kwam elke keer wel iets in, maar vaak kostte dat nog geen gulden.
Dus in plaats van 1 of 2 keer schoen zetten en iets voor 5 gulden erin, kregen wij gewoon elke dag en dan iets goedkopers.
Ik vind niet dat je daar zo over kan oordelen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:01

Rocamor schreef:

uh oke waar haal je dat vandaan dan?
Ik vind dat altijd zo'n populair geklets dat alle ouders tegenwoordig hun kinderen maar verwaarlozen en dan maar cadeautjes geven om het goed te maken.
Ik denk dat het grootste gedeelte gewoon op een normalen manier opvoed en op een normale manier cadeautjes geeft maar het is natuurlijk veel leuker om hier die enkele extreme gevallen te benoemen en die als de norm te gaan beschouwen.

Ik ken echt geen enkele ouder hier in de buurt waar de kinderen elke dag de schoen mogen zetten en elke dag cadeaus krijgen.

En wat dan nog, als je de financiële ruimte hebt en je wil je kind lekker verwennen in de december maand, wat is daar op tegen.
Het is toch niet direct zo dat je dan verwende kinderen krijgt die niks meer waarderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:04

Wij mochten (>30 jaar geleden) iedere dag zetten, maar dan had je het over 10 pepernoten en 2 schuimpjes of zo.
1 of 2x per week zat er dan iets van chocola in of zo.

ik zie niet in wat er overdreven is aan een paar pepernoten die je anders waarschijnlijk ook wel zou eten.

Je wordt ook echt geen slechte onverantwoordelijke volwassene als je vroeger vaak je schoen gezet hebt :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:12

HorseTopShop schreef:
Wij mochten het vroeger (Zo'n 25 jaar geleden) gewoon 1 keer per dag zetten. 's Ochtends zat er wat lekkers in en soms een brief van de sint :D
Er zaten nooit cadeautjes in. Alleen wat te snoepen. Cadeautjes kregen we op 5 december.

Zo was het bij ons ook en mijn kinderen doen het ook weer zo.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:22

Hier ook elke dag vanaf dat DE sint in het land was :j maar dan praat ik over meer dan 20 jaar geleden! En wij waren ook erg blij met een mandarijntje, een tekenplaat, een brief van Mr. Sinterklaas en 1 keer in week zat er wat zoets in zoals pepernoten, chocoladecentjes, schuimpjes of muizen en kikkers. Maar ik stond ook elke avond echt uit volle borst te zingen en ik deed altijd wat hooi van de konijnen of een wortel in m'n schoen voor het paard van Sinterklaas ja ik nam het heel serieus :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:24

Je moet als ouder gewoon doen wat je zelf leuk vind.

Mijn ouders vonden het gewoon vreselijk leuk om savonds een tekening te maken en liedjes te zingen. Dan ga je jezelf dat toch niet onthouden omdat 1x per week misschien opvoedkundig beter zou zijn?
Als opvoeding alleen zou bestaan tussen midden november en begin december dan zou je misschien een punt hebben :+
Maar bij opvoeding komt wel wat meer kijken dan een pepernoot meer of minder.

Als jij een hekel hebt aan piepende hoge valse kinderstemmetjes dan doe je het gewoon niet iedere dag, simple as that :')

Een ander erover veroordelen vind ik echt mega suf, dan heb je gewoon niets beters te doen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:26

Kentaro schreef:
De zaterdag dat de sint in het land kwam en de zaterdagen erna tot 5 december :D

bij ons ook!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:27

EEhhm even denken hoor.. ik geloof 2 keer per week? Mijn moeder maakte een kalender op de dagen dat Sinterklaas bij ons zou langskomen. Want Sinterklaas heeft het natuurlijk veel te druk om elke dag langs ons huis te komen :j

Dan was het de ene keer snoep met iets kleins en de andere keer een kadootje. Bijvoorbeeld snoep en iets van stickers of dergelijks of 'groter' kadootje. (max 5 gulden denk ik)
Ik moest wel altijd ook zingen voor sinterklaas (2 liedjes!) en maakte vaak een tekening of schreef een brief.
Laatst bijgewerkt door Sicayes op 26-11-15 12:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:30

KoudbloedKim schreef:
Rocamor schreef:
Ik vraag me af of dat erachter zit, bij ons vroeger in ieder geval niet.
Wij mochten volgens mij ongeveer een week lang elke dag onze schoen zetten en er kwam elke keer wel iets in, maar vaak kostte dat nog geen gulden.
Dus in plaats van 1 of 2 keer schoen zetten en iets voor 5 gulden erin, kregen wij gewoon elke dag en dan iets goedkopers.
Ik vind niet dat je daar zo over kan oordelen.

daarom schrijf ik ook niet "alle ouders", maar "veel ouders". Als ik om me heen kijk hoe mensen met hun kids omgaan. Uit schuldgevoel. En jij mocht gedurende 1 week kennelijk je schoen zetten. TS had het dacht ik over kids die gedurende 3 weken hun schoen Mogen zetten (dagelijks) en er waren posts met een cap als schoenkado of een DS als schoenkado.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 12:40

Je kunt het net zo goed omgekeerd beredeneren.
Je mag slechts 2x per week je schoen zetten omdat papa en mama geen tijd hebben om elke avond naar die onzin te luisteren :+

En zo'n geval met een cap.
Wellicht is het meidje vorige week van de pony afgesodemietert en moet sowieso een nieuwe cap.
Dan kun je hem net zo goed in de schoen stoppen ipv zo geven.

Gewoon niet voor een ander invullen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:28

Om de dag :)

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:30

Toen ik nog jonger was en enigskind was mocht ik het elke dag doen (kreeg dan ook bijna altijd wat, maar kleine dingen), nu heb ik er voor gekozen om het niet meer te doen. Mijn broertje en zusje van negen mogen het alleen in het weekend.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:36

Kentaro schreef:

Geen idee hoe mijn ouders het vroeger deden, maar dit doe ik nu ook met mijn kids.
Ze mogen elke zaterdagavond hun schoen zetten.
Meestal haal ik kleine cadeautjes tussen de 2 en 5 euro.

(Offtopic: Hoe gaat het met jou en de kleine man Liselot)
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 26-11-15 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:37

Wij mogen onze schoen 1 x per week zetten vanaf de dag dat hij aankomt. Ja, wij (zus 18, ik 16 en broertje 12) zetten onze schoen nog, zingen liedjes en leggen lekkere wortels/appels + water neer voor het paard. :D

De sfeer blijft gewoon altijd nog super leuk en gezellig. Óók als je 'ouder' wordt. :D

De waarde van het cadeautje verschilt heel erg, ik krijg wel eens iets van 10,- maar krijg ook soms cadeaus van 30,-. Dus volgens mij heeft Sint daar bij ons niet echt richtlijnen voor (denk ik).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:37

Ik heb het nagevraagd... vanaf de intocht tot 5 december mochten we op vrijdag en zaterdag onze schoen zetten :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:46

Sint kwam hier altijd een week na de landelijke intocht. Vanaf die dag mochten we geloof ik tot en met 4 december de schoen zetten. De vijfde was pakjesavond.
Soms alleen snoep, regelmatig kleinigheidjes en snoep. Gewoon fantastisch.

Tegenwoordig vul ik de schoenen, zonder zingen. Heeerlijk vind ik dat! Gisteravond laat thuis, enorme euromunten gekocht (chocola) en schuimpjes. Bij m'n vader in zijn lunchbox, bij m'n moeder in haar tas. :D En ik had er ook eentje voor mezelf in mijn schoen gedaan.
M'n vader dacht dat het m'n moeder was, m'n moeder was m'n zusje aan het beschuldigen (die woont niet meer thuis, maar was hier gisteravond). En ik heb een hele hoop lol van een paar euro _O-

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:40

zelf heb ik denk ik in mijn tijd schoen hoog uit 2x gezet:P

mijn zoontje nu zoon lol (nu 15) mocht het op de dag dat klaas in onze woonplaats aan kwam en dan op woensdag en zaterdag oid iig niet vaker dan 2x per week tot aan 5 dec:P

ik las ergens dat t iem lastig lijkt uit te leggen dat sommige in klas iedere dag kregen bijvoorbeeld

ik legde dat uit als, die pieten zijn daar vaker omdat ze dan 5 dec minder daar hoeven te brengen anders is t te veel en te zwaar en meer van dat soort smoesjes

net als t al zetten bij aankomst land ik zei altyd nee dat kan niet eerst kindjes daar enz wanneer hij bij ons aankomt zijn de kindjes hier aan de beurt :)

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:50

Ik geloof dat ik juist wat 'strenger' ben dan mijn ouders. Het is hier 2x per week en geloof vroeger thuis om de dag.

Hier ook kleine cadeautjes. Ook voor de wat oudere kids die ook hun schoen zetten en braaf liedjes meezingen bij de schoorsteen. :P

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 00:54

Was een mooie tijd samen met me broer schoentje zetten,niet alleen thuis ook bij de winkels. :') .
Dan zat er altijd wat in strooigoed,snoepjes,schoen cadeautje.